Controles Brussel-Zuid spoor 5 & 6

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
HLE18

Controles Brussel-Zuid spoor 5 & 6

Bericht door HLE18 »

Deze week kwamen we toe in Brussel-Zuid op spoor 5, gaan naar beneden voor aansluiting op spoor 7. Allemaal geen probleem en staan daar wat te wachten tot ze paar minuten voor aankomst van de trein plots het spoor veranderen naar 6. Wij terug naar beneden (roltrap werkt uiteraard niet dus weer sleuren met de valiezen).

Staat daar plots iemand van securail die ons tegenhoud naar spoor 6 te gaan, hij zegt "hier is een security controle je moet langs daar gaan door door de scanner". Echt heel handig dit, iedereen moet snel van spoor veranderen en dan nog eens door de scanner :!: :twisted: Waar halen ze dit nu weer ineens uit :twisted: ? Gelukkig had hij nog een paar extra minuten vertraging opgelopen anders hadden we hem niet meer gehaald :(

Had ik het geweten was ik naar Brussel-Centraal gereden en daar opgestapt. Trouwens iemand met een bom, wapens, drugs of whatever zou dat toch ook doen?
ovspotter_be

Re: Controles Brussel-Zuid spoor 5 & 6

Bericht door ovspotter_be »

Controles zijn altijd mogelijk, maar voor nationale treinen lijkt me dit toch wel vreemd.
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Controles zijn voor de EC Parijs.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor de toelichtng. Maar waarom zou een trein naar Parijs anders gecontroleerd moeten worden dan een naar Bommerskonten? 't Is toch allemaal Schengen en Europese unie?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013

Bericht door JHS2013 »

De Fransen hebben die bizarre Vigipirate wetgeving… die ruiken achter elke koffer een aanslag
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Ah, dat is nieuw voor me, dankjewel. Maar moeten/mogen ze daarmee ook Brussel-Zuid overhoop zetten?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Grote evenementen zoals de olympische spelen worden als risico-evenement beschouwd. Denk ook aan de verijdelde aanslag net voor het EK in Duitsland begon. Ze hebben in Parijs de laatste jaren al genoeg bommen weten ontploffen, dus helemaal overdreven is het ook niet. Men wil laten voelen dat de ordediensten aanwezig zijn. Of het echt een effect heeft en afschrikt, valt te betwijfelen weliswaar.

Wat betreft de controles van nationale reizigers: ik heb de indruk dat sommigen bij de ordediensten nog steeds niet doorhebben dat er ook binnenlandse treinen stoppen op de sporen 4-6. Al is in principe elke beambte vrij een willekeurige controle uit te voeren en hoeft dat niet per se enkel bij internationale reizigers te zijn, al is dat natuurlijk het doelpubliek.
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Extra controles zijn inderdaad eigenlijk voor alle treinen richting Parijs, niet alleen de EC zoals ik eerst zei.

Maar inderdaad, het kan natuurlijk zijn dat je nationale trein ook op spoor 3, 4, 5 of 6 aankomt. Daar zijn ze niet al te strikt mee. Op het moment dat er aan hetzelfde perron ook een Eurostar o.i.d. staat kan je pech hebben. Ik denk dat ze dan geen risico's nemen en gewoon iedereen checken. Het is makkelijk om te zeggen dat je helemaal niet naar Parijs moet.
HLE18

Bericht door HLE18 »

Op zich geen probleem dat ze controleren maar wel stom dat je daardoor je trein zou missen terwijl je ruim op tijd in het station was gewoon omdat ze last minute van perron moeten veranderen.

Op dat moment was enkel de ICE aangekomen op spoor 5 geen sprake van vertrekkende Eurostars.
Plaats reactie