Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22711
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

Afwachten wat het geeft maar het is inderdaad wel een feit dat vorst een iets lagere kwaliteit aan onderhoud van rijtuigen geeft (dat was je kan zien bedoelen we dan). De kuisploegen van Oostende hebben een veel betere reputatie.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door overweg13 »

260689 schreef: 02 aug 2024, 12:42
I11 hebben hun hele leven in Oostende gezeten.
Niet helemaal correct: in het begin van hun carrière reden er ook I11 uit FCL, meer bepaald op de IC's van Charleroi-Sud naar Antwerpen-Centraal.
Met vriendelijke groet

overweg13
pmuy
Berichten: 132
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door pmuy »

Wat zouden daar verklaringen van kunnen zijn? Heeft dat te maken met personeelstekorten, een hoger personeelsverloop, slechtere voorzieningen, minder gemotiveerd personeel, ...?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22711
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

Het bedrijf dat de rijtuigen komt reinigen is zeker al een ander. NMBS heeft dus meerdere bedrijven die rijtuigen reinigen naargelang de locatie. Het kan al eenvoudig zijn doordat de controle in Oostende misschien strenger is dan in Vorst. Ik denk niet dat je iets of iemand met de vinger kan wijzen zonder het grondig uit te zoeken.
260689
Berichten: 3503
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door 260689 »

Steven schreef: 02 aug 2024, 16:14 Het bedrijf dat de rijtuigen komt reinigen is zeker al een ander. NMBS heeft dus meerdere bedrijven die rijtuigen reinigen naargelang de locatie. Het kan al eenvoudig zijn doordat de controle in Oostende misschien strenger is dan in Vorst. Ik denk niet dat je iets of iemand met de vinger kan wijzen zonder het grondig uit te zoeken.
Die in Oostende zijn inderdaad veel strenger beoordeeld dan in Vorst. Dat is gewoon geweten.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 352
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

Natje049 schreef: 02 aug 2024, 00:28 Hoge functie bij B-TC zegt dat wij alle M5 van Vorst gaan krijgen in Schaarbeek en dat er dus veel verbindingen (zoals Schaarbeek - De Panne/Poperinge/Mons/Mouscon) met M5 kunnen gaan rijden maar tegelijkertijd zegt een hoge functie van B-TO dat da nog niet zeker is omdat het vrij onverantwoord is en dat we dan meer rangeerders, bestuurders en rangeerdiesels nodig hebben in Schaarbeek om al die rijtuigen te kunnen vervangen, aangezien M5 veel meer defecten heeft en vaker moeten wisselen en aslook M5 meer werk en moeite zijn om te koppene/ontkoppelen.
Aangezien Oostende hun i10 en i11'en naar Vorst gaan verhuizen zullen zij ook geen rijtuigen meer hebben voor de P treinen naar Schaarbeek. We zullen voornamelijk moeten afwachten.
De P7013/8013 zijn als ik mij niet vergis altijd door Schaarbeek voorzien?
Een jaartje zijn ze voorzien door Melle, dan weer een tijd door Schaarbeek, en sinds juli ook weer door Melle?
Hoe wordt er bepaald welke bundel de stammen voor verbindingen voorziet?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door overweg13 »

Ik heb naar aanleiding van de recente berichten over de overplaatsing van de I11-rijtuigen een (erg onhandig) excelbestand op mijn blog geplaatst. Wie geïnteresseerd in de geschiedenis van alle NMBS-rijtuigen van pakweg de voorbije 40 jaar, moet zeker eens een kijje nemen op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2613171.
Met vriendelijke groet

overweg13
LML
Berichten: 1416
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door LML »

Ik lees zonet op de FB-pagina Trein Weert-België dat vanaf december 2024 de 2 treinen met M5-rijtuigen op de IC- Antwerpen-Hamont vervangen worden door Breaks. Klopt dat...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Natje049 »

LML schreef: 04 aug 2024, 11:28 Ik lees zonet op de FB-pagina Trein Weert-België dat vanaf december 2024 de 2 treinen met M5-rijtuigen op de IC- Antwerpen-Hamont vervangen worden door Breaks. Klopt dat...?
Dat is de bedoeling. M5 zouden allemaal naar Schaarbeek gaan (al zijn er twee hoge bronnen die elkaar tegenspreken hierin). En met de ETCS deadline die steeds nadert zullen M5 toch niet meer trek-duw gaan rijden vanaf een bepaald moment, al ligt dat moment wel nog niet in volgende week)
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
FLV-FGSP
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door FLV-FGSP »

In de BeNe-planner komt de serie 3300 niet meer voor. In het beste geval betekent dit dat ze bezig zijn met de "minutage" en zit er volgende week een verbeterde versie in. In het slechtste geval gaat de serie helemaal niet meer rijden.
desirootje
Berichten: 753
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door desirootje »

FLV-FGSP schreef: 13 apr 2024, 18:49 Over de nieuwe snelle trein Brussel - Amsterdam hebben we het in het onderwerp "Benelux" al uitgebreid gehad. Deze blijkt eigenlijk niet goed in het bestaande aanbod tussen Antwerpen en Mechelen te passen en vooral Mechelen is momenteel een serieuze flessenhals. In eerste instantie was Infrabel niet enthousiast en verschillende scenario's passeerden de revue. De NMBS heeft nu de vier bestaande ICs tussen Antwerpen en Brussel ook voor 2025 opnieuw aangevraagd, maar bij IC22 (aka 3300) zouden de stops in Mortsel en Vilvoorde komen te vervallen.
Ook voor sommige oostwestverbindingen (IC03, IC14, IC20, IC23 en IC29) zou de invoering van de ICSnel grote gevolgen hebben, maar ik beschik nog niet over de nieuwste stand van zaken.
Ik zocht net naar dit bericht en blijkt het ook van jou te zijn. Ik neem aan dat er nog aan gesleuteld wordt en het vorige plan is momenteel plan B. Mss dat men er sneller accelererend materieel op wilt zetten om op zijn minst Mortsel Oude God te kunnen bedienen? Mss denkt men zelfs om die trein even over lijn 27 te sturen om Mortsel in de plaats te bedienen? Mss iets gelijkaardigs in Vilvoorde. Mechelen Nekkerspoel kan de IC missen, Mechelen is niet ver, maar Vilvoorde heeft geen ander alternatief (al zijn er frequent genoeg treinen naar Mechelen en Brussel) en Mortsel heeft al helemaal niets meer, zij krijgen voorrang op vlak van dat gesleutel.
ToMiKoN
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ToMiKoN »

Het stadsbestuur van Blankenberge blijft ongerust over de uitkomst van de wijzigingen:

HLN:
https://www.hln.be/blankenberge/blanken ... ~ae08e21e/

Het Nieuwsblad:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202408 ... 9P1WJtDhQQ
FLV-FGSP
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door FLV-FGSP »

Heb contact opgenomen met iemand die veel weet en hij bevestigde dat de serie 3300 (Antwerpen - Brussel) medio december gaat verdwijnen.
Infrabel had niet op alle uren plaats voor deze treinen, NMBS heeft dan beslist om de serie helemaal te schrappen.
desirootje
Berichten: 753
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door desirootje »

FLV-FGSP schreef: 27 aug 2024, 15:05 Heb contact opgenomen met iemand die veel weet en hij bevestigde dat de serie 3300 (Antwerpen - Brussel) medio december gaat verdwijnen.
Infrabel had niet op alle uren plaats voor deze treinen, NMBS heeft dan beslist om de serie helemaal te schrappen.
FLV-FGSP schreef: 16 jul 2024, 17:01 In een artikel op Apache (https://apache.be/2024/07/16/internatio ... -ontsporen) zegt Bart Crols:
"Crols erkent dat de trein [IC-Snel] een internationaal karakter heeft en dus niet toegankelijk zal zijn voor binnenlandse reizigers. Al is volgens de woordvoerder er geen sprake van een verdringing van het binnenlandse aanbod op de lijn Brussel-Antwerpen."
Ze moeten toch echt wel eens stoppen met in ons gezicht te liegen. Die snelle Benelux zorgt voor veel meer problemen dan dat die oplost, ik wou gewoon dat NMBS het ook zag en dat ze er iets van zouden durven zeggen tegen de Nederlanders.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12767
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 27 aug 2024, 15:05 Heb contact opgenomen met iemand die veel weet en hij bevestigde dat de serie 3300 (Antwerpen - Brussel) medio december gaat verdwijnen.
Infrabel had niet op alle uren plaats voor deze treinen, NMBS heeft dan beslist om de serie helemaal te schrappen.
In de planner staan de treinen 33xx inderdaad enkel nog in het weekend ingepland. De persoon lijkt dus gelijk te hebben :wink:
Plaats reactie