Harshan schreef: ↑11 jun 2025, 22:57
Er is een artikel over verschenen op De Morgen of De Standaard ergens in december 2024, januari of februari 2025 welk NMBS-treinmodel het goed scoren en het welke het slecht scoren en wat hun bijnamen zijn. Zo scoort Desiro 1 op 10, omdat alles is daar uitgespaard. De M5-, M6- en misschien M7-dubbeldekstreinrijtuigen hebben de bijnaam: "Dokterswachtzaal" blijkbaar.
Dat was een artikel uit Knack van Stijn Tormans. Ik ben fan van deze journalist. Hij schrijft doortastende opiniebijdragen over het openbaar vervoer, en durft problemen te beschrijven die anders niet aan bod komen. Een verademing tussen de artikels die enkel gaan over vertraging op het spoor.
Harshan schreef: ↑11 jun 2025, 22:57
Er is een artikel over verschenen op De Morgen of De Standaard ergens in december 2024, januari of februari 2025 welk NMBS-treinmodel het goed scoren en het welke het slecht scoren en wat hun bijnamen zijn. Zo scoort Desiro 1 op 10, omdat alles is daar uitgespaard. De M5-, M6- en misschien M7-dubbeldekstreinrijtuigen hebben de bijnaam: "Dokterswachtzaal" blijkbaar.
Dat was een artikel uit Knack van Stijn Tormans. Ik ben fan van deze journalist. Hij schrijft doortastende opiniebijdragen over het openbaar vervoer, en durft problemen te beschrijven die anders niet aan bod komen. Een verademing tussen de artikels die enkel gaan over vertraging op het spoor.
Harshan schreef: ↑11 jun 2025, 22:57
Er is een artikel over verschenen op De Morgen of De Standaard ergens in december 2024, januari of februari 2025 welk NMBS-treinmodel het goed scoren en het welke het slecht scoren en wat hun bijnamen zijn. Zo scoort Desiro 1 op 10, omdat alles is daar uitgespaard. De M5-, M6- en misschien M7-dubbeldekstreinrijtuigen hebben de bijnaam: "Dokterswachtzaal" blijkbaar.
Dat was een artikel uit Knack van Stijn Tormans. Ik ben fan van deze journalist. Hij schrijft doortastende opiniebijdragen over het openbaar vervoer, en durft problemen te beschrijven die anders niet aan bod komen. Een verademing tussen de artikels die enkel gaan over vertraging op het spoor.
TKR schreef: ↑11 jun 2025, 23:40
Een 25kV versie van de MS30 voegt nog een extra kost toe, voor slechts 1 lijntje?
Extra ontwerp, extra onderhoud, extra gewicht om mee te sleuren, ...
Dat zie ik toch anders. Ten eerste gaat het niet om 1 lijntje, maar om algemene inzetbaarheid (provincie Luxemburg, Antwerpen - Noorderkempen). Ten tweede ontwerpt de industrie treinstellen vaak al met 25 kV, omdat dat een veelvoorkomende bovenleidingsspanning is.
Het onderwerp heeft voor irritaties tussen het kabinet en B-Technics gezorgd. Uiteraard hebben de keikoppen bij B-Techics hun beslissing niet aangepast.
TKR schreef: ↑11 jun 2025, 23:40
Een 25kV versie van de MS30 voegt nog een extra kost toe, voor slechts 1 lijntje?
Extra ontwerp, extra onderhoud, extra gewicht om mee te sleuren, ...
Dat zie ik toch anders. Ten eerste gaat het niet om 1 lijntje, maar om algemene inzetbaarheid (provincie Luxemburg, Antwerpen - Noorderkempen). Ten tweede ontwerpt de industrie treinstellen vaak al met 25 kV, omdat dat een veelvoorkomende bovenleidingsspanning is.
Het onderwerp heeft voor irritaties tussen het kabinet en B-Technics gezorgd. Uiteraard hebben de keikoppen bij B-Techics hun beslissing niet aangepast.
Als in 2032 de exploitatie van de grenslijnen aanbesteed is zou het mij niet verbazen dat de CFL de lijnen Luxemburg/Luik en Luxemburg/Brussel zal uitvoeren met eigen materieel.
TKR schreef: ↑13 jun 2025, 11:45
CFL heeft geen treinen die onder 3kV kunnen rijden toch?
Fin ja, Serie 3000 die ze aan het uitfaseren zijn dacht ik.
Dat weet ik niet, maar ik zie wel op Wikipedia, dat zij net zoals wij met de MR75, MR80 en MR86 enkel een toelating hebben tot net over de grens, daar Virton/Athus, bij ons Roosendaal en Maastricht. Ik weet ook niet of die al gehomologeerd zijn sinds de uitrol van ETCS in zowel Luxemburg als België, kunnen die overeen met onze LS, N1 en N2?
TKR schreef: ↑13 jun 2025, 11:45
CFL heeft geen treinen die onder 3kV kunnen rijden toch?
Fin ja, Serie 3000 die ze aan het uitfaseren zijn dacht ik.
Dat weet ik niet, maar ik zie wel op Wikipedia, dat zij net zoals wij met de MR75, MR80 en MR86 enkel een toelating hebben tot net over de grens, daar Virton/Athus, bij ons Roosendaal en Maastricht. Ik weet ook niet of die al gehomologeerd zijn sinds de uitrol van ETCS in zowel Luxemburg als België, kunnen die overeen met onze LS, N1 en N2?
Luxemburg heeft gewoon ETCS level 1 zover ik weet, ze hebben geen level 2 of LS geïnstalleerd. Die werken werden in 2017 afgerond.