Harshan schreef: ↑11 jun 2025, 22:57
Er is een artikel over verschenen op De Morgen of De Standaard ergens in december 2024, januari of februari 2025 welk NMBS-treinmodel het goed scoren en het welke het slecht scoren en wat hun bijnamen zijn. Zo scoort Desiro 1 op 10, omdat alles is daar uitgespaard. De M5-, M6- en misschien M7-dubbeldekstreinrijtuigen hebben de bijnaam: "Dokterswachtzaal" blijkbaar.
Dat was een artikel uit Knack van Stijn Tormans. Ik ben fan van deze journalist. Hij schrijft doortastende opiniebijdragen over het openbaar vervoer, en durft problemen te beschrijven die anders niet aan bod komen. Een verademing tussen de artikels die enkel gaan over vertraging op het spoor.
Harshan schreef: ↑11 jun 2025, 22:57
Er is een artikel over verschenen op De Morgen of De Standaard ergens in december 2024, januari of februari 2025 welk NMBS-treinmodel het goed scoren en het welke het slecht scoren en wat hun bijnamen zijn. Zo scoort Desiro 1 op 10, omdat alles is daar uitgespaard. De M5-, M6- en misschien M7-dubbeldekstreinrijtuigen hebben de bijnaam: "Dokterswachtzaal" blijkbaar.
Dat was een artikel uit Knack van Stijn Tormans. Ik ben fan van deze journalist. Hij schrijft doortastende opiniebijdragen over het openbaar vervoer, en durft problemen te beschrijven die anders niet aan bod komen. Een verademing tussen de artikels die enkel gaan over vertraging op het spoor.
Harshan schreef: ↑11 jun 2025, 22:57
Er is een artikel over verschenen op De Morgen of De Standaard ergens in december 2024, januari of februari 2025 welk NMBS-treinmodel het goed scoren en het welke het slecht scoren en wat hun bijnamen zijn. Zo scoort Desiro 1 op 10, omdat alles is daar uitgespaard. De M5-, M6- en misschien M7-dubbeldekstreinrijtuigen hebben de bijnaam: "Dokterswachtzaal" blijkbaar.
Dat was een artikel uit Knack van Stijn Tormans. Ik ben fan van deze journalist. Hij schrijft doortastende opiniebijdragen over het openbaar vervoer, en durft problemen te beschrijven die anders niet aan bod komen. Een verademing tussen de artikels die enkel gaan over vertraging op het spoor.
TKR schreef: ↑11 jun 2025, 23:40
Een 25kV versie van de MS30 voegt nog een extra kost toe, voor slechts 1 lijntje?
Extra ontwerp, extra onderhoud, extra gewicht om mee te sleuren, ...
Dat zie ik toch anders. Ten eerste gaat het niet om 1 lijntje, maar om algemene inzetbaarheid (provincie Luxemburg, Antwerpen - Noorderkempen). Ten tweede ontwerpt de industrie treinstellen vaak al met 25 kV, omdat dat een veelvoorkomende bovenleidingsspanning is.
Het onderwerp heeft voor irritaties tussen het kabinet en B-Technics gezorgd. Uiteraard hebben de keikoppen bij B-Techics hun beslissing niet aangepast.
TKR schreef: ↑11 jun 2025, 23:40
Een 25kV versie van de MS30 voegt nog een extra kost toe, voor slechts 1 lijntje?
Extra ontwerp, extra onderhoud, extra gewicht om mee te sleuren, ...
Dat zie ik toch anders. Ten eerste gaat het niet om 1 lijntje, maar om algemene inzetbaarheid (provincie Luxemburg, Antwerpen - Noorderkempen). Ten tweede ontwerpt de industrie treinstellen vaak al met 25 kV, omdat dat een veelvoorkomende bovenleidingsspanning is.
Het onderwerp heeft voor irritaties tussen het kabinet en B-Technics gezorgd. Uiteraard hebben de keikoppen bij B-Techics hun beslissing niet aangepast.
Als in 2032 de exploitatie van de grenslijnen aanbesteed is zou het mij niet verbazen dat de CFL de lijnen Luxemburg/Luik en Luxemburg/Brussel zal uitvoeren met eigen materieel.
TKR schreef: ↑13 jun 2025, 11:45
CFL heeft geen treinen die onder 3kV kunnen rijden toch?
Fin ja, Serie 3000 die ze aan het uitfaseren zijn dacht ik.
Dat weet ik niet, maar ik zie wel op Wikipedia, dat zij net zoals wij met de MR75, MR80 en MR86 enkel een toelating hebben tot net over de grens, daar Virton/Athus, bij ons Roosendaal en Maastricht. Ik weet ook niet of die al gehomologeerd zijn sinds de uitrol van ETCS in zowel Luxemburg als België, kunnen die overeen met onze LS, N1 en N2?
TKR schreef: ↑13 jun 2025, 11:45
CFL heeft geen treinen die onder 3kV kunnen rijden toch?
Fin ja, Serie 3000 die ze aan het uitfaseren zijn dacht ik.
Dat weet ik niet, maar ik zie wel op Wikipedia, dat zij net zoals wij met de MR75, MR80 en MR86 enkel een toelating hebben tot net over de grens, daar Virton/Athus, bij ons Roosendaal en Maastricht. Ik weet ook niet of die al gehomologeerd zijn sinds de uitrol van ETCS in zowel Luxemburg als België, kunnen die overeen met onze LS, N1 en N2?
Luxemburg heeft gewoon ETCS level 1 zover ik weet, ze hebben geen level 2 of LS geïnstalleerd. Die werken werden in 2017 afgerond.
Is de samenstelling voor Luik - Luxemburg niet mogelijk met 2 dubbeldekstreinrijtuigen van M7, onder andere: het gemotoriseerde en niet-gemotoriseerde stuurstandrijtuig? Of gemotoriseerd M7-dubbeldekstreinstuurstandrijtuig en niet gemotoriseerd M6-dubbeldekstreinstuurstandrijtuig?
Harshan schreef: ↑14 jun 2025, 08:54
Is de samenstelling voor Luik - Luxemburg niet mogelijk met 2 dubbeldekstreinrijtuigen van M7, onder andere: het gemotoriseerde en niet-gemotoriseerde stuurstandrijtuig? Of gemotoriseerd M7-dubbeldekstreinstuurstandrijtuig en niet gemotoriseerd M6-dubbeldekstreinstuurstandrijtuig?
2 rijtuigen gaat echt niet, ik denk dat er dan een snelheidsbeperking is, geen Bd wanneer er eindelijk meer beginnen rond te rijden en geen 1e klasse. Ik denk dat 4 M7/ mix M6/M7 het kortste is dat ze zouden durven inzetten als men daar de desiro's wilt vervangen.
Harshan schreef: ↑14 jun 2025, 08:54
Is de samenstelling voor Luik - Luxemburg niet mogelijk met 2 dubbeldekstreinrijtuigen van M7, onder andere: het gemotoriseerde en niet-gemotoriseerde stuurstandrijtuig? Of gemotoriseerd M7-dubbeldekstreinstuurstandrijtuig en niet gemotoriseerd M6-dubbeldekstreinstuurstandrijtuig?
2 rijtuigen gaat echt niet, ik denk dat er dan een snelheidsbeperking is, geen Bd wanneer er eindelijk meer beginnen rond te rijden en geen 1e klasse. Ik denk dat 4 M7/ mix M6/M7 het kortste is dat ze zouden durven inzetten als men daar de desiro's wilt vervangen.
Dank u wel! Maar de bedoeling van de NMBS was en nog steeds is om de M7-dubbeldekstreinrijtuigen in te zetten op de Brusselse Noordzuidverbinding, zodat er daar voldoende capaciteit is, terwijl de treinverbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg niet op de Brusselse Noordzuidverbinding ligt. Klopt dat?
Harshan schreef: ↑14 jun 2025, 08:54
Is de samenstelling voor Luik - Luxemburg niet mogelijk met 2 dubbeldekstreinrijtuigen van M7, onder andere: het gemotoriseerde en niet-gemotoriseerde stuurstandrijtuig? Of gemotoriseerd M7-dubbeldekstreinstuurstandrijtuig en niet gemotoriseerd M6-dubbeldekstreinstuurstandrijtuig?
2 rijtuigen gaat echt niet, ik denk dat er dan een snelheidsbeperking is, geen Bd wanneer er eindelijk meer beginnen rond te rijden en geen 1e klasse. Ik denk dat 4 M7/ mix M6/M7 het kortste is dat ze zouden durven inzetten als men daar de desiro's wilt vervangen.
Indien 4 rijtuigen, dan zal dat aantal wel overbodig zijn voor Luik - Groothertogdom Luxemburg en zal de trein daar wel halfleeg rijden, niet? Of hoe is de bezetting van deze treinverbinding? En hoe is de bezetting van de treinverbinding Brussel - Groothertogdom Luxemburg?
Harshan schreef: ↑14 jun 2025, 08:54
Is de samenstelling voor Luik - Luxemburg niet mogelijk met 2 dubbeldekstreinrijtuigen van M7, onder andere: het gemotoriseerde en niet-gemotoriseerde stuurstandrijtuig? Of gemotoriseerd M7-dubbeldekstreinstuurstandrijtuig en niet gemotoriseerd M6-dubbeldekstreinstuurstandrijtuig?
2 rijtuigen gaat echt niet, ik denk dat er dan een snelheidsbeperking is, geen Bd wanneer er eindelijk meer beginnen rond te rijden en geen 1e klasse. Ik denk dat 4 M7/ mix M6/M7 het kortste is dat ze zouden durven inzetten als men daar de desiro's wilt vervangen.
Indien 4 rijtuigen, dan zal dat aantal wel overbodig zijn voor Luik - Groothertogdom Luxemburg en zal de trein daar wel halfleeg rijden, niet? Of hoe is de bezetting van deze treinverbinding? En hoe is de bezetting van de treinverbinding Brussel - Groothertogdom Luxemburg?
Er rijden daar tijdens de dag 1 of 2 desiro's, qua capaciteit komt dat 2e ongeveer overeen met een korte stam M7 denk ik, zeker met een Bd. Opnieuw, de meeste treinen door de NZV zijn al dubbeldekkers, er is ook plek om er een paar in te zetten op andere trajecten zoals Antwerpen Gent en mss Luik Luxemburg
Een paar weken nam ik die trein tijdens het weekend, waar lijn 162 eruit lag voor werken, en eerlijk gezegd, die trein was toch behoorlijk gevuld, ondanks de twee-uursdienst.
Er reden vroeger een P trein Gouvy - Luik - Brussel bestaand uit 8xI11 +T13. Deze ging dan ook via L2. Dus als m'n dubbeldekkers erop zou zetten trekt dat volk aan.