Ik neem dat op zeer lang termijn als ETCS 2 of hoger zal worden, wanneer alles vervangen moet worden over 20-40j, of staat dat ook nog niet vast?Shrek schreef:Ja, L39 en L51B.Treinmuis schreef: ↑03 dec 2025, 15:42 Bestaan er concrete plannen om bepaalde lijnen waar nu niveau 1 FS ligt, op niveau 2 te brengen? Concreet moet ik direct aan de Noord-Zuidverbinding denken, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er daar zoveel treinen rijden dat het niet evident is voor een RBC om dat allemaal te verwerken.
Voor andere lijnen moet er eerst grondig bestudeerd worden hoe dat allemaal juist maximale winst oplevert. De bedoeling is immers niet om 1 op 1 level 1 door level 2 te vervangen maar om meteen te sleutelen aan sectionnering en zo naar een maximale capaciteit te gaan.
Stel de vraag nog eens over een jaar of 3 en dan weten we meer![]()
ETCS in België
-
desirootje
Re: ETCS in België
Ongetwijfeld dat dat ooit gebeurt. Maar de technologie evolueert zo snel dat het heeft weinig zin om daar nu al uitspraken over te doen.desirootje schreef: ↑03 dec 2025, 17:16 Ik neem dat op zeer lang termijn als ETCS 2 of hoger zal worden, wanneer alles vervangen moet worden over 20-40j, of staat dat ook nog niet vast?
Bestaat dat onderscheid tussen grote en kleine beweging eigenlijk nog in veel andere landen?Klassiekje schreef: ↑17 jan 2025, 19:45
Laat ons hopen dat het belachelijke kleine en grote beweging voorgoed verleden tijd is en shunting wordt gebruikt waar het voor bedoeld is.
Het concept van "grondseintjes", om ze nu (internationaal) maar even zo te noemen, bestaat waarschijnlijk wel zo goed als overal, maar het feit dat je die in gesloten stand mag voorbijrijden in grote beweging, is misschien wel typisch Belgisch, of niet?
Infrabel plaatst soms kleine seintjes in volle lijn, zoals aan het perron van Ninove bijvoorbeeld, en vooral heel veel stopborden einde kleine beweging, aan de uitrit van heel wat stations. Ik denk dat in de meeste andere landen hun "grondseintjes" enkel in emplacementen enz. gebruiken, waar je er altijd moet voor stoppen; nooit in volle baan, zoals hier in België. Zie ik dat juist? Het onderscheid tussen grote en kleine beweging is dan overbodig; als je een gesloten grondsein ziet, moet je er altijd voor stoppen (en dat is steeds op plaatsen waar je ze verwacht en waar je niet snel rijdt: in sporenbundels ed).
Maar we moeten eerlijk zijn: noch onze kleine seintjes in volle baan, noch de stopborden einde kleine beweging worden in de praktijk vaak gebruikt. Met de komst van ETCS zitten we wat in de rats omdat ETCS niet echt voorziet in zoiets als “kleine beweging”, maar zijn we echt het enige land met ‘n dergelijk probleem?
Even terzijde: ik lees net dat lijn 35 vannacht met succes op level 2 gebracht is; petje af voor de mensen van Infrabel die de afgelopen jaren een titanenklus geklaard hebben! Veel succes met jullie laatste horde volgend weekend. (Zelf ga ik overmorgen, dinsdag, nog een laatste keer over lijn 26 rijden in TBL1+.)
In Nederland maakt het niet uit die kleine seintjes moeten altijd gerespecteerd worden en vertonen dezelfde kleuren als de grote seinen. Ze kennen daar rangeerbeweging maar geen grote of kleine beweging, geen normaal of tegenspoed (wel verkeerd spoor).
Je komt die kleine seintjes van Nederland overal tegen zolang het een zone is van max 40 km/u. Zeker als de vrije ruimte in die zone beperkt is om een groot sein te kunnen plaatsen. In Nederland kennen ze het bord R die het einde van een rangeerbeweging zal bepalen. Zo zie je maar dat elk land zijn specifieke situatie heeft.
IN Zwitserland hebben de kleine seintjes witte lampen en werken altijd samen met de grote seinen. Daar heb je dan het omgekeerde. Bij een rangering zal het grote sein rood blijven en het kleine sein onderaan de voet zal dan open komen. De Zwitserse variant met 3 witte lampen kent echter 3 standen. 2 Horizontaal = gesloten, 2 diagonaal = open maar volgende gesloten en 2 verticaal = open en het volgende seintje staat ook veilig.
Je komt die kleine seintjes van Nederland overal tegen zolang het een zone is van max 40 km/u. Zeker als de vrije ruimte in die zone beperkt is om een groot sein te kunnen plaatsen. In Nederland kennen ze het bord R die het einde van een rangeerbeweging zal bepalen. Zo zie je maar dat elk land zijn specifieke situatie heeft.
IN Zwitserland hebben de kleine seintjes witte lampen en werken altijd samen met de grote seinen. Daar heb je dan het omgekeerde. Bij een rangering zal het grote sein rood blijven en het kleine sein onderaan de voet zal dan open komen. De Zwitserse variant met 3 witte lampen kent echter 3 standen. 2 Horizontaal = gesloten, 2 diagonaal = open maar volgende gesloten en 2 verticaal = open en het volgende seintje staat ook veilig.
In Duitsland heet dat Zugfahrt en Rangierfahrt, je kan het ongeveer vergelijken met België, alleen komen de grondseinen (Sperrsignale) bij Zugfahrt ook altijd open. In Rangierfahrt moet je uiteraard stoppen bij een gesloten Sperrsignal of kan je ook met mondelinge toestemming van de Fahrdienstleiter voorbij.
Dank voor jullie input!
Het geval van in Zwitserland met het "katoog" dat beneden op de mast van een groot sein staat, heb ik zelf ook al in Griekenland gezien (waarmee ik niet gezegd heb dat élk katoog in Griekenland op de mast van een groot sein staat, dat weet ik eigenlijk niet). Ik denk dat dat rechtstreeks teruggrijpt naar de tijd van de armseinen, toen tenslotte ook de grote arm dicht stond en de kleinere arm eronder open stond om een rangeerbeweging toe te laten. In zekere zin is ook ons rood-maanwit nog altijd een verderzetting daarvan: het grote sein staat dan rood (en verbiedt de doorrit in grote beweging), maar het maanwitte licht laat de doorrit wél toe in kleine beweging. (Het maanwitte licht kan je eigenlijk zien als het bovenste bovenste van dat katoog dat (denkbeeldig) op de mast staat, zoals in Zwitserland en Griekenland; of als de vervanger van de kleine, paarse arm van de armseinen vroeger; dat is althans mijn interpretatie.)
Maar seinen die strikt genomen dicht staan en waar je toch zomaar mag voorbijrijden, zoals wij tenslotte doen met kleine seintjes in grote beweging, dat hoor ik tot nu nergens vermelden, tenzij dat bordje R in Nederland dan.
Het geval van in Zwitserland met het "katoog" dat beneden op de mast van een groot sein staat, heb ik zelf ook al in Griekenland gezien (waarmee ik niet gezegd heb dat élk katoog in Griekenland op de mast van een groot sein staat, dat weet ik eigenlijk niet). Ik denk dat dat rechtstreeks teruggrijpt naar de tijd van de armseinen, toen tenslotte ook de grote arm dicht stond en de kleinere arm eronder open stond om een rangeerbeweging toe te laten. In zekere zin is ook ons rood-maanwit nog altijd een verderzetting daarvan: het grote sein staat dan rood (en verbiedt de doorrit in grote beweging), maar het maanwitte licht laat de doorrit wél toe in kleine beweging. (Het maanwitte licht kan je eigenlijk zien als het bovenste bovenste van dat katoog dat (denkbeeldig) op de mast staat, zoals in Zwitserland en Griekenland; of als de vervanger van de kleine, paarse arm van de armseinen vroeger; dat is althans mijn interpretatie.)
Maar seinen die strikt genomen dicht staan en waar je toch zomaar mag voorbijrijden, zoals wij tenslotte doen met kleine seintjes in grote beweging, dat hoor ik tot nu nergens vermelden, tenzij dat bordje R in Nederland dan.
En soms zetten we die kleine seintjes op een paal om hun zichtbaarheid te verbeteren
Bron: Sunrise international sprinter train RB61 Hengelo-Bielefeld Hbf-
Dorfmeister
Dat bestaat ook in France met de Cv ("Carré violet") seinen die op de grond liggen (T' is niet geldig voor de ene die op een mast stonden): voorbijrijden als gij niet in "manoeuvre" rijden.
Weten ze eigenlijk al wat er gaat gebeuren op het grensbaanvak naar Roosendaal wanneer TBL1+ buiten dienst gaat?
TBL1+ gaat buiten dienst in België, maar op Hergenrath-Aken blijft het nog even bestaan. Naar Roosendaal zouden de Hollanders hetzelfde kunnen beslissen, maar in praktijk is er weinig verschil met gewoon onbeschermd rijden - het gaat toch maar over enkele krokos in volle baan.
Dank om er me op te wijzen!Dorfmeister schreef: ↑08 dec 2025, 21:34Dat bestaat ook in France met de Cv ("Carré violet") seinen die op de grond liggen (T' is niet geldig voor de ene die op een mast stonden): voorbijrijden als gij niet in "manoeuvre" rijden.
Die seintjes doen me denken aan onze kleine, paarse lichtseinen die de NMBS (toen nog netbeheerder!) tot begin jaren 2000 ook gebruikte; ik heb die zelf nog weten staan in het vroegere bundeltje tussen Brussel-Noord en Schaarbeek; die bundel is later moeten wijken voor de aanleg van de 36N.
Daarmee wordt inderdaad duidelijk dat elk land zijn heel eigen systemen heeft. Als Europa dan één ETCS-systeem ontwikkelt dat moet toepasbaar zijn in alle landen, dan is dat uiteraard geenszins gesneden koek…
Nog een bijkomende vraag over ETCS: bij ons is in modus SH altijd rit op zicht van toepassing. Maar ik kan me situaties voorstellen (in het buitenland) waarbij je tijdens het rangeren (wellicht over slechts korte lengte) uit de (grond)seinen kunt opmaken dat je tot het volgende (grond)seintje vrije baan hebt en dus geen rit op zicht hoeft toe te passen. Maw: mij zou het niet verwonderen dat modus SH in sommige landen niet altijd rit op zicht inhoudt. Iemand ervaring mee? Thx!
Voor een goed begrip: je bedoelt daarmee TBL1+-bakens die op het DB-net liggen? Zouden die ook na 2027 nog kunnen blijven liggen?
(Eind 2027 gaat TBL1+ in België onverbiddelijk buiten dienst, toch?)
Groet!
Stijn.
Weinig verschil op vlak van bescherming wel. Maar indien TBL1+ niet meer actief is op de krachtvoertuigen zal men onder niveau 0 moeten rijden tegen max 50km/u.Shrek schreef: ↑09 dec 2025, 08:13TBL1+ gaat buiten dienst in België, maar op Hergenrath-Aken blijft het nog even bestaan. Naar Roosendaal zouden de Hollanders hetzelfde kunnen beslissen, maar in praktijk is er weinig verschil met gewoon onbeschermd rijden - het gaat toch maar over enkele krokos in volle baan.
Ja, in Duitsland blijft de TBL1+ nog na 2027 in dienst.