ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
260689
Berichten: 3664
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: ETCS in België

Bericht door 260689 »

desirootje schreef: 09 jan 2025, 14:31
trainfan03 schreef: 09 jan 2025, 14:22 Ze kunnen misschien een paar TGV-Ms sturen ;)
Voor ze gehomologeerd zijn? Ik denk dat we eerder een shuttledienst Brussel-Lille zien met MR96's zonder tussenstop dan deze ongeteste treinen. De M7 rijdt hier al jaren rond en ze zijn nog steeds niet gehomologeerd voor de HSL of Luxemburg, als het TGV-M's worden, had men al lang moeten bezig zijn aan de homologatie.
De M7 mag op L2 en L4 rijden.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 375
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: ETCS in België

Bericht door TKR »

rvdborgt schreef: 09 jan 2025, 14:20
TKR schreef: 09 jan 2025, 14:13 Dan zouden we algemeen geen TGVs/SNCF meer zien in Brussel, dat lijkt me sterk.
De SNCF speelt hier hoog spel mee en riskeert inderdaad dat de TVG-R's vanaf volgend jaar niet meer België kunnen komen.
Jammer voor SNCF dan om één van de best verdienende markten van Europa (Brussel-Parijs) links te laten liggen...
Ik zie het niet gebeuren.
rvdborgt
Berichten: 4558
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ETCS in België

Bericht door rvdborgt »

TKR schreef: 09 jan 2025, 16:15
rvdborgt schreef: 09 jan 2025, 14:20
TKR schreef: 09 jan 2025, 14:13 Dan zouden we algemeen geen TGVs/SNCF meer zien in Brussel, dat lijkt me sterk.
De SNCF speelt hier hoog spel mee en riskeert inderdaad dat de TVG-R's vanaf volgend jaar niet meer België kunnen komen.
Jammer voor SNCF dan om één van de best verdienende markten van Europa (Brussel-Parijs) links te laten liggen...
Ik zie het niet gebeuren.
Ze hopen op een tijdelijke uitzondering. Maar aangezien Arriva die ook niet kreeg, lijkt me dat problematisch. In ieder geval is het allerminst zeker dat zo'n tijdelijke uitzondering er zal komen en als dat inderdaad mislukt, dan heeft de SNCF dat aan zichzelf te danken. Ze weten het ook pas 10 jaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12922
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 09 jan 2025, 16:15 Jammer voor SNCF dan om één van de best verdienende markten van Europa (Brussel-Parijs) links te laten liggen...
Ik zie het niet gebeuren.
Het gaat net niet over Brussel-Parijs, daar rijden Eurostars rond en die zijn wel in orde. De "bedreigde" verbindingen zijn Brussel-Montpellier, Brussel-Straatsburg, Brussel-Rennes,...
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 375
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: ETCS in België

Bericht door TKR »

Eimai schreef: 05 dec 2024, 12:46 Er zijn nog wat updates ondertussen:

lijn 50A en 50D tussen Drongen en Oostkamp zijn ook level 2 geworden, het stuk Beernem-Oostkamp is terug 160 km/u in etcs daardoor.

Hamont zelf is level 1 limited supervision zodat het laatste stukje van lijn 19 tot de grens met Nederland ook etcs heeft

Andere dingen die komende dagen in dienst komen:

Hasselt en omgeving krijgt level 2

Omgeving Luik: lijn 36 vanaf Remicourt richting Luik, lijn 36A onder level 1 full supervision

Omgeving Mechelen: lijn 53 van Y.Heike tot Mechelen onder level 1 FS zodat ook de lage sporen Mechelen etcs hebben
Mogen deze zaken aangepast worden op ORM? Anders doe ik het gerust even.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12922
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 11 jan 2025, 21:11 Mogen deze zaken aangepast worden op ORM? Anders doe ik het gerust even.
Op https://infrabel.be/nl/project/etcs kan je een vrij goed bijgehouden kaartje vinden, zie hieronder:
241231_ETCS_Masterplan_Tableau_v1.0 IDS_einde_2024_Map 31.12.24.png
K V B
Berichten: 3362
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS in België

Bericht door K V B »

Ik was over de kerstdagen weer eens in België, en heb dus kunnen zien dat men al vrij ver gevorderd bij de uitbouw van de lijn Gent - Brugge. Het was interessant ook om te sien hoe de IC te L inhaalt tussen Beernem en Oostkamp...
Maar wat mij ook opviel is dat langs de nieuwe sporen ook weer seinen geinstalleerd worden. Het lijkt me toch dat als je de hele lijn heraanlegt je mischien toch beter meteen geheel naar L2 gaat?

In Zwitserland doet men het op dit moment zo. Bij de renovatie van een lijn verdwijnen daar gewoon de seinen meteen ook.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22905
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België

Bericht door Steven »

Als je op de kaart kijkt zie je toch dat het daar etcs l2 is.
Zwoopaman
Berichten: 234
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: ETCS in België

Bericht door Zwoopaman »

Steven schreef: 13 jan 2025, 18:29 Als je op de kaart kijkt zie je toch dat het daar etcs l2 is.
Ik denk dat K V B bedoelt zonder laterale seininrichting, met stopmerkborden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22905
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België

Bericht door Steven »

Zwoopaman schreef: 13 jan 2025, 18:33
Steven schreef: 13 jan 2025, 18:29 Als je op de kaart kijkt zie je toch dat het daar etcs l2 is.
Ik denk dat K V B bedoelt zonder laterale seininrichting, met stopmerkborden.
Zolang ETCS niet op het hele netwerk is uitgerold is dat een lastige zaak. Nu kan je op die lijn met ETCS en TBL1+ rijden. Met stopmerkborden kan dat niet meer. Dus tot eind dit jaar wil je de optie TBL1+ kunnen aanbieden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12922
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 13 jan 2025, 18:10 Ik was over de kerstdagen weer eens in België, en heb dus kunnen zien dat men al vrij ver gevorderd bij de uitbouw van de lijn Gent - Brugge. Het was interessant ook om te sien hoe de IC te L inhaalt tussen Beernem en Oostkamp...
Maar wat mij ook opviel is dat langs de nieuwe sporen ook weer seinen geinstalleerd worden. Het lijkt me toch dat als je de hele lijn heraanlegt je mischien toch beter meteen geheel naar L2 gaat?

In Zwitserland doet men het op dit moment zo. Bij de renovatie van een lijn verdwijnen daar gewoon de seinen meteen ook.
Er leeft nog altijd de hardnekkige mythe dat ETCS1 enkel kan met laterale seinen en ETCS2 enkel zonder. Geen van beide zijn waar.
Wij hebben ETCS2 gewoon in dienst op L50A, met laterale seinen.
AlexNL
Berichten: 2257
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België

Bericht door AlexNL »

Een andere mythe is dat je ETCS2 nodig hebt om harder te mogen rijden dan 160 km/u. De Spanjaarden doen 300 km/u met ETCS1 tussen Madrid en Zaragoza.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5429
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ETCS in België

Bericht door Steve »

Ik weet niet of die mythe (hier) zo hardnekkig is, feit is dat dat soort snelheden intussen al tientallen jaren gehaald worden onder "legacy" beïnvloedingssystemen zoals TBL 1(+), KVB en zeker TVM, terwijl die allemaal in het beste geval vergelijkbaar zijn met ETCS 1.
Eimai
Berichten: 840
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België

Bericht door Eimai »

AlexNL schreef: 15 jan 2025, 08:52 Een andere mythe is dat je ETCS2 nodig hebt om harder te mogen rijden dan 160 km/u. De Spanjaarden doen 300 km/u met ETCS1 tussen Madrid en Zaragoza.
Je moet zo ver niet kijken, lijn 2 heeft level 1 en is 300 km/u.
MarcVD
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mar 2021, 15:23

Re: ETCS in België

Bericht door MarcVD »

ETCS2 zonder laterale seinen in Belgie hebben we nog niet. Maar het zal komen. Hier een photo van station Couvin, met ETCS2 borden, die zullen komen in test in enkelen maanden. Photo genomen in September 2024.
P1060105 [640x480].JPG
P1060105 [640x480].JPG (142.04 KiB) 222 keer bekeken
Plaats reactie