Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
De M7 is een mooie trein, maar gezien de kinderziektes die toch nog vrij hardnekkig lijken te zijn heb ik liever gewoon M6 op de lijn Antwerpen-Brussel-(Charleroi), gezien die toch wat zekerder zijn. Qua comfort maakt het ook amper uit en 200 km/u wordt er op die lijn toch niet gereden.
ICNG heeft nog geen toelating om in dubbel te rijden in België. (Ondanks het al 1X is voorgevallen). Zou te maken hebben dat er ergens een bureaucraat telt met rijtuigen ipv in meters. Het stel bevat 8 rijtuigen, X2 maakt 16 en dat willen ze niet want de maximum is 12 (wat correct is voor binnenlands verkeer). Dan denk ik en vele andere en wat met HST? Dan zal men daar waarschijnlijk wel een uitleg voor hebben maar welke dat dan mag zijn….KlaasjeNL schreef: ↑09 jun 2025, 08:53 De ECD zou natuurlijk op termijn ook dubbelstels kunnen rijden. Dan heb je een trein met ruim 950 zitplaatsen. Nu gaat dat nog niet omdat er nog niet voldoende ICNG's zijn om zoveel Brusselaars uit de binnenlandse dienst vrij te kunnen maken. Wel zou de NMBS dan meer moeten betalen voor de Belgische inzet van deze trein. Dat kan een overweging zijn om de huidige situatie in stand te houden. Wat ook kan is een kleine toeslag voor de ECD vragen. Als je daarmee een deel van de reizigers naar andere treinen duwt kan je deze trein makkelijker openstellen voor binnenlands gebruik.
En daar gaat het fout: de directies opereren als commerciële bedrijven en verliezen hun kerntaak (het binnenlandse verkeer) volledig uit het oog. Dat de lokale reizigers geweerd worden ten koste van het (massa)toerisme is uiteraard een brug te ver.pietje schreef: ↑09 jun 2025, 09:25 Als ze in plaats van ICNG eens een high-capacity versie zouden kopen, waardoor ze minder kunstgrepen moeten uithalen om binnenlanndse reizigers te weren, en dit dus gewoon beschouwen als een binnenlandse IC-trein, zoals de Benelux vroeger, die dus in beide landen een normale IC-trein is, gaat men probleemloos 2 tot 4 keer per uur een relatief snelle verbinding tussen Brussel en Amsterdam kunnen inleggen.
Internationale treinen hebben enkel toegevoegde waarde als ze van binnenlands van nut zijn voor de lokale bevolking. Als ze één of meerdere steden internationaal met elkaar verbinden is dat mooi meegenomen, maar het mag niet de hoofdzaak zijn: bv. een trein tussen Brussel en Noorderkempen koppelen aan een trein tussen Amsterdam en Breda. De focus ligt daarbij op de deeltrajecten, maar gecombineerd vormt dit een doorgaande verbinding van twee aaneengeschakelde lokale treinen.
Het maximale aantal rijtuigen voor internationaal verkeer is 16 rijtuigen.Steven schreef: ↑09 jun 2025, 12:27ICNG heeft nog geen toelating om in dubbel te rijden in België. (Ondanks het al 1X is voorgevallen). Zou te maken hebben dat er ergens een bureaucraat telt met rijtuigen ipv in meters. Het stel bevat 8 rijtuigen, X2 maakt 16 en dat willen ze niet want de maximum is 12 (wat correct is voor binnenlands verkeer). Dan denk ik en vele andere en wat met HST? Dan zal men daar waarschijnlijk wel een uitleg voor hebben maar welke dat dan mag zijn….KlaasjeNL schreef: ↑09 jun 2025, 08:53 De ECD zou natuurlijk op termijn ook dubbelstels kunnen rijden. Dan heb je een trein met ruim 950 zitplaatsen. Nu gaat dat nog niet omdat er nog niet voldoende ICNG's zijn om zoveel Brusselaars uit de binnenlandse dienst vrij te kunnen maken. Wel zou de NMBS dan meer moeten betalen voor de Belgische inzet van deze trein. Dat kan een overweging zijn om de huidige situatie in stand te houden. Wat ook kan is een kleine toeslag voor de ECD vragen. Als je daarmee een deel van de reizigers naar andere treinen duwt kan je deze trein makkelijker openstellen voor binnenlands gebruik.

European Sleeper, Thalys en Eurostar rijden allen met 16 rijtuigen. (alsook de Railtour van NMBS indertijd)
Dat weet ik ook wel. Maar er is dus ergens iemand die dat niet meer (wil) weten. Het is wel zo dat de ICNG gaat parkeren in Vorst rijtuigen en daar zijn de meeste sporen niet voorzien op zo’n lange treinen. Als NS eist dat hun treinen niet op de uiterste sporen mogen staan daar (bundel expo genaamd= gekend voor de kladschilders) dan mag je het vergeten dat er een dubbel stel kan staan. Dus op basis van die redenering passen ze de regels voor binnenlands verkeer toe denk ik. Die treinen parkeren binnen de afspanning van de HST werkplaats gaat niet want die zitten nu al beperkt in vrije ruimte tijdens de nacht en moet je toestemming van eurostar verkrijgen (die doen daar het dagelijks beheer).TKR schreef: ↑09 jun 2025, 13:52Het maximale aantal rijtuigen voor internationaal verkeer is 16 rijtuigen.Steven schreef: ↑09 jun 2025, 12:27ICNG heeft nog geen toelating om in dubbel te rijden in België. (Ondanks het al 1X is voorgevallen). Zou te maken hebben dat er ergens een bureaucraat telt met rijtuigen ipv in meters. Het stel bevat 8 rijtuigen, X2 maakt 16 en dat willen ze niet want de maximum is 12 (wat correct is voor binnenlands verkeer). Dan denk ik en vele andere en wat met HST? Dan zal men daar waarschijnlijk wel een uitleg voor hebben maar welke dat dan mag zijn….KlaasjeNL schreef: ↑09 jun 2025, 08:53 De ECD zou natuurlijk op termijn ook dubbelstels kunnen rijden. Dan heb je een trein met ruim 950 zitplaatsen. Nu gaat dat nog niet omdat er nog niet voldoende ICNG's zijn om zoveel Brusselaars uit de binnenlandse dienst vrij te kunnen maken. Wel zou de NMBS dan meer moeten betalen voor de Belgische inzet van deze trein. Dat kan een overweging zijn om de huidige situatie in stand te houden. Wat ook kan is een kleine toeslag voor de ECD vragen. Als je daarmee een deel van de reizigers naar andere treinen duwt kan je deze trein makkelijker openstellen voor binnenlands gebruik.
European Sleeper, Thalys en Eurostar rijden allen met 16 rijtuigen. (alsook de Railtour van NMBS indertijd)
Geen idee waar dat vandaan komt, maar er is gewoon een toelating voor 2x 8 bakken in België. Wel zijn er enkele beperkingen op sommige 3kV lijnen qua snelheid. Hierdoor mag er (afhankelijk van de stroomafnemers die op staan) maximaal 150 km/u gereden worden in de meeste configuraties (een van de binnenste stroomafnemers op) of 190 km/u in de beste configuratie (buitenste stroomafnemers op).
Zie https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/ ... -3-001-001
Zie https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/ ... -3-001-001
Op de binnenlandse treinstellen gaan later dit jaar andere sleepstukken geplaatst worden, waardoor soortgelijke beperkingen onder 1,5 kV (waaronder het niet mogen rijden met 2 stroomafnemers op per treinstel bij de achtdelige variant) opgeheven moeten gaan. Ik weet niet wanneer de België-variant aan de beurt is.Les contraintes exportées suivantes sont à respecter par l’opérateur sur le réseau 3 kV DC à caténaires de type ‘R3-120’:
UM2:
- Vmax = 190 km/h en configuration pantographes 1 et 4 levés
- Vmax = 150 km/h pour toutes les autres configurations pantographes
Die toelating om met 2 te rijden hebben ze enkel voor NL zover ik onze reglementering ken. Dus zie ik in deze Europese tekst niets vreemd staan. In België mag het enkel om af te slepen maar niet om commerciële ritten te doen.
De limiet staat ergens in de netverklaring van Infrabel vermeld.
Dikke zever dit. Als er genoeg vraag is voor directe reizigers voor de internationale bestemmingen is er genoeg toegevoegde waarde.
Kijk maar naar de Ouigo, die stopt amper tussen Mons en Parijs en zit toch bomvol, haalt reizigers uit hun auto's of bussen) en heeft dus een enorme toegevoegde waarde. Zelfde geldt uiteraard voor de ICNG als die relatief vol zou zitten.
U bevestigd gewoon mijn standpunt: die treinen dienen enkel het (massa)toerisme.Shrek schreef: ↑09 jun 2025, 15:33Dikke zever dit. Als er genoeg vraag is voor directe reizigers voor de internationale bestemmingen is er genoeg toegevoegde waarde.
Kijk maar naar de Ouigo, die stopt amper tussen Mons en Parijs en zit toch bomvol, haalt reizigers uit hun auto's of bussen) en heeft dus een enorme toegevoegde waarde. Zelfde geldt uiteraard voor de ICNG als die relatief vol zou zitten.
En dat is een even nobel doel als pendelaars, scholieren of scoutsgroepen...
We zullen eerst afwachten wat het nieuwe tariefprogramma teweeg zal brengen vanaf eind dit jaar! Want het weekend ticket zal dan nog maar 40% korting opleveren ipv nu de 50%. Zien of dan de mensen de trein blijven nemen.
Ik ben er ook septische over het feit dat de ECD enkel Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal aan doet en geen binnenlandse reizigers mee mogen. Maar een nieuw product heeft bij de spoorweg ettelijke jaren nodig om bekend te worden (oké, OuiGo is daar nu wel een uitzondering van). Ik ben er vrij zeker van als de werken in Mechelen gedaan zijn en de hele lijn van Antwerpen tot Brussel volledig op ETCS L2 ligt dat er meer treinen zullen kunnen rijden binnenlands. Ik weet dat we nu op de tanden moeten bijten. Er zijn hier bepaalde personen die een afkeer hebben tegen de ECD. Je hebt uw mening gegeven, iedereen op het forum weet uw standpunt, het is welletjes geweest! Als je niet zinnigs meer over te zeggen hebt, gelieve u dan te onthouden van commentaren. Tot zover mijn mening, afwachten en we zullen over een jaar wel zien hoe alles draait!
Ik ben er ook septische over het feit dat de ECD enkel Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal aan doet en geen binnenlandse reizigers mee mogen. Maar een nieuw product heeft bij de spoorweg ettelijke jaren nodig om bekend te worden (oké, OuiGo is daar nu wel een uitzondering van). Ik ben er vrij zeker van als de werken in Mechelen gedaan zijn en de hele lijn van Antwerpen tot Brussel volledig op ETCS L2 ligt dat er meer treinen zullen kunnen rijden binnenlands. Ik weet dat we nu op de tanden moeten bijten. Er zijn hier bepaalde personen die een afkeer hebben tegen de ECD. Je hebt uw mening gegeven, iedereen op het forum weet uw standpunt, het is welletjes geweest! Als je niet zinnigs meer over te zeggen hebt, gelieve u dan te onthouden van commentaren. Tot zover mijn mening, afwachten en we zullen over een jaar wel zien hoe alles draait!
Misschien is het een intern reglement, maar de toelating is er gewoon, zie de eerder geposte link van de ERATV database.
Als het zou gaan om afslepen, dan zou die beperking duidelijk in de tekst staan*, en dat is niet het geval.
Ik kan mij uiteraard wel voorstellen dat men via die reglementen het rijden in multiple heeft verboden omdat men het een te groot risico vindt dat de treinen de specifieke beperkingen in de maximale snelheid overschrijden, maar dat is dan puur reglement en niet de toelating zelf.
Nog maar enkele citaten:
En de specifieke Belgische restricties:Authorisation in:
3.1.1 Member state of authorisation:
Belgium(BE), The Netherlands(NL)
En mocht het niet duidelijk blijken uit de tekst: UM2 staat voor 2 multiple units, en US voor een single multiple unit, ofwel die beperkingen gelden voor een dubbel treinstel.1435mm / DC 3kV / TBL1+
1 Technical restriction related to construction
[...]
1.3 Speed restrictions in Km/h: 200 for Single Unit config. ; 190 for Multiple Unit config.
1.4 Use in multiple operation (maximum number of trainsets authorised to be coupled together to operate as a single train): 2
[...]
1435mm / DC 3kV
1 Technical restriction related to construction
[...]
1.3 Speed restrictions in Km/h: 200 for Single Unit config. ; 190 for Multiple Unit config.
1.4 Use in multiple operation (maximum number of trainsets authorised to be coupled together to operate as a single train): 2
[...]
For operation in Belgium:
• Les contraintes exportées suivantes sont à respecter par l’opérateur sur le réseau 3 kV DC à caténaires de type ‘R3-120’:
UM2:
Vmax = 190 km/h en configuration pantographes 1 et 4 levés ; Vmax = 150 km/h pour toutes les autres configurations pantographes.
*De Eurostar E320 mag alleen maar los rijden, en dat staat ook gewoon duidelijk in de tekst van de toelating in dat geval:
1.4 Use in multiple operation (maximum number of trainsets authorised to be coupled together to operate as a single train): No
Natuurlijk heb ik een afkeer tegen ECD, omdat die ten eersteop weekdagen het rijpad van een IC-trein per uur, namelijk: IC-22, tussen Antwerpen en Brussel heeft afgesnoept. Ten tweede, deze trein (ECD) stopt nergens anders in België, buiten Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid. Ten derde, binnenlandse reizigers van België zijn niet toegelaten. En tot slot, hoewel de treinverbinding met veel poeha als hogesnelheidstrein is gepresenteerd, is het treinvoertuig een gewone Intercity- of regionale trein die slechts 200 km/u rijdt, terwijl een hogesnelheidstrein iets is die boven 200 of 250 km/u rijdt met luxueuze stoelen en dergelijke. Nog iets, de ECD rijdt wel enorm leeg in België. Dus van mij hoeft u niet meer verwachten dat ik sta te springen voor deze trein. Als men de binnenlandse reizigers toelaat of als men het treinverkeer tussen Antwerpen en Brussel volledig herstelt zoals tot december 2024 het geval was, dan mag die trein voor mij er zijn. Anders niet. Ik hoop dat de NMBS niet zoals SNCF wordt waar er belachelijk lage frequenties van treinen zijn of waar men ambitieusloos is.260689 schreef: ↑09 jun 2025, 16:30 We zullen eerst afwachten wat het nieuwe tariefprogramma teweeg zal brengen vanaf eind dit jaar! Want het weekend ticket zal dan nog maar 40% korting opleveren ipv nu de 50%. Zien of dan de mensen de trein blijven nemen.
-
Ik heb niets tegen het feit dat deze trein geen binnenlandse reizigers meeneemt, maar het feit dat het een rijpad afsnoept dat voor binnenlandse reizigers bedoeld was, daar heb ik een probleem mee. Ik weet dat de wet niet toelaat om het binnenlandse netwerk te beschermen, maar dit is toch echt wel een schande. Ik blijf van mening dat men deze trein had moeten uitstellen tot er meer capaciteit was tussen Antwerpen en Brussel en deze maatregel niet nodig was geweest.Shrek schreef: ↑09 jun 2025, 15:33 Dikke zever dit. Als er genoeg vraag is voor directe reizigers voor de internationale bestemmingen is er genoeg toegevoegde waarde.