dovaere schreef: ↑02 feb 2025, 21:06
AGE-411 schreef: ↑30 jan 2025, 16:51
Ik zie dat je er met de wagen slechts 13u over doet. (voor 1200km). Bovendien kan je dan ook echt je tijd nemen en bepaalde zaken onderweg bezoeken/bekijken. Ik zou de reis aan sich hier al een hele belevenis vinden.
Het is op zich wel vreemd dat je enkel de treinrit als iets negatiefs voorstelt, terwijl de lange autorit evenzeer negatief is:
urenlang achter elkaar in een bekrompen positie zitten, want je moet je voeten op/in de buurt van de pedalen houden, je handen op het stuur, je ogen op de weg en je kunt niet even spontaan een wandelingetje maken zoals op een trein.
Totdat je na zoveel uur een stop houdt op een lelijke snelwegparking met als enig groen een "kakterrein" met wc-papier en andere onaantrekkelijke fenomenen als zwerfafval.
De wegrestaurants zijn ook niet om vrolijk van te worden, vaak met uitzicht op een saaie snelweg met voorbijrazend verkeer.
Interessante bezienswaardigheden liggen meestal ook niet zomaar naast de snelwegafrit.
Akkoord dat het heel zinvol is om bezienswaardigheden onderweg in te plannen.
Maar wat de gemiddelde Vlaming?Europeaan als normaal aanvaardt, in één ruk naar het zuiden rijden, is eigenlijk ook niet rationeel.
Ik kan me niet herinneren dat ik op mijn verre autoreizen door Europa al veel op een snelheidsparking gestopt ben. Meestal stop ik ergens in de natuur, of als ik toevallig iets zie. Dat kan je in de trein natuurlijk niet doen.
Nu je 't zegt herinner ik me wel een, en die was spoorweggerelateerd en daarom op voorhand uitgekozen

: De snelwegparking die uit kijkt op het majestueuze 'Viaduc de Garabit'.
En over zwerfvuil. 't Is niet dat de spoorwegbermen er zo proper bij liggen. Zeker niet in de gebieden rond de Middellandse zee.
Wegrestaurants. Nog nooit iets gegeten in zoiets. We zoeken altijd naar een iets betere zaak buiten de drukke reisroutes.
Dat is natuurlijk ook iets dat je niet kan op de trein. Je bent gebonden aan wat er in de onmiddellijke omgeving te verkrijgen is.
Voor mij is de trein vandaag geen ideaal vakantiemiddel. Ik heb ik mijn leven al genoeg stress gehad door de trein.
Ik durf de trein wel eens te nemen in mijn verlof, maar dan eerder om de sfeer van het lokale treinverkeer op te snuiven, of om praktische redenen (daguitstapje naar een stadje).
Geradbraakt en zonder geslapen te hebben uit een nachttrein vallen en daar 200€ voor kwijt zijn is voor mij niet de ideale manier om een vakantie/citytrip in te zetten.