er zijn maar weinig reizen waar op een eerder station opstappen meer dan 40% van de ticketprijs kost. Ja je moet je reis van Luik naar Eupen in het einde van de spits niet gaan doortrekken tot Oostende, maar daar zijn we nu niet over bezig.Olivier_Doorne schreef: ↑20 feb 2025, 19:55 Maar dan moet je ook voor een langere reisweg betalen.
Ik zou het logisch vinden dat men het normale voorziene “instapuur” neemt.
Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
-
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
- Contacteer:
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Dus jij zou standaard te veel betalen omdat je trein te laat kan komen?
-
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Dat zeg ik niet, je ticket blijft geldig ongeacht of die trein vertraagt is, het zou gek zijn als iedereen een nieuw ticket moet kopen omdat er vertragingen zijn, maar als we bvb Aalst-Leuven bekijken, dat kost momenteel €11.10, als ik binnen de daluren instap is dat dan 60% van die prijs dus €6.66, dat is veel minder dan Denderleeuw-Leuven €10.10 in de spits, de reis die ik zelf zou maken. Het is enkel logisch dat ik voor het eerste kies en niet het tweede.Olivier_Doorne schreef: ↑20 feb 2025, 21:54 Dus jij zou standaard te veel betalen omdat je trein te laat kan komen?
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
- Contacteer:
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Ik probeer net uit te leggen dat we nu nog niet weten of je ticket geldig zal blijven.
Je koopt je ticket met korting ruim op voorhand aan.
Je trein blijkt vertraging te hebben waardoor je wel tijdens het spitsuur opstapt.
Of je trein is afgeschaft en de volgende rijdt pas tijdens het spitsuur.
Zal je dan nog je aangekochte ticket mogen gebruiken?
Lijkt logisch van wel maar in de huidige communicatie spreekt men enkel nog maar van het criterium wanneer je opstapt.
Hopelijk wordt in latere communicatie duidelijk gemaakt dat het gaat om de theoretische vertrektijd.
Het aankopen van een langer traject kan interessant zijn wanneer je trein in jouw station gepland vertrekt in het spitsuur en hij in het vorige station voor het spitsuur vertrekt waardoor je wel gebruik kan maken van de korting en je reis voor het langere traject goedkoper wordt.
Als de stadszones blijven bestaan geeft ook dat mogelijkheden om toch in het spitsuur te vertrekken met korting.
Wanneer de trein in je station gepland vertrekt net voor het spitsuur, zou het aankopen van een langer traject (indien men de werkelijke opstaptijd zou hanteren) alleen maar een optie zijn als je op voorhand weet dat je trein vertraging zal hebben. Als je er sowieso vanuit gaat dat je trein vertraging zal hebben offer je dus een deeltje van je korting op door een iets langer traject te kopen.
Je koopt je ticket met korting ruim op voorhand aan.
Je trein blijkt vertraging te hebben waardoor je wel tijdens het spitsuur opstapt.
Of je trein is afgeschaft en de volgende rijdt pas tijdens het spitsuur.
Zal je dan nog je aangekochte ticket mogen gebruiken?
Lijkt logisch van wel maar in de huidige communicatie spreekt men enkel nog maar van het criterium wanneer je opstapt.
Hopelijk wordt in latere communicatie duidelijk gemaakt dat het gaat om de theoretische vertrektijd.
Het aankopen van een langer traject kan interessant zijn wanneer je trein in jouw station gepland vertrekt in het spitsuur en hij in het vorige station voor het spitsuur vertrekt waardoor je wel gebruik kan maken van de korting en je reis voor het langere traject goedkoper wordt.
Als de stadszones blijven bestaan geeft ook dat mogelijkheden om toch in het spitsuur te vertrekken met korting.
Wanneer de trein in je station gepland vertrekt net voor het spitsuur, zou het aankopen van een langer traject (indien men de werkelijke opstaptijd zou hanteren) alleen maar een optie zijn als je op voorhand weet dat je trein vertraging zal hebben. Als je er sowieso vanuit gaat dat je trein vertraging zal hebben offer je dus een deeltje van je korting op door een iets langer traject te kopen.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Ja, want dat volgt uit de EU-verordening en de NMBS zal zich daaraan moeten houden.Olivier_Doorne schreef: ↑22 feb 2025, 09:08 Ik probeer net uit te leggen dat we nu nog niet weten of je ticket geldig zal blijven.
Je koopt je ticket met korting ruim op voorhand aan.
Je trein blijkt vertraging te hebben waardoor je wel tijdens het spitsuur opstapt.
Of je trein is afgeschaft en de volgende rijdt pas tijdens het spitsuur.
Zal je dan nog je aangekochte ticket mogen gebruiken?
-
- Berichten: 2622
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Maar ik had begrepen dat de spelregels met verschillend opstapstation/reisonderbrekingen/... zou aangepast worden, en waarschijnlijk heeft dat hiermee te maken.desirootje schreef: ↑20 feb 2025, 18:08 Men spreekt specifiek over instappen, dus dat het uit maakt of je begint te reizen in de spits, niet of je aan het reizen bent tijdens de spits. Dus dan zou het soms slimmer zijn om een halte eerder te zetten op je kaartje om nog net binnen de daluren te vallen. Bvb Welle-Brussel als ik enkel van plan ben om in Denderleeuw om 16.03 (theoretisch getallen) in te stappen.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Mijn vermoeden: je ticket zal treingebonden zijn, je zal dus niet meer een ticket Brugge Brussel ofzo kunnen kopen en eender welke trein instappen. In veel andere landen werkt het ook zo
Vertrektijd volgens dienstregeling zal dan leidend zijn.
Vertrektijd volgens dienstregeling zal dan leidend zijn.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Maar dit werkt meestal niet zo voor regionale treinen, zelfs in landen waar het wél zo werkt op langeafstandstreinen, en laat ons wel wezen, in België hebben we misschien 3-4 IC's die mogelijk als een langeafstandstrein zouden kunnen gelden, zelfs de meeste IC's zijn regionaal verkeer.
-
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Mss is het een Nederlands systeem waarbij men enkel rekent met instapmoment? Met dit ticket kan je enkel deze treinen beginnen te nemen tussen 9.14 en 15.44. Met vertragingen meegerekend kan het denk ik wel complex zijn om dit bij te houden, zeker voor bepaalde reizigers met een fiets, koets of rolstoel, zij kunnen bepaalde nipte overstappen niet halen die een een scholier met een boekentas of een zakenman met een laptop wel kunnen halen.
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Als ik als reiziger ooit op een fout betrapt word, dan laat ik me verbaliseren en trek ermee naar een rechtbank onder het excuus dat het allemaal niet meer te begrijpen is.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 24 feb 2025, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 2622
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Een advocaat heeft me ooit verteld dat dat het slechtste excuus is dat je kan gebruiken in een rechtbank; elke burger hoort de regels en wetten te kennen, zonder pardon, ook al is dat in de praktijk onmogelijk.
Ik wil je niet viseren, maar het doet me enigszins een beetje deugd dat ook jij wel eens een dt-fout maakt.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Dat laatste vind ik inderdaad erg....9
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3912
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen
Ver weg van alle spoorbedrijf :) Ja, het staat me voor dat dit principe stamt uit het wetboek van een zekere Napoleone Buonaparte :) https://nl.wikipedia.org/wiki/Code_Napol%C3%A9onelke burger hoort de regels en wetten te kennen
En natuurlijk klakkeloos overgenomen in de Belgische wetgeving en rechtspraak. Er is ook wel iets voor te zeggen, dat dient toegegeven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.