Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Harshan
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door Harshan »

Weten jullie hoe de dienstregeling 2026 eruit ziet? Ik bedoel of er al dan niet nieuwigheden, veranderingen of verbeteringen te zien zijn vanaf die dienstregeling. Zijn er hier spoorinsiders die het weten? Of doet de NMBS zoals haar Franse collega SNCF de informatie verbergen? Want de laatste tijd is haar communicatie over de spoorwegwerkzaamheden en dienstregelingwijziging en dergelijke wel super slecht waardoor er chaos ontstaat bij de reizigers. Vooral de werkzaamheden rond Mechelen de komende zomer 2025 heeft ze daarvoor geen alternatieven voorzien. En dat is pijnlijk. Kosten die alternatieven veel geld? Of is de NMBS minder ambitieus of minder geïnteresseerd?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13069
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door Shrek »

Berichten over de zomerdienstregeling rond Mechelen staan op: https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=16084
Over de communicatie op https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=13499

Dit topic gaat enkel over de nieuwe dienstregeling 2026 waar momenteel eigenlijk nog niets over geweten is.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door FLV-FGSP »

Volgens doorgaans goed geïnformeerde bronnen heeft de NMBS de volgende uitbreidingen bij Infrabel aangevraagd:

Latere ritten:
- Op de S1 tussen Brussel-Zuid & Antwerpen-Centraal (vrijdag en zaterdag)
- Op de S2 Gravenbrakel - Brussel - Leuven (vrijdag en zaterdag)

Verbeteringen S-net:
- S7 rijdt twee keer per uur in plaats van één keer tussen Halle en Vilvoorde. Eén keer per uur rijdt S7 door tot Mechelen. S4 Aalst - Brussel-Luxemburg - Mechelen wordt beperkt tot het traject Aalst - Brussel-Luxemburg.
- S8 Schaarbeek - Brussel-Schuman - Ottignies – Nieuw-Leuven (in te voeren augustus 2025) wordt S4 Aalst - Brussel-Schuman - Ottignies - LLN (weekdagen)
- 2 S-treinen tussen Denderleeuw, Geraardsbergen en Edingen de hele dag (weekdagen)

Verbeteringen in het weekend (december 2025):
- S4 rijdt 1x per uur in het weekend tussen Aalst en Brussel-Luxemburg
- 2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Charleroi en Brussel (in Luttre busaansluiting <-> luchthaven)
- 2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Luik en Brussel en 3 IC’s in plaats van 2 tussen Leuven en Brussel
- IC Leuven - Aarschot – Antwerpen rijdt ook in het weekend.
- 1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op S51 Eeklo - Gent - Oudenaarde - Ronse (zondag)

In een later stadium (september 2026) zijn nog de volgende verbeteringen voorzien:
- 1 S-trein per uur S33 tussen Antwerpen - Herentals en Mol en versnelling van IC30 Antwerpen - Turnhout (weekend)
- S62 Charleroi - La Louvière - Charleroi rijdt op zaterdag om het uur in plaats van om de twee uur (zaterdag).
- S63 Erquelinnes - Charleroi rijdt op zaterdag elk uur in plaats van elke twee uur (zaterdag).
- 1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op L Hasselt - Mol

Of er genoeg mensen en middelen zullen zijn om deze plannen uit te voeren is nog niet duidelijk.
ovspotter_be
Berichten: 1195
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door ovspotter_be »

Veel van deze zaken waardonder de latere S-treinen en de halfuursdienst tussen Edingen en Denderleeuw waren dit jaar ook reeds aangevraagd maar nadien uitgesteld door personeelstekort (of zoals de NMBS het mooi verwoordde "Gebrek aan productiemiddelen").
TimJ36
Berichten: 610
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door TimJ36 »

FLV-FGSP schreef: 07 jun 2025, 16:02 Verbeteringen in het weekend (december 2025):
- S4 rijdt 1x per uur in het weekend tussen Aalst en Brussel-Luxemburg
- 2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Charleroi en Brussel (in Luttre busaansluiting <-> luchthaven)
- 2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Luik en Brussel en 3 IC’s in plaats van 2 tussen Leuven en Brussel
- IC Leuven - Aarschot – Antwerpen rijdt ook in het weekend.
- 1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op S51 Eeklo - Gent - Oudenaarde - Ronse (zondag)
Geen 2de IC Brugge - Kortrijk (- Zottegem) in het weekend?
De lange stilstand van de IC Oostende - Kortrijk - Brussel Luchthaven in Lichtervelde (10 minuten!) is al jaren een doorn in het oog voor mening reiziger op lijn 66.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door FLV-FGSP »

Dat was oorspronkelijk voorzien voor dec. 2025, maar alle projecten zijn een jaar uitgesteld, dus ik vermoed dat die verbetering voor dec. 2026 is.
LML
Berichten: 1435
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door LML »

S33 op zaterdag en zondag is geen overbodige luxe voor de Antwerpse Kempen. IC Turnhout-Antwerpen op zaterdag en zondag met hetzelfde stoppatroon als op de weekdagen is ook een goede zaak. Mol-Hasselt om het uur op zondag: fijn. Eindelijk 7 dagen op 7 een trein om het uur op deze verbinding.

Zoals gezegd: hopelijk voldoende materieel en - vooral - personeel om dat in praktijk om te zetten...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Harshan
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door Harshan »

LML schreef: 07 jun 2025, 18:18 S33 op zaterdag en zondag is geen overbodige luxe voor de Antwerpse Kempen. IC Turnhout-Antwerpen op zaterdag en zondag met hetzelfde stoppatroon als op de weekdagen is ook een goede zaak. Mol-Hasselt om het uur op zondag: fijn. Eindelijk 7 dagen op 7 een trein om het uur op deze verbinding.

Zoals gezegd: hopelijk voldoende materieel en - vooral - personeel om dat in praktijk om te zetten...
Mooi! Ik hoop het ook. NMBS moet ambitieus zijn, in plaats van besparingsorganisatie. En ze moet ook geen bazenpoeperij zijn en ruimte geven aan vet betaalde directeurs om verder te laten graaien. Toch liever een competente, empatische directeur dan een geldwolf met slecht hart.
ovspotter_be
Berichten: 1195
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door ovspotter_be »

Men kan ambitieus zijn, maar het grootste probleem blijft het tekort aan treinbestuurder en -begeleiders, en zonder één van deze twee kan je geen trein laten rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23062
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door Steven »

Inderdaad de instroom van nieuwe collega’s is er wel maar meestal te weinig of net genoeg om de huidige behoefte te dekken. Het is een algemeen probleem waar ook de cargo mee te maken heeft. Er staan bijna bestendig vacatures open die zich slecht laten invullen om te voldoen. Zolang je een tekort hebt zal je plan onuitvoerbaar blijven voor extra treinen. Hoe graag iedereen dat ook wil. Doch we zitten met een regering die wederom 400 miljoen wil besparen op het spoor. Ook dat zal niet veel helpen voor extra treinen.
Plaats reactie