teken/ontwerp wedstrijd: Berchem

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
ostbahnhof
Berichten: 925
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

teken/ontwerp wedstrijd: Berchem

Bericht door ostbahnhof »

Het gaat over station Antwerpen Berchem.
We kunnen hetvolgende uitwerken. Sporen 1 tem 4 worden weinig gebruikt voor reizigers. We hertekenen het hele emplacement van spoor 1 tem10.
Hetvolgende moet voorzien worden: Treinen uit Sint Nikkaas geven op zelfde perron aansluiting naar Lier en omgekeerd. Een optie:
slechte 2 of 3 sporen naar Gent ipv huidige 4.
De inritten naar Centraal met zo weinig mogelijk wissels.
Wie start? 😀
Ducktape
Berichten: 449
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: teken/ontwerp wedstrijd 😀

Bericht door Ducktape »

Waarom zou je Berchem willen aanpassen is de eerste vraag die ik mij stel. Vanaf sporen 1-4 kan je niet meer naar Centraal, dus de uitdaging van minder wissels is al om zeep want je zal net méér wissels nodig hebben.

Op spoor 1 en 4 (L27A) kan je onmogelijk treinen laten keren, daar is veel te veel goederenverkeer om dat mogelijk te maken.
WielandW
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2023, 14:06

Re: teken/ontwerp wedstrijd 😀

Bericht door WielandW »

Ik wil wel een poging doen. Wel met uitgangspunt dat het goederenvervoer al via een andere route van de haven tot voorbij Lier rijdt via een geboorde tunnel (plan van Infrabel om ooit te bouwen).

Samengevat:
  • Meer perrons voor de L25 naar Brussel voor een betere doorstroming, Thalys treinen kunnen dan ook een IC passeren.
  • De layout van de huidige perrons blijft behouden maar één van de 2 onderdoorgangen richting Gent wordt dichtgemaakt. Die perrons & sporen worden terug verhoogd en aangesloten richting Brussel.
  • Aansluiting van alle perrons op de sporen richting Antwerpen Centraal.
  • Er zijn meer perrons voor treinen in de richting van Antwerpen Centraal dan omgekeerd. Alle treinen die vertrekken van Antwerpen Centraal zijn normaal nog zeer stipt op tijd maar alle treinen die al lang onderweg zijn hebben meer kans op vertraging. Vandaar meer perrons naar Antwerpen Centraal.
  • Alle treinen naar Brussel kunnen conflictvrij naar niveau -2 in Antwerpen Centraal.
  • Alle Treinen naar Lier, Turnhout en Mechelen (S-trein) kunnen conflictvrij naar niveau -1 in Antwerpen Centraal.
  • Alle treinen naar Gent & Puurs kunnen conflictvrij naar niveau +1 in Antwerpen Centraal.
Overzicht Berchem.jpg
Detail perrons Berchem.jpg
Aansluiting Antwerpen Centraal.jpg
https://www.dropbox.com/sh/g7psbrlyxk6c ... liYva?dl=0
quantalamera
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2024, 23:50

Re: teken/ontwerp wedstrijd 😀

Bericht door quantalamera »

ostbahnhof schreef: 29 aug 2022, 17:06 Het gaat over station Antwerpen Berchem.
We kunnen hetvolgende uitwerken. Sporen 1 tem 4 worden weinig gebruikt voor reizigers. We hertekenen het hele emplacement van spoor 1 tem10.
Hetvolgende moet voorzien worden: Treinen uit Sint Nikkaas geven op zelfde perron aansluiting naar Lier en omgekeerd. Een optie:
slechte 2 of 3 sporen naar Gent ipv huidige 4.
De inritten naar Centraal met zo weinig mogelijk wissels.
Wie start? 😀
Wat kunnen we winnen met deze wedstrijd?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22905
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: teken/ontwerp wedstrijd 😀

Bericht door Steven »

Dit is een onderwerp van 2 jaar geleden en veel valt er niet te winnen.
ostbahnhof
Berichten: 925
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: teken/ontwerp wedstrijd 😀

Bericht door ostbahnhof »

Leuk dat er terug op dit onderwerp wordt ingepikt en 👍 voor de reeds geposte ideeen.
Er valt wel niets te winnen 😀
Idee is: hoe bouwen we een goed functionerend station waarbij de verbindingen met grote reizigersstromen op hetzelfde perron kunnen gebeuren.(wat nu niet kan)
Bvb: verbindingen van/naar Sint Niklaas gebeuren op zelfde perron naar/van Lier. (of beter nu naar Brussel?)

Als er binnen 20 jaar bvb over nagedacht wordt om Berchem herinterichten dan kan men misschien onze input eens lezen 😀😀
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12919
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: teken/ontwerp wedstrijd 😀

Bericht door Shrek »

Leuk idee wel :D
Ik heb iets uitgetekend, maar ik heb me niet aan de regels gehouden. Het idee dat je cross-perron overstappen als uitgangspunt neemt voor een stationsontwerp is namelijk helemaal van de pot gerukt. In mijn ontwerp wordt er voor vlotte overstappen een nieuwe, brede passerelle gebouwd ter hoogte van de Singel die vanop alle perrons met roltrappen bereikbaar is. Dat gaat voor veel meer mensen soelaas brengen dan perrons onlogisch te gaan leggen enkel maar om op hetzelfde perron te kunnen blijven.
Wat er in Berchem veel harder nodig is, is een betere doorstroom van meer treinen, dat is dan ook de focus van mijn plan :wink:
berchem1.jpg
berchem2.jpg
berchem3.jpg
Met nog een beetje uitleg:
De belangrijkste focus is het wegwerken van versnijdingen en het verhogen van de capaciteit, met centraal daarin de roze flyiover aan het containerpark van Berchem. Met dit plan kan je minstens 14 treinen per uur op L25 uit de richting Mechelen ontvangen. 8 daarvan nemen de oranje lijn en komen zo op -1 uit, dit zijn dan alle IC's met Antwerpen als terminus. 6 treinen nemen de rode lijn en komen zo op -2, dit zijn dan de HST's, EC's, ECD's en de IC's naar Essen of Noorderkempen. In de kelder worden deze 6 treinen ieder uur aangevuld met 2 S-treinen naar Essen/Roosendaal die in Berchem keren op een kopspoor in het verlengde van perron 9/10. De doorkoppeling met de S-trein naar Puurs past echt niet in een plan met hoge capaciteit, maar een goede overstap in Berchem - via die brede passerelle :wink: - maakt dat goed.
De groene lijn is voor de treinen richting Gent en Boom, deze komen dan allemaal toe op de +1, daar is er ruimte genoeg voor al deze treinen.
De gele lijn verbindt L27 met de +1 in centraal, maar via enkele wissels (zwart getekend) kunnen de treinen vanop L27 eventueel ook op de -1 geraken. De blauwe lijn is L27A voor de goederentreinen. Zelfs in een scenario met 2e havenontsluiting moet deze immers blijven als backup. Wel kan er in normale situatie met passagierstreinen gereden worden, deze kunnen dan weer via enkele wissels op de gele lijn en zo op de +1 terechtkomen.

Als dit er zou komen kan het aantal treinen in zowat alle richtingen omhoog, maar uiteraard is er verderop de betrokken lijnen in veel gevallen ook nog investeringswerk.
quantalamera
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2024, 23:50

Re: teken/ontwerp wedstrijd 😀

Bericht door quantalamera »

Steven schreef: 18 dec 2024, 21:08 Dit is een onderwerp van 2 jaar geleden en veel valt er niet te winnen.
Misschien slotje opzetten dan.
Plannen zullen toch nooit uitgevoerd worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3839
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: teken/ontwerp wedstrijd 😀

Bericht door jan_olieslagers »

Men kan natuurlijk ook zelf de ogen open houden...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22905
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: teken/ontwerp wedstrijd 😀

Bericht door Steven »

quantalamera schreef: 19 dec 2024, 09:59
Steven schreef: 18 dec 2024, 21:08 Dit is een onderwerp van 2 jaar geleden en veel valt er niet te winnen.
Misschien slotje opzetten dan.
Plannen zullen toch nooit uitgevoerd worden.
Dus omdat mensen wat dromen hebben moet er een slotje op? Het is hier de babbelhoek, daar kan je praten over zoveel dingen, dus dit ook.
quantalamera
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2024, 23:50

Re: teken/ontwerp wedstrijd 😀

Bericht door quantalamera »

Maar wat wordt er dan bedoeld met emplacement?
En waarom alleen perrons voor aansluitingen tussen Sint-Niklaas en Lier?
klaas
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 mei 2024, 15:32

Re: teken/ontwerp wedstrijd: Berchem

Bericht door klaas »

Ik heb ook een poging ondernomen, met mijn onbestaande terreinkennis en dito ontwerpskills.
Ik sluit me aan bij Shrek: cross-perron overstappen vereist ofwel veel kruisingen (minder capaciteit) of belachelijk veel bruggen, tunnels en fly-overs. Dan lijkt investeren in een brede tunnel/passerelle met liften en rolvlakken (zoals in Luik-Guillemins) me een betere optie.
Het ontwerp van Shrek lijkt me zeer functioneel, maar ik heb een beetje vragen bij de ruimtelijke inplanning: ik vrees dat de twee gele sporen voor het LCI van Infrabel moeilijk zullen passen, en dito bij de vele sporen op de brug over de ring en de zes sporen nabij het containerpark.
Ik heb geprobeerd om me ongeveer te beperken tot de bestaande voetafdruk.
Afbeelding Kleurcodes:
Sporen 8 en 9 = Rood = L25 (Mechelen) <=> -2
Sporen 6 en 10 = Oranje = L25A (Mechelen) <=> +1
Sporen 4 en 5 = Geel = L27 (Mechelen) <=> +1
Sporen 3 en 7 = Groen = L59 (Gent) <=> -1
Sporen 1 en 2 = Blauw = L27A (Lier) <=> L27A Schijnpoort
Turquoise = +1 <=> L12 (Schijnpoort)
Roze = -1 <=> L12/2 (Schijnpoort)


Korte toelichting:
- L25 (Rood) splitst ten zuiden van Berchem naar 4 sporen. De binnensporen (L25) gaan door naar de -2 (in de bestaande tunnel) en dienen voor alle doorgaande treinen (HST’s, treinen naar Essen/Noorderkempen/Nederland; incl. S32 Roosendaal-Puurs). Indien nodig kunnen ze nog steeds treinen ontvangen met Antwerpen-Centraal als terminus.

- De buitensporen (L25A; Oranje) gaan naar niveau +1. Zuidwaarts op het bestaande talud van L59/1, Noordwaarts op een Westelijke uitbreiding (de enige extra benodigde ruimte) vanaf het einde van de Fietsostrade tot aan Zurenborg. Dit lijkt mogelijk, aangezien dit nog een schuin talud is, dit kan met een rechte muur “opgevuld” worden zonder echt meer plaats in te nemen.
Deze sporen kunnen gebruikt worden voor alle treinen vanuit Brussel met Antwerpen-Centraal als eindstation.

- L25 en L25A Noordwaarts liggen ook tactisch naast elkaar, zodat bij de meest courante (last-minute) spoorveranderingen reizigers niet meer van perron moeten wisselen. Dit geldt niet in Zuidelijke richting, aangezien treinen hier toch ongeveer gebonden zijn aan de verdieping van waarop ze vertrekken in Antwerpen-Centraal.

- L27 (Geel) komt nu toe op niveau +1, en L59 uit Gent (Groen) op niveau -1, wat me logischer lijkt; aangezien er meer treinen over L27 komen en +1 meer sporen heeft.

- Beide tunnels richting Gent blijven in gebruik, maar elk met slechts 1 spoor.

- L12 van Antwerpen-Centraal richting schijnpoort blijft bestaan, en wordt uitgebreid met verbindingsboog L12/2 (roze), zodat er ook van niveaus -1 en -2 recht naar de bundel Schijnpoort kan gereden worden.

- L27A blijft rechtstreeks naar Schijnpoort gaan en blijft voornamelijk een verbinding voor goederentreinen; maar kan ook gebruikt worden voor treinen van/naar Lier zonder stop in Mortsel, waarbij zowel voor als na Berchem naar L27 (en andere sporen) kan gewisseld worden.

- Ten slotte worden er aan de noordzijde van Antwerpen-Berchem extra wissels toegevoegd, voor meer opties te hebben. Deze zullen bij normale dienstregeling allicht weinig gebruikt worden, maar kunnen handig zijn bij incidenten.


Op deze manier lijkt mij de volledige capaciteit van Antwerpen-Centraal benut te kunnen worden. Feedback voor een beginner is welkom.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12919
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: teken/ontwerp wedstrijd: Berchem

Bericht door Shrek »

klaas schreef: 03 jan 2025, 14:47 Het ontwerp van Shrek lijkt me zeer functioneel, maar ik heb een beetje vragen bij de ruimtelijke inplanning: ik vrees dat de twee gele sporen voor het LCI van Infrabel moeilijk zullen passen, en dito bij de vele sporen op de brug over de ring en de zes sporen nabij het containerpark.
Dat klopt helemaal, in mijn ontwerp moet het LCI verplaatst worden en moeten er nieuwe bruggen over de ring komen. Maar beide lijken mij niet onmogelijk.
In jouw ontwerp vrees ik dat er ook iets meer aanpassingen gaan nodig zijn dan wat je hier neerpent. Je hebt de sporen te dicht tegen elkaar getekend, zo kan je nooit 3 sporen tussen de twee tunnelingangen (groen in jouw tekening) inplanten. Als je de boel opschuift kom je dan aan een heel dure aanpassing van de tunnelmond en toch ook weer het LCI dat in de weg ligt.
Maar hej, het is maar een LCI, de kostprijs van zo'n gebouw neerpoten is maar een fractie van wat bruggen en tunnels kosten. Bovendien zal de eigenaar niet moeilijk doen als zijn gebouw verplaatst moet worden :wink:
klaas
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 mei 2024, 15:32

Re: teken/ontwerp wedstrijd: Berchem

Bericht door klaas »

Shrek schreef: 03 jan 2025, 15:25 Dat klopt helemaal, in mijn ontwerp moet het LCI verplaatst worden en moeten er nieuwe bruggen over de ring komen. Maar beide lijken mij niet onmogelijk.

Maar hej, het is maar een LCI, de kostprijs van zo'n gebouw neerpoten is maar een fractie van wat bruggen en tunnels kosten. Bovendien zal de eigenaar niet moeilijk doen als zijn gebouw verplaatst moet worden :wink:
Absoluut waar.
Shrek schreef: 03 jan 2025, 15:25 In jouw ontwerp vrees ik dat er ook iets meer aanpassingen gaan nodig zijn dan wat je hier neerpent. Je hebt de sporen te dicht tegen elkaar getekend, zo kan je nooit 3 sporen tussen de twee tunnelingangen (groen in jouw tekening) inplanten. Als je de boel opschuift kom je dan aan een heel dure aanpassing van de tunnelmond en toch ook weer het LCI dat in de weg ligt.
Het zal inderdaad nipt zijn, maar ik denk dat het wel mogelijk is. Nu liggen er tussen de brede tunnelmond en L59/1 nog enkele meters ongebruikte ruimte (zie https://youtu.be/tL6_O4yuNns?t=3351), omdat er wat in een bocht moet gewerkt worden. Maar omdat de gele sporen in mijn ontwerp nu twee sporen oostelijker uitkomen op het talud, is deze bocht niet meer (zo scherp) nodig en is er waarschijnlijk plaats voor een derde spoor. Er zal inderdaad in de helling naar de tunnel een metertje of twee-drie moeten opgevuld en opgehoogd worden.

Ik heb het iets gedetailleerder proberen uittekenen: Afbeelding / Afbeelding De tunnelmonden kunnen zo nog wel behouden worden, al zal er iets zuidelijker (thv de inrit van het LCI) een stukje grond ter breedte van 1 spoor extra ingenomen worden (groene lijn op de tweede foto).
Plaats reactie