Militaire treinen Lneas
Militaire treinen Lneas
Ik had een vraagje,
Rijdt Lineas net als DB Cargo hier in Nederland wel eens met militaire treinen in België? En worden er dan ook rijtuigen aangekoppeld voor militairen? Laats reden er militaire treinen uit Polen maar Eemshaven en Sloe, met PKP IC slaaprtg'en, en GfF Bocmh's die hiervoor op de ES werden ingezet, en een TRI BDcm, alle twee de laatste nog met European Sleeper logo's.
Want kan Lineas dan een militaire trein vanuit Frankrijk met gehuurde I11 rtg'en er in rijden? Of is dat ooit met andere rtg'en in België gebeurd?
Rijdt Lineas net als DB Cargo hier in Nederland wel eens met militaire treinen in België? En worden er dan ook rijtuigen aangekoppeld voor militairen? Laats reden er militaire treinen uit Polen maar Eemshaven en Sloe, met PKP IC slaaprtg'en, en GfF Bocmh's die hiervoor op de ES werden ingezet, en een TRI BDcm, alle twee de laatste nog met European Sleeper logo's.
Want kan Lineas dan een militaire trein vanuit Frankrijk met gehuurde I11 rtg'en er in rijden? Of is dat ooit met andere rtg'en in België gebeurd?
Re: Militaire treinen Lneas
Militaire treinen worden zeker niet kenbaar gemaakt door hun gevoeligheid. Als DB Cargo Belgium die rijden is het meestal zonder begeleidingsrijtuig (voor het Belgische leger alvast). Anderhalf jaar geleden waren er op 2 weken tijd elke dag 2 treinen voor het Amerikaanse leger en bij 1 van de 2 treinen reed een Duits begeleidingsrijtuig mee. er zijn maar een paar mensen die van de dienstregeling en rijpaden op de hoogte zijn. Maar ik denk niet dat de NMBS op dit moment rijtuigen kan missen door een tekort aan materiaal.Gydo schreef: ↑10 jan 2025, 19:17 Ik had een vraagje,
Rijdt Lineas net als DB Cargo hier in Nederland wel eens met militaire treinen in België? En worden er dan ook rijtuigen aangekoppeld voor militairen? Laats reden er militaire treinen uit Polen maar Eemshaven en Sloe, met PKP IC slaaprtg'en, en GfF Bocmh's die hiervoor op de ES werden ingezet, en een TRI BDcm, alle twee de laatste nog met European Sleeper logo's.
Want kan Lineas dan een militaire trein vanuit Frankrijk met gehuurde I11 rtg'en er in rijden? Of is dat ooit met andere rtg'en in België gebeurd?
-
- Berichten: 3839
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Militaire treinen Lneas
Lang geleden waren er militaire reizigerstreinen waarvan de dienstregeling wel zichtbaar moet geweest zijn. Ik denk dan bv. aan mijn broer, die zijn diensttijd in Duitsland doorbracht, vroege jaren 1970. Die kwam dan op vrijdagavond naar Belgie met de DVT (directe verlofgangerstrein).
En ik denk dat hij voor zijn opleiding in Turnhout ook per militaire trein ging want toentertijd had Turnhout geen vaste bediening van NMBS.
De treinen die 260689 vernoemt kaderden waarschijnlijk met een of andere militaire oefening, wellicht in NATO-verband, en daarover zal men allicht heel wat discreter zijn, inderdaad.
En ik denk dat hij voor zijn opleiding in Turnhout ook per militaire trein ging want toentertijd had Turnhout geen vaste bediening van NMBS.
De treinen die 260689 vernoemt kaderden waarschijnlijk met een of andere militaire oefening, wellicht in NATO-verband, en daarover zal men allicht heel wat discreter zijn, inderdaad.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Militaire treinen Lneas
In principe en zover ik onthouden heb zijn alle militaire transporten geheim. De extra treinen die reden ifv het transport van miliciens naar bepaalde centra in Duitsland uitgesloten wellicht. Het is in principe ook strikt verboden ze te fotograferen/publiek te maken. Het verplaatsen van tanks en ander militair materieel gaat men zeker niet aan de grote klok hangen. Zeker niet nu in deze gevoelige tijden.
Re: Militaire treinen Lneas
Dat die rittijden niet bekend worden gemaakt is juist, en dat is maar goed ook. Maar dat je ze niet mag fotograferen is onzin. Als je op de openbare weg staat geldt hetzelfde als voor andere treinen: fotograferen mag zolang je de bestuurder niet verblindt met een flits.Steven schreef: ↑11 jan 2025, 18:28 In principe en zover ik onthouden heb zijn alle militaire transporten geheim. De extra treinen die reden ifv het transport van miliciens naar bepaalde centra in Duitsland uitgesloten wellicht. Het is in principe ook strikt verboden ze te fotograferen/publiek te maken. Het verplaatsen van tanks en ander militair materieel gaat men zeker niet aan de grote klok hangen. Zeker niet nu in deze gevoelige tijden.
Wat die begeleidingsrijtuigen betreft: die zijn geen eigendom van de NMBS maar van een Duitse operator. Hoe het nu zit weet ik niet, maar een paar jaar geleden kwamen die wel degelijk naar België. Ik heb ze zelf nog gefotografeerd aan de inrit van het kamp van Marche-en-Famenne - volledig legaal vanop de N86 en in het bijzijn van verschillende militairen
Re: Militaire treinen Lneas
Militaire transporten zomaar fotograferen zou ik toch maar mee opletten, voor je het weet beschuldigd men u van spionage …. Daar gaat men niet licht mee om. Om dezelfde reden tekent nmbs personeel bij aanwerving een document van geheimhouding/zwijgplicht. Net om dit soort transport niet in de problemen te brengen. Je mag zoveel treinenfan zijn als je wil, er zijn nog andere regels in het leven.
Re: Militaire treinen Lneas
Ik stel voor dat je eens in verschillende nummers van Spoorwegjournaal en Op de Baan kijkt. Daarin zijn al honderden foto's van militaire treinen gepubliceerd en dat is geen enkel probleem. Er is nog nooit iemand voor aangeklaagd als spion Dan heb ik het nog niet over internet... Er is zelfs ooit een boek verschenen over de Belgische militaire aansluitingen met foto's die in de bases werden genomen. Voor zover ik weet is daar nooit reactie op geweest en zijn de auteur en uitgever nog op vrije voeten.Steven schreef: ↑12 jan 2025, 13:51 Militaire transporten zomaar fotograferen zou ik toch maar mee opletten, voor je het weet beschuldigd men u van spionage …. Daar gaat men niet licht mee om. Om dezelfde reden tekent nmbs personeel bij aanwerving een document van geheimhouding/zwijgplicht. Net om dit soort transport niet in de problemen te brengen. Je mag zoveel treinenfan zijn als je wil, er zijn nog andere regels in het leven.
Dat document heb ik ook moeten ondertekenen en gaat enkel over het verstrekken van dienstregelingen aan derden in "tijden van mobilisatie". Dat is heel wat anders dan een toevallige foto vanop de openbare weg. Trouwens: dat geldt ook voor "gewone" speciale treinen en goederentreinen, maar we weten allemaal dat heel wat spoorwegmensen zich daar niets van aantrekken en dat die informatie gedeeld wordt met liefhebbers. Je moet je gezond verstand gebruiken: dienstregelingen van militaire of nucleaire transporten geef ik nooit door, maar wie kan me verbieden daar toevallig die dag te staan fotograferen? Ik ben nu eenmaal fan van Desiro's meneer
En militair geheim? Iedereen weet hoe een jeep of een pantservoertuig eruit ziet, daar is niets geheim aan. De geheimen zitten in het voertuig (informaticasystemen, bewapening) en die zijn onzichtbaar. Hetzelfde bij de luchtmacht: waarom organiseert Defensie zelf vliegshows in Kleine Brogel en Florennes als het allemaal zo gevoelig ligt? Daar staan ook honderden fotografen - op militair domein dan nog.
Er zijn inderdaad nog andere regels in het leven, zoals "Laat je niet bangmaken door paniekzaaiers."
Re: Militaire treinen Lneas
DVT/TJP = Dagelijkse verlofgangerstrein, Train Journalier pour Permissionnaires. De dienstregeling van die trein hing gewoon uit op de dienstregelingsborden in de stations.jan_olieslagers schreef: ↑11 jan 2025, 14:45 Lang geleden waren er militaire reizigerstreinen waarvan de dienstregeling wel zichtbaar moet geweest zijn. Ik denk dan bv. aan mijn broer, die zijn diensttijd in Duitsland doorbracht, vroege jaren 1970. Die kwam dan op vrijdagavond naar Belgie met de DVT (directe verlofgangerstrein).
Re: Militaire treinen Lneas
Dat kan ik bevestigen: toen we de eerste keer naar Turnhout moesten, reden we met I-rijtuigen (I1?) en een 59, vermoedelijkover lijn 27, zeker langs lijnen 13, 15 en 29 naar Turnhout. Die trein vertrok uit Brussel-Noord.jan_olieslagers schreef: ↑11 jan 2025, 14:45
En ik denk dat hij voor zijn opleiding in Turnhout ook per militaire trein ging want toentertijd had Turnhout geen vaste bediening van NMBS.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Militaire treinen Lneas
Laat ons zeggen dat een airshow niet hetzelfde is als een militair transport. Een militair transport kan aantonen dat er bepaalde bewegingen plaatsvinden. Dat bepaalde mobilisatie bezig is. Het gaat hem dan niet om de inhoud van de voertuigen maar wel over welke type voertuigen die men gaat verplaatsten. Naar waar is een bepaald transport onderweg en wat is er allemaal onderweg? Beelden die online verschijnen van bepaalde transporten hebben geregeld meer waarde dan je denkt. Transporten van 3 jaar terug waar beelden van verschijnen hebben dan weer minder nieuwswaarde. Heb zo ooit een zwaar bewaakt militair transport gezien van Amerikanen in Antwerpen Berchem. Er werd toen sterk aangemaand om geen beelden te maken. Ook de MP’s aan boord keken goed rond of er geen beelden werden gemaakt (die stonden op uitkijk op speciale platformen van dat konvooi).DR-fan schreef: ↑12 jan 2025, 16:34Ik stel voor dat je eens in verschillende nummers van Spoorwegjournaal en Op de Baan kijkt. Daarin zijn al honderden foto's van militaire treinen gepubliceerd en dat is geen enkel probleem. Er is nog nooit iemand voor aangeklaagd als spion Dan heb ik het nog niet over internet... Er is zelfs ooit een boek verschenen over de Belgische militaire aansluitingen met foto's die in de bases werden genomen. Voor zover ik weet is daar nooit reactie op geweest en zijn de auteur en uitgever nog op vrije voeten.Steven schreef: ↑12 jan 2025, 13:51 Militaire transporten zomaar fotograferen zou ik toch maar mee opletten, voor je het weet beschuldigd men u van spionage …. Daar gaat men niet licht mee om. Om dezelfde reden tekent nmbs personeel bij aanwerving een document van geheimhouding/zwijgplicht. Net om dit soort transport niet in de problemen te brengen. Je mag zoveel treinenfan zijn als je wil, er zijn nog andere regels in het leven.
Dat document heb ik ook moeten ondertekenen en gaat enkel over het verstrekken van dienstregelingen aan derden in "tijden van mobilisatie". Dat is heel wat anders dan een toevallige foto vanop de openbare weg. Trouwens: dat geldt ook voor "gewone" speciale treinen en goederentreinen, maar we weten allemaal dat heel wat spoorwegmensen zich daar niets van aantrekken en dat die informatie gedeeld wordt met liefhebbers. Je moet je gezond verstand gebruiken: dienstregelingen van militaire of nucleaire transporten geef ik nooit door, maar wie kan me verbieden daar toevallig die dag te staan fotograferen? Ik ben nu eenmaal fan van Desiro's meneer
En militair geheim? Iedereen weet hoe een jeep of een pantservoertuig eruit ziet, daar is niets geheim aan. De geheimen zitten in het voertuig (informaticasystemen, bewapening) en die zijn onzichtbaar. Hetzelfde bij de luchtmacht: waarom organiseert Defensie zelf vliegshows in Kleine Brogel en Florennes als het allemaal zo gevoelig ligt? Daar staan ook honderden fotografen - op militair domein dan nog.
Er zijn inderdaad nog andere regels in het leven, zoals "Laat je niet bangmaken door paniekzaaiers."
-
- Berichten: 3839
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Militaire treinen Lneas
Ach, die US'anen zijn bangschijters. Ik werkte bij een Europese instelling toen hun president daar ging op bezoek komen, man, man, wat een theater was me dat. Zelfs onze eigen security-mensen moesten toen wijken voor hun Amerikaanse collega's, die nochtans geeneens een van de landstalen beheersten. Pure paranoia.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Militaire treinen Lneas
Ik weet niet of je wat interesse hebt in geschiedenis, maar meer dan 1/12 zittende Amerikaanse presidenten zijn doodgeschoten. Vorig jaar is een presidentskandidaat nog aan de dood ontsnapt en door een kogel geraakt. Alleen al als je de job wilt doen, ben je volgens mij al helemaal geen 'bangschijter'. De kans dat je overlijdt als president door een kogel is statistisch gezien bijna 9%.jan_olieslagers schreef: ↑12 jan 2025, 21:20 Ach, die US'anen zijn bangschijters. Ik werkte bij een Europese instelling toen hun president daar ging op bezoek komen, man, man, wat een theater was me dat. Zelfs onze eigen security-mensen moesten toen wijken voor hun Amerikaanse collega's, die nochtans geeneens een van de landstalen beheersten. Pure paranoia.
Overigens houdt dit allemaal weinig/geen verband met het huidige topic. Om maar beleefd te zeggen dat ik deze reactie wat ongepast vind.
Re: Militaire treinen Lneas
Even nadenken Steven: een militair transport per trein moet weken op voorhand aangevraagd worden bij de spoorwegonderneming, Infrabel en eventueel aangrenzende spoorwegnetten. Dat betekent dat tientallen mensen op de hoogte zijn van wat er gaat gebeuren. Waar denk je dat Vladimir zijn info haalt? Op spoorwegfora naar eventuele foto's zoeken of bij iemand aan de bron die dagen op voorhand al alle gegevens kan verstrekken?Steven schreef: ↑12 jan 2025, 20:41 Laat ons zeggen dat een airshow niet hetzelfde is als een militair transport. Een militair transport kan aantonen dat er bepaalde bewegingen plaatsvinden. Dat bepaalde mobilisatie bezig is. Het gaat hem dan niet om de inhoud van de voertuigen maar wel over welke type voertuigen die men gaat verplaatsten. Naar waar is een bepaald transport onderweg en wat is er allemaal onderweg? Beelden die online verschijnen van bepaalde transporten hebben geregeld meer waarde dan je denkt. Transporten van 3 jaar terug waar beelden van verschijnen hebben dan weer minder nieuwswaarde. Heb zo ooit een zwaar bewaakt militair transport gezien van Amerikanen in Antwerpen Berchem. Er werd toen sterk aangemaand om geen beelden te maken. Ook de MP’s aan boord keken goed rond of er geen beelden werden gemaakt (die stonden op uitkijk op speciale platformen van dat konvooi).
Wat je belevenis in Berchem betreft: wie heeft dat aangemaand? Amerikanen hebben hier op openbare plaatsen niets te vertellen. Securail misschien? Die kunnen vragen wat ze willen maar ze kunnen niets afdwingen. In stations fotograferen is trouwens altijd al een grijze zone geweest want strikt genomen heb je op zijn minst een treinticket nodig om op het perron te gaan. Langs de lijn in het veld heeft niemand iets te zeggen.
Re: Militaire treinen Lneas
Toch eventjes nuance inbrengen hier. Ik ben opgeleid als politicoloog, focus op internationale kwesties. "Vladimir en Co" kunnen hun informatie overal halen, inlichtingendiensten kunnen zéér veel én ze doen dit ook. De Westerse samenleving is zeer open. Ze zijn evenveel met onschuldig gemaakte foto's van hobbyisten op het internet, als met militaire satellietbeelden, tot spionage van interne documenten met alle details van het wat en hoe. Iets kan perfect in kaart gebracht worden door al deze zaken samen te brengen. Op dit moment getuigt het van burgerzin om daar terughoudend in te zijn, er wordt weldegelijk meegelezen.
In tegenstelling tot de Koude Oorlog waar er een afspraak was dat belangrijke kritische infrastructuur werd ontzien, is deze sinds de Russisch-Oekraïense oorlog is daar geen ban op vanuit Rusland. Integendeel, ontwrichtingsacties zijn deel van de strategie, maatschappelijke disruptie potentieel het resultaat. De hoeveelheid informatie die te vinden is ook een exponentieel veelvoud dan die van 35 (of meer) jaar geleden, en maakt dat betrekkelijk eenvoudig te regelen.
Van een volwaardige invasie moeten we op zich weinig schrik hebben. Maar neemt niet weg dat er de voorbije twee jaar heel wat beschadigings-, desinformatie en sabotage van kritische infrastructuur (zoals spoorlijnen) op te merken waren. De frequentie van incidenten wordt ook steeds groter. Soms is het onduidelijk wie er achter zit, bij veel incidenten is er een bewezen link met Rusland. Het past in een patroon: https://www.standaard.be/cnt/dmf20250107_96562301.
Even een oplijsting van enkele gebeurtenissen/sabotageacties:
- Wekelijks passeert er wel een louche schip over kritische kabels en pijpleidingen in (ons deel van) de Noordzee.
- Kabelsabotage in de Baltische Zee
- Ontploffende pakketen in postpakketmagazijnen in het VK en Duitsland, met brand tot gevolg (kon in een vliegtuig zijn)
- Rare drones bij burgervliegvelden
- GPS verstoringen
- Een reeks louche inbraken bij heel wat waterproductieinstallaties in Frankrijk
- Sabotageacties op het spoor in Frankrijk (Olympische spelen) en Duitsland (een paar jaar eerder)
- Het regent nepnieuws en beïnvloedingscampagnes, met de Roemeense presidentsverkiezingen als beste voorbeeld.
- Bij mijn werkgever (overheid) wordt er soms wel eens een louche USB-stick gevonden met malware of ander ongein. Bij infrabel of andere overheidsdiensten zal dat niet anders zijn
- ...
We zijn een klein landje, maar vergeet niet dat er enorm veel potentiële doelwitten in België (Havens, EU, Navo, logistiek,...) zijn. Panikeren hoeft zeker niet, maar onze waakzaamheid en burgerzin dienen wel een beetje aangescherpt te worden in deze.
Ik snap dat men zo'n unieke treinen wel eens wil spotten, maar misschien houd je je fototoestel écht wel beter achterwege de komende jaren. Geniet er gewoon met je ogen en oren van. Als je er dan toch een foto hebt gemaakt, bon mij niet gelaten, maar dan lijkt het me best om daar een jaar mee te wachten vooraleer je die foto ergens online publiceert.
In tegenstelling tot de Koude Oorlog waar er een afspraak was dat belangrijke kritische infrastructuur werd ontzien, is deze sinds de Russisch-Oekraïense oorlog is daar geen ban op vanuit Rusland. Integendeel, ontwrichtingsacties zijn deel van de strategie, maatschappelijke disruptie potentieel het resultaat. De hoeveelheid informatie die te vinden is ook een exponentieel veelvoud dan die van 35 (of meer) jaar geleden, en maakt dat betrekkelijk eenvoudig te regelen.
Van een volwaardige invasie moeten we op zich weinig schrik hebben. Maar neemt niet weg dat er de voorbije twee jaar heel wat beschadigings-, desinformatie en sabotage van kritische infrastructuur (zoals spoorlijnen) op te merken waren. De frequentie van incidenten wordt ook steeds groter. Soms is het onduidelijk wie er achter zit, bij veel incidenten is er een bewezen link met Rusland. Het past in een patroon: https://www.standaard.be/cnt/dmf20250107_96562301.
Even een oplijsting van enkele gebeurtenissen/sabotageacties:
- Wekelijks passeert er wel een louche schip over kritische kabels en pijpleidingen in (ons deel van) de Noordzee.
- Kabelsabotage in de Baltische Zee
- Ontploffende pakketen in postpakketmagazijnen in het VK en Duitsland, met brand tot gevolg (kon in een vliegtuig zijn)
- Rare drones bij burgervliegvelden
- GPS verstoringen
- Een reeks louche inbraken bij heel wat waterproductieinstallaties in Frankrijk
- Sabotageacties op het spoor in Frankrijk (Olympische spelen) en Duitsland (een paar jaar eerder)
- Het regent nepnieuws en beïnvloedingscampagnes, met de Roemeense presidentsverkiezingen als beste voorbeeld.
- Bij mijn werkgever (overheid) wordt er soms wel eens een louche USB-stick gevonden met malware of ander ongein. Bij infrabel of andere overheidsdiensten zal dat niet anders zijn
- ...
We zijn een klein landje, maar vergeet niet dat er enorm veel potentiële doelwitten in België (Havens, EU, Navo, logistiek,...) zijn. Panikeren hoeft zeker niet, maar onze waakzaamheid en burgerzin dienen wel een beetje aangescherpt te worden in deze.
Ik snap dat men zo'n unieke treinen wel eens wil spotten, maar misschien houd je je fototoestel écht wel beter achterwege de komende jaren. Geniet er gewoon met je ogen en oren van. Als je er dan toch een foto hebt gemaakt, bon mij niet gelaten, maar dan lijkt het me best om daar een jaar mee te wachten vooraleer je die foto ergens online publiceert.
Re: Militaire treinen Lneas
Het gaat niet om een recente ervaring, het komt uit een periode voor secuarail bestond, spoorwegpolitie was het enige wat er was en er was nog zoiets als rijkswacht. Veel internet fora bestonden er toen niet. Langs de lijn heeft niemand iets te zeggen is wel heel kort door de bocht. Je maakt nog steeds beelden van militair materieel, wat is jouw bedoeling? Wie ben je? Men kan zich alvast wel vragen stellen over je persoon en zoals aangeduid als het iets Amerikaans is dan heeft men nogal snel foute gedachten (bij Russen zou het al niet veel beter zijn trouwens) over uw intenties. Men zal u wellicht niet opsluiten maar eisen dat foto’s verwijderd worden kan best voorvallen.DR-fan schreef: ↑13 jan 2025, 08:53Even nadenken Steven: een militair transport per trein moet weken op voorhand aangevraagd worden bij de spoorwegonderneming, Infrabel en eventueel aangrenzende spoorwegnetten. Dat betekent dat tientallen mensen op de hoogte zijn van wat er gaat gebeuren. Waar denk je dat Vladimir zijn info haalt? Op spoorwegfora naar eventuele foto's zoeken of bij iemand aan de bron die dagen op voorhand al alle gegevens kan verstrekken?Steven schreef: ↑12 jan 2025, 20:41 Laat ons zeggen dat een airshow niet hetzelfde is als een militair transport. Een militair transport kan aantonen dat er bepaalde bewegingen plaatsvinden. Dat bepaalde mobilisatie bezig is. Het gaat hem dan niet om de inhoud van de voertuigen maar wel over welke type voertuigen die men gaat verplaatsten. Naar waar is een bepaald transport onderweg en wat is er allemaal onderweg? Beelden die online verschijnen van bepaalde transporten hebben geregeld meer waarde dan je denkt. Transporten van 3 jaar terug waar beelden van verschijnen hebben dan weer minder nieuwswaarde. Heb zo ooit een zwaar bewaakt militair transport gezien van Amerikanen in Antwerpen Berchem. Er werd toen sterk aangemaand om geen beelden te maken. Ook de MP’s aan boord keken goed rond of er geen beelden werden gemaakt (die stonden op uitkijk op speciale platformen van dat konvooi).
Wat je belevenis in Berchem betreft: wie heeft dat aangemaand? Amerikanen hebben hier op openbare plaatsen niets te vertellen. Securail misschien? Die kunnen vragen wat ze willen maar ze kunnen niets afdwingen. In stations fotograferen is trouwens altijd al een grijze zone geweest want strikt genomen heb je op zijn minst een treinticket nodig om op het perron te gaan. Langs de lijn in het veld heeft niemand iets te zeggen.