Het gaat hier niet over "beter uitkomen", maar om een te verwachten vertraging van meer dan een uur. Dan heb je volgens de reizigersrechten wel recht op Eurostar vervoer ipv ICE (eventueel na aankoop van nieuw ticket dat DB je dan moet terugbetalen).
Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
- Dieselfreak
Rijden die RE 1 en RE 9 tussen Aken en Keulen en omgekeerd eigenlijk wel? Als ik op 15 december een verbinding tussen Keulen en Aken zoek, krijg ik volgende melding:
Eine Zugkollision mit Entgleisung beeinträchtigt den Zugverkehr zwischen Horrem und Düren. RE 1 (RRX),RE 9: Die Züge fahren auf dem Regelweg zwischen Köln Hbf und Aachen Hbf, werden aber über die S-Bahngleise geführt.Der Züge fahren abweichend in Horrem von Gleis 1,2 und 3. In der Folge kommt es jetzt zu Verspätungen. S 12/S 19: Die S-Bahnen aus Richtung Troisdorf enden und beginnen in Horrem. Vereinzelt enden und beginnen die Züge in Sindorf. Die Folge sind Teilausfälle zwischen Sindorf/Horrem und Aachen Hbf. Ein Ersatzverkehr (SEV) mit Bussen ist eingerichtet. Abfahrt des Schienenersatzverkehrs in Horrem ist am Busbahnhof ab Bahnsteig A. Weitere Informationen zum Ersatzverkehr (SEV) finden Sie auf www.zuginfo.nrw. Nutzen Sie gerne den folgenden Link: https://zuginfo.nrw?msg=109605.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Ja. "RE 1 (RRX),RE 9: Die Züge fahren auf dem Regelweg zwischen Köln Hbf und Aachen Hbf, werden aber über die S-Bahngleise geführt." -> De treinen rijden de normale route, maar worden over de S-sporen omgeleid. Het is daar 4-sporig, 2 voor S-Bahn, en 2 voor RE en HST. Omwille van capaciteitstekort zijn de S-bahn treinen ingekort en vervangen door bussen.Dieselfreak schreef: ↑29 nov 2024, 10:55 Rijden die RE 1 en RE 9 tussen Aken en Keulen en omgekeerd eigenlijk wel? Als ik op 15 december een verbinding tussen Keulen en Aken zoek, krijg ik volgende melding:
Eine Zugkollision mit Entgleisung beeinträchtigt den Zugverkehr zwischen Horrem und Düren. RE 1 (RRX),RE 9: Die Züge fahren auf dem Regelweg zwischen Köln Hbf und Aachen Hbf, werden aber über die S-Bahngleise geführt.Der Züge fahren abweichend in Horrem von Gleis 1,2 und 3. In der Folge kommt es jetzt zu Verspätungen. S 12/S 19: Die S-Bahnen aus Richtung Troisdorf enden und beginnen in Horrem. Vereinzelt enden und beginnen die Züge in Sindorf. Die Folge sind Teilausfälle zwischen Sindorf/Horrem und Aachen Hbf. Ein Ersatzverkehr (SEV) mit Bussen ist eingerichtet. Abfahrt des Schienenersatzverkehrs in Horrem ist am Busbahnhof ab Bahnsteig A. Weitere Informationen zum Ersatzverkehr (SEV) finden Sie auf www.zuginfo.nrw. Nutzen Sie gerne den folgenden Link: https://zuginfo.nrw?msg=109605.
Maar beide volgen dezelfde route hoor dus daar valt geen winst te halen, ik moest normaal gisteren in Brussel 9474 die afkomstig was uit Essen overnemen want die moest naar de werkplaats, had net geen 2u vertraging…. Dus ook hier zit je met een verwachte vertraging … je lost een probleem niet op door een ander probleem te kiezen
- Dieselfreak
Ik heb in Gent-Sint-Pieters uitleg gevraagd aan het loket - heb trouwens een uur moeten wachten tegen dat ik aan de beurt was. Ik kreeg te horen dat we met die ICE-tickets alle gewone treinen tussen Luik en Keulen kunnen nemen, dus ook die trage treinen tussen Luik en Aken. De Eurostar is een ander verhaal: daarmee mogen we geen andere treinen nemen, maar aangezien die Eurostar vanuit 16:44 vanuit Keulen afgeschaft is, zouden we onze tickets volledig terugbetaald moeten krijgen. Ik moet daarvoor naar het callcenter van de NMBS bellen. Maar, aangezien ze het momenteel zeer druk hebben bij Eurostar, kan ik beter pas volgende week bellen, zei de receptioniste.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Niet in dit geval, maar wel als je in Keulen (of Brussel) een andere aansluiting moet halen. Maar ook dan is het njet bij Eurostar, behalve bij aansluiting op Eurostar Londen.Steven schreef: ↑29 nov 2024, 14:18Maar beide volgen dezelfde route hoor dus daar valt geen winst te halen, ik moest normaal gisteren in Brussel 9474 die afkomstig was uit Essen overnemen want die moest naar de werkplaats, had net geen 2u vertraging…. Dus ook hier zit je met een verwachte vertraging … je lost een probleem niet op door een ander probleem te kiezen
Laatst gewijzigd door rdv op 29 nov 2024, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is onduidelijk of de EUR zal rijden of niet. EUR9474 (Köln 16:44 op 15/12) staat WEL als rijdend (afgeschaft tussen Essen en Keulen, wellicht omdat de heentrein met te veel vertraging zal aankomen in Essen, keren in Keulen ipv Essen dus). Zie https://www.eurostar.com/be-nl/reisinfo ... atie/25029.Dieselfreak schreef: ↑29 nov 2024, 15:26 Ik heb in Gent-Sint-Pieters uitleg gevraagd aan het loket - heb trouwens een uur moeten wachten tegen dat ik aan de beurt was. Ik kreeg te horen dat we met die ICE-tickets alle gewone treinen tussen Luik en Keulen kunnen nemen, dus ook die trage treinen tussen Luik en Aken. De Eurostar is een ander verhaal: daarmee mogen we geen andere treinen nemen, maar aangezien die Eurostar vanuit 16:44 vanuit Keulen afgeschaft is, zouden we onze tickets volledig terugbetaald moeten krijgen. Ik moet daarvoor naar het callcenter van de NMBS bellen. Maar, aangezien ze het momenteel zeer druk hebben bij Eurostar, kan ik beter pas volgende week bellen, zei de receptioniste.
MAAR, op https://www.eurostar.com/be-nl/reisinfo ... 2024-12-15 staat ie als afgeschaft.
Ik denk dat je best wacht op officiële communicaie van EUR alvorens te annuleren.
Er bestaat ookeen kans dat je moet betalen om te annuleren, althans volgens https://www.eurostar.com/be-nl/reisinfo ... atie/25029 (klik op, "wat zijn mijn opties"?)
https://www.eurostar.com/be-nl/reisinformatie/verkeersinformatie/25029 schreef: Statusupdate
Vanwege een probleem op de sporen op het Duitse netwerk van 29/11/2024 tot 14/12/2024, hebben we onze dienstregeling moeten wijzigen:
Wat zijn mijn opties
Kies uit één van de volgende opties:
• Boek je ticket gratis om naar een reis in dezelfde klasse op een ander tijdstip of andere datum.
• Annuleer je boeking en vraag een e-voucher aan. Je hebt 12 maanden de tijd vanaf de datum van je verstoorde reis om de e-voucher te verzilveren op eurostar.com.
• Annuleer je boeking en vraag een terugbetaling aan. Je krijgt de waarde van je ticket terugbetaald, maar niet de omboekingskosten. We verwerken je aanvraag binnen de 28 dagen.
Van HOTNAT hebben ze blijkbaar niet gehoord daar. Verder: als Eurostar op diezelfde dag bij uitval geen alternatief aanbiedt, ondanks dat dat er wel is, dan is dat volgens mij ook een inbreuk op de verordening (en na 100 minuten mag je dat dan zelf voorschieten en terugvorderen). Als ze het eerstvolgende alternatief pas op een andere dag bieden, dan moeten ze ook een overnachting organiseren. Maar daar zwijgen ze over.Dieselfreak schreef: ↑29 nov 2024, 15:26 Ik heb in Gent-Sint-Pieters uitleg gevraagd aan het loket - heb trouwens een uur moeten wachten tegen dat ik aan de beurt was. Ik kreeg te horen dat we met die ICE-tickets alle gewone treinen tussen Luik en Keulen kunnen nemen, dus ook die trage treinen tussen Luik en Aken. De Eurostar is een ander verhaal: daarmee mogen we geen andere treinen nemen, maar aangezien die Eurostar vanuit 16:44 vanuit Keulen afgeschaft is, zouden we onze tickets volledig terugbetaald moeten krijgen. Ik moet daarvoor naar het callcenter van de NMBS bellen. Maar, aangezien ze het momenteel zeer druk hebben bij Eurostar, kan ik beter pas volgende week bellen, zei de receptioniste.
Die pagina van Eurostar is ook officiële communicatie. Het is immers hun eigen website. Maar het heeft geen haast, dat kan ook na de reis nog.rdv schreef: ↑29 nov 2024, 16:25 Het is onduidelijk of de EUR zal rijden of niet. EUR9474 (Köln 16:44 op 15/12) staat WEL als rijdend (afgeschaft tussen Essen en Keulen, wellicht omdat de heentrein met te veel vertraging zal aankomen in Essen, keren in Keulen ipv Essen dus). Zie https://www.eurostar.com/be-nl/reisinfo ... atie/25029.
MAAR, op https://www.eurostar.com/be-nl/reisinfo ... 2024-12-15 staat ie als afgeschaft.
Ik denk dat je best wacht op officiële communicaie van EUR alvorens te annuleren.
Dat zou een inbreuk zijn op de EU-verordening. Er zijn hier denk ik ook geen omboekingskosten. Elders staat er "Je krijgt een volledige terugbetaling van je ticket, maar niet voor de boekings- of omboekingskosten.":
https://www.eurostar.com/be-nl/reisinfo ... itgevallen
Boekingskosten heb je bv. bij de NMBS als je aan het loket boekt. Omboekingskosten kunnen er zijn als je al eens hebt omgeboekt en als je nieuwe trein dan uitvalt, dan krijg je die kosten niet terug, maar wel de waarde van je ticket.
- Dieselfreak
Onzekerheden allemaal... Dan annuleer ik liever mijn tickets. Het lijkt me trouwens eigenlijk hoe dan ook beter via gewone treinen te reizen tussen Keulen en Luik. Je bent niet gebonden aan uren.rdv schreef: ↑29 nov 2024, 16:25Het is onduidelijk of de EUR zal rijden of niet. EUR9474 (Köln 16:44 op 15/12) staat WEL als rijdend (afgeschaft tussen Essen en Keulen, wellicht omdat de heentrein met te veel vertraging zal aankomen in Essen, keren in Keulen ipv Essen dus). Zie https://www.eurostar.com/be-nl/reisinfo ... atie/25029.
Ik zou trouwens wel graag een verklaring op papier willen dat we met die ICE-tickets wel degelijk gewone treinen tussen Luik, Aken en Keulen mogen nemen, dat we zeker geen problemen krijgen onderweg. Dan ben ik geruster.
-
- Contacteer:
Op bahn.de/aktuell staat het ook letterlijk:Dieselfreak schreef: ↑29 nov 2024, 21:24 Ik zou trouwens wel graag een verklaring op papier willen dat we met die ICE-tickets wel degelijk gewone treinen tussen Luik, Aken en Keulen mogen nemen, dat we zeker geen problemen krijgen onderweg. Dan ben ik geruster.
Geen reden voor ongerustheid, niemand gaat er nog maar zelfs een opmerking over maken vermoed ik.Beeinträchtigungen im internationalen Fernverkehr zwischen Deutschland und Belgien
mit der Gültigkeit ab 22.11.2024
Aufgrund einer Streckensperrung zwischen Köln und Aachen kommt es zu Zugausfällen und Verspätungen im Fernverkehr der Deutschen Bahn.
Betroffen sind folgende Verbindungen im Fernverkehr:
ICE-Züge zwischen Frankfurt(Main) und Bruxelles werden zwischen Köln und Aachen umgeleitet und verspäten sich um etwa 90 Minuten. Vereinzelt kommt es zu Zugausfällen.
ICE-Züge zwischen Aachen und Berlin entfallen zwischen Aachen und Köln
NJ-Züge zwischen Köln und Brüssel verspäten sich um etwa 90 Minuten
Alle Fahrgäste mit Tickets für diese betroffenen Züge, die ihre Fahrt verschieben möchten, können ihr Ticket zu einem späteren Zeitpunkt nutzen. Die Zugbindung ist aufgehoben. Das Ticket gilt dabei für die Fahrt zum ursprünglichen Zielort auch mit einer geänderten Streckenführung. Sitzplatzreservierungen können kostenfrei storniert werden. Für etwaige reservierungspflichtige Züge müssen neue Reservierungen gebucht werden. Diese neue Reservierung ist kostenfrei und wird nach Verfügbarkeit ausgegeben. Wenden Sie sich hierfür bitte an Ihre DB Verkaufsstelle/ein DB Reisezentrum.
Bei einem Zugausfall oder einer Verspätung am Zielbahnhof von mehr als 60 Minuten können Fahrgäste zudem von ihrer Reise zurücktreten und sich den vollen Fahrpreis für Ihr Ticket ohne Abzüge erstatten lassen.
Sobald uns neue Informationen vorliegen, werden wir Sie an dieser Stelle auf dem Laufenden halten.
Bitte informieren Sie sich nochmals vor Reiseantritt über Ihre Verbindung auf bahn.de, im DB Navigator oder bei der telefonischen Reiseauskunft 030/2970.
Je moet je misschien wel de vraag stellen of die ICE-tickets niet duurder uitkomen dan tickets voor NMBS- en RE-treinen. Bvb standard multi tot Hergenrath, dan losse biljetten Hergenrath - Aachen en tot slot een SchönerTagTicket voor 5 personen voor het gedeelte binnen Duitsland (ook geldig op alle bussen en trams in NRW)
- Dieselfreak
Dan moeten we wel eerst die ICE-tickets terugbetaald krijgen. Trouwens, stel dat de trein die om 10 uur in Luik zou moeten zijn, vertraging heeft waardoor we die trein van 10:16 niet halen, of dat die stoptrein uitvalt, dan nemen we wel degelijk die ICE van Luik naar Aken. En dat gaat niet met "gewone" tickets.trainlovertje schreef: ↑29 nov 2024, 23:22Je moet je misschien wel de vraag stellen of die ICE-tickets niet duurder uitkomen dan tickets voor NMBS- en RE-treinen. Bvb standard multi tot Hergenrath, dan losse biljetten Hergenrath - Aachen en tot slot een SchönerTagTicket voor 5 personen voor het gedeelte binnen Duitsland (ook geldig op alle bussen en trams in NRW)
Waar heb je je tickets gekocht?
Via DB is terugbetaling gewoonlijk probleemloos en snel. Op een paar dagen geld op de rekening (althans bij vertragingen).
Via DB is terugbetaling gewoonlijk probleemloos en snel. Op een paar dagen geld op de rekening (althans bij vertragingen).
Blijkbaar wordt er nog altijd niet rondgereden via Rheydt, zoals men "normaalgezien" doet bij verstoringen tussen Aken en Keulen. Qua tijd is het wellicht sneller om over te stappen op de REs (een half uur vertraging); qua comfort valt dat tegen.
Vreemdgenoeg heb ik ook nog geen melding gekregen dat de ICE niet rijdt tussen Aken en Keulen, wel al een melding dat mijn aansluitende trein naar Bonn niet zal rijden, en dat ik de trein 5 minuten later moet nemen.
Ook de alternatieve reisverbinding geeft niet het alternatief met de RE via Aken, maar er is wel een verwittiging dat de ICE niet zal stoppen in Keulen.
Vreemdgenoeg heb ik ook nog geen melding gekregen dat de ICE niet rijdt tussen Aken en Keulen, wel al een melding dat mijn aansluitende trein naar Bonn niet zal rijden, en dat ik de trein 5 minuten later moet nemen.
Ook de alternatieve reisverbinding geeft niet het alternatief met de RE via Aken, maar er is wel een verwittiging dat de ICE niet zal stoppen in Keulen.
- Dieselfreak
Via NMBS Internationaal. Ik heb ondertussen trouwens een e-mail gekregen met informatie in verband met dat verstoorde treinverkeer, en heb mijn dossier eens ingekeken.
Als ik op die link van terugbetaling van die Eurostartickets klik, krijg ik te lezen dat het € 25 per persoon kost om die tickets terugbetaald te krijgen. Echter, bovenaan mijn dossier staat dat ik wegens bijzondere omstandigheden kosteloos kan annuleren. Ik hoop dat dat laatste klopt, want aangezien we met vijf personen zijn, zou het anders € 125 kosten om die vijf Eurostartickets te annuleren.
Wat zou ik nu best doen? "Annuleer kosteloos" eens proberen?
Dat lijkt me inderdaad de knop om zonder kosten te annuleren. De andere knoppen zijn voor het annuleren onder normale omstandigheden, tegen de normale voorwaarden.Dieselfreak schreef: ↑02 dec 2024, 09:56 Wat zou ik nu best doen? "Annuleer kosteloos" eens proberen?
Je hoeft dat trouwens niet nu al te doen, het kan ook pas na de reis.