Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Alles over reizigerstreinen in België.
dovaere

Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door dovaere »

De betekenis van het woord "Zwitsers" kan blijkbaar ingevuld worden zoals het best past. Maar het bijhorende Zwitserse investeringsbudget trekken ze in ieder geval niet uit...:
Treinnetwerk naar Zwitsers model, kleine stations gaan dicht en ‘mobiliteitsbudget voor iedereen’: zo wil regering (openbaar) vervoer aanpakken
Jouw treinreis zou in de volgende jaren wel eens flink kunnen veranderen want de Arizona-regering wil een treinnetwerk naar Zwitsers model. Zo komen er meer voorstadstreinen maar moeten kleine stations met erg weinig reizigers definitief sluiten.
[...]
Het aanbod van de NMBS wordt afgestemd op de “werkelijke behoeften van de reizigers, waarbij lijnen met hoge passagiersaantallen prioritair worden versterkt en door het aantal stops van de trein op plaatsen met een lage vraag te beperken.”
[...]
de “overschakeling naar een gecadanceerd aanbod naar Zwitsers voorbeeld.” Dat zinnetje draagt duidelijk een N-VA-stempel. De partij pleit al jaren voor het schrappen van transnationale lijnen – “Niemand pendelt van Oostende naar Eupen of van Antwerpen naar Charleroi” – en voor het invoeren van kortere, decentrale treinverbindingen die afgestemd zijn op het werkelijke pendelverkeer.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02/03 ... -en-een-m/
klaas

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door klaas »

Vooral dat laatste ben ik absoluut niet mee akkoord: als je de transnationale lijnen splitst heb je de facto twee mogelijkheden:
1) Het aantal IC-treinen door de Noord-Zuidverbinding in Brussel bijna verdubbelen => Onmogelijk wegens capaciteitstekort
2) Treinen beperken tot Brussel-Noord of -Zuid (de kant vanwaar de trein komt) => Mogelijk aan de Zuidkant, maar Brussel-Noord heeft hier echt te weinig sporen voor.

Allebei onmogelijk dus, wat ons bij optie drie brengt: minder treinen van/naar Brussel, wat dan weer niet te rijmen valt met de rest van de doelstellingen...

Maar de N-VA-stempel op dit plan is overduidelijk, en er heeft nog nooit iemand van de studiedienst van de N-VA een trein van dichtbij gezien. Ik ben al blij dat de bevoegdheid bij Les Engagés zit, een iet-of-wat trein-minded partij.
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Pure afbraakpolitiek.
De volgende stap richting privatisering.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

De tekst van het regeerakkoord staat hier: https://drive.google.com/file/d/1ukHiB5 ... 4p8Wp/view
Het luik Spoorwegen begint op pag. 103 van de pdf. Mss ben ik te blond, maar ik lees daar geen erge dingen.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Van pure afbraakpolitiek kan ernaar mijn mening niet echt gesproken worden, maar van weinig concrete verbeteringen alleszins wel. Een trein óveral in dit land om de dertig minuten op elke stopplaats zoals door de vorige minister werd geopperd, zou een verspilling van middelen betekenen op enkele lijnen naar mijn mening. Zeker als dat prioriteit zou krijgen op een verdere uitbouw van het aanbod in dichtbevolktere gebieden.

En zoals eerder gezegd kan het woord Zwitsers veel betekenen. Betekent het klokvast/stipter? Hogere frequentie? Efficiënter? De journalist in kwestie geeft er een draai aan (namelijk het in 2 kappen van lange IC-verbindingen in Brussel), maar als ik het regeerakkoord lees, interpreteer ik het op mijn manier.
Wouterh12

Bericht door Wouterh12 »

trainlovertje schreef: 03 feb 2025, 23:52 Van pure afbraakpolitiek kan ernaar mijn mening niet echt gesproken worden, maar van weinig concrete verbeteringen alleszins wel. Een trein óveral in dit land om de dertig minuten op elke stopplaats zoals door de vorige minister werd geopperd, zou een verspilling van middelen betekenen op enkele lijnen naar mijn mening. Zeker als dat prioriteit zou krijgen op een verdere uitbouw van het aanbod in dichtbevolktere gebieden.

En zoals eerder gezegd kan het woord Zwitsers veel betekenen. Betekent het klokvast/stipter? Hogere frequentie? Efficiënter? De journalist in kwestie geeft er een draai aan (namelijk het in 2 kappen van lange IC-verbindingen in Brussel), maar als ik het regeerakkoord lees, interpreteer ik het op mijn manier.
De ambitie van Gilkinet was duidelijk onhaalbaar, de NMBS heeft met de nieuwste dienstregeling de frequenties zelfs verminderd op heel wat lijnen. Als je de grote en middelmatige lijnen nog niet op peil kunt houden, moet je de kleinste ook niet van een halfuur frequentie gaan voorzien. Dan moet je de weinige beschikbare middelen inzetten waar ze het meeste opbrengen.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Vooral dit vind ik onrustwekkende taal:
In mensentaal: haltes die minder bevolkt zijn, krijgen minder treinen. Stations waar dagelijks slechts een handvol mensen de trein neemt, sluiten definitief.
Hoeveel reizigers zouden er minimaal moeten opstappen in een station opdat het open zou mogen blijven? Hoeveel kleinere haltes zou die anti-Belgische partij de nek willen omdraaien? :roll: Mensen zonder auto die toch wel eens minder zwaar verstedelijkte gebieden willen opzoeken, zoals ik, zijn steeds de pineut van zulke afbraakpolitiek. :x Vooral in de Ardennen zijn er nu al veel streken die zonder eigen vervoer (bijna) niet te bereiken zijn. Gaat men niet-autobezitters nog meer beperken in hun bewegingsvrijheid?

Je kunt met zo'n afbraakbeleid gemakkelijk een domino-effect creëren: het sluiten van minder gebruikte stations, betekent ook dat er op andere, (iets) drukkere stations, minder passagiers zullen in- en uitstappen. En dan heb je wéér een reden om nóg meer stations een kopje kleiner te maken. Enzovoort. Tot er uiteindelijk nog slechts een handvol stations overblijft, alleen nog maar de grote steden (goed) per trein bereikbaar zijn.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Met de sluiting van kleine stopplaatsen zal het niet zo'n vaart lopen. Als je kijkt naar de opstapcijfers zie je dat de minst gebruikte haltes allemaal in Wallonië liggen. Een Waalse minister gaat die niet allemaal sluiten.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Het is ook niet de eerste keer dat men dreigt het aanbod af te bouwen in dunbevolkte streken. Twaalf jaar geleden was er al eens sprake van verschillende lijnen in Wallonië te sluiten, onder meer lijn 42:

Het investeringsplan 2013-2025 van de NMBS, goedgekeurd door de NMBS-Holding begin december vorig jaar, omvat onder meer het schrappen van vier lijnen (Luik-Gouvy, Luik-Marloie, Bertrix-Libramont en Athus-Aarlen) in de provincie Luik. Het plan voorziet investeringen in de veiligheid van het spoor en in de verbetering van de mobiliteit. Het plan moet wel nog groen licht krijgen van de ministerraad.

In 2019 dreigde men wéér lijn 42 te sluiten: Federale regering dreigt mooiste treinlijn van België te sluiten

Ondertussen is die lijn niet gesloten, maar is de frequentie er op werkdagen verhoogd van 1 trein per twee uur naar elk uur een trein.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Reuel

Bericht door Reuel »

Ik lees ook niks alarmerend in het regeerakkoord. Die journalist heeft één half zinnetje er uit genomen en uitvergroot en een dwaze NVA-zinsnede van x aantal jaar geleden er bij genomen:

"De haltes zullen worden aangepast aan de evolutie van de daadwerkelijke en potentiële vraag, met de mogelijkheid om nieuwe
haltes te openen waar zich grote concentraties nieuwe woningen hebben ontwikkeld, en de mogelijkheid om oude haltes te
sluiten die momenteel door reizigers worden verlaten. Deze aanpak zal rekening houden de potentie tot verbetering van de
stiptheid, de commerciële snelheid, alternatieve openbare vervoersmiddelen, en de budgettaire realiteit."

In mijn lezing, lijkt het me dat men bijvoorbeeld een meer geïsoleerd station als Aarsele zou sluiten, maar dan ten gunste van een nieuw station in Pittem of Ardooie, die ondertussen zijn gegroeid tot grotere kernen met meer woningen, bebouwingen en werkgelegenheid. Zo bereik je inderdaad meer reizigers, heeft dit weinig impact op de dienstregeling of op het budget. Aanvaardbaar.

Verder staat er ook letterlijk in dat er geen spoorlijnen zullen worden gesloten, noch dat er automatisch haltes zullen verdwijnen. Dat zie ik ook niet gebeuren met een Les Engagés-minister, een partij die vooral sterk staat in Luxemburg en onder de Dorsale Wallonne. Landelijke lijntjes zijn een levenslijn voor veel Les-Engagésgemeenten. Zo'n rurale partij zie ik niet direct in eigen vel snijden.

Het is niet bijster ambitieus, maar bouwt op zich wel verder op de weg die is ingeslagen de vorige legislatuur. Nog even wachten natuurlijk op de budgetten, maar ik hoor niks erg alarmerend over het uitstellen of schrappen van investeringen bij het spoor. Meer moet je niet direct verwachten, maar minder op het eerste zicht ook niet.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Reuel schreef: 04 feb 2025, 10:37 Het is niet bijster ambitieus, maar bouwt op zich wel verder op de weg die is ingeslagen de vorige legislatuur. Nog even wachten natuurlijk op de budgetten, maar ik hoor niks erg alarmerend over het uitstellen of schrappen van investeringen bij het spoor. Meer moet je niet direct verwachten, maar minder op het eerste zicht ook niet.
Dat betekent overigens ook dat er op lijn 25 geen verbeteringen ten noorden van Mechelen zullen komen. Daarvoor is momenteel immers niks voorzien in het meerjareninvesteringsprogramma van Infrabel.
Reuel

Bericht door Reuel »

Opnieuw, het is nog héél erg vroeg om zulke concrete zaken te zien, beleidsnota's en tabellen zijn nog niet gemaakt. Geef dit nog enkele maanden. Een nieuwe regering moet zich ook wat inwerken.

Die investering kan zeker gebeuren, maar dan zal er een andere investering naar achter geschoven worden. Meer geld zou ik niet verwachten, verschuivingen met prioriteiten binnen het bestaande budget wel. Daar doelde ik meer op ;)

Antwerpen is betrekkelijk oververtegenwoordigd bij de excellenties, die zijn ook niet doofstom voor de huidige NMBS-exploten op L25. Ik verdenk ze er zelfs van die schrapping van de 4de train ANT-BRU met opzet hebben gedaan, om het benodigde geld sneller te bekomen.

Beproefde tactiek hoor, binnen de brede overheidssector, iets laten mislukken om de discussie en later middelen voor iets aan te zwengelen.
Klassiekje

- Het gelijktrekken van de pensioenen en volledig negeren van de zware beroepen. Sommige mensen zullen in één klap 12 jaar langer moeten werken.
- Verlagen of volledig afschaffen van verschillende premies voor nacht- of weekendwerk.
- Het verder afbreken en afschaffen van het statuut van de spoorwegbedienden.
- Het ontbinden van HR Rail.
- Het breken van het stakingsrecht d.m.v. opeisen van personeel.
- Inzetten op regionalisering van het spoor waardoor alles nog wat ingewikkelder wordt.
- Tegelijkertijd dezelfde 'ambitie' eisen richting 2030 met hetzelfde of zeer waarschijnlijk minder budget.
- Het hele gedoe met afschaffen van haltes en lijnen met een belangrijk detail: de 'budgettaire realiteit'. Veel sluitingen en weinig heropeningen dus.
- Volledige vrijheid van tarifering (lees: alweer prijsverhogingen).

Het weinige personeel dat nog overblijft is nu al uitgeblust en er komt nog amper nieuw volk binnen. De weinige voordelen die er nog waren verdwijnen nu ook volledig. Veel mensen staan op vertrekken.
Het zal dus onmogelijk zijn om de 'realistische' eisen in te willigen en de NMBS zal met veel plezier ten grave worden gedragen.

Misschien kunnen de heren politiekers of de heren van het forum zelf met de trein komen rijden.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Mijn uitspraken hadden betrekking op het genoemde VRT-artikel (zijnde de wijzigingen voor de gebruikers, niet voor het personeel).

De vrijheid van tarieven is trouwens niet nieuw, dat was de vorige regering die hier de aanzet voor gegeven heeft.
Klassiekje

Een trein die niet rijdt wegens geen personeel is ook lastig voor de gebruikers.
Plaats reactie