In december 2025 staat het GEN in Brussel een uitbreiding van de treindienst te wachten op een aantal assen (Aalst-Jette, Halle-Delta, Denderleeuw-Geraardsbergen-Edingen). Met het nieuws dat de werken in Linkebeek zullen heropgestart worden even een overzichtje over de afwerking infrastructuur, voor zover ik die online kon terugvinden:
December 2025?: Ingebruikname station Ukkel-Moensberg op kruising L26/L124
Wel aangekondigd, maar bij mijn weten nog niet bevestigd (ook niet terug te vinden in de dienstregeling na 15 december) is de opening van de stations Ukkel-Moensberg en Braine-Alliance als haltes van de S1-trein. Dit werd ook niet vermeld in het persbericht (https://press.nmbs.be/verdere-uitbreidi ... ember-2025). Heeft iemand hier meer info over?
FLV-FGSP schreef: ↑14 okt 2025, 17:53
Braine-Alliance wordt in dec 26 geopend en wordt dan bediend door de S19.
Opening Moensberg op L124 is gelinkd aan de sluiting van Linkebeek.
Waarom wordt dat opeens aan de sluiting van Linkebeek gelinkt? Vorige maand wist men nog niet eens dat dat station zou sluiten.
Het station Moensberg wordt toch viersporig? Dan heeft dat eigenlijk geen enkel nut, als men er geen gebruik van gaat maken. Of gaat dat niet door met de beperking in Linkebeek?
ovspotter_be schreef: ↑14 okt 2025, 19:29
Ik vermoed dat de dienstregeling momenteel met 2 sporen geen extra stops van de S1-treinen in Moensberg toelaat.
Dat begrijp ik, maar Moensberg zou vierpsorig moeten worden. Ik dacht hierdoor dat de indienststelling van het derde en vierde spoor zou betekenen dat station Moensberg zou openen voor reizigers langs lijn 124. Dat heeft eigenlijk niets te maken met het sluiten van Linkebeek, lijkt mij.
De opening van Moensberg stond volgens mij wel al vroeger op de agenda, anders zou mijn nog geen wachthuisjes en signaletica hebben geplaatst op de nieuwe perrons aan lijn 124.
Perrons op lijn 124 zijn ook al toegankelijk om vanaf lijn 26 de uitgang naar de Lindenlaan en Horzelstraat alsook de fietsenstalling te bereiken.