Zondag reis ik van Interlaken naar Luxemburg. En dan Woensdag terug.
Sinds de ECs op die route verdwenen zijn is dat niet meer zo een vanzelfsprekende trip. En het lijkt er op dat vooral SNCF actief hier sabotage pleegt. Het vangt al aan met de dienstregeling. Reis je met de TER dan moet je in Basel, Strasbourg en Metz overstappen. En op elke van deze lijn zitten er gaten in de dienstregeling die zo op elkaar afgestemd zijn dat het ongemak voor de reiziger gemaximaliseerd wordt.
En als klap of de vuurpeil: SNCF verkoopt hier geen treinkaartjes voor. Probeer het zelf maar: Basel - Luxembourg op www.sncf-connect.com: -> niks te krijgen. En omdat SBB voor trips naar Frankrijk via Basel altijd in Basel knipt lukt het via SBB ook niet.
De Luxemburgse spoorwegen verkopen echter wel kaartjes voor deze route. En daar stel ik iets vreemds vast: Als je op cfl.lu een internationaal treinkaartje wil kopen dan wordt je doorverwezen naar www.b-europe.com, en daar kan ik dus zonder veel problemen Interlaken - Luxemburg kopen. Zelfs met Halbtax...
Maar ga je rechtstreeks naar www.b-europe.com, dan kan je dat niet. Zoek je dan op "Basel - Luxembourg" krijg je weer nul op request. Het systeem kan het in principe voor je boeken, maar weigert het gewoon. Het is alsof je in een winkel bepaalde dingen maar kan kopen als je door de juiste deur naar binnen gekomen bent. NMBS saboteert hier ook bewust.
Waarom doet men dit eigenlijk? Willen de spoorwegen echt internationaal reizen ontmoedigen?
Nu is de dienstregeling op zondag zo slecht op die route, en is er ook nog vervangend busvervoer. Dus heb ik toch besloten maar een ommetje via Duitsland te maken. Interlaken - Mannheim - Trier - Luxembourg. En nadat ik mijn kaartje voor Interlaken - Luxemburg via Trier had gekocht besloot ik om te kijken of ik de terugreis ook bij DB kon boeken. En waarrempel. Dat kon ik
Luxemburg - Interlaken volgende Woensdag, via Frankrijk, heb ik dus probleemloos bij DB kunnen kopen, en dat terwijl er dus geen enkele Duitse trein bij betrokken is. DB kan dus tickets verkopen voor Franse treinen waar SNCF zelf dus geen kaartjes voor verkoopt Chapeau.
Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.
Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.
Grotendeels eens, maar (voor zij die het weten te vinden): de SNCF verkoopt wel tickets voor Basel-Luxemburg aan een vaste prijs van €52,80 (zonder korting). Je kunt die allicht ook gewoon ter plekke in Basel kopen, maar online kan het via https://www.ter.sncf.com/grand-est/tari ... Luxembourg. Zoek op het traject van Basel Sbb naar Bettembourg Frontiere.
Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.
Die TER's sluiten toch redelijk goed op elkaar aan (ik bedoel je moet nergens 50 min staan wachten ofzo)? Frequentie is jammer genoeg niet elk uur...
En enkele keren per dag is er een TGV vanuit Mulhouse naar Luxemburg.
En enkele keren per dag is er een TGV vanuit Mulhouse naar Luxemburg.
Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.
Zoek eens op zondag... De gaten in de dienstregeling make het op zondag zo goed als onmogelijk.
Die directe TGVs van Mulhouse, dat zijn er twee per dag, en de tweede komt lang na middernacht aan...
Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.
Toen de rechtstreekse EC’s Brussel-Basel en/of verder nog reden was het ook al moeilijk. Ik heb de exacte gegevens niet meer maar ik herinner me dat het- òf heel moeilijk- òf onmogelijk- òf heel duur was via deze route naar Zwitserland aan tickets te komen. Je werd bijna altijd via Aachen gestuurd. Geen wonder dat de belangstelling voor deze route slonk. De gedachte dat dat opzettelijk gebeurde kwam regelmatig bij mij op.
Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.
Voor volgende week vb:
12:31 Strasbourg (TVG) -> 14:15 Luxemburg
Strasbourg 13:49->15:16 (TER) Metz 15:46->Luxemburg (TER)
Vroeger zijn er inderdaad vreemd genoeg geen verbindingen, in het weekend zijn er misschien ook wel eens werken?
Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.
Dat is dus die Mulhouse - Luxembourg TGV, die ik overigens al een keer genomen heb, en die ik morgen in de omgekeerde richting doe.
Maar SNCF connect can mij dus niet TER +TGV voor Basel - Luxemburg verkopen, maar bijv. DB dan weer wel...
En een van de gaten zit op een heel erg onhandig moment. Je kan van Basel naar Luxemburg op weekdagen op 5:21, 6:21, 7:21, en 9:21 (telkens met twee overstappen...) maar dus niet om 8:21, Sneu als je van iets verder komt, want het vroegste dat ik in Basel kan zijn vanaf Interlaken is 8:00...Strasbourg 13:49->15:16 (TER) Metz 15:46->Luxemburg (TER)
Vroeger zijn er inderdaad vreemd genoeg geen verbindingen, in het weekend zijn er misschien ook wel eens werken?