Jammer genoeg is er geen koppeling tussen automaat en MyTrain account. Je QR code wordt wel naar je mail gestuurd, maar niet in je account (met hetzelfde mail adres) opgelanden.thejay schreef: ↑16 okt 2025, 08:34Idem, gewoon je Mobib-kaart op de lezer leggen en dan op de Train+ knop klikken en het aankoopproces gaat vlot.trainlovertje schreef: ↑15 okt 2025, 17:11 Daarnet gekocht aan de automaat. Je kan het zonder Mobib en alles manueel invullen, geloof ik. Maar er is dus ook een optie om het te doen via Mobib.
Mijn hernieuwde MIVB-Mobib was nog niet geregistreerd bij NMBS, maar dat vormde geen probleem; ik moest gewoon het Mobib-nummer manueel invullen aan de automaat en kon meteen mijn Train+ op naam kopen, zonder dat ik dus mijn naam manueel heb moeten invullen. Ik kreeg een print out van een QR code en vermoed dat Train+ nu eveneens op mijn Mobib geregistreerd staat.
Ik kreeg ook de QR-code op een biljet en inderdaad ook de bevestiging via email gehad waar ook weer een PDF-bijlage zit met dezelfde QR-code.
Dat zal enkel gaan natuurlijk als je een MyTrain-account hebt waarin je geregistreerd bent met je Mobib-kaart en je emailadres.
Ik heb nog even de Mobib-kaart uitgelezen en inderdaad gezien dat het product op de kaart staat.
Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Als we er voor het gemak even vanuitgaan dat alle Belgen die af en toe de trein gebruiken een trein+ kopen, is deze hele operatie dan niet vooral een prijsverhoging voor de vele toeristen die we op onze treinen zien? In dat geval sta ik er vierkant achter  

We weten niet hoe frequent Belgen de trein gebruiken. Van toeristen weten we wel dat ze hooguit een maand blijven: die hebben baat bij een Train+ voor die periode en gaan minder betalen.
- 
				trainlovertje
- Contacteer:
Als ze goed geïnformeerd zijn wel. En laat dat nu net de zwakte zijn van vele toeristen.
Het Zwitsers systeem dus
 (met meer gematigde prijsverschillen).
 (met meer gematigde prijsverschillen).Ik heb me een paar keer opgehouden tussen de automaten, veel mensen twijfelen toch om een Train+ te kopen ('gaan we dat er wel uit halen"?)
Dat is dan in het geval er geen MOBIB-kaart wordt gebruikt? Want bij mij is dat mét MOBIB-kaart wel perfect gelopen. Niet alleen de achterliggende koppelingen zijn OK, ook de QR-code zelf kan worden opgeroepen vanuit het MyTrain account. Het is allemaal zo netjes geprogrammeerd dat ik er oprecht van sta te kijken hoe goed dit aangepakt is.
Enig puntje van kritiek: er heeft niemand over de schouders van de programmeurs meegekeken om ervoor te zorgen dat de output ook taalkundig foutloos en consistent is. Op het ticket dat uit de automaat kwam staat "Karte Houder" en de mail die ik ontving feliciteerde mij met mijn aankoop in de taal van Shakespeare. Dat zijn vanzelfsprekend slechts kleinigheden.
Ter aanvulling bij het bovenstaande, heb ik toch nog enkele optimalisatiepuntjes:
1. Heel fijn dat het verlengen van Train+ aangekocht via een automaat ook online kan. Zoals een klassiek abonnement dus. Maar het is mij een compleet raadsel waarom men twee verschillende codes door elkaar gebruikt. Bij aankoop via de automaat krijgt men een code die louter uit cijfers bestaat, bij verlenging ervan via de website krijgt men een nieuwe code met cijfers en letters. Nochtans blijft ook de code die louter bestaat uit cijfers actief. Wat een goede zaak is, vanzelfsprekend, maar dat maakt het onnodig ingewikkeld.
2. De website reageerde toch niet optimaal op die verleningsopdracht. Ik heb mezelf door een foutmelding geklikt en ook op het einde was er geen download of afdruk mogelijk van de bestelling, ofschoon dat wel zo gesuggereerd werd op de webpagina. Er volgde wél een bevestigingsmail met alle info.
3. Bij aankoop van een ticket aan de automaat zou het sneller werken mocht men, zoals vroeger bij de fysieke BahnCards, de mogelijkheid geven om meteen de MOBIB-kaart te scannen en van daaruit een knop te voorzien om snel een ticket aan te kopen. Nu is het te omslachtig gemaakt door een tussenmenu waar je nog eens de keuze krijgt om Train+ aan te kopen, terwijl je dat al hebt. Dat kan eenvoudiger door de voorgestelde werkwijze.
4. Wellicht geen ontwikkeling door NMBS zelf, maar de bestaande apps om de inhoud van een MOBIB te lezen, zijn nog niet aangepast. Ik weet niet wie verantwoordelijk is voor die app's, maar op dit moment is Train+ dus nog niet aanwezig in de output.
5. De oppervlakte en daarmee het papierverbruik van een ticket is opnieuw verdubbeld. Voor een heen- en terugrit verdubbelt dat dan nog eens. Dat kan efficiënter.

1. Heel fijn dat het verlengen van Train+ aangekocht via een automaat ook online kan. Zoals een klassiek abonnement dus. Maar het is mij een compleet raadsel waarom men twee verschillende codes door elkaar gebruikt. Bij aankoop via de automaat krijgt men een code die louter uit cijfers bestaat, bij verlenging ervan via de website krijgt men een nieuwe code met cijfers en letters. Nochtans blijft ook de code die louter bestaat uit cijfers actief. Wat een goede zaak is, vanzelfsprekend, maar dat maakt het onnodig ingewikkeld.
2. De website reageerde toch niet optimaal op die verleningsopdracht. Ik heb mezelf door een foutmelding geklikt en ook op het einde was er geen download of afdruk mogelijk van de bestelling, ofschoon dat wel zo gesuggereerd werd op de webpagina. Er volgde wél een bevestigingsmail met alle info.
3. Bij aankoop van een ticket aan de automaat zou het sneller werken mocht men, zoals vroeger bij de fysieke BahnCards, de mogelijkheid geven om meteen de MOBIB-kaart te scannen en van daaruit een knop te voorzien om snel een ticket aan te kopen. Nu is het te omslachtig gemaakt door een tussenmenu waar je nog eens de keuze krijgt om Train+ aan te kopen, terwijl je dat al hebt. Dat kan eenvoudiger door de voorgestelde werkwijze.
4. Wellicht geen ontwikkeling door NMBS zelf, maar de bestaande apps om de inhoud van een MOBIB te lezen, zijn nog niet aangepast. Ik weet niet wie verantwoordelijk is voor die app's, maar op dit moment is Train+ dus nog niet aanwezig in de output.
5. De oppervlakte en daarmee het papierverbruik van een ticket is opnieuw verdubbeld. Voor een heen- en terugrit verdubbelt dat dan nog eens. Dat kan efficiënter.