De stakingen zijn niet zuiver te danken aan een monopolie maar eerder aan een Belgische cultuur. Heel wat stakingen (zeker in het verleden) zijn een weerspiegeling van de politiek. Zeker als maar 1 kleur van de grote bonden heeft gestaakt. Kon je er donder op zeggen dat het de bond was waarvan de partij met dezelfde kleur in de oppositie. Getuige daarvan ook de vele CEO die er al waren die steeds toch wel ergens gekoppeld waren aan de kleur van de grootste partij in de regering op dat moment. Dus zolang de politiek zich grondig moeit met het dagelijks beleid van de spoorwegen zal dat ook in de stakingen duidelijk zijn. Je hebt geen politiek gekleurd mensen nodig aan de top van het spoor. Je hebt er vooral bekwame mensen nodig. Die zijn er niet altijd geweest laat ons dat overeenkomen.pietje schreef: ↑02 dec 2025, 15:33En toch maak je zelf ook een denkfout: de enige reden waarom er bij de NMBS zo fanatiek gestaakt wordt is omdat het een monopolist is die door een staking disproportionele hinder kan veroorzaken. Hierdoor is het voor vakbonden insteressant om bij elke "nationale staking" zeker de NMBS mee plat te leggen, dan kunnen zij onmiddellijk een succes claimen, want iedereen heeft het gezien/gemerkt/gevoeld.Steven schreef: ↑02 dec 2025, 00:14 Je maakt wel een denkfout. Die lokale bakker of winkel bestaat uit minder personeel. Je kan de spoorweg voor een deel beschouwen als de samenstelling van x aantal kleine bedrijven die een geheel vormen. Met als 1 groot nadeel de klanten zijn steeds dezelfde en de impact van elk deel heeft steeds dezelfde mensen als slachtoffer. Het is iets vrij specifiek wat je in andere sectoren niet snel zal tegenkomen. Als enkel seingevers staken heeft dat impact op verkeer. Als enkel treinbestuurders staken heeft dat impact op hetzelfde verkeer. Maar het gaat wel over een totaal andere groep werknemers en zelfs een ander bedrijf in dit voorbeeld. Hoeveel grote bedrijven ken je waar je gelijkaardige voorbeelden kan geven met een zelfde soort impact? Ik denk dat een luchthaven het kortste in de buurt komt maar verder dan dat geraak ik niet. Ik denk niet dat de lokale bakker 15.000 mensen in dienst heeft met gelijkaardige zorgen.
Bij monopolisten die zo'n impact niet hebben, gebeuren zo'n stakingen bijna niet (Fluvius, Elia en dergelijke)
Bij grote bedrijven die geen monopolist zijn, volgt op veelvuldige stakingen meestal de sluiting of faillissement.
Je hebt het ook gezien bij de recentste stakingen: bij de VRT werd er amper gestaakt en deed men er eigenlijk alles aan om geen hinder te veroorzaken, behalve dan dat zinnetje van 5 seconden bij het begin van het nieuws. Sterker nog: de vakbonden hadden zelfs opgeroepen om bij Bpost niet mee te staken, om de concurrentiepositie van het bedrijf niet verder te hypothekeren.
Haal de NMBS uit die monopoliezetel en het aantal stakingsdagen zal drastisch afnemen.
Stakingen
Re: Stakingen
Re: Stakingen
TKR schreef: ↑02 dec 2025, 15:37 En het loon in de privé dat hier zo bejubelt word kan dan wel eens lager gaan liggen feitelijk. Treinbestuurders bij Arriva zouden zo'n 10% minder verdienen én minder voordelen krijgen dan hun collega's bij NS. Dusja, ik zou de politiek niet te hard drukken richting privatisering van het spoor.
En dreigen zij hun machinisten ook af door het afnemen van verlof?
Voor mij een raadsel hoe NMBS zich dat al tientallen jaren kan permitteren, de onzichtbare voordelen moeten wel erg belangrijk geweest zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide