Ik heb me er al jaren over lopen verbazen hoe leeg die treinen uit Brussel Luxemburg vertrekken, zelfs op donderdagen. Goed dat er eindelijk actie wordt ondernomen. Ook het nut van de andere P-treinen op die route is, zeker nu de IC-treinen meer en meer M7 worden, in elk geval in de avondspits zeer beperkt.
Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
-
BVG1988
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Dat de P8600 (en de 8602) niet zo veel volk meer heeft denk ik ook te maken dat de trein niet meer stopt in Etterbeek. Dat was vroeger tot 2014 wel het geval.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Een paar vaststellingen op basis van wat op Beluxtrains verschenen is, onder voorbehoud natuurlijk van bevestiging midden december:
- Geen enkele trein meer gepland met HLE 21, HLE 27 of M4 - extra in de gaten te houden of dat echt zo zal zijn.
- M5 inderdaad enkel nog op twee P-treinparen (De Panne en Poperinge). Ze mogen dan al redelijk "op" zijn, ik blijf het toch verrassend vinden dat dergelijk capacitair (en niet zo heel lang geleden volledig gerenoveerd) materieel kennelijk aan de kant gezet wordt (en mogelijk al gesloopt?!) terwijl er nog talloze treinen zijn met pakweg MS75, MS80 enzovoort.
- Op Oostende-Eupen voortaan 8 M7's en 1 I10 - geen I11 meer. Benieuwd waar het zal eindigen. Doordat er geen M7-stuurrijtuigen in zitten, is de capaciteit goed vergelijkbaar met de autonome stammen die 10 M7's tellen.
- M7 maakt voortaan ook de hoofdmoot uit op de IC51xx Schaarbeek - Kortrijk.
- M7-stuurrijtuigen samen met M6 en HLE 18/19 op de IC 17xx/19xx. Nog niet vaak gebeurd dat we M7-stuurrijtuigen "gewoon" met een loc zagen samenwerken en dus niet met een M7 Bmx.
- Op de P van Brussel naar Rochefort-Jemelle maar ook Saint-Ghislain M6-stammen omkaderd door twee M7 Bmx'en.
- CFL 2400 door tot Libramont, waaronder een heel aantal louter binnenlandse ritten tussen Arlon en Libramont.
- MW41 nog lang niet verdwenen op L15, geen noemenswaardige evolutie in het materieel op al die verbindingen (MW41, MS80 en een beetje MS08 op de P's).
- Stammen met I11, I10 en I6 op P's naar Oostende en De Panne - vrij origineel in het laatste geval.
- In totaal nog maar 4 I6-rijtuigen actief (enkel) op die beide P-treinparen, allemaal eerste klas.
- Met de I10 is het niet veel beter, 6 stuks in die beide treinen samen en dan nog een handvol op Oostende-Eupen - allemaal tweede klas.
- Het zal van Oostende-Keulen geleden zijn dat de I11 nog zo "internationaal" ingezet is - behalve een klein aantal op P-treinen en IC 4xx rijden ze bijna allemaal naar Luxemburg (sommige niet verder dan Arlon), Rotterdam, Aken of Parijs.
- P 8500 Moeskroen - LLN op zondagavond met een stammetje I11-M7-M6 afkomstig van Brussel-Luxemburg, weliswaar met een HLE 18 en geen 13.
- Geen enkele trein meer gepland met HLE 21, HLE 27 of M4 - extra in de gaten te houden of dat echt zo zal zijn.
- M5 inderdaad enkel nog op twee P-treinparen (De Panne en Poperinge). Ze mogen dan al redelijk "op" zijn, ik blijf het toch verrassend vinden dat dergelijk capacitair (en niet zo heel lang geleden volledig gerenoveerd) materieel kennelijk aan de kant gezet wordt (en mogelijk al gesloopt?!) terwijl er nog talloze treinen zijn met pakweg MS75, MS80 enzovoort.
- Op Oostende-Eupen voortaan 8 M7's en 1 I10 - geen I11 meer. Benieuwd waar het zal eindigen. Doordat er geen M7-stuurrijtuigen in zitten, is de capaciteit goed vergelijkbaar met de autonome stammen die 10 M7's tellen.
- M7 maakt voortaan ook de hoofdmoot uit op de IC51xx Schaarbeek - Kortrijk.
- M7-stuurrijtuigen samen met M6 en HLE 18/19 op de IC 17xx/19xx. Nog niet vaak gebeurd dat we M7-stuurrijtuigen "gewoon" met een loc zagen samenwerken en dus niet met een M7 Bmx.
- Op de P van Brussel naar Rochefort-Jemelle maar ook Saint-Ghislain M6-stammen omkaderd door twee M7 Bmx'en.
- CFL 2400 door tot Libramont, waaronder een heel aantal louter binnenlandse ritten tussen Arlon en Libramont.
- MW41 nog lang niet verdwenen op L15, geen noemenswaardige evolutie in het materieel op al die verbindingen (MW41, MS80 en een beetje MS08 op de P's).
- Stammen met I11, I10 en I6 op P's naar Oostende en De Panne - vrij origineel in het laatste geval.
- In totaal nog maar 4 I6-rijtuigen actief (enkel) op die beide P-treinparen, allemaal eerste klas.
- Met de I10 is het niet veel beter, 6 stuks in die beide treinen samen en dan nog een handvol op Oostende-Eupen - allemaal tweede klas.
- Het zal van Oostende-Keulen geleden zijn dat de I11 nog zo "internationaal" ingezet is - behalve een klein aantal op P-treinen en IC 4xx rijden ze bijna allemaal naar Luxemburg (sommige niet verder dan Arlon), Rotterdam, Aken of Parijs.
- P 8500 Moeskroen - LLN op zondagavond met een stammetje I11-M7-M6 afkomstig van Brussel-Luxemburg, weliswaar met een HLE 18 en geen 13.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Die zaten tot nu toe vaak op de 8001. Wat zou daar dan voorzien worden?
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Nog altijd op de 8001, dat is de P naar Oostende waar ik naar verwees.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Ah sorry, ik had het verward met de twee treinparen naar De Panne en Poperinge die eerder vermeld werden.
Het voelt toch altijd een beetje op reis gaan als ik die neem en in de I6 plaatsneem
Het voelt toch altijd een beetje op reis gaan als ik die neem en in de I6 plaatsneem
-
BVG1988
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Staat een M6-stam met 2x HLE 18 op de planning in het weekend op de IC20 28XX? Nu rijdt er vaak in het weekend tussen Leuven een Knokke naast de volledige M7s ook een M6-stam met HLE 19 of soms AM96s.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Vanaf zondag 14/12 rijden ze effectief verder naar Luik ipv Leuven wat nu het geval is. In het weekend rijden ze effectief via L2. In de week nog steeds via L36.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Origineel misschien wel, maar zeker niet de eerste keer. Dergelijke mix werd in sommige vakantie periodes als P trein van/naar De Panne ingezet.
Verder spotte ik vandaag een aantal treinen, bestaande uit 4 I11 rijtuigen op lijn 53 te Tildonk. Het leek me niet meteen om overbrengingen of een omleiding te gaan. Er werd zowel in de richting van Mechelen als in de richting van Leuven met I11 rijtuigen gereden. Zou dit iets met materieel inzet vanaf december te maken hebben?
-
ovspotter_be
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Zijn wel degelijk overbrengingen tussen Kinkempois en Schaarbeek / Vorst.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Op lijn,26: de S4 verdwijnt hier en er komt een S7 bij Mechelen-Hofstade-Delta-Halle. Er zijn op dat stuk nu 2 S5 en 2 S7 per uur
De vraag is: welk materieel zal hier worden ingezet? Ik ben PBM en voor mij evenals voor het assistentiepersoneel) is een desiro veel makkelijker dan een duikbril.
Ik reis FM-LX en zal het dus met voortaan met de S5 moeten doen. S4 waren altijd desiros, S5 meestal duikbril, soms desiro. Wat na 14/12 ???
De vraag is: welk materieel zal hier worden ingezet? Ik ben PBM en voor mij evenals voor het assistentiepersoneel) is een desiro veel makkelijker dan een duikbril.
Ik reis FM-LX en zal het dus met voortaan met de S5 moeten doen. S4 waren altijd desiros, S5 meestal duikbril, soms desiro. Wat na 14/12 ???
-
ovspotter_be
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Na 14 december worden het zowel op de S5 als de S7 allemaal sprinters / duikbrillen, niet echt ideaal dus voor jou als PBM.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Inderdaad niet zo een fijn vooruitzicht. Heb nu al soms via Brussel-Noord gereisd om zeker te zijn van desiro's.ovspotter_be schreef: ↑02 dec 2025, 05:34 Na 14 december worden het zowel op de S5 als de S7 allemaal sprinters / duikbrillen, niet echt ideaal dus voor jou als PBM.
Probleem is ook met de assist app: momenteel vertrekken de S4 (desiro) en S5 (sprinter) beide op het uur .35 in Mechelen. Maar de desiro is iets trager (rijdt via Hofstade en Etterbeek) en wordt niet weergegeven in de app. Telefonisch reserveren gaat ook al niet (op het call center zien ze hem ook niet, en reserveren op treinnummer (21xx) kunnen ze daar blijkbaar ook niet!). Wil ik naar Antwerpen, zelfde probleem: de S1 (desiro) is niet te zien in het systeem omdat de ICs sneller zijn.
Mijn ideale bestemming is Etterbeek, maar daar is geen lift (enkel spoor 4 is zonder trappen te bereiken). Ze zal er wel komen, maar tegen dan ben ik op pensioen! Het wordt dus Luxemburg. S7 is dan ook geen optie meer.
Over de problemlen met defecte liften in de stations zal ik maar zwijgen nu, dit verdient een eigen draad.
-
ovspotter_be
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Ik ben zelf treinbegeleider in Mechelen en we zijn ons zeer zeker bewust dat dit voor problemen zorgt voor onze (meestal vaste) rolstoelklanten tussen Mechelen en de Brusselse Europese Wijk.
Jammer genoeg is lijn 26 nu net het ideale inzetgebied voor de sprinters en worden ze daar dus ook volop ingezet, vanaf december ook in het weekend maar dan afgewisseld met een rolstoeltoegankelijke desiro.
Ik heb de assist-app zelf nog niet mogen proberen maar bestaat er daar geen knop bij de instelling (zoals in de normale NMBS-app) om ook tragere reisopties te bekijken? Misschien dat je de S1 of S4 dan wel ziet.
En defecte liften is inderdaad problematisch, telkens als ik er één tegemoet loop probeer ik dit wel intern te melden, dit kan je trouwens zelf ook door de QR-code bij de lift te scannen
Hopelijk tot snel op één van onze treinen!