Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

joverwimp

Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)

Bericht door joverwimp »

DR-fan schreef: 05 nov 2024, 10:12 In een land waar bestaande voorstadslijnen het moeten doen met 4 à 5 treinen per dag en waar die dan nog gesloten moeten worden wegens gebrek aan onderhoud (bv Comines om in de regio te blijven) is dit totaal ongeloofwaardig.
Zelfs met een trein per uur tussen Kortrijk en Lille was ik de enige die in het prestigieuze station van Tourcoing uitstapte. Er waren geen opstappende reizigers
Bijlagen
Tourcoing gare - kopie.jpg
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Als je vanuit Tourcoing naar Lille wilt reizen zul je ook eerder de iedere 2 minuten rijdende metro nemen in plaats van de ieder uur rijdende trein.
joverwimp

Bericht door joverwimp »

ovspotter_be schreef: 04 dec 2024, 18:12 Als je vanuit Tourcoing naar Lille wilt reizen zul je ook eerder de iedere 2 minuten rijdende metro nemen in plaats van de ieder uur rijdende trein.
Heeft het dan nog zin om op deze lijn treinen te laten stoppen in Tourcoing (en Roubaix) ?
dovaere

Bericht door dovaere »

joverwimp schreef: 05 dec 2024, 09:29
ovspotter_be schreef: 04 dec 2024, 18:12 Als je vanuit Tourcoing naar Lille wilt reizen zul je ook eerder de iedere 2 minuten rijdende metro nemen in plaats van de ieder uur rijdende trein.
Heeft het dan nog zin om op deze lijn treinen te laten stoppen in Tourcoing (en Roubaix) ?
Natuurlijk !
Onder andere voor:
  • Reizigers uit België. Een IC-trein (TER in Franse termen) moet toch minstens stoppen in die twee (voor)steden van elk 100.000 inwoners? Dat er momenteel weinig reizigers die treinreis maken kan op allerlei manieren verbeterd worden. Dat is toch juist de bedoeling van het uitbouwen van een "Regionaal Expresnet", of wil je dat juist helemaal afschaffen in plaats van te verbeteren?
  • Reizigers die per trein aanreizen elders uit Frankrijk, en overstappen in Lille. Dat het huidige Franse treinsysteem overstappen bemoeilijkt, zelfs saboteert, wil toch niet zeggen dat dat zo moet blijven?
desirootje

Bericht door desirootje »

dovaere schreef: 05 dec 2024, 11:43 Natuurlijk !
Onder andere voor:
  • Reizigers uit België. Een IC-trein (TER in Franse termen) moet toch minstens stoppen in die twee (voor)steden van elk 100.000 inwoners? Dat er momenteel weinig reizigers die treinreis maken kan op allerlei manieren verbeterd worden. Dat is toch juist de bedoeling van het uitbouwen van een "Regionaal Expresnet", of wil je dat juist helemaal afschaffen in plaats van te verbeteren?
  • Reizigers die per trein aanreizen elders uit Frankrijk, en overstappen in Lille. Dat het huidige Franse treinsysteem overstappen bemoeilijkt, zelfs saboteert, wil toch niet zeggen dat dat zo moet blijven?
Het plan is om meer frequent te rijden tijdens en buiten de spits, waardoor de snelheidswinst sterker doorweegt en met het ondergrondse station dat men in de buurt van Lille Flandres wil bouwen, kunnen die treinen ook doorrijden naar andere bestemmingen binnen de agglomeratie en naburige gemeenten. Het punt is niet enkel om mensen sneller en frequenter naar het centrum te krijgen.
desirootje

https://serm-hauts-de-france.eu/sites/d ... 2024_0.pdf
Vanuit Franse kant lijkt er interesse te zijn in het heropenen van de lijnen Valenciennes-Mons en Armentières-Ieper, die laatste kan ik niet direct terugvinden tenzij men in Comines wenst te keren, Armentières-Kortrijk daarentegen kan wel. Die eerste lijkt me veel waarschijnlijker dan de 2e, en die eerste lijkt me niet eens een hoge prioriteit. Dit alles hangt ook samen met het SERM, iets waar nog niet iedereen van overtuigd is dat dat van de grond gaat geraken.
Ik denk wel dat dit een troef kan zijn voor de regio, maar dubbelspoor tussen Quiévrain en Saint-Ghislain zal wel nodig zijn om dit project een succes te noemen. Dat 2 zulke grote steden, zo dicht bij elkaar kunnen liggen zonder een treinverbinding of zelfs een half deftige busverbinding is ongelofelijk, maar wat verwachten we van de Fransen op vlak van openbaar vervoer?
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Iemand als Eric Thiébaut (PS) is al heel lang bezig met Mons - Valenciennes, maar stuitte altijd op Franse desinteresse/onwil. Zou mooi zijn als er nu toch iets van kwam.
joverwimp

Bericht door joverwimp »

Lijkt me meer potentieel te hebben dan de heropende verbinding Erquelinnes-Jeumont.
De infrastructuur is zo goed als intact, sporen zijn enkel opgebroken tussen Quiévrain en de grens.
Net voorbij de grens gebruikt Alstom-Crespin het spoor.
ovspotter_be

Maar als ik zo even op Google Street View kijk denk ik dat dat Franse spoor ook wel een vernieuwing kan gebruiken wil je er echt frequent en aan een degelijke snelheid treinen over laten rijden.
TKR

Bericht door TKR »

Dus men wenst een spoorlijn te heropenen dat vooral op ons grondgebied ligt..?
jknockaert

Bericht door jknockaert »

TKR schreef: 12 mar 2025, 22:54Dus men wenst een spoorlijn te heropenen dat vooral op ons grondgebied ligt..?
Ik weet niet waar jullie grondgebied ligt, maar de spoorlijn loopt van Valenciennes naar Mons en is enkel ter hoogte van de grens ong. 1,5 km onderbroken, met de grens min of meer in het midden. Aan Franse zijde zullen ook nog twee of drie haltes ingericht moeten worden.

Het is al bij al geen gek idee nu de tramplannen naar Onnaing geschrapt lijken. De dorpen tot aan de grens worden nu bediend door een Lianes buslijn, zeg maar een Franse interpretatie van HOV (en een paar van die bussen rijden dagelijks door tot Quiévrain, wat voldoende blijkt om het een internationale Lianes te maken). De stations zouden al bij al nog behoorlijk gunstig kunnen liggen t.o.v. de bebouwing.

Of een tweede spoor nodig is tussen Quiévrain en Bergen weet ik niet. De ooit geplande tramlijn naar Onnaing (die gedeeltelijk langs de spoorlijn zou lopen) was voorzien op enkelspoor, net zoals de al gerealiseerde tramlijn T2. Beeld je er allemaal niet teveel bij in, de lat ligt hier erg laag: op de bestaande Lianes HOV-buslijn rijdt op zondag om de twee uur een bus. Maar met enkele treinen per dag van Valenciennes naar Quiévrain zou deze verbinding wellicht toch nog beter kunnen scoren dan de gemiddelde landelijke kostendekking van goed 10% voor regionale treinen.
desirootje

jknockaert schreef: 13 mar 2025, 08:46 Of een tweede spoor nodig is tussen Quiévrain en Bergen weet ik niet. De ooit geplande tramlijn naar Onnaing (die gedeeltelijk langs de spoorlijn zou lopen) was voorzien op enkelspoor, net zoals de al gerealiseerde tramlijn T2. Beeld je er allemaal niet teveel bij in, de lat ligt hier erg laag: op de bestaande Lianes HOV-buslijn rijdt op zondag om de twee uur een bus. Maar met enkele treinen per dag van Valenciennes naar Quiévrain zou deze verbinding wellicht toch nog beter kunnen scoren dan de gemiddelde landelijke kostendekking van goed 10% voor regionale treinen.
Dit zou onder het Regionaal Expresnet moeten vallen, het is een verre uitloper ervan dus ik verwacht zeker geen 10 minuten dienst, maar ik denk wel dat een halfuurdienst in de spits op de tafel moet liggen. Dat is niet zo gemakkelijk met 1 spoor zeker als de Fransen hun trein vanuit Valenciennes van verder willen laten komen en onze trein naar Quiévrain nog steeds uit Tongeren komt, onafhankelijk of die naar Frankrijk doorgetrokken wordt.
ovspotter_be

Zou men geen halfuursdienst kunnen realiseren als men er een trein Mons <> Valenciennes van maakt met een kruising in Quiévrain?
groentje

Bericht door groentje »

Als je voldoende uitwijksporen hebt, kan je behoorlijk wat bereiken met een enkelspoor. Uiteraard is dubbelspoor nog makkelijker, maar het hoeft geen absolute noodzaak te zijn.
En eerlijk, ik denk dat voor dit gebied een uurdienst met 1 of 2 P-treindiensten al een hele stap vooruit zou zijn. We hebben nog massa's hoofdlijnen waar we niet aan een halfuursdienst komen, laat ons niet beginnen rennen vooraleer we kunnen stappen.
desirootje

groentje schreef: 13 mar 2025, 12:23 Als je voldoende uitwijksporen hebt, kan je behoorlijk wat bereiken met een enkelspoor. Uiteraard is dubbelspoor nog makkelijker, maar het hoeft geen absolute noodzaak te zijn.
En eerlijk, ik denk dat voor dit gebied een uurdienst met 1 of 2 P-treindiensten al een hele stap vooruit zou zijn. We hebben nog massa's hoofdlijnen waar we niet aan een halfuursdienst komen, laat ons niet beginnen rennen vooraleer we kunnen stappen.
De reden dat ik het opbreng is omdat deze lijn een (verre) uitloper zou zijn van het regionaal expresnet Hauts-de-France, dan mag de infrastructuur toch voorbereid zijn op een halfuurdienst, zelfs als die er morgen nog niet komt. Ik vind het jammer dat dat nog niet kan met de huidige S-treinen, waar Hofstade, Ninove, Geraardsbergen en Brussel West het moeten doen met een uurdienst, om nog maar te zwijgen over de frequenties rond Gent en Charleroi.
Buiten dit project gesproken, denk ik niet dat het een slecht idee zou zijn om de frequenties op de L lijnen rond Namen, Leuven, Hasselt en Mons te verhogen om daar een GEN achtig systeem van te maken, al dan niet in naam.
Plaats reactie