Index van de verbindingen

Alles over de werking van het forum, de software enz.
Plaats reactie
Knipex

Index van de verbindingen

Bericht door Knipex »

Bij het doorlezen van het forum wordt ik regelmatig geconfronteerd met het ontcijferen van de treinnummers.
De ene persoon meldt iets over "IC12" en de reactie erop is "ICA". Hier een voorbeeld.
Ofwel meld men iets over de "IC4xx". Of een ander antwoord weer met de "Oostende-Eupen express"

Als ingewijde NMBS'er is dat eenvoudige taal, maar voor mij, die iets verder afstaat, is dit een voordurende vertaal opdracht.

Als vertaalboek gebruik ik volgende netwerkkaart van BlackEagle. Voor de vertaling van IC, treinnummer en route. Maar nog altijd omslachtig omdat dit in een *.gif staat en niet in een tabel.

Suggestie voor het forum
Kan er bij aan het forum een "Index van de verbindingen" toegevoegd worden met de informatie in tabel vorm, zodat eenvoudig kan
teruggevonden worden over welke trein in het forum gesproken word ?

Ik ga ervan uit dat ik niet de enige ben. Er zijn ongeveer 80 verbindingen, niet indereen heeft die informatie in zijn hoofd.
TKR

Re: Index van de verbindingen

Bericht door TKR »

Helemaal mee eens, zelfs als men de nummers van mijn 2 lokale lijnen zegt tast ik doorgaans nog in het duister.

Er bestaat ook zoiets als een extensie voor BB-forums voor afkortingen. Deze worden dan automatisch onderlijnd en verduidelijkt als je met je muis erover gaat. Misschien een ideetje voor hier. :mrgreen:
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Op de website van de FOD staat zo'n lijst in de bijlagen bij het Contract van Openbare Dienst:
https://mobilit.belgium.be/nl/regulatio ... tract-nmbs, pagina 22.
Steven

Bericht door Steven »

Ik kan je alvast het volgende meegeven

IC/IR met een letter achter. Zoals IC A = oude benaming in het spoorboekje (bij de IR treinen werd een kleine letter gebruikt trouwens)

IC met een cijfer achter zoals IC 01 = meest recente aanduiding in het spoorboekje (is sinds het moment dat de IR benaming werd weggelaten)

IC met grotere cijfers dan 10 achter zoals je zelf aangeeft IC 4XX is het rit nummer zoals de treinen intern gebruikt worden, waarbij de laatste 2 cijfers een referentie zijn naar het vertrekuur.
de andere voorbeelden is zoals ze voornamelijk naar het publiek worden (werde) gecommuniceerd.
klaas

Bericht door klaas »

Ook ouwe getrouwe Wikipedia bevat nuttige info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... rCity_(IC)
Eimai

Bericht door Eimai »

Als treinbestuurster gebruik ik en onder collega's echt enkel de treinnummers zelf, zoals de 20xx voor Essen Charleroi, ik ken al die andere getallen helemaal niet en onlangs kwam er een reiziger aan mijn raam kloppen om te vragen of ik de S7 was en ik had echt absoluut geen idee 🙈
overweg13

Bericht door overweg13 »

Eimai schreef: 04 nov 2025, 11:36 Als treinbestuurster gebruik ik en onder collega's echt enkel de treinnummers zelf, zoals de 20xx voor Essen Charleroi, ik ken al die andere getallen helemaal niet en onlangs kwam er een reiziger aan mijn raam kloppen om te vragen of ik de S7 was en ik had echt absoluut geen idee 🙈
Ik hou me al meer dan een halve eeuw met treinen bezig en ook voor mij is de enige referentie nog altijd het treinnummer. Eigenlijk zit er meer informatie in dat treinnummer dan in al die andere willekeurige aanduidingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

Dat de reizigers met de S nummers werken snap ik wel. Ze vormen een duidelijk visueel iets. Op de S1 na (wegens verschil in stop patroon ) zijn de andere verbindingen wel heel duidelijk voor wie deze verbindingen gebruikt. Ik was het al gewoon om te gebruiken in de Duitstalige landen omdat het ook naar toeristen heel visueel is. De S benaming staat vooraan op de desiro vermeld dus echt wel eenvoudig.
Plaats reactie