Lijn 27A thv Ekeren
Lijn 27A thv Ekeren
Goede avond,
Weet iemand hoeveel goederentreinen er vandaag per uur en/of per dag rijden op lijn 27A thv Ekeren? En hoeveel dit er zullen worden nadat de uitbreidingswerken thv Oude Landen voorbij zijn? Of kan iemand mij zeggen waar ik deze info kan vinden?
Alvast bedankt!
Groetjes Eveline
Weet iemand hoeveel goederentreinen er vandaag per uur en/of per dag rijden op lijn 27A thv Ekeren? En hoeveel dit er zullen worden nadat de uitbreidingswerken thv Oude Landen voorbij zijn? Of kan iemand mij zeggen waar ik deze info kan vinden?
Alvast bedankt!
Groetjes Eveline
Re: Lijn 27A thv Ekeren
Pak gemiddeld een 8-tal per uur, met de Oude Landen alleen zal het niet veel vermeerderen. Pas wanneer de nieuwe lijn Merksem-Kessel er ligt kunnen er echt meer treinen passeren.
Re: Lijn 27A thv Ekeren
Is dat 8 per richting, of 8 voor beiede richtingen?
En zowat de hele dag door, of vooral 's ochtends vroeg / 's avonds laat?
Met de uitbreidingswerken vermoed ik dat het om dit project gaat?
https://infrabel.be/sites/default/files ... k=vJVu23lX
Kunnen de sporen ten zuiden van Antwerpen deze extra treinen dan nog aan? Of gebeuren daar ook aanpassingwerken om dit mogelijk te maken?
De meesten zullen wel afbuigen naar Aarschot / Montzen waarschijnlijk? Hoeveel rijden er eigenlijk richting Mechelen?
Ik vind het eigenlijk wel een interessant onderwerp waar helaas niet al te veel publiekelijk over geweten is.
Edit: een nieuwe spoorlijn Merksem - Kessel, is dat dan een verdubbeling van het spoor Berchem - Lier, of écht een nieuwe spoorlijn in de planning?
Veel vragen, ik weet het.
En zowat de hele dag door, of vooral 's ochtends vroeg / 's avonds laat?
Met de uitbreidingswerken vermoed ik dat het om dit project gaat?
https://infrabel.be/sites/default/files ... k=vJVu23lX
Kunnen de sporen ten zuiden van Antwerpen deze extra treinen dan nog aan? Of gebeuren daar ook aanpassingwerken om dit mogelijk te maken?
De meesten zullen wel afbuigen naar Aarschot / Montzen waarschijnlijk? Hoeveel rijden er eigenlijk richting Mechelen?
Ik vind het eigenlijk wel een interessant onderwerp waar helaas niet al te veel publiekelijk over geweten is.
Edit: een nieuwe spoorlijn Merksem - Kessel, is dat dan een verdubbeling van het spoor Berchem - Lier, of écht een nieuwe spoorlijn in de planning?
Veel vragen, ik weet het.

Re: Lijn 27A thv Ekeren
Ja klopt, die uitbreidingswerken. Ze gaan daar een kruising op verschillende hoogtes maken zodat het treinverkeer vlotter verloopt. Dit betekent een uitbreiding van twee naar vier sporen. Dit zou de capaciteit op lijn 27A verhogen met 50 a 70%. Maar wat de capaciteit vandaag is, was me dus niet duidelijk 
Wanneer zou die lijn Merksem-Kessel er komen?
Wanneer zou die lijn Merksem-Kessel er komen?
-
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Lijn 27A thv Ekeren
De lijn Merksem-Kessel is deels gepland als combinatie met snelweg A102 naar Wommelgem, en deels als zeer lange geboorde tunnel.
Ik had echter viavia vernomen dat de vergunning voor de vertakking Oude Landen toch vernietigd is?
Ik had echter viavia vernomen dat de vergunning voor de vertakking Oude Landen toch vernietigd is?
Re: Lijn 27A thv Ekeren
8 voor beide richtingen, over de hele dag gespreid. Er zijn wel pieken, maar er rijden 24u per dag treinen.
Ja het gaat in eerste fase over die aanpassingen. Die gaan wel helpen om treinen sneller op de juiste plaats in de haven te krijgen, maar de bottleneck zit inderdaad zuidelijker, meer bepaald op L15. Daarom dat die nieuwe lijn zo hard nodig is, Infrabel vraagt al jaren om geld hiervoor, maar de opeenvolgende regeringen zeiden altijd nee.TKR schreef: ↑23 dec 2024, 21:19 Met de uitbreidingswerken vermoed ik dat het om dit project gaat?
https://infrabel.be/sites/default/files ... k=vJVu23lX
Kunnen de sporen ten zuiden van Antwerpen deze extra treinen dan nog aan? Of gebeuren daar ook aanpassingwerken om dit mogelijk te maken?
De meesten zullen wel afbuigen naar Aarschot / Montzen waarschijnlijk? Hoeveel rijden er eigenlijk richting Mechelen?
Ik vind het eigenlijk wel een interessant onderwerp waar helaas niet al te veel publiekelijk over geweten is.
Edit: een nieuwe spoorlijn Merksem - Kessel, is dat dan een verdubbeling van het spoor Berchem - Lier, of écht een nieuwe spoorlijn in de planning?
Veel vragen, ik weet het.![]()
Re: Lijn 27A thv Ekeren
Het verhoogt lokaal de capaciteit van L27A inderdaad, maar buiten enkele uren 's nachts komen we bijna nooit in de buurt van die maximale capaciteit omdat er zoveel passagierstreinen rond Antwerpen de sporen innemen. Daarom is die nieuwe lijn, enkel voor goederentreinen, zo hard nodig.Eveline schreef: ↑23 dec 2024, 21:32 Ja klopt, die uitbreidingswerken. Ze gaan daar een kruising op verschillende hoogtes maken zodat het treinverkeer vlotter verloopt. Dit betekent een uitbreiding van twee naar vier sporen. Dit zou de capaciteit op lijn 27A verhogen met 50 a 70%. Maar wat de capaciteit vandaag is, was me dus niet duidelijk
Wanneer zou die lijn Merksem-Kessel er komen?
Wanneer het er komt? Dat weet niemand...
Re: Lijn 27A thv Ekeren
Met de verbinding Merksem - Kessel word waarschijnlijk de tweede haven ontsluiting bedoelt: https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=262704#p262704.
In het kaartje wordt over L27G gesproken, terwijl dit eigenlijk de verlenging van L11 is
Correctie: Het dus om deze kaart
In het kaartje wordt over L27G gesproken, terwijl dit eigenlijk de verlenging van L11 is
Correctie: Het dus om deze kaart
TKR schreef: ↑23 dec 2024, 21:19 Met de uitbreidingswerken vermoed ik dat het om dit project gaat?
https://infrabel.be/sites/default/files ... k=vJVu23lX
Laatst gewijzigd door Knipex op 24 dec 2024, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3857
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Lijn 27A thv Ekeren
Nu verschijnen er ook plannen voor een fietsroute langs datzelfde A102-traject: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/28 ... wommelgem/
Mogen we hopen dat de diverse overheden genoeg verstand aan de dag leggen om de schaarse publieke middelen optimaal in te zetten?
Mij lijkt het meest efficient om de drie doeleinden - autoweg, treinspoor, fietsroute - in een enkel project te realiseren; maar Belgie kennende, durf ik er niet goed op hopen.
Mogen we hopen dat de diverse overheden genoeg verstand aan de dag leggen om de schaarse publieke middelen optimaal in te zetten?
Mij lijkt het meest efficient om de drie doeleinden - autoweg, treinspoor, fietsroute - in een enkel project te realiseren; maar Belgie kennende, durf ik er niet goed op hopen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.