260689 schreef: ↑11 aug 2024, 17:45
Ik ben vandaag met de E62 Brussel-Zuid - Paris-Nord en sebiet met de E79 Paris-Nord - Brussel-Zuid mee.
Ik zit vandaag ook in die treinen. Er zat maar één andere persoon in mijn wagon van Brussel naar Parijs. Er zitten ongeveer 24 mensen in mijn wagon op de terugweg naar Brussel. Een vriend van mij zat in EC71, 1356 van Parijs en meldt dat die helemaal vol zat.
Interessant genoeg is 1870 van EC62 in Parijs achtergebleven en deze treinen rijden pas weer vanaf 28 augustus. Weet iemand hoe die terug naar België komt?
Ik zit in de eerste klasse rijtuig.
De 1870 zal blijven staan in Parijs en ik denk dat dit om bijkomende opleiding is voor het SNCF personeel voor in december.
Op de E79 zit er al meer volk dan de heenreis, ik schat zo een 120 mensen in totaal. Er is dus zeker een markt voor deze treinen mits voldoende reclame langst beide kanten. Over de prijzen gesproken, ik vind deze heel goed meevallen. Als je rekent met het verschil met het vliegtuig is de trein zeker een winnaar daar deze van centrum Brussel tot centrum Parijs rijd waar met het vliegtuig zeker niet het geval is.
Ineens roept de chefgarde om dat er gratis water te verkrijgen was in het stuurrijtuig wat zeker geen overbodige luxe is. De stiptheid van de treinen is zeker om over naar huis te schrijven! Stipt op tijd vertrokken. Voldoende omroepingen door de trein, voldoende veiligheidscontroles uitgevoerd. Alleen de controle van de tickets heeft in de terugtrein niet plaatsgevonden. Een jammere zaak! Maar voor derest is er zeker en vast een markt voor deze treinen mits voldoende reclame langst beide Land gedeelte.
Ik heb 11 diensten verzekerd tijdens de olympische spelen en er heeft bij mij nooit eurostar personeel gestaan hoor om de tickets te controleren voor vertrek in Parijs. Dat is nooit voorzien geweest. Ik mocht alles mooi alleen doen.
En qua stiptheid ik was weer eens de zwarte kat van de depot die vaak te maken heeft gekregen met grote vertragingen/problemen veelal >1uur met als uitschieter 2u10 vertraging bij aankomst in Parijs. Maar ik zal dan weer pech hebben gehad want meestal ging het goed...
260689 schreef: ↑11 aug 2024, 22:06
Alleen de controle van de tickets heeft in de terugtrein niet plaatsgevonden. Een jammere zaak!
Gebeurt dat in Paris-Nord niet voor het instappen?
Door eurostar-personeel (die op zijn beurt in onderaanneming gehuurd word). Die kijken enkel ticket na, maar scannen niet.
Dat scannen is toch ook enkel maar ticket nakijken? Het toestel leest de QR-code, vertaalt die (als in: weergeven datum en traject) en in het beste geval doet het toestel ook een check of die reisweg en -trein wel toegelaten is met dat ticket op de betreffende trein (maar ik denk dat - behalve de datum - die laatste validatie door de tbg gebeurt). Of gebeurt er ook een soort van afwaardering van het ticket (om te vermijden dat je 2x hetzelfde ticket gebruikt op één dag)?
ovspotter_be schreef: ↑11 aug 2024, 22:40
Gebeurt dat in Paris-Nord niet voor het instappen?
Door eurostar-personeel (die op zijn beurt in onderaanneming gehuurd word). Die kijken enkel ticket na, maar scannen niet.
Dat scannen is toch ook enkel maar ticket nakijken? Het toestel leest de QR-code, vertaalt die (als in: weergeven datum en traject) en in het beste geval doet het toestel ook een check of die reisweg en -trein wel toegelaten is met dat ticket op de betreffende trein (maar ik denk dat - behalve de datum - die laatste validatie door de tbg gebeurt). Of gebeurt er ook een soort van afwaardering van het ticket (om te vermijden dat je 2x hetzelfde ticket gebruikt op één dag)?
Hat ga mij om het feit dat er mensen in 1e klasse zaten met een 2e klasse ticket. Daar was totaal geen controle over.
Hoe zit het met de vullingsgraad van de trein nu? Ik vermoed dat deze nog lager ligt dan voorheen?
Onlangs hoorde ik een reclame spotje op de radio voor een trein naar Parijs voor de Paralympische spelen, ik had er eventjes goede hoop in tot op het einde bleek dat het een spotje was voor Eurostar.
Inmiddels is bevestigd dat de klassieke trein Brussel - Parijs vanaf medio december definitief terugkeert.
Volgens wat ik opgevangen heb zou het gaan om 3 treinparen (ooit was er sprake van 5).
Het zou zo fijn zijn mocht je ook een fiets kunnen meenemen op deze route. Dat zou zéker extra passagiers aantrekken die vandaag geen enkele andere mogelijkheid hebben om met hun fiets in Parijs te geraken.
wegspotter schreef: ↑08 sep 2024, 16:28
Het zou zo fijn zijn mocht je ook een fiets kunnen meenemen op deze route. Dat zou zéker extra passagiers aantrekken die vandaag geen enkele andere mogelijkheid hebben om met hun fiets in Parijs te geraken.
Onlangs foto's zien passeren van een I11-riktuig waar een vierzit werd uitgebroken om fietsplaatsen te creëren. Denk dat deze rijtuigen specifiek bedoeld zijn voor de "nieuwe, trage" Benelux, maar zeker niet ondenkbaar dat deze rijtuigen ook richting Parijs ingezet zullen worden.
wegspotter schreef: ↑08 sep 2024, 16:28
Het zou zo fijn zijn mocht je ook een fiets kunnen meenemen op deze route. Dat zou zéker extra passagiers aantrekken die vandaag geen enkele andere mogelijkheid hebben om met hun fiets in Parijs te geraken.
Onlangs foto's zien passeren van een I11-riktuig waar een vierzit werd uitgebroken om fietsplaatsen te creëren. Denk dat deze rijtuigen specifiek bedoeld zijn voor de "nieuwe, trage" Benelux
Het lijkt me logisch dit op beide bestemmingen aan te bieden, zeker vanuit Nederland waar veel internationale vakantiefietsers vertrekken https://www.europafietsers.nl/routes-op-de-kaart).
Er bestaat bijvoorbeeld een bekende fietsroute "Onbegrensd fietsen naar Parijs" (onder andere langs de oude spoorlijnen 142 Hoegaarden-Namen en lijn 156 Hastière-Mariembourg), dan wil je na je week fietsen ook met de trein kunnen terugkeren.
De huidige Benelux naar Amsterdam biedt ook 4 fietsplaatsen aan (in de zomermaanden met verplichte reservatie wegens het succes).
In Nederland zouden mensen vol onbegrip kijken als er een treinbegeleider moet komen om het rommelkotje van i11 open te doen.