Afwerking GEN Brussel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
BlackEagle

Afwerking GEN Brussel

Bericht door BlackEagle »

In december 2025 staat het GEN in Brussel een uitbreiding van de treindienst te wachten op een aantal assen (Aalst-Jette, Halle-Delta, Denderleeuw-Geraardsbergen-Edingen). Met het nieuws dat de werken in Linkebeek zullen heropgestart worden even een overzichtje over de afwerking infrastructuur, voor zover ik die online kon terugvinden:
  • December 2025?: Ingebruikname station Ukkel-Moensberg op kruising L26/L124
  • December 2025?: Ingebruikname station Braine-Alliance op L124
Wel aangekondigd, maar bij mijn weten nog niet bevestigd (ook niet terug te vinden in de dienstregeling na 15 december) is de opening van de stations Ukkel-Moensberg en Braine-Alliance als haltes van de S1-trein. Dit werd ook niet vermeld in het persbericht (https://press.nmbs.be/verdere-uitbreidi ... ember-2025). Heeft iemand hier meer info over?
FLV-FGSP

Re: Afwerking GEN Brussel

Bericht door FLV-FGSP »

Braine-Alliance wordt in dec 26 geopend en wordt dan bediend door de S19.
Opening Moensberg op L124 is gelinkt aan de sluiting van Linkebeek.
Laatst gewijzigd door FLV-FGSP op 14 okt 2025, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
overweg13

Bericht door overweg13 »

En ik heb al gemerkt dat de perrons van Moensberg al sinds enige tijd de nummers 5 en 6 dragen.
Met vriendelijke groet

overweg13
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Dat is in december 2024 gebeurd dat perrons 1/2 werden hernummerd naar 5/6.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

FLV-FGSP schreef: 14 okt 2025, 17:53 Braine-Alliance wordt in dec 26 geopend en wordt dan bediend door de S19.
Opening Moensberg op L124 is gelinkd aan de sluiting van Linkebeek.
Waarom wordt dat opeens aan de sluiting van Linkebeek gelinkt? Vorige maand wist men nog niet eens dat dat station zou sluiten.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Infrabel laat momenteel geen extra stops van de S1 toe. En de NMBS wist al langer van het voorstel van Infrabel aan de gemeente dan wij krantenlezers.
trainlovertje
Contacteer:

Het station Moensberg wordt toch viersporig? Dan heeft dat eigenlijk geen enkel nut, als men er geen gebruik van gaat maken. Of gaat dat niet door met de beperking in Linkebeek?
ovspotter_be

Ik vermoed dat de dienstregeling momenteel met 2 sporen geen extra stops van de S1-treinen in Moensberg toelaat.
trainlovertje
Contacteer:

ovspotter_be schreef: 14 okt 2025, 19:29 Ik vermoed dat de dienstregeling momenteel met 2 sporen geen extra stops van de S1-treinen in Moensberg toelaat.
Dat begrijp ik, maar Moensberg zou vierpsorig moeten worden. Ik dacht hierdoor dat de indienststelling van het derde en vierde spoor zou betekenen dat station Moensberg zou openen voor reizigers langs lijn 124. Dat heeft eigenlijk niets te maken met het sluiten van Linkebeek, lijkt mij.
ovspotter_be

De opening van Moensberg stond volgens mij wel al vroeger op de agenda, anders zou mijn nog geen wachthuisjes en signaletica hebben geplaatst op de nieuwe perrons aan lijn 124.
Perrons op lijn 124 zijn ook al toegankelijk om vanaf lijn 26 de uitgang naar de Lindenlaan en Horzelstraat alsook de fietsenstalling te bereiken.
Plaats reactie