We gaan zeker naar Lissabon en Porto maar als iemand nog tips heeft van bepaalde mooie dropen/steden om te bezoeken mag dat ook natuurlijk

Zou het de moeite zijn om naar Faro te rijden?
Vigo-Porto is een klassieke coöperatietrein van CP en Renfe samen.jan_olieslagers schreef: ↑22 jan 2025, 19:20 */ internationale treinen naar Portugal zijn er nauwelijks, bij mijn weten is er alleen de RENFE die twee keer per dag van Vigo naar Porto rijdt en terug. Vanuit Perpignan geraakt ge allicht tot Barcelona en vandaar tot Madrid, maar verderop wordt het lastig;
Er is ook een nachttrein Parijs-Tarbes via Bayonne, in principe dagelijks. Daar kun je een TER naar Hendaye nemen. Soms rijdt die niet via Bayonne en moet je in Dax al overstappen. In Hendaye Euskotren naar Irún of meteen door naar Donostia/San Sebastián. En dan verder met Renfe.HLE18 schreef: ↑23 jan 2025, 18:32 Bedoeling is om eerst naar Montpellier te rijden, de dag nadien daar de AVE naar Madird aansluitend de IC tot Badajoz te nemen. Overnachten in Badajoz en dan verder via Entroncamento naar Lissabon. Paar nachten Lissabon, dan verder naar Porto & Santiago de Compostella.
Van Santiago zou het in theorie mogelijk moeten zijn om via Madrid & Barcelona de nachttrein in Perpignan naar Parijs te nemen. Maar moet natuurlijk juist uitkomen want die nachttrein kan ik precies niet alle dagen terug vinden in de routeplanner. Dan komen we natuurlijk weer zoals altijd met het probleem dat je verblijven moet gaan boeken maar je pas later zal weten of de trein die je wil nemen zal rijden![]()
Losse reserveringen (Interrail of FIP-coupon) alleen aan het loket of bij de conducteur. Je kunt bv. in de trein Badajoz-Entroncamento een reservering Entroncamento-Lissabon kopen. Gewone tickets kun je wel online kopen.
Volgens mij was er alleen een aankondiging dat de Portugese regering zich daarvoor zal inzetten.
Via Hendaye heb ik ook al zitten bekijken maar van Santiago naar San Sebastian is toch niet zo'n goede connectie, vele uren onderweg / weinig backup als er iets mis gaat.rvdborgt schreef: ↑23 jan 2025, 18:56
Er is ook een nachttrein Parijs-Tarbes via Bayonne, in principe dagelijks. Daar kun je een TER naar Hendaye nemen. Soms rijdt die niet via Bayonne en moet je in Dax al overstappen. In Hendaye Euskotren naar Irún of meteen door naar Donostia/San Sebastián. En dan verder met Renfe.
De dienstregeling van de SNCF-nachttreinen en TER's kan soms op zich laten wachten. De dienstregeling is pas definitief als de boeking open is op de SNCF-website. Voor die tijd kunnen treinen ontbreken. Wanneer de boeking opengaat, kun je hier zien:
Zijn de treinen soms uitverkocht of is die kans klein? Het is maar je kan geen reservering kopen tot je ter plaatse bent natuurlijk...
Dat is heel interessant maar je kan niet zitten wachten tot last minute om alles te boeken en organiseren...Men heeft net aangekondigt dat men voor volgende zomer de nachttrein van Hendaye-Lissabon terug zal inleggen.
In Portugal is die kans klein.
Onwaarschijnlijk dat dit gebeurt. Met welk materiaal zouden ze dat dan doen?
Niet duidelijk wie er met "ze" bedoeld wordt... Maar als het over de AlfaPendular gaat (die weliswaar is afgeleid van de Pendolino): jawel die is er nog, die stellen zijn het vlaggeschip van de CP-vloot, ze bedienen vooral de hoofdlijn Lisboa-Porto, sommige treinen verlengd to Faro in de Algarve en/of tot Braga of Guimaraes in het Noorden.
Die staat nog ergens in Spanje te roesten, maar Renfe wil gewoon geen nachttreinen meer.