SNCF is vervoerder in Frankrijk, ook commercieel, dus ik zou denken dat ze ook meedelen in de kosten.
Nachttreinen
Re: Nachttreinen
's nachts staan de TGV's toch ook stil? Hoeveel keer per dag kan een stel van Brussel<->Montpellier rijden?
TGVs worden dagelijks ingezet voor meerdere ritten, in de ochtend rijdt er bijvoorbeeld een TGV 2807 (08:14 Paris Est > 10:33 Luxemburg), die daarna verder gaat als TGV 9897 11:15 Luxemburg > 19:05 Montpellier (en gaat daarna 'op stal'). Ik ken de precieze omlopen niet, maar ik vermoed dat hetzelfde stel daarvoor al is gebruikt voor een vroege rit uit Reims/Metz/Nancy naar Parijs.
Dat zijn in ieder geval al 3 ritten op één dag, en bij kortere trajecten kan het zelfs vaker. Een nachttrein kan maar één rit per dag doen en dan houdt het echt wel op.
Een TGV kan tijdens dezelfde rit op hetzelfde zitje ook nog eens meerdere reizigers meenemen: bijvoorbeeld eerst iemand van Brussel naar Paris Charles de Gaulle, dan iemand anders van CDG naar Lyon, en uiteindelijk nog een reizigers CDG > Montpellier. Bij nachttreinen is dat al veel minder vanzelfsprekend, in de bedden zal tijdens een rit maar één reiziger liggen.
Das waar maar TGV zal dan ook duurder zijn in onderhoud dan een paar klassieke rijtuigen. En bij de Nightjet steekt het ook niet zo nauw dat er van alles kapot is zoals wc...
SNCF reed ooit (ondertussen misschien wel wel 10 jaar geleden) onder de naam “Intercités 100% eco“, dagtreinen met nachttreinmateriaal op de lijn van Parijs naar Toulouse. Heb ooit eens zo‘n trein genomen van Parijs tot Limoges en zat daar met 6 personen in een coupé waarbij de bovenste bedden opgeklapt waren en je moest plaatsnemen op het onderste. Die treinen waren goedkoper als de gewone Intercités, maar enkel online boekbaar. Naar typische SNCF-gebruiken was een Interrail uiteraard ook niet geldig, dus kwam het voor mij uiteindelijk toch duurder uit dan de gewone Intercité.