De centrale verkeersleiding dusdentheo schreef: ↑29 nov 2024, 14:55Wat is Central dispatch?Klassiekje schreef: ↑29 nov 2024, 13:18Central Dispatch van Infrabel, de centrale verkeersleiding dus.
Die zullen meteen alarm versturen naar alle treinen in de buurt.
Ongevallen op het spoor
-
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Ongevallen op het spoor
-
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ongevallen op het spoor
Ik heb nog meegewerkt aan het opzetten van die dienst. Tevoren waren er regionale dispatches, eentje voor elke van de (9? 13?) regio's. En werd nog volop gewerkt met tijd-ruimtedigrammen op ruitjespapier. Die zijn dan allemaal samengebracht in Brussel-Zuid, met nieuwe, mooie, moderne informatica. Toch waren de meeste dispatchers helemaal niet gelukkig, ze zaten liever in hun ivoren torentje in hun eigen plaatselijke koninkrijkje... plus dat ze nu naar Brussel moesten pendelen. In een andere draad en in een ander verband werd terecht gesteld dat de meeste mensen niet van verandering houden, en (op zijn minst) kribbig worden als hen dat wordt opgedrongen.
Er waren dus een tiental dispatchtafels, op elks stond galant een stuk of zes-zeven schermen. Cruciaal waren daarbij de vier van Artemis, door mijn team daarvoor speciaal aangeschaft en opgezet. Ze toonden tijd-ruimte-diagrammen van de door deze dispatcher beheerde lijnen, nog steeds was elke dispatcher bevoegd voor een bepaalde regio maar doordat ze nu samen zaten konden ze vlotter communiceren. Wat ik ook heb weten gebeuren, inclusief tweetalige vloek- en scheldpartijen...
In normaal regime zaten die mannen heel rustig de gazet te lezen, eentje dronk al eens een trappistje, pc-spelletjes waren ook courant. Ging er dan al eens iets mis, dan werd op 1-2-3 die hele zaal een zoemende bijennest.
Er waren dus een tiental dispatchtafels, op elks stond galant een stuk of zes-zeven schermen. Cruciaal waren daarbij de vier van Artemis, door mijn team daarvoor speciaal aangeschaft en opgezet. Ze toonden tijd-ruimte-diagrammen van de door deze dispatcher beheerde lijnen, nog steeds was elke dispatcher bevoegd voor een bepaalde regio maar doordat ze nu samen zaten konden ze vlotter communiceren. Wat ik ook heb weten gebeuren, inclusief tweetalige vloek- en scheldpartijen...
In normaal regime zaten die mannen heel rustig de gazet te lezen, eentje dronk al eens een trappistje, pc-spelletjes waren ook courant. Ging er dan al eens iets mis, dan werd op 1-2-3 die hele zaal een zoemende bijennest.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ongevallen op het spoor
Als ik in Brussel moet uitleggen dat het de overweg van Kijkuit is, wordt het lachen... (Fr. blijkt het Kikwit ).
Geef dan elke seinhuis (hebben we er nog tien ?) zijn eigen nummer zoals in England...veel sneller.
De nr van de overweg staat op de overwegpaal, die in dit geval na de klap ook duidelijk omlag....ik ga niet op 1m van het voertuig staan bellen.
Ik heb vroeger zelf gepleit voor een nummer, het is beter dan niks.
Maar als men pas begint te bellen als de slagboom sluit is het hopeloos.
Geef dan elke seinhuis (hebben we er nog tien ?) zijn eigen nummer zoals in England...veel sneller.
De nr van de overweg staat op de overwegpaal, die in dit geval na de klap ook duidelijk omlag....ik ga niet op 1m van het voertuig staan bellen.
Ik heb vroeger zelf gepleit voor een nummer, het is beter dan niks.
Maar als men pas begint te bellen als de slagboom sluit is het hopeloos.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Ongevallen op het spoor
Eh, dat is dus wat je vandaag al hebt, je hebt lijnnummer en overwegnummer, daarmee heb je alles wat je nodig hebt. Bijkomende informatie is nuttig, maar niet noodzakelijk voor een snelle identificatie van de betrokken overweg. En nadat het ongeval is gebeurt, wees gerust, we zullen het wel weten, hoor. De overweg in groot alarm, de bestuurder die een alarm lanceert...
-
- Berichten: 2542
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ongevallen op het spoor
Het meisje dat in eerste instantie veel te dicht bij de overweg lijkt te komen, is op dat moment aan het bellen naar 1711. Te laat, helaas, maar ze had ten minste wel weet van het nummer en verstand om te bellen. Ze was waarschijnlijk het overwegnummer aan het aflezen van één van de palen.
Wat ik dan weer echt een totaal gebrek aan verstand vind, is dat men niet meer afstand van die overweg neemt. Als de trein van de andere kant aan hoge snelheid aangereden komt, kan de cameraman zomaar de voorkant van de bus tegen z'n neus krijgen. En dan mag hij wel blij zijn dat hij niet meer op de bus zat, maar sterft hij omdat hij onder de bus belandt.
Re: Ongevallen op het spoor
Ik ben nochtans tevreden dat de chauffeur van de bus zich eerst met evacueren heeft bezig gehouden.
De stelligheid waarmee bv. HLN kopt: "“Bel altijd 1711”: sneller telefoontje naar noodnummer had ongeval aan overweg kunnen vermijden" vind ik veel ergerlijker.
Er is namelijk nooit zekerheid dat men een trein alsnog tijdig kan laten stoppen, dus eerst evacueren.
En dat men vlak voor het ongeval begint te filmen, is helemaal niets negatiefs.
Zolang men zich maar op veilige afstand bevindt, kan men op dat moment toch niets nuttigers doen.
Re: Ongevallen op het spoor
Dat was Traffic Control en die bestaat niet meer, want ondertussen is het dus weer veranderd. Met het centraliseren van de blokposten is een groot deel van de verkeersleiding terug naar die blokposten verhuisd. In Brussel zit er nu een central dispatch in vier teams.jan_olieslagers schreef: ↑29 nov 2024, 16:27 Er waren dus een tiental dispatchtafels, op elks stond galant een stuk of zes-zeven schermen.
Re: Ongevallen op het spoor
Die buschauffeur valt niets te verwijten, integendeel. Op dat moment koelbloedig blijven en onmiddellijk aan zijn reizigers denken is bewonderenswaardig.pietje schreef: ↑29 nov 2024, 23:38 Ik ben nochtans tevreden dat de chauffeur van de bus zich eerst met evacueren heeft bezig gehouden.
De stelligheid waarmee bv. HLN kopt: "“Bel altijd 1711”: sneller telefoontje naar noodnummer had ongeval aan overweg kunnen vermijden" vind ik veel ergerlijker.
Er is namelijk nooit zekerheid dat men een trein alsnog tijdig kan laten stoppen, dus eerst evacueren.
En dat men vlak voor het ongeval begint te filmen, is helemaal niets negatiefs.
Zolang men zich maar op veilige afstand bevindt, kan men op dat moment toch niets nuttigers doen.
Wat dat filmen betreft vind ik ook dat het de spuigaten uitloopt. Blijkbaar heeft de bus 3 minuten stilgestaan op de overweg. Mij maak je niet wijs dat er in de ochtendspits geen andere weggebruikers aanwezig waren en die hebben ook niemand verwittigd. Ook als je het nummer 1711 niet kent, bestaat al tientallen jaren de nummers 101 en 112. Het duurt dan misschien iets langer voor de informatie bij Infrabel terecht komt, maar zelfs als de treinbestuurder 30' voor de impact een noodremming had kunnen inzetten zouden de gevolgen al veel minder erg geweest zijn.
-
- Berichten: 2542
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ongevallen op het spoor
Het ongeval gebeurde met trein E805, die passeert Zedelgem rond 6u 's morgens.
Wel straf dat er op dat uur al zoveel scholieren met een lijnbus onderweg zijn.
Re: Ongevallen op het spoor
3' is echt niet lang, hoor, vooraleer je doorhebt dat er al een probleem is én de ernst ervan doordringt, zijn we makkelijk een minuut of 2 later. En we zijn ook niet allemaal professionele hulpverleners, de reflex op alarm te slaan komt niet vanzelf. Dus neen, ik denk niet dat dit ongeval realistisch gezien te vermijden was, zonder dat zo'n professional ter plaatse was op het moment van. En om daar op te willen rekenen...
Re: Ongevallen op het spoor
Niet te snel een oordeel vellen.trainlovertje schreef: ↑30 nov 2024, 14:00 Het ongeval gebeurde met trein E805, die passeert Zedelgem rond 6u 's morgens.
Wel straf dat er op dat uur al zoveel scholieren met een lijnbus onderweg zijn.
Als je goed kijkt zie je dat de trein op tegenspoor reed. De trein was voordien al in Zedelgem gestopt maar stond wat verder geblokkeerd door een defecte goederentrein. Na een geslaagde poging om die goederentrein terug te laten rijden is hij terug stilgevallen waarna men beslist heeft om E805 te laten terugkeren naar Brugge om hem op tegenspoor richting Lichtervelde te kunnen laten rijden. Het ongeval is pas omstreeks 7u20 gebeurd, tijdens de terugrit richting Brugge
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 sep 2024, 23:50
Re: Ongevallen op het spoor
jan_olieslagers schreef: ↑29 nov 2024, 16:27 Ik heb nog meegewerkt aan het opzetten van die dienst. Tevoren waren er regionale dispatches, eentje voor elke van de (9? 13?) regio's. En werd nog volop gewerkt met tijd-ruimtedigrammen op ruitjespapier. Die zijn dan allemaal samengebracht in Brussel-Zuid, met nieuwe, mooie, moderne informatica. Toch waren de meeste dispatchers helemaal niet gelukkig, ze zaten liever in hun ivoren torentje in hun eigen plaatselijke koninkrijkje... plus dat ze nu naar Brussel moesten pendelen. In een andere draad en in een ander verband werd terecht gesteld dat de meeste mensen niet van verandering houden, en (op zijn minst) kribbig worden als hen dat wordt opgedrongen.
Er waren dus een tiental dispatchtafels, op elks stond galant een stuk of zes-zeven schermen. Cruciaal waren daarbij de vier van Artemis, door mijn team daarvoor speciaal aangeschaft en opgezet. Ze toonden tijd-ruimte-diagrammen van de door deze dispatcher beheerde lijnen, nog steeds was elke dispatcher bevoegd voor een bepaalde regio maar doordat ze nu samen zaten konden ze vlotter communiceren. Wat ik ook heb weten gebeuren, inclusief tweetalige vloek- en scheldpartijen...
In normaal regime zaten die mannen heel rustig de gazet te lezen, eentje dronk al eens een trappistje, pc-spelletjes waren ook courant. Ging er dan al eens iets mis, dan werd op 1-2-3 die hele zaal een zoemende bijennest.
Ik denk dat je zelf misschien ook kribbig zou worden als je altijd kort bij huis hebt kunnen werken en je dan plots voor hetzelfde werk naar Brussel moet...
En "mooie, moderne informatica" is nogal kort door de bocht...
Het zag er misschien mooi uit op beeld ja...
De "cruciale" artemis wordt ondertussen door zowel TC als de seinhuizen al jaren niet meer gebruikt..
Zat je zelf ook niet een beetje in je ivoren torentje?
-
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ongevallen op het spoor
Ja, Artemis is al lang buiten gebruik, en vervangen door Zwitserse aangekochte software, dacht ik. Naar IT-normen heeft het behoorlijk lang dienst gedaan, naar spoornormen niet... Zeker toen gingen velen bij het spoor ervan uit dat iets nieuw aangekochts goed was voor meerdere decennia trouwe dienst, mits onderhoud en af en toe een upgrade. Dat bv. de "high-availability"-servers van Siemens waarrond de EBP's waren opgebouwd binnen de kortste keren uit het gamma van onderstaande producten verdwenen was voor menigeen moeilijk te geloven of te aanvaarden. Dat zal intussen wel flink gebeterd zijn, misschien zelfs compleet uitgestorven. Informatica evolueert snel, weinig producten kennen een lange of stabiele carriere.
Nee, die hardware was toen echt wel het nieuwste van het nieuwste: SunRay thin clients van Sun*, met mooie grote kleurenschermen eraan - die toentertijd flink geld kostten. Die SunRays waren performant, simpel te onderhouden, en - toen al! - geoptimaliseerd voor beperkt energieverbruik.
En ja, we zaten in een soort ivoren toren, we mochten alleen iets doen op verzoek van de Artemis-projectleider (een ingenieur aan wie ik een prima herinnering behoud), op een manier is dat maar logisch ook. Ik was al best content dat ik tenminste af en toe in contact kwam met de eindgebruikers, in de meeste projecten communiceerden we niet verder dan de projectleiding.
*https://en.wikipedia.org/wiki/Sun_Ray
Nee, die hardware was toen echt wel het nieuwste van het nieuwste: SunRay thin clients van Sun*, met mooie grote kleurenschermen eraan - die toentertijd flink geld kostten. Die SunRays waren performant, simpel te onderhouden, en - toen al! - geoptimaliseerd voor beperkt energieverbruik.
En ja, we zaten in een soort ivoren toren, we mochten alleen iets doen op verzoek van de Artemis-projectleider (een ingenieur aan wie ik een prima herinnering behoud), op een manier is dat maar logisch ook. Ik was al best content dat ik tenminste af en toe in contact kwam met de eindgebruikers, in de meeste projecten communiceerden we niet verder dan de projectleiding.
*https://en.wikipedia.org/wiki/Sun_Ray
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.