Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Weten jullie hoe de dienstregeling 2026 eruit ziet? Ik bedoel of er al dan niet nieuwigheden, veranderingen of verbeteringen te zien zijn vanaf die dienstregeling. Zijn er hier spoorinsiders die het weten? Of doet de NMBS zoals haar Franse collega SNCF de informatie verbergen? Want de laatste tijd is haar communicatie over de spoorwegwerkzaamheden en dienstregelingwijziging en dergelijke wel super slecht waardoor er chaos ontstaat bij de reizigers. Vooral de werkzaamheden rond Mechelen de komende zomer 2025 heeft ze daarvoor geen alternatieven voorzien. En dat is pijnlijk. Kosten die alternatieven veel geld? Of is de NMBS minder ambitieus of minder geïnteresseerd?
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Berichten over de zomerdienstregeling rond Mechelen staan op: https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=16084
Over de communicatie op https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=13499
Dit topic gaat enkel over de nieuwe dienstregeling 2026 waar momenteel eigenlijk nog niets over geweten is.
Over de communicatie op https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=13499
Dit topic gaat enkel over de nieuwe dienstregeling 2026 waar momenteel eigenlijk nog niets over geweten is.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Volgens doorgaans goed geïnformeerde bronnen heeft de NMBS de volgende uitbreidingen bij Infrabel aangevraagd:
Latere ritten:
- Op de S1 tussen Brussel-Zuid & Antwerpen-Centraal (vrijdag en zaterdag)
- Op de S2 Gravenbrakel - Brussel - Leuven (vrijdag en zaterdag)
Verbeteringen S-net:
- S7 rijdt twee keer per uur in plaats van één keer tussen Halle en Vilvoorde. Eén keer per uur rijdt S7 door tot Mechelen. S4 Aalst - Brussel-Luxemburg - Mechelen wordt beperkt tot het traject Aalst - Brussel-Luxemburg.
- S8 Schaarbeek - Brussel-Schuman - Ottignies – Nieuw-Leuven (in te voeren augustus 2025) wordt S4 Aalst - Brussel-Schuman - Ottignies - LLN (weekdagen)
- 2 S-treinen tussen Denderleeuw, Geraardsbergen en Edingen de hele dag (weekdagen)
Verbeteringen in het weekend (december 2025):
- S4 rijdt 1x per uur in het weekend tussen Aalst en Brussel-Luxemburg
- 2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Charleroi en Brussel (in Luttre busaansluiting <-> luchthaven)
- 2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Luik en Brussel en 3 IC’s in plaats van 2 tussen Leuven en Brussel
- IC Leuven - Aarschot – Antwerpen rijdt ook in het weekend.
- 1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op S51 Eeklo - Gent - Oudenaarde - Ronse (zondag)
In een later stadium (september 2026) zijn nog de volgende verbeteringen voorzien:
- 1 S-trein per uur S33 tussen Antwerpen - Herentals en Mol en versnelling van IC30 Antwerpen - Turnhout (weekend)
- S62 Charleroi - La Louvière - Charleroi rijdt op zaterdag om het uur in plaats van om de twee uur (zaterdag).
- S63 Erquelinnes - Charleroi rijdt op zaterdag elk uur in plaats van elke twee uur (zaterdag).
- 1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op L Hasselt - Mol
Of er genoeg mensen en middelen zullen zijn om deze plannen uit te voeren is nog niet duidelijk.
Latere ritten:
- Op de S1 tussen Brussel-Zuid & Antwerpen-Centraal (vrijdag en zaterdag)
- Op de S2 Gravenbrakel - Brussel - Leuven (vrijdag en zaterdag)
Verbeteringen S-net:
- S7 rijdt twee keer per uur in plaats van één keer tussen Halle en Vilvoorde. Eén keer per uur rijdt S7 door tot Mechelen. S4 Aalst - Brussel-Luxemburg - Mechelen wordt beperkt tot het traject Aalst - Brussel-Luxemburg.
- S8 Schaarbeek - Brussel-Schuman - Ottignies – Nieuw-Leuven (in te voeren augustus 2025) wordt S4 Aalst - Brussel-Schuman - Ottignies - LLN (weekdagen)
- 2 S-treinen tussen Denderleeuw, Geraardsbergen en Edingen de hele dag (weekdagen)
Verbeteringen in het weekend (december 2025):
- S4 rijdt 1x per uur in het weekend tussen Aalst en Brussel-Luxemburg
- 2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Charleroi en Brussel (in Luttre busaansluiting <-> luchthaven)
- 2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Luik en Brussel en 3 IC’s in plaats van 2 tussen Leuven en Brussel
- IC Leuven - Aarschot – Antwerpen rijdt ook in het weekend.
- 1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op S51 Eeklo - Gent - Oudenaarde - Ronse (zondag)
In een later stadium (september 2026) zijn nog de volgende verbeteringen voorzien:
- 1 S-trein per uur S33 tussen Antwerpen - Herentals en Mol en versnelling van IC30 Antwerpen - Turnhout (weekend)
- S62 Charleroi - La Louvière - Charleroi rijdt op zaterdag om het uur in plaats van om de twee uur (zaterdag).
- S63 Erquelinnes - Charleroi rijdt op zaterdag elk uur in plaats van elke twee uur (zaterdag).
- 1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op L Hasselt - Mol
Of er genoeg mensen en middelen zullen zijn om deze plannen uit te voeren is nog niet duidelijk.
-
- Berichten: 1195
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Veel van deze zaken waardonder de latere S-treinen en de halfuursdienst tussen Edingen en Denderleeuw waren dit jaar ook reeds aangevraagd maar nadien uitgesteld door personeelstekort (of zoals de NMBS het mooi verwoordde "Gebrek aan productiemiddelen").
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Geen 2de IC Brugge - Kortrijk (- Zottegem) in het weekend?FLV-FGSP schreef: ↑07 jun 2025, 16:02 Verbeteringen in het weekend (december 2025):
- S4 rijdt 1x per uur in het weekend tussen Aalst en Brussel-Luxemburg
- 2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Charleroi en Brussel (in Luttre busaansluiting <-> luchthaven)
- 2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Luik en Brussel en 3 IC’s in plaats van 2 tussen Leuven en Brussel
- IC Leuven - Aarschot – Antwerpen rijdt ook in het weekend.
- 1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op S51 Eeklo - Gent - Oudenaarde - Ronse (zondag)
De lange stilstand van de IC Oostende - Kortrijk - Brussel Luchthaven in Lichtervelde (10 minuten!) is al jaren een doorn in het oog voor mening reiziger op lijn 66.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Dat was oorspronkelijk voorzien voor dec. 2025, maar alle projecten zijn een jaar uitgesteld, dus ik vermoed dat die verbetering voor dec. 2026 is.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
S33 op zaterdag en zondag is geen overbodige luxe voor de Antwerpse Kempen. IC Turnhout-Antwerpen op zaterdag en zondag met hetzelfde stoppatroon als op de weekdagen is ook een goede zaak. Mol-Hasselt om het uur op zondag: fijn. Eindelijk 7 dagen op 7 een trein om het uur op deze verbinding.
Zoals gezegd: hopelijk voldoende materieel en - vooral - personeel om dat in praktijk om te zetten...
Zoals gezegd: hopelijk voldoende materieel en - vooral - personeel om dat in praktijk om te zetten...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Mooi! Ik hoop het ook. NMBS moet ambitieus zijn, in plaats van besparingsorganisatie. En ze moet ook geen bazenpoeperij zijn en ruimte geven aan vet betaalde directeurs om verder te laten graaien. Toch liever een competente, empatische directeur dan een geldwolf met slecht hart.LML schreef: ↑07 jun 2025, 18:18 S33 op zaterdag en zondag is geen overbodige luxe voor de Antwerpse Kempen. IC Turnhout-Antwerpen op zaterdag en zondag met hetzelfde stoppatroon als op de weekdagen is ook een goede zaak. Mol-Hasselt om het uur op zondag: fijn. Eindelijk 7 dagen op 7 een trein om het uur op deze verbinding.
Zoals gezegd: hopelijk voldoende materieel en - vooral - personeel om dat in praktijk om te zetten...
-
- Berichten: 1195
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Men kan ambitieus zijn, maar het grootste probleem blijft het tekort aan treinbestuurder en -begeleiders, en zonder één van deze twee kan je geen trein laten rijden.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Inderdaad de instroom van nieuwe collega’s is er wel maar meestal te weinig of net genoeg om de huidige behoefte te dekken. Het is een algemeen probleem waar ook de cargo mee te maken heeft. Er staan bijna bestendig vacatures open die zich slecht laten invullen om te voldoen. Zolang je een tekort hebt zal je plan onuitvoerbaar blijven voor extra treinen. Hoe graag iedereen dat ook wil. Doch we zitten met een regering die wederom 400 miljoen wil besparen op het spoor. Ook dat zal niet veel helpen voor extra treinen.