European Sleeper

dovaere

Re: European Sleeper

Bericht door dovaere »

AGE-411 schreef: 30 jan 2025, 16:51 Ik zie dat je er met de wagen slechts 13u over doet. (voor 1200km). Bovendien kan je dan ook echt je tijd nemen en bepaalde zaken onderweg bezoeken/bekijken. Ik zou de reis aan sich hier al een hele belevenis vinden.
Het is op zich wel vreemd dat je enkel de treinrit als iets negatiefs voorstelt, terwijl de lange autorit evenzeer negatief is:
urenlang achter elkaar in een bekrompen positie zitten, want je moet je voeten op/in de buurt van de pedalen houden, je handen op het stuur, je ogen op de weg en je kunt niet even spontaan een wandelingetje maken zoals op een trein.
Totdat je na zoveel uur een stop houdt op een lelijke snelwegparking met als enig groen een "kakterrein" met wc-papier en andere onaantrekkelijke fenomenen als zwerfafval.
De wegrestaurants zijn ook niet om vrolijk van te worden, vaak met uitzicht op een saaie snelweg met voorbijrazend verkeer.
Interessante bezienswaardigheden liggen meestal ook niet zomaar naast de snelwegafrit.

Akkoord dat het heel zinvol is om bezienswaardigheden onderweg in te plannen.
Maar wat de gemiddelde Vlaming?Europeaan als normaal aanvaardt, in één ruk naar het zuiden rijden, is eigenlijk ook niet rationeel.
TKR

Bericht door TKR »

ovspotter_be schreef: 02 feb 2025, 19:28 Goedkoopste prijs die ik vindt bij KLM voor een enkele reis van Zaventem naar Schiphol is €121, daarvoor kan je wel één of meerdere treintickets kopen van Brussel-Zuid naar Amsterdam Centraal en je bent waarschijnlijk nog eerder op je bestemming dan per vliegtuig.
De vlucht is niet zo zeer om mensen van Brussel naar Amsterdam te krijgen, maar om mensen naar KLM te lokken voor hun lange afstandsvluchten naar andere continenten.

Ik heb het al meermaals meegemaakt dat ik een vlucht tegenkwam die goedkoper was op Brussel-Amsterdam-[verre bestemming] dan enkel Amsterdam-[verre bestemming]. En dat is dan nog zonder jouw Thalys of ECD ticket.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

maarten schreef: 02 feb 2025, 19:25
trainlovertje schreef: 01 feb 2025, 13:55
Dat eerste is absoluut onwaar. Vliegschaamte heeft betrekking op reizen van relatief korte afstanden, waarvoor er goede alternatieven per trein bestaan, met als extreme voorbeeld Zaventem - Schiphol.
Dat betwijfel ik. KLM vliegt nog altijd 5x per dag van Schiphol naar Düsseldorf, wel nog met het kleinste vliegtuig dat ze hebben (88 zitplaatsen) maar blijkbaar is er markt voor.
Ook Schiphol - Zaventem wordt nog 4x per dag aangeboden.
Dat is om langeafstandsreizigers te lokken. En het is heel vaak zo dat pakweg een directe KLM Schiphol - Rio de Janeiro duurder is dan een KLM Zaventem - Schiphol + Schiphol - Rio. Puur om te concurreren met andere luchtvaartmaatschappijen, waarbij de rechtstreeks vliegende reizigers het kostenverlies van de ingelegde korteafstandsvlucht 'voorschieten'.

Vele maatschappijen proberen ondertussen wel die korte vluchten te vervangen met treinritten, zoals Air France tussen Brussel en CDG per TGV. Van Parijs naar Zaventem vliegt er nog steeds Brussels airlines als ik het goed heb, om dan weer goedkopere vluchten aan te bieden aan inwoners van Ile de France richting Afrika met transfer in Zaventem, wat dan goedkoper uitkomt dan de rechtstreekse Air France uit CDG, net zoals het KLM verhaal hogerop... Er was ooit een Thalys Parijs - Zaventem, maar dat was geen succes, mogelijks zat de coöperatie tussen Brussels Airlines en Thalys destijds niet zo goed in elkaar zoals dat nu tussen SNCF en Air France functioneert. Of omdat er maar één trein per dag reed, die dan misschien wel een goede aansluiting bood in de heenreis, maar niet voor de terugreis.
Laatst gewijzigd door trainlovertje op 02 feb 2025, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
AGE-411

Bericht door AGE-411 »

dovaere schreef: 02 feb 2025, 21:06
AGE-411 schreef: 30 jan 2025, 16:51 Ik zie dat je er met de wagen slechts 13u over doet. (voor 1200km). Bovendien kan je dan ook echt je tijd nemen en bepaalde zaken onderweg bezoeken/bekijken. Ik zou de reis aan sich hier al een hele belevenis vinden.
Het is op zich wel vreemd dat je enkel de treinrit als iets negatiefs voorstelt, terwijl de lange autorit evenzeer negatief is:
urenlang achter elkaar in een bekrompen positie zitten, want je moet je voeten op/in de buurt van de pedalen houden, je handen op het stuur, je ogen op de weg en je kunt niet even spontaan een wandelingetje maken zoals op een trein.
Totdat je na zoveel uur een stop houdt op een lelijke snelwegparking met als enig groen een "kakterrein" met wc-papier en andere onaantrekkelijke fenomenen als zwerfafval.
De wegrestaurants zijn ook niet om vrolijk van te worden, vaak met uitzicht op een saaie snelweg met voorbijrazend verkeer.
Interessante bezienswaardigheden liggen meestal ook niet zomaar naast de snelwegafrit.

Akkoord dat het heel zinvol is om bezienswaardigheden onderweg in te plannen.
Maar wat de gemiddelde Vlaming?Europeaan als normaal aanvaardt, in één ruk naar het zuiden rijden, is eigenlijk ook niet rationeel.
Ik kan me niet herinneren dat ik op mijn verre autoreizen door Europa al veel op een snelheidsparking gestopt ben. Meestal stop ik ergens in de natuur, of als ik toevallig iets zie. Dat kan je in de trein natuurlijk niet doen.
Nu je 't zegt herinner ik me wel een, en die was spoorweggerelateerd en daarom op voorhand uitgekozen :mrgreen: : De snelwegparking die uit kijkt op het majestueuze 'Viaduc de Garabit'.

En over zwerfvuil. 't Is niet dat de spoorwegbermen er zo proper bij liggen. Zeker niet in de gebieden rond de Middellandse zee. :|
Wegrestaurants. Nog nooit iets gegeten in zoiets. We zoeken altijd naar een iets betere zaak buiten de drukke reisroutes.
Dat is natuurlijk ook iets dat je niet kan op de trein. Je bent gebonden aan wat er in de onmiddellijke omgeving te verkrijgen is.

Voor mij is de trein vandaag geen ideaal vakantiemiddel. Ik heb ik mijn leven al genoeg stress gehad door de trein.
Ik durf de trein wel eens te nemen in mijn verlof, maar dan eerder om de sfeer van het lokale treinverkeer op te snuiven, of om praktische redenen (daguitstapje naar een stadje).
Geradbraakt en zonder geslapen te hebben uit een nachttrein vallen en daar 200€ voor kwijt zijn is voor mij niet de ideale manier om een vakantie/citytrip in te zetten.
groentje

Bericht door groentje »

Iets dat ik nog niet vermeld zag, de hele rit van Brussel naar Venetië is inderdaad lang, maar er zijn ook nuttige deeltrajecten die ook reizigers opleveren, zoals Brüssel-Innsbruck, voor de skigebieden, of Eindhoven-Verona, die korter zijn.
Maar vooral, we hebben momenteel niet het aanbod op iedereen de trein in te krijgen, elke trein zijn slechts wat, een paar 100 reizigers? Als de markt groot genoeg blijkt, zal het nog wel mogelijk zijn om bijv het vertrek uit Brussel en uit Nederland te ontkoppelen, zodat je dat vreemde tijdrovende omwegje kwijt bent, omdat je dan met 2 verschillende treinen naar daar kan. Maar laat ES eerst maar de temperatuur opmeten.
Gydo

Bericht door Gydo »

Vanochtend is in Bentheim de TRI Bistro aan de European Sleeper achter de loc gekoppeld. Deze is eergisteren door de Bentheimer Eisenbahn naar Bentheim vanuit Nordhorn gebracht. Zal de TRI Bistro in Denderleeuw worden afgekoppeld voor woensdag? En is er al bekend op welk spoor de ES 450 zal worden opgesteld, als de ES Venetië op 83 komt te staan?
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

ES 452 en ES 453 staan woensdag gepland met een lege rit van/naar Schaarbeek DOP.
Gydo

Bericht door Gydo »

ovspotter_be schreef: 03 feb 2025, 11:31 ES 452 en ES 453 staan woensdag gepland met een lege rit van/naar Schaarbeek DOP.
Ik dacht dat de NMBS geen capaciteit aan TCS wou geven in Schaarbeek? Zal wel afgesproken zijn voor woensdag om de ES daar te stallen.
Gydo

Bericht door Gydo »

Ik zag vandaag een foto langs komen van een Certus 27 met ongeveer acht rijtuigen, een WLAB van GfF, dan optima Express Bocmh van GfF, dan vijf voor mij onbekende rijtuigen en nog achteraan een WLAB.
Wee niemand meer over die blauwe rijtuigen?
JHS2013

Bericht door JHS2013 »

Dat zijn dezelfde Bocmh met een nieuw kleurtje.
260689

Bericht door 260689 »

Optima? Hadden die onze oude I6bc rijtuigen niet overgekocht?
Train Charter

Bericht door Train Charter »

Gydo schreef: 04 feb 2025, 15:51 Ik zag vandaag een foto langs komen van een Certus 27 met ongeveer acht rijtuigen, een WLAB van GfF, dan optima Express Bocmh van GfF, dan vijf voor mij onbekende rijtuigen en nog achteraan een WLAB.
Wee niemand meer over die blauwe rijtuigen?
TCS 13400 Crailsheim - Denderleeuw.
JHS2013

Bericht door JHS2013 »

260689 schreef: 04 feb 2025, 19:46 Optima? Hadden die onze oude I6bc rijtuigen niet overgekocht?
Die zijn het zeer zeker niet. Het gaat om Bocmh 244.0 uit de jaren 60 met een grondige revisie eind vorige eeuw. De nieuwe kleurstelling is wel sjiek (ook na een recente revise aangebracht overigens).
Gydo

Bericht door Gydo »

JHS2013 schreef: 04 feb 2025, 22:11
260689 schreef: 04 feb 2025, 19:46 Optima? Hadden die onze oude I6bc rijtuigen niet overgekocht?
Die zijn het zeer zeker niet. Het gaat om Bocmh 244.0 uit de jaren 60 met een grondige revisie eind vorige eeuw. De nieuwe kleurstelling is wel sjiek (ook na een recente revise aangebracht overigens).
Hebben de rijtuigen al toelating in Italië? Ik hoorde iets van dat reizigers in Innsbruck verder op een bus naar Italië moeten omdat de toelating van de rijtuigen nog niet rond is.
JHS2013

Bericht door JHS2013 »

Ja, dat hebben ze. Staat ook keurig in het register. Met de rijtuigtoelating heeft het niks te maken.
Plaats reactie