Expo 150 jaar trams in Gent
Expo 150 jaar trams in Gent
tot 8 september in het industriemuseum: www.industriemuseum.be/nl/agenda/150-jaar-trams-in-gent
Re: Expo 150 jaar trams in Gent
Interessant, maar vandaag net dit slechte nieuws gezien:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/31 ... NePLMHfayw
Dus momenteel mag in Gent, Antwerpen of aan de kust geen historische tram meer rijden.
Om veiligheidsredenen laat De Lijn voorlopig dus geen historische trams meer uitrijden. Technici gaan bekijken hoe ze de oude trams kunnen aanpassen.
Pas daarna kunnen de historische trams weer rondrijden. Dat betekent dat er komend weekend geen historische trams te zien zullen zijn op Trammelant in De Haan. En later waren er ook nog parades voorzien in Gent en Antwerpen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/31 ... NePLMHfayw
Dus momenteel mag in Gent, Antwerpen of aan de kust geen historische tram meer rijden.
Om veiligheidsredenen laat De Lijn voorlopig dus geen historische trams meer uitrijden. Technici gaan bekijken hoe ze de oude trams kunnen aanpassen.
Pas daarna kunnen de historische trams weer rondrijden. Dat betekent dat er komend weekend geen historische trams te zien zullen zijn op Trammelant in De Haan. En later waren er ook nog parades voorzien in Gent en Antwerpen.
-
Er zijn gelijkaardige problemen met historische treinen en vliegtuigen.
De steeds uitbreidende waanzin/obsessie van veiligheid en reglementering maakt vele mooie initiatieven onmogelijk. Soms terecht, veelal niet.
De steeds uitbreidende waanzin/obsessie van veiligheid en reglementering maakt vele mooie initiatieven onmogelijk. Soms terecht, veelal niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Tja, de voorbije decennia werd zowat overal het voltage opgedreven, waar het officieel nog steeds om 3000 V gaat, staat er vandaag veelal 3600 V op de bovenleiding. In Nederland idem, 1800 ipv 1500 V..en het zou me verbazen als hetzelfde fenomeen zich niet ook heeft voorgedaan bij het tramverkeer.
Volgens mij is het niet zozeer een eventuele verhoogde spanning, maar gewoon het ontbreken van deftige kortsluitbeveiliging dat hier het probleem is. Die oude trams zijn vandaag niet onveiliger dan dat ze vroeger waren, maar zijn wel minder veilig dan de huidige trams. Vroeger keek men er gewoon niet zo van op als er eens een grote vonk of brand te zien was.groentje schreef: ↑01 aug 2024, 00:41 Tja, de voorbije decennia werd zowat overal het voltage opgedreven, waar het officieel nog steeds om 3000 V gaat, staat er vandaag veelal 3600 V op de bovenleiding. In Nederland idem, 1800 ipv 1500 V..en het zou me verbazen als hetzelfde fenomeen zich niet ook heeft voorgedaan bij het tramverkeer.
Het heeft met deze beslissing helemaal niets te maken, maar ik herinner mij ergens dat bv de binnenverlichting van trams 100 jaar geleden gewoon op de bovenleidingsspanning (600V) werkte, en dat men gewoon een aantal lampen in serie schakelde om dit op te vangen.
In deze tijd redelijk ondenkbaar uit veiligheidsoogpunt, maar toen helemaal normaal.
Ik kan mij voorstellen dat er op die oude trams zo nog wel wat basisveiligheden ontbreken.
In deze tijd redelijk ondenkbaar uit veiligheidsoogpunt, maar toen helemaal normaal.
Ik kan mij voorstellen dat er op die oude trams zo nog wel wat basisveiligheden ontbreken.
Maar begrijp dan ook echt niet waarom dat zelf de oude BN's van de kust en de museum PCC-trams van Antwerpen en Gent niet meer mogen rijden.
In Antwerpen rijden er dan nog wel dagelijks idem dito PCC-trams en zelf ook PCC-trams komende van Gent op diverse lijnen.
Daar is dan geen probleem mee. Vele rijtuigen hiervan zijn ook al wel meer dan 50 jaar oud.
In Antwerpen rijden er dan nog wel dagelijks idem dito PCC-trams en zelf ook PCC-trams komende van Gent op diverse lijnen.
Daar is dan geen probleem mee. Vele rijtuigen hiervan zijn ook al wel meer dan 50 jaar oud.
Ik begrijp je verbazing, maar als je een grens moet trekken tussen trams die niet meer mogen rijden in afwachting van onderzoek, en trams die wel mogen rijden is het wel zo duidelijk om die grens te trekken tussen historisch materieel en materieel dat gebruikt wordt voor de dagelijkse exploitatie.
Je kan wel een uitzondering gaan maken voor materieel dat "vorige jaar nog reed" (waarom niet 10 jaar, of 25 jaar, of 40 jaar?), of "lijkt op materieel dat nog in dagelijkse exploitatie is", maar dat wordt altijd een discussiepunt. Bijv. de 2000 of 7001 van Antwerpen lijkt op de PCC's die nu nog rijden, maar bijv. technisch is de 2000 nog een echte PCC met accelerator, en de nog bestaande PCC's zijn allemaal omgebouwd met thyristoraansturing. En tevens zou je nog kunnen zeggen dat die nog dagelijks rijdende PCC's van een ander type zijn, immers voorzien van koppelingen. En zo zijn er nog wel meer verschillen.
Kortom, elke grens roept vragen op. Dan is historisch/niet-historisch wel zo helder.
Je kan wel een uitzondering gaan maken voor materieel dat "vorige jaar nog reed" (waarom niet 10 jaar, of 25 jaar, of 40 jaar?), of "lijkt op materieel dat nog in dagelijkse exploitatie is", maar dat wordt altijd een discussiepunt. Bijv. de 2000 of 7001 van Antwerpen lijkt op de PCC's die nu nog rijden, maar bijv. technisch is de 2000 nog een echte PCC met accelerator, en de nog bestaande PCC's zijn allemaal omgebouwd met thyristoraansturing. En tevens zou je nog kunnen zeggen dat die nog dagelijks rijdende PCC's van een ander type zijn, immers voorzien van koppelingen. En zo zijn er nog wel meer verschillen.
Kortom, elke grens roept vragen op. Dan is historisch/niet-historisch wel zo helder.
Voor trams die in exploitatie zijn bij De Lijn weten ze exact wat erin zit en wat niet, dan is het eenvoudig om de exploitatierisicos te berekenen. Bij trams van derden zou het mij heel sterk lijken moesten ze dat weten, dus wordt het moeilijk om te gaan rekenen. Zonder berkening geen verzekering, zonder verzekering geen rit.Lbarré schreef: ↑05 sep 2024, 22:47 Maar begrijp dan ook echt niet waarom dat zelf de oude BN's van de kust en de museum PCC-trams van Antwerpen en Gent niet meer mogen rijden.
Ik vermoed dat er een lijst met technische vereisten gaat komen waaraan alle trams (oud en nieuw) moeten gaan voldoen om die risico's in te perken. Voor de voorbeelden die je aanhaalde zal de aanpassing misschien snel gebeurd zijn, voor andere trams wordt dit mogelijk het einde van hun actieve leven.