tram de Liège

Smalspoor, tram en light-rail in België
FLV-FGSP
Berichten: 1942
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: tram de Liège

Bericht door FLV-FGSP »

De nieuwe Waalse regering vindt de geplande uitbreidingen van de Luikse tram te duur en stopt het planningsproces:
https://www.sudinfo.be/id873918/article ... eppe-elles
De basislijn gaat zoals voorzien op 25 januari open, het zijn de verlengingen die geschrapt worden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5355
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: tram de Liège

Bericht door overweg13 »

Dat is wat ook NMBS en De Lijn nog te wachten staat, met al die rechtse regeringen... Ik denk terug aan de jaren 1980 toen patj Decroo het op het vlak van mobiliteit voor het zeggen had.
Met vriendelijke groet

overweg13
DR-fan
Berichten: 583
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: tram de Liège

Bericht door DR-fan »

overweg13 schreef: 29 aug 2024, 19:06 Dat is wat ook NMBS en De Lijn nog te wachten staat, met al die rechtse regeringen... Ik denk terug aan de jaren 1980 toen patj Decroo het op het vlak van mobiliteit voor het zeggen had.
Dat is wat kort door de bocht. De eerste grote sluitingsgolf bij de NMBS (jaren '50), samen met het vrijwel volledig verdwijnen van de Buurtspoorwegen, gebeurde onder een socialistische minister van verkeer (Edward Anseele).

Het IC/IR-plan van 1984 was wel degelijk noodzakelijk. De NMBS werd jarenlang misbruikt als OCMW om de werkloosheidscijfers kunstmatig naar beneden te halen en tegelijkertijd was de dienstverlening ondermaats en hopeloos inefficiënt. Ik heb zelf nog geweten (en gefotografeerd) dat een lokale goederenbediening in Opwijk 2 wagens kwam plaatsen met 5 man personeel. Een reorganisatie was absoluut nodig en het idee van klokvaste treinen was op zich prima (Zwitserland deed dat toen ook), hoewel er inderdaad teveel stopplaatsen zijn gesloten. Dat is ondertussen overigens deels weer goedgemaakt. Alle toen gemaakte fouten afschuiven op één persoon is ook wel wat goedkoop. De plannen voor een reorganisatie zijn al lang voor zijn aantreden begonnen.

Dat de besparingsslinger ondertussen veel te ver is doorgeschoten klopt als een bus, maar daar kan je een besluit van meer dan 40 jaar geleden niet meer voor verantwoordelijk houden. Het is trouwens ook niet typisch voor de spoorwegen, maar - helaas - typisch voor de tijdsgeest. Zie De Post, de banken enz...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5355
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: tram de Liège

Bericht door overweg13 »

Het ging in de jaren 1980 echt wel over veel meer dan de invoering van IC-IR die inderdaad ook goede kanten had. Maar in diezelfde periode werden ons vervangingsbussen beloofd om de weggevallen treindiensten te ... juist, te vervangen; veel van die bussen werden enkele jaren weggesaneerd of verschrompelden tot schooldiensten. Dat in Wallonië nog altijd in veel regio's geen weekenddiensten meer gereden worden, stamt ook uit die tijd. Zelfs bij de NMBS sneuvelden volledige weekenddiensten. Tarieven gingen zonder onderscheid allemaal met 5 BEF omhoog, vandaar dat men later vaststelde dat de prijzen voor korte afstanden veel te hoog waren. Ik moet eerlijk zeggen dat je liberalen nooit het OV in handen moet geven en dat geldt bij uitbreiding voor NVA.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7367
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: tram de Liège

Bericht door groentje »

@DR-fan: IC-IR 84 zat inderdaad al langer in de pijplijn, maar het was toch wel vooral De Croo sr (en uiteraard de rest van de rooms-blauwe regering) die er een besparingsoperatie van maakte. De oorspronkelijke plannen waren erg ambitieus, met bijvoorbeeld een snelle verbinding van Turnhout naar Leuven over een lijn die uiteindelijk werd gesloten, en hoewel er ongetwijfeld wat rationalisering wenselijk was, de slinger ging wel erg ver naar rechts. Vooral ook omdat het personeel ondertussen toch was aangeworven, en dus betaald moest worden of ze nu iets deden of niet.
Plaats reactie