Nieuwe MR30
-
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Nieuwe MR30
Ik vermoed dat je nog eventjes zal mogen wachten daarop, de politiek en Alstom Bombardier zullen nog wel reageren met afschuw en eventueel rechtzaken aanspannen.
Re: Nieuwe MR30
De maquette van de CAF-stellen voor NS was er vrij snel. Die kan er eveneens snel zijn voor de NMBS. We zullen zien...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Nieuwe MR30
Het woordje Bombardier mag je laten vallen die maken geen treinen meer in Europa.ovspotter_be schreef: ↑23 jul 2025, 16:05 Ik vermoed dat je nog eventjes zal mogen wachten daarop, de politiek en Alstom Bombardier zullen nog wel reageren met afschuw en eventueel rechtzaken aanspannen.

Re: Nieuwe MR30
Uit De Standaard - Economie Live (02/09/2025, 17:25)
Auditeur Raad van State adviseert om het beroep van Alstom tegen NMBS af te wijzen
Midden juli zette de raad van bestuur het licht op groen om de Spaanse constructeur CAF aan te duiden als voorkeursbieder voor een bestelling van nieuwe treinen. Alstom en Siemens, die ook hadden meegedongen naar de miljardenbestelling, vielen toen uit de boot, maar trokken naar de Raad van State om die toewijzing nietig te verklaren. Daarenboven dienden vier ngo's (waaronder 11.11.11) een verzoekschrift in om tussen te komen in de zaak, met de vraag om de toewijzing te schorsen, omdat CAF activiteiten heeft in de door Israël bezette Palestijnse gebieden. Dinsdag mochten alle partijen hun verhaal doen voor de Franstalige kamer van de Raad van State.
Een definitieve uitspraak is er nog niet, maar na een lange dag van pleidooien, adviseert de auditeur van de Raad van State om het beroep van Alstom af te wijzen. Meestal wordt dat advies ook gevolgd in het uiteindelijke arrest.
Alstom had geargumenteerd dat er tekortkomingen waren in de manier waarop de NMBS de verschillende biedingen had beoordeeld, en dat de procedure niet transparant was. Maar de auditeur van de Raad van State volgt Alstom niet, en oordeelt dat de berekeningsmethodes voldoende duidelijk waren en er geen flagrante fouten zijn gebeurd.
Morgen komt de zaak die ook Siemens heeft aangespannen voor de Nederlandstalige kamer. De NMBS zegt ook die zitting af te wachten, en "blijft vertrouwen hebben in de onpartijdigheid van de Raad van State", aldus woordvoerder Bart Crols.
Als het beroep van Siemens en Alstom uiteindelijk zou worden afgewezen door de Raad van State, zal het aan de raad van bestuur van de NMBS zijn om een definitieve gunning van de bestelling al dan niet goed te keuren.
Auditeur Raad van State adviseert om het beroep van Alstom tegen NMBS af te wijzen
Midden juli zette de raad van bestuur het licht op groen om de Spaanse constructeur CAF aan te duiden als voorkeursbieder voor een bestelling van nieuwe treinen. Alstom en Siemens, die ook hadden meegedongen naar de miljardenbestelling, vielen toen uit de boot, maar trokken naar de Raad van State om die toewijzing nietig te verklaren. Daarenboven dienden vier ngo's (waaronder 11.11.11) een verzoekschrift in om tussen te komen in de zaak, met de vraag om de toewijzing te schorsen, omdat CAF activiteiten heeft in de door Israël bezette Palestijnse gebieden. Dinsdag mochten alle partijen hun verhaal doen voor de Franstalige kamer van de Raad van State.
Een definitieve uitspraak is er nog niet, maar na een lange dag van pleidooien, adviseert de auditeur van de Raad van State om het beroep van Alstom af te wijzen. Meestal wordt dat advies ook gevolgd in het uiteindelijke arrest.
Alstom had geargumenteerd dat er tekortkomingen waren in de manier waarop de NMBS de verschillende biedingen had beoordeeld, en dat de procedure niet transparant was. Maar de auditeur van de Raad van State volgt Alstom niet, en oordeelt dat de berekeningsmethodes voldoende duidelijk waren en er geen flagrante fouten zijn gebeurd.
Morgen komt de zaak die ook Siemens heeft aangespannen voor de Nederlandstalige kamer. De NMBS zegt ook die zitting af te wachten, en "blijft vertrouwen hebben in de onpartijdigheid van de Raad van State", aldus woordvoerder Bart Crols.
Als het beroep van Siemens en Alstom uiteindelijk zou worden afgewezen door de Raad van State, zal het aan de raad van bestuur van de NMBS zijn om een definitieve gunning van de bestelling al dan niet goed te keuren.
Re: Nieuwe MR30
Dan zou alleen Siemens in aanmerking komen?
Barcelona heeft Alstom om die zelfde reden uitgesloten voor een bieding.
https://en.ara.cat/society/alstom-chall ... 75214.html
Re: Nieuwe MR30
Helaas, dan valt ook Siemens af en krijgen we gewoonweg geen MR30: https://www.whoprofits.org/companies/company/3958
Re: Nieuwe MR30
Siemens is ook actief in Israël hoor... Ik vermoed dat de meeste spoorwegconstructeurs dat zijn.
Dus geen enkele bieder zou in aanmerking komen als we dat als het criterium "actief in Israël" nemen. Dan eindigen we zonder treinen.
Los daarvan vind ik het vrij vreemd dat een NGO probeert om via de NMBS een niet-Belgische onderneming, die actief is in Israël en de illegaal bezette gebieden tegen te houden. Gewoon actief hé, men levert trams aan Israël (weliswaar om illegale nederzettingen met Jerusalem te verbinden, daar hadden ze misschien wel twee keer over moeten nadenken). Ik vermoed dat, op de totale omzet van CAF, die trams in Jerusalem een vrij beperkte activiteit is.
In die nieuwe treinen bedoeld voor de NMBS zit waarschijnlijk niks, noppes, nada dat uit Israël of de bezette gebieden komt. Die treinen zelf hebben niks te maken met Israël en het vreselijke conflict daar. Geen enkele cent aan Belgisch geld bedoeld voor deze treinen zal naar Israël of de bezette gebieden gaan.
Als je de logica doortrekt kan je dus ook bv. geen smartphone meer kopen omdat zowat elk smartphonebedrijf diensten verkoopt aan Israëli's potentieel actief in het leger of als kolonist... Bon, dat gaat wel ver.
Misschien eerst het laaghangend fruit plukken en eens voor eigen deur kuisen. Onze eigen bedrijven, universiteiten en overheden verhinderen om zaken te doen in Israël en de bezette gebieden bijvoorbeeld. En deftige sancties opleggen. In plaats van dit vreemde manoeuvre.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het Israël-argument er bij wordt gesleurd door velerlei politici om toch maar aan Alstom te proberen gunnen. (En vooral de fabriek in Brugge proberen recht te houden).
Dus geen enkele bieder zou in aanmerking komen als we dat als het criterium "actief in Israël" nemen. Dan eindigen we zonder treinen.
Los daarvan vind ik het vrij vreemd dat een NGO probeert om via de NMBS een niet-Belgische onderneming, die actief is in Israël en de illegaal bezette gebieden tegen te houden. Gewoon actief hé, men levert trams aan Israël (weliswaar om illegale nederzettingen met Jerusalem te verbinden, daar hadden ze misschien wel twee keer over moeten nadenken). Ik vermoed dat, op de totale omzet van CAF, die trams in Jerusalem een vrij beperkte activiteit is.
In die nieuwe treinen bedoeld voor de NMBS zit waarschijnlijk niks, noppes, nada dat uit Israël of de bezette gebieden komt. Die treinen zelf hebben niks te maken met Israël en het vreselijke conflict daar. Geen enkele cent aan Belgisch geld bedoeld voor deze treinen zal naar Israël of de bezette gebieden gaan.
Als je de logica doortrekt kan je dus ook bv. geen smartphone meer kopen omdat zowat elk smartphonebedrijf diensten verkoopt aan Israëli's potentieel actief in het leger of als kolonist... Bon, dat gaat wel ver.
Misschien eerst het laaghangend fruit plukken en eens voor eigen deur kuisen. Onze eigen bedrijven, universiteiten en overheden verhinderen om zaken te doen in Israël en de bezette gebieden bijvoorbeeld. En deftige sancties opleggen. In plaats van dit vreemde manoeuvre.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het Israël-argument er bij wordt gesleurd door velerlei politici om toch maar aan Alstom te proberen gunnen. (En vooral de fabriek in Brugge proberen recht te houden).
Re: Nieuwe MR30
Ik denk ook niet dat de NGO's geloven dat de treinen een fractie Israëlisch zullen zijn. Ze bekijken het als drukkingsmiddel, wat me in se ook niet onterecht lijkt. Als heel Europa zou beslissen om niet meer te gunnen aan bedrijven actief in de bezette gebieden, dan zal Israël het heel moeilijk krijgen om nog internationale producenten te vinden om een trein/tram naar de bezette gebieden in te leggen. En dat is uiteindelijk het doel: op die manier de illegale bezetting tegen te gaan. Alleen is de vraag: als elke producent er actief is, willen wij dan zo diep in ons eigen vel snijden om geen nieuwe treinen te bestellen?Reuel schreef: ↑04 sep 2025, 09:52 Siemens is ook actief in Israël hoor... Ik vermoed dat de meeste spoorwegconstructeurs dat zijn.
Dus geen enkele bieder zou in aanmerking komen als we dat als het criterium "actief in Israël" nemen. Dan eindigen we zonder treinen.
Los daarvan vind ik het vrij vreemd dat een NGO probeert om via de NMBS een niet-Belgische onderneming, die actief is in Israël en de illegaal bezette gebieden tegen te houden. Gewoon actief hé, men levert trams aan Israël (weliswaar om illegale nederzettingen met Jerusalem te verbinden, daar hadden ze misschien wel twee keer over moeten nadenken). Ik vermoed dat, op de totale omzet van CAF, die trams in Jerusalem een vrij beperkte activiteit is.
In die nieuwe treinen bedoeld voor de NMBS zit waarschijnlijk niks, noppes, nada dat uit Israël of de bezette gebieden komt. Die treinen zelf hebben niks te maken met Israël en het vreselijke conflict daar. Geen enkele cent aan Belgisch geld bedoeld voor deze treinen zal naar Israël of de bezette gebieden gaan.
Als je de logica doortrekt kan je dus ook bv. geen smartphone meer kopen omdat zowat elk smartphonebedrijf diensten verkoopt aan Israëli's potentieel actief in het leger of als kolonist... Bon, dat gaat wel ver.
Misschien eerst het laaghangend fruit plukken en eens voor eigen deur kuisen. Onze eigen bedrijven, universiteiten en overheden verhinderen om zaken te doen in Israël en de bezette gebieden bijvoorbeeld. En deftige sancties opleggen. In plaats van dit vreemde manoeuvre.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het Israël-argument er bij wordt gesleurd door velerlei politici om toch maar aan Alstom te proberen gunnen. (En vooral de fabriek in Brugge proberen recht te houden).
Re: Nieuwe MR30
Ik kan er begrip voor opbrengen dat geen nieuwe orders meer worden toegestaan met Israëlische klanten, maar bestaande bestellingen gaan verbieden lijkt me een juridisch wespennest waar we ons best ver van houden. De kans is erg klein dat CAF de bestelling van Jeruzalem gaat afzeggen voor onze bestelling, zelfs als daardoor een (minieme) kans bestaat dat de Belgische bestelling wordt afgezegd. Nu we zover in de aanbesteding zitten, lijkt het me dat CAF best wel een stevig juridisch been heeft om in dat geval een zware schadevergoeding te eisen. NMBS eindigt dan met een zak minder geld én geen nieuwe treinen.
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe MR30
Het lijkt me wel geen slecht idee om in volgende tenders te schrijven dat het bedrijf in de laatste x jaar geen materieel heeft geleverd voor een bezet gebied (Palestina, Donbas, Zuid-Ossetië, Westelijke Sahara,...) Zo kunnen we met samenwerking van andere landen, deze bedrijven af dwingen om Israël en hun genocide te mijden. Natuurlijk kan Israël/Rusland/wie dan ook gwn nieuwe treinen kopen voor hun land en oudere treinen doorsturen naar het bezette gebied, maar het is een idee.
Re: Nieuwe MR30
Maar zelfs op deze manier blijven we het onszelf heel moeilijk maken terwijl dit niets oplost.desirootje schreef: ↑04 sep 2025, 22:41 Het lijkt me wel geen slecht idee om in volgende tenders te schrijven dat het bedrijf in de laatste x jaar geen materieel heeft geleverd voor een bezet gebied (Palestina, Donbas, Zuid-Ossetië, Westelijke Sahara,...) Zo kunnen we met samenwerking van andere landen, deze bedrijven af dwingen om Israël en hun genocide te mijden. Natuurlijk kan Israël/Rusland/wie dan ook gwn nieuwe treinen kopen voor hun land en oudere treinen doorsturen naar het bezette gebied, maar het is een idee.
Wat veel meer zoden aan de dijk zou brengen is een Europees verbod om wat dan ook te leveren aan bezette gebieden. Dan straf je de klanten daar ipv de bedrijven hier.
PS: De Westelijke Sahara wordt voor zover ik weet niet door België niet als bezet gebied beschouwd.
Re: Nieuwe MR30
Idealiter gebeurt dit inderdaad op Europees niveau, maar ik wil mijn adem niet inhouden tot ze in de Berlaymont (Commissie) en het 'Ei' (de Raad) gaan wakker schieten, zeker niet zolang Duitsland dit blijft blokkeren. Een coalitie van de 'willing' kan hier wel al wat gewicht in de schaal leggen, op voorwaarde dat Von der Leyen dat niet probeert te blokkeren...
Re: Nieuwe MR30
Het is ook puur deugdpronken. Met druk op Israel ga je de tragedie aldaar niet oplossen. Maar je kan dan wel jezelf op de borst kloppen...
Re: Nieuwe MR30
Iets meer on-topic: de auditeur van de Raad van State heeft de bezwaren van Alstom en Siemens verworpen, en de NGOs zijn als niet-ontvankelijk verklaard. Een beslissing van de Raad van State volgt nog, maar de RvS volgt meestal het advies van de auditeur.
Auditeur Raad van State stelt NMBS voor 'order van de eeuw' volledig in haar recht
Auditeur Raad van State stelt NMBS voor 'order van de eeuw' volledig in haar recht