Alternatieve reisweg bij het combineren van vervoersbewijzen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Dewi

Alternatieve reisweg bij het combineren van vervoersbewijzen

Bericht door Dewi »

Een vraagstukje.

Ik reis regelmatig tussen Gent-Sint-Pieters en Torhout. Hiervoor zijn drie theoretisch mogelijke reisroutes om op spoorlijn 66 richting Torhout te belanden: via 75 en 73 met overstap in Lichtervelde, via 50A met overstap in Brugge, via 75 met overstap in Kortrijk.

De relevante afstanden om in beschouwing te nemen:

Gent-Lichtervelde: 48 km
Lichtervelde-Torhout: 5 km
Totaal = 53 km

Gent-Brugge: 41 km
Brugge-Torhout: 17 km
Totaal = 58 km

Gent-Kortrijk: 43 km
Kortrijk-Torhout: 34 km
Totaal = 77 km

De kortste route is dus via Lichtervelde, wat het tarief bepaalt.

Een alternatieve reisweg is toegestaan als de bestemming sneller bereikt wordt op die manier. Dat is het geval voor de route via Brugge, dat is meestal een paar minuten sneller. De alternatieve route via Kortrijk duurt dan weer langer dan via Lichtervelde en is dus niet toegestaan in normale omstandigheden.

Tot nu toe niets speciaals, maar nu maak ik het wat interessanter. Ik bezit reeds een standaardabonnement Gent-Lille Flandres, wat me dus via Deinze en Kortrijk doet reizen. Ik bespaar dus op mijn reis Gent-Torhout door enkel een ticket te kopen Deinze-Torhout en dit te combineren met mijn bestaand abonnement. Daarom reis ik, tot nu toe, steeds via Lichtervelde, niettegenstaande dat de vertrek- en aankomsttijden via Brugge mij soms beter zouden uitkomen.

Nu ontdek ik bij de gebruiksvoorwaarden voor een treinticket de volgende opmerking:
MAG IK 2 OPEENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN?
Ja. Je kunt een ander vervoerbewijs gebruiken vóór of na je ticket. Indien een ander vervoerbewijs gebruikt wordt vóór
of na je STANDARD TICKET, dan worden beiden beschouwd als één enkel vervoerbewijs en zijn de voordelen van de
alternatieve reisweg* van toepassing
. Toon steeds je twee vervoerbewijzen bij controle in de trein.
Dus als ik dit goed begrijp, wordt mijn combinatie van vervoersbewijzen beschouwd als één ticket Gent-Torhout en mag ik ook de snellere alternatieve reisroutes voor Gent-Torhout gebruiken. Dus dan zou ik alsnog mogen reizen via Brugge met de combinatie abonnement Gent-Lille en ticket Deinze-Torhout? Dat zou mooi zijn, maar het voelt tegenintuïtief.

Als ik dat nog wat verder doortrek, dan zou ik zelfs mogen de routes Gent-Brugge-Torhout of Gent-Lichtervelde-Torhout reizen door mijn abonnement te combineren met een ticket Kortrijk-Torhout (afstand 34 km), wat nog iets goedkoper uitvalt dan een ticket Deinze-Torhout (afstand 37 km).

Klopt mijn redenering, of is dit te mooi om waar te zijn? Als het klopt, dan maak ik me zorgen dat ik ga een interessante discussie hebben met de TBG. :)
trainlovertje
Contacteer:

Re: Alternatieve reisweg bij het combineren van vervoersbewijzen

Bericht door trainlovertje »

De redenering klopt inderdaad volledig, zo heb ik het aangeleerd gekregen in mijn opleiding tot loketbediende als jobstudent in 2017. Ik denk dat een zeldzame TBG er wel eens een opmerking over zou maken, maar als je het hem/haar uitlegt, zal die er geen probleem van maken.
Plaats reactie