Override kan ook in UN ja. Op zich hoeft dat toch geen probleem te zijn? Trip on level 1 en dan SOM terug in level 0Treinmuis schreef: ↑11 dec 2025, 14:24 We (=de treinbestuurders die Vorst-Rijtuigen kennen) hebben net een heel eigenaardig orderboekbericht gekregen, vind ik.
Vanaf 14 december komt FOVR op niveau 0. Alleen… als je een gesloten sein waar Eurobakens aan liggen, activeert… ETCS niveau 1 modus TRIP!
Dat vind ik iets heel raar (maar niet slecht: anders is er helemaal géén beveiliging van die seinen meer). Alleen dacht ik uit dit forum begrepen te hebben dat zoiets onmogelijk was.
Terzijde: hoe kun je zo’n sein overschrijden? Is override beschikbaar in modus UN?
ETCS in België
Re: ETCS in België
Re: ETCS in België
Alvast gefeliciteerd Infrabel!
Als ik me niet vergis gaat dit WE het laatste stuk Belgisch spoor op ETCS zoals dat voorzien was X jaar geleden.
Niettegenstaande Covid en de supply chain poblemen erna is de oorspronkelijke deadline gehaald.
Ik vind dat een hele prestatie. U mag er fier op zijn
Echt, gefeliciteerd!
Als ik me niet vergis gaat dit WE het laatste stuk Belgisch spoor op ETCS zoals dat voorzien was X jaar geleden.
Niettegenstaande Covid en de supply chain poblemen erna is de oorspronkelijke deadline gehaald.
Ik vind dat een hele prestatie. U mag er fier op zijn
Echt, gefeliciteerd!
Re: ETCS in België
Ik stel me eerder vragen hoe het opduwen daar dan moet gebeuren, opduwen moet in level 0 volgens onze reglementering maar als al die seinen je dan beginnen trippen...Shrek schreef: ↑11 dec 2025, 15:29Override kan ook in UN ja. Op zich hoeft dat toch geen probleem te zijn? Trip on level 1 en dan SOM terug in level 0Treinmuis schreef: ↑11 dec 2025, 14:24 We (=de treinbestuurders die Vorst-Rijtuigen kennen) hebben net een heel eigenaardig orderboekbericht gekregen, vind ik.
Vanaf 14 december komt FOVR op niveau 0. Alleen… als je een gesloten sein waar Eurobakens aan liggen, activeert… ETCS niveau 1 modus TRIP!
Dat vind ik iets heel raar (maar niet slecht: anders is er helemaal géén beveiliging van die seinen meer). Alleen dacht ik uit dit forum begrepen te hebben dat zoiets onmogelijk was.
Terzijde: hoe kun je zo’n sein overschrijden? Is override beschikbaar in modus UN?
Re: ETCS in België
Opduwen doe je achteruit (vanuit de achterste stuurpost) waardoor de trein dit sein achterwaarts nadert. Er zit in de programmering van de bakens een parameter in die de transitie enkel geeft bij een voorwaartse beweging. Dus geen trip voor deze bewegingen.Eimai schreef: ↑12 dec 2025, 13:33Ik stel me eerder vragen hoe het opduwen daar dan moet gebeuren, opduwen moet in level 0 volgens onze reglementering maar als al die seinen je dan beginnen trippen...Shrek schreef: ↑11 dec 2025, 15:29Override kan ook in UN ja. Op zich hoeft dat toch geen probleem te zijn? Trip on level 1 en dan SOM terug in level 0Treinmuis schreef: ↑11 dec 2025, 14:24 We (=de treinbestuurders die Vorst-Rijtuigen kennen) hebben net een heel eigenaardig orderboekbericht gekregen, vind ik.
Vanaf 14 december komt FOVR op niveau 0. Alleen… als je een gesloten sein waar Eurobakens aan liggen, activeert… ETCS niveau 1 modus TRIP!
Dat vind ik iets heel raar (maar niet slecht: anders is er helemaal géén beveiliging van die seinen meer). Alleen dacht ik uit dit forum begrepen te hebben dat zoiets onmogelijk was.
Terzijde: hoe kun je zo’n sein overschrijden? Is override beschikbaar in modus UN?
Re: ETCS in België
Ook bij TBL1+ zat er al zo’n functie op die voorkomt dat een trein stilvalt bij een sein als hij aan het opduwen is.
Re: ETCS in België
Niet noodzakelijk hé, bij opduwen kies je de stuurpost die het handigste is, soms is dat die met de richting mee en soms is dat achteruit. In vele gevallen is het zelfs veel beter om vooruit op te duwen met je loc of stel achteraan gekoppeld.
En we mogen niet zomaar op override drukken onder ETCS om al die bakens te passeren.
Re: ETCS in België
Onder ETCS opduwen wordt het wel verplicht de achterste stuurpost te gebruiken. Dit is nu al in voege in pakweg Oostende of Luik Guillemins en ook de Infrabel werktreinen werken op deze manier overal te lande.Eimai schreef: ↑12 dec 2025, 15:17Niet noodzakelijk hé, bij opduwen kies je de stuurpost die het handigste is, soms is dat die met de richting mee en soms is dat achteruit. In vele gevallen is het zelfs veel beter om vooruit op te duwen met je loc of stel achteraan gekoppeld.
En we mogen niet zomaar op override drukken onder ETCS om al die bakens te passeren.
Re: ETCS in België
Dat staat dus nergens in onze reglementering en ook niet in de versie die vanaf zondag van toepassing is, en ook al zeker niet in het consigne van Oostende.
Daarnaast hoor ik van anderen hoe dat achteruit opduwen op Schijnpoort eveneens een trip geeft bij de uitritseinen, ook als je in level 0 staat. Dat is dan niet level 0 in bundel zelf dus misschien niet identiek zoals Vorst, maar zet je ook om aan die seinen in level 1 dan gevolgd door trip, ook achteruit.
Re: ETCS in België
In Schijnpoort moet de programmering van de bakens inderdaad nog aangepast worden.Eimai schreef: ↑12 dec 2025, 15:57Dat staat dus nergens in onze reglementering en ook niet in de versie die vanaf zondag van toepassing is, en ook al zeker niet in het consigne van Oostende.
Daarnaast hoor ik van anderen hoe dat achteruit opduwen op Schijnpoort eveneens een trip geeft bij de uitritseinen, ook als je in level 0 staat. Dat is dan niet level 0 in bundel zelf dus misschien niet identiek zoals Vorst, maar zet je ook om aan die seinen in level 1 dan gevolgd door trip, ook achteruit.