De M7 mag op L2 en L4 rijden.desirootje schreef: ↑09 jan 2025, 14:31Voor ze gehomologeerd zijn? Ik denk dat we eerder een shuttledienst Brussel-Lille zien met MR96's zonder tussenstop dan deze ongeteste treinen. De M7 rijdt hier al jaren rond en ze zijn nog steeds niet gehomologeerd voor de HSL of Luxemburg, als het TGV-M's worden, had men al lang moeten bezig zijn aan de homologatie.
ETCS in België
Re: ETCS in België
Re: ETCS in België
Jammer voor SNCF dan om één van de best verdienende markten van Europa (Brussel-Parijs) links te laten liggen...
Ik zie het niet gebeuren.
Re: ETCS in België
Ze hopen op een tijdelijke uitzondering. Maar aangezien Arriva die ook niet kreeg, lijkt me dat problematisch. In ieder geval is het allerminst zeker dat zo'n tijdelijke uitzondering er zal komen en als dat inderdaad mislukt, dan heeft de SNCF dat aan zichzelf te danken. Ze weten het ook pas 10 jaar.
Re: ETCS in België
Het gaat net niet over Brussel-Parijs, daar rijden Eurostars rond en die zijn wel in orde. De "bedreigde" verbindingen zijn Brussel-Montpellier, Brussel-Straatsburg, Brussel-Rennes,...
Re: ETCS in België
Mogen deze zaken aangepast worden op ORM? Anders doe ik het gerust even.Eimai schreef: ↑05 dec 2024, 12:46 Er zijn nog wat updates ondertussen:
lijn 50A en 50D tussen Drongen en Oostkamp zijn ook level 2 geworden, het stuk Beernem-Oostkamp is terug 160 km/u in etcs daardoor.
Hamont zelf is level 1 limited supervision zodat het laatste stukje van lijn 19 tot de grens met Nederland ook etcs heeft
Andere dingen die komende dagen in dienst komen:
Hasselt en omgeving krijgt level 2
Omgeving Luik: lijn 36 vanaf Remicourt richting Luik, lijn 36A onder level 1 full supervision
Omgeving Mechelen: lijn 53 van Y.Heike tot Mechelen onder level 1 FS zodat ook de lage sporen Mechelen etcs hebben
Re: ETCS in België
Op https://infrabel.be/nl/project/etcs kan je een vrij goed bijgehouden kaartje vinden, zie hieronder:
Re: ETCS in België
Ik was over de kerstdagen weer eens in België, en heb dus kunnen zien dat men al vrij ver gevorderd bij de uitbouw van de lijn Gent - Brugge. Het was interessant ook om te sien hoe de IC te L inhaalt tussen Beernem en Oostkamp...
Maar wat mij ook opviel is dat langs de nieuwe sporen ook weer seinen geinstalleerd worden. Het lijkt me toch dat als je de hele lijn heraanlegt je mischien toch beter meteen geheel naar L2 gaat?
In Zwitserland doet men het op dit moment zo. Bij de renovatie van een lijn verdwijnen daar gewoon de seinen meteen ook.
Maar wat mij ook opviel is dat langs de nieuwe sporen ook weer seinen geinstalleerd worden. Het lijkt me toch dat als je de hele lijn heraanlegt je mischien toch beter meteen geheel naar L2 gaat?
In Zwitserland doet men het op dit moment zo. Bij de renovatie van een lijn verdwijnen daar gewoon de seinen meteen ook.
Re: ETCS in België
Zolang ETCS niet op het hele netwerk is uitgerold is dat een lastige zaak. Nu kan je op die lijn met ETCS en TBL1+ rijden. Met stopmerkborden kan dat niet meer. Dus tot eind dit jaar wil je de optie TBL1+ kunnen aanbieden.
Re: ETCS in België
Er leeft nog altijd de hardnekkige mythe dat ETCS1 enkel kan met laterale seinen en ETCS2 enkel zonder. Geen van beide zijn waar.K V B schreef: ↑13 jan 2025, 18:10 Ik was over de kerstdagen weer eens in België, en heb dus kunnen zien dat men al vrij ver gevorderd bij de uitbouw van de lijn Gent - Brugge. Het was interessant ook om te sien hoe de IC te L inhaalt tussen Beernem en Oostkamp...
Maar wat mij ook opviel is dat langs de nieuwe sporen ook weer seinen geinstalleerd worden. Het lijkt me toch dat als je de hele lijn heraanlegt je mischien toch beter meteen geheel naar L2 gaat?
In Zwitserland doet men het op dit moment zo. Bij de renovatie van een lijn verdwijnen daar gewoon de seinen meteen ook.
Wij hebben ETCS2 gewoon in dienst op L50A, met laterale seinen.
Re: ETCS in België
Een andere mythe is dat je ETCS2 nodig hebt om harder te mogen rijden dan 160 km/u. De Spanjaarden doen 300 km/u met ETCS1 tussen Madrid en Zaragoza.
Re: ETCS in België
Ik weet niet of die mythe (hier) zo hardnekkig is, feit is dat dat soort snelheden intussen al tientallen jaren gehaald worden onder "legacy" beïnvloedingssystemen zoals TBL 1(+), KVB en zeker TVM, terwijl die allemaal in het beste geval vergelijkbaar zijn met ETCS 1.
Re: ETCS in België
ETCS2 zonder laterale seinen in Belgie hebben we nog niet. Maar het zal komen. Hier een photo van station Couvin, met ETCS2 borden, die zullen komen in test in enkelen maanden. Photo genomen in September 2024.