ov_wijzer schreef: ↑09 jan 2025, 21:27
Klassiekjes is inderdaad voor de lange termijn geen oplossing, maar wel voor de korte termijn. Als men de 10 stellen (kan ook 2 meer of minder zijn maar rond de 10) gewoon aan de gang had gehouden, had je in ieder geval iets meer kunnen rijden. Hadden nog prima enkele P treinen rondom Mons kunnen rijden, waardoor je weer desiro vrij speelt die nu soms maar een paar korte ritjes doen. De meeste Klassiekjes kunnen nog mee tot de zomer, totdat er een grote revisie nodig is.
Ik durf zelfs te ontkennen dat er meer treinen zouden kunnen rijden als ze in leven waren gehouden (moest dat al mogelijk zijn met de revisietermijnen). Dan zou je zoveel moeite en geld in die 10 stellen moeten steken dat niet in de rest van de vloot kan gestoken worden. Ik ben er vrij zeker van dat je voor hetzelfde aantal manuren de betrouwbaarheid van pakweg breaks of sprinters genoeg kan verhogen om meer treinkm te winnen dan door 10 compleet versleten museumstellen hardnekkig aan de praat te houden.
ov_wijzer schreef: ↑09 jan 2025, 21:27
Maar er valt niet soms een trein uit. Er vallen structureel treinen uit. Als je iets niet waar kan maken moet je het ook niet beloven. Dit zagen de meeste toch aankomen dat dit ging gebeuren?
Akkoord dat het in deze situatie beter is om dan (tijdelijk) enkele treinen niet in te leggen.
Het klopt ook dat men het ziet aankomen sinds de zoveelste melding van vertraging bij de bouw van de M7, maar het is niet omdat je iets ziet aankomen dat er ook oplossingen voorhanden zijn.
Natje049 schreef: ↑09 jan 2025, 22:38
Klassiekjes waren compleet versleten en dat zou belachelijk veel geld kosten om die nog levend te houden, elke dag afschaffingen, vertragingen en evacuaties wegens defecten dan. Wat de S41 5000 betreft is het zeer jammer wat daar gebeurt, da's eigenlijk wel een schande. Maar dat Duitsland niks anders wil toelaten is net zo schanduleus.
Wat is je bron daarvoor? En welke toelatingen heeft de NMBS dan aangevraagd die Duitsland niet wil?
Natje049 schreef: ↑09 jan 2025, 22:38
Klassiekjes waren compleet versleten en dat zou belachelijk veel geld kosten om die nog levend te houden, elke dag afschaffingen, vertragingen en evacuaties wegens defecten dan. Wat de S41 5000 betreft is het zeer jammer wat daar gebeurt, da's eigenlijk wel een schande. Maar dat Duitsland niks anders wil toelaten is net zo schanduleus.
Wat is je bron daarvoor? En welke toelatingen heeft de NMBS dan aangevraagd die Duitsland niet wil?
Duitsland laat niets met GF koppeling toe (ookal rijden HLE 19 wel naar Duitsland), geen treinstellen helaas. Ook de klassiekjes met thyristoren mochten nooit naar Duitsland. Ze hebben in het verleden al gewild om alle klassiekjes toe te laten en ook de Desiro's, beide nooit toegelaten helaas.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Natje049 schreef: ↑10 jan 2025, 18:54
Duitsland laat niets met GF koppeling toe (ookal rijden HLE 19 wel naar Duitsland), geen treinstellen helaas. Ook de klassiekjes met thyristoren mochten nooit naar Duitsland. Ze hebben in het verleden al gewild om alle klassiekjes toe te laten en ook de Desiro's, beide nooit toegelaten helaas.
Maar in Duitsland zelf rijden er toch ook treinen met GF-koppelingen rond? De RRX Desiro HC en Arriva FLIRT om er twee te noemen, wat maakt dat de Arriva FLIRT er binnen mag en onze MR08s niet?
Ik meen mij te herinneren dat de NMBS Desiro wel toegelaten is tot Aachen Hbf, alleen zonder passagiers…
Zo kon deze op eigen kracht alvast van het Infrabel-net tot in Duitsland rijden voor overbrengingsritten naar een Siemens-fabriek. Vanaf Aachen Hbf werden ze uiteraard wel gesleept door een locomotief.
Ik denk dat men gwn niets wou homologeren voor max 10 jaar, wanneer de spanningssluis op de grens er komt geraken de desiro's sws Duitsland niet meer binnen, dus beter afwachten tot de volgende order 4 spanningsloc/treinstel en/of batterij trein. We hadden de klassiekjes al eerder kunnen vervangen met de MW41, maar gezien uit hoeveel plastiek dat die bestaan, denk ik niet dat er budget was voorzien om PZB in te bouwen...
desirootje schreef: ↑10 jan 2025, 22:07
Ik denk dat men gwn niets wou homologeren voor max 10 jaar, wanneer de spanningssluis op de grens er komt geraken de desiro's sws Duitsland niet meer binnen, dus beter afwachten tot de volgende order 4 spanningsloc/treinstel en/of batterij trein. We hadden de klassiekjes al eerder kunnen vervangen met de MW41, maar gezien uit hoeveel plastiek dat die bestaan, denk ik niet dat er budget was voorzien om PZB in te bouwen...
PZB is niet nodig, tot de grote ombouw blijft TBL1+ in dienst tot Aken.
Natje049 schreef: ↑09 jan 2025, 22:38
Klassiekjes waren compleet versleten en dat zou belachelijk veel geld kosten om die nog levend te houden, elke dag afschaffingen, vertragingen en evacuaties wegens defecten dan. Wat de S41 5000 betreft is het zeer jammer wat daar gebeurt, da's eigenlijk wel een schande. Maar dat Duitsland niks anders wil toelaten is net zo schanduleus.
Wat is je bron daarvoor? En welke toelatingen heeft de NMBS dan aangevraagd die Duitsland niet wil?
Duitsland laat niets met GF koppeling toe (ookal rijden HLE 19 wel naar Duitsland), geen treinstellen helaas. Ook de klassiekjes met thyristoren mochten nooit naar Duitsland. Ze hebben in het verleden al gewild om alle klassiekjes toe te laten en ook de Desiro's, beide nooit toegelaten helaas.
Iets willen is niet voldoende. Heeft de NMBS daarvoor in het verleden dan toelating aangevraagd, en zo ja, op welke grond zijn die aanvragen dan afgewezen? Van een aanvraag voor de Desiro kan ik me overigens niet herinneren ooit iets gehoord of gezien te hebben.
Hoe lang speelt het idee om Aken om te bouwen naar 15 kV ~ al? Misschien dacht men bij NMBS dat dat samen zou vallen met, of nog zou komen voor, de afvoer van de klassieke motorstellen.
De legende die ik ooit heb gehoord is dat DB liever niet had dat deze verbinding te succesvol werd en daarom alleen het oudste materieel werd toegelaten.
De JH Klassiekjes dus.
AlexNL schreef: ↑11 jan 2025, 00:16
Hoe lang speelt het idee om Aken om te bouwen naar 15 kV ~ al? Misschien dacht men bij NMBS dat dat samen zou vallen met, of nog zou komen voor, de afvoer van de klassieke motorstellen.
De plannen zijn inderdaad al een aantal keer uitgesteld.
AlexNL schreef: ↑11 jan 2025, 00:16
Hoe lang speelt het idee om Aken om te bouwen naar 15 kV ~ al? Misschien dacht men bij NMBS dat dat samen zou vallen met, of nog zou komen voor, de afvoer van de klassieke motorstellen.
Wat zou dat veranderen aan de huidige situatie? Als Aken 5 jaar geleden was omgebouwd naar 15 kV zouden er al 5 jaar problemen met de dienstuitvoering geweest zijn omdat er 5 jaar geleden ook niet voldoende loks en rijtuigen beschikbaar waren om naar Aken te rijden.
Het is vrij duidelijk dat de NMBS deze verbinding niet als erg belangrijk ziet.
ov_wijzer schreef: ↑09 jan 2025, 21:27
Klassiekjes is inderdaad voor de lange termijn geen oplossing, maar wel voor de korte termijn. Als men de 10 stellen (kan ook 2 meer of minder zijn maar rond de 10) gewoon aan de gang had gehouden, had je in ieder geval iets meer kunnen rijden. Hadden nog prima enkele P treinen rondom Mons kunnen rijden, waardoor je weer desiro vrij speelt die nu soms maar een paar korte ritjes doen. De meeste Klassiekjes kunnen nog mee tot de zomer, totdat er een grote revisie nodig is.
Ik durf zelfs te ontkennen dat er meer treinen zouden kunnen rijden als ze in leven waren gehouden (moest dat al mogelijk zijn met de revisietermijnen). Dan zou je zoveel moeite en geld in die 10 stellen moeten steken dat niet in de rest van de vloot kan gestoken worden. Ik ben er vrij zeker van dat je voor hetzelfde aantal manuren de betrouwbaarheid van pakweg breaks of sprinters genoeg kan verhogen om meer treinkm te winnen dan door 10 compleet versleten museumstellen hardnekkig aan de praat te houden.
ov_wijzer schreef: ↑09 jan 2025, 21:27
Maar er valt niet soms een trein uit. Er vallen structureel treinen uit. Als je iets niet waar kan maken moet je het ook niet beloven. Dit zagen de meeste toch aankomen dat dit ging gebeuren?
Akkoord dat het in deze situatie beter is om dan (tijdelijk) enkele treinen niet in te leggen.
Het klopt ook dat men het ziet aankomen sinds de zoveelste melding van vertraging bij de bouw van de M7, maar het is niet omdat je iets ziet aankomen dat er ook oplossingen voorhanden zijn.
Tja als je zo denkt vraag je je af waarom de 965 die zijn panto verloor in Tournai dan nog hersteld is, die energie en tijd hadden ze dan ook in Breaks of ander mat kunnen steken. En zo zullen er vast nog wel meer voorbeelden zijn. En wat betreft al die P treinen die steeds uitvallen, inderdaad waarom informeert men de klanten dan niet van tevoren wegens defect mat dat er zoveel treinen niet rijden. Klanten staan tegen beter weten in elke ochtend weer op hun P trein te wachten die niet komt. Overigens reden ze gisteren (vrijdag 10 Januari) ineens wel allemaal..... Bijzonder.
desirootje schreef: ↑10 jan 2025, 22:07
Ik denk dat men gwn niets wou homologeren voor max 10 jaar, wanneer de spanningssluis op de grens er komt geraken de desiro's sws Duitsland niet meer binnen, dus beter afwachten tot de volgende order 4 spanningsloc/treinstel en/of batterij trein. We hadden de klassiekjes al eerder kunnen vervangen met de MW41, maar gezien uit hoeveel plastiek dat die bestaan, denk ik niet dat er budget was voorzien om PZB in te bouwen...
Dit is wat ik voor de Desiro's ook begrepen had, aangezien die geen GF koppeling hebben zou die restrictie wegvallen. maar voor de beperkte tijd dat ze nog naar Duitsland hadden gekunnen was dit wellicht beslist om niet te doen.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
desirootje schreef: ↑10 jan 2025, 22:07
Ik denk dat men gwn niets wou homologeren voor max 10 jaar, wanneer de spanningssluis op de grens er komt geraken de desiro's sws Duitsland niet meer binnen, dus beter afwachten tot de volgende order 4 spanningsloc/treinstel en/of batterij trein. We hadden de klassiekjes al eerder kunnen vervangen met de MW41, maar gezien uit hoeveel plastiek dat die bestaan, denk ik niet dat er budget was voorzien om PZB in te bouwen...
Dit is wat ik voor de Desiro's ook begrepen had, aangezien die geen GF koppeling hebben zou die restrictie wegvallen. maar voor de beperkte tijd dat ze nog naar Duitsland hadden gekunnen was dit wellicht beslist om niet te doen.
Zowel Desiro's als MW41 hebben toch GF-koppelingen of begrijp ik het bericht nu verkeerd?