NMBS-tarieven
Re: NMBS-tarieven
De vermindering van de openingstijden van de loketten is een wereldwijd fenomeen, dat ga je vanuit België niet tegenhouden.
En de 'tariefverhoging' gaat letterlijk op een indexaanpassing, door de vele vertragingen vorig jaar mogen de tarieven niet meer stijgen. De tarieven niet laten meestijgen met de inflatie is letterlijk de NMBS verarmen, sorry, maar neen, bedankt.
En de 'tariefverhoging' gaat letterlijk op een indexaanpassing, door de vele vertragingen vorig jaar mogen de tarieven niet meer stijgen. De tarieven niet laten meestijgen met de inflatie is letterlijk de NMBS verarmen, sorry, maar neen, bedankt.
Re: NMBS-tarieven
Ik vind persoonlijk dat de stiptheid, de afschaffingsgraad, de problemen met een consequente materiaalinzet e.d. veel meer het tegenhouden van tariefverhogingen zouden verantwoorden dan het sluiten van loketten. Ik kom er hoop en al nog 3 keer per jaar en als men ook de reischeques nog wil digitaliseren - wat ik vernomen heb in antwoord op een vraag via de klantendienst - dan kom ik er helemaal niet meer.
Overigens vind ik het verdwijnen van de onderstationschefs op de perrons veel frustrerender dan de sluiting van loketten.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 14 feb 2024, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3744
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: NMBS-tarieven
Nochtans was Belgie ooit een voortrekker... maar dat is wel bijna 200 jaar geleden, ja.dat ga je vanuit België niet tegenhouden
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 3744
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: NMBS-tarieven
Dat kan best heel terecht zijn, maar toch enkel voor een insider. Mieke en Jan Modaal zien wel of geen loketten, daarentegen zullen ze niet zo gauw zien of er een OStC is of niet, en wat dier/diens bevoegdheden of meerwaarde zijn beseffen ze al helemaal niet. De aanwezigheid of niet kan ik nog wel vaststellen - ooit deed ik aangename babbeltjes in Brussel-Schuman - maar de grenzen van hun bevoegdheid zou ik ook niet weten.Overigens vind ik het verdwijnen van de onderstationschefs op de perrons veel frustrerender dan de sluiting van loketten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: NMBS-tarieven
Insider of niet, ik vind een aanspreekpunt op het perron veel belangrijker dan een aanspreekpunt aan het loket, want op het perron kan het erg belangrijk zijn dat je snel en correct info krijgt, aan het loket hoeft het veelal niet snel te gaan.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS-tarieven
Nee, het gaat hier om een hervorming van het ticketaanbod: schrappen van tickets met vaste prijzen (Standard Multi, Senior Ticket, etc.) en vervangen door een procentuele korting.
Re: NMBS-tarieven
In De Tijd las ik trouwens het volgende. Had ik nog niet eerder gelezen.
Zelf vraag ik mij wel af of een getrouwheidskaart dé oplossing is om meer sporadische vrijetijdsreizigers de trein in te krijgen, wat naar eigen zeggen de doelstelling van deze tariefhervorming is. Mij leek het huidige weekendticket al aan die noden te voldoen. Als alternatief zoiets als "€40 per jaar betalen voor 40% korting, en dit bijvoorbeeld met een maximum van €10 per rit" lijkt mij niet bepaald aantrekkelijker voor dergelijke sporadische reizigers dan "€23,20 voor een retour Antwerpen-Oostende" of "€99 voor een tienrittenkaart". Mij lijkt dat je hiermee de drempel voor sporadische reizigers net vergroot.Die voordeelkaart zal beschikbaar zijn voor alle reizigers. Wie zo'n kaart koopt, krijgt korting voor reizen buiten de piekuren en tijdens het weekend. Voor jongeren en senioren komt die korting bovenop de 40 procent korting die ze zo al krijgen. Met de voordeelkaart genieten reizigers ook van een maximumtarief op bepaalde ritten.
(...)
Er komt ook een nieuw tarief voor kleine groepen (vanaf vier personen) tijdens het weekend en de daluren.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 26505.html
Re: NMBS-tarieven
Ik steek de Belgische Spoorwegen jaarlijks € 1300 toe voor mijn pendelritjes, en zou nu ook wel graag wel van die getrouwheidskaart willen genieten. Ik val niet onder de categorie jongere of oudere. Mijn getrouwheid aan het spoorbedrijf is in al die jaren nog niet beloond geweest. Ik wacht vol ongeduld op mijn geschenkje: levenslang 10% korting op al mijn reizen, een upgrade naar de eerste klas, een set keukenpannen of een meet en greet met de CEO...
Re: NMBS-tarieven
Sorry, ik had begrepen dat het om de prijsstijging van begin deze maand ging.
En het zou gaan om een procentuele korting, gecombineerd met een plafondprijs. Gilkinet zou die graag op dezelfde hoogte als het huidige forfait hebben, voor mij mag dat plafond gerust wat hoger.
Een andere formule die ik al zag, was wat ze in Süd-Tirol doen. Daar hebben ze, behalve voor studenten e.d., komaf gemaakt met abonnementen, en alles vervangen door een betaalkaart, waarmee reizen goedkoper wordt naargelang je meer reist (12 ct/km voor minder dan 1000 km/jaar, 8 ct/km voor de volgende 1000 km, etc, tem gratis voor de afstand na 20 000 km/jaar). Uiteraard met tariefintegratie met alle lokale vervoer...
Re: NMBS-tarieven
Ja, maar mijn punt was vooral, wat met de categorie die geen vocale organisatie achter zich heeft: de volwassene van middelbare leeftijd? Voor die groep zal het prijsplafond per rit met de getrouwheidskaart rond de €7-€8 moeten zitten om even voordelig uit te komen dan het huidige aanbod van weekendtickets en Standard Multi's. Tijdens de spits (komt er ook een avondspits?) reizen zal ook al uit den boze zijn, terwijl het nu ook weer niet zo is dat de treinen massaal overvol zitten. Als volwassene dreigt reizen met de trein op afstanden boven de 50 km wel een pak duurder te worden, lijkt mij.
Re: NMBS-tarieven
trainlovertje schreef: ↑21 jul 2024, 21:54 Een andere 'bug' in het verkoopssysteem: aan de NMBS-automaat in de stationshal van Aachen Hbf kan je geen multi passes kopen. Daastraks geprobeerd, het gamma is daar sterk beperkt, volgens mij tot de NMBS-producten die geldig zijn vanaf Aachen Hbf.
[..]
Vindt de NMBS het misschien niet leuk dat mensen hun reis 'splitsen' door twee verschillende tickets te kopen om de prijs te drukken?
Aangezien die invulpassen afgeschaft zullen worden, is de vraag vooral hoe in het toekomstige tariefsysteem van de NMBS, de voordeelkaart/getrouwheidskaart bruikbaar zal zijn voor (het Belgisch deel van) internationale tickets.thejay schreef: ↑22 jul 2024, 08:59 [...] inderdaad, de passen waren in Roosendaal, Maastricht en Aachen nooit te koop. NMBS heeft ooit gezegd dat dit was om elk misverstand te vermijden dat je ze vanaf deze stations al kon gebruiken. Klantvriendelijker zou zijn om dan ook een 'internationale' versie te voorzien die dan iets duurder is, maar wel dezelfde voordelen biedt.
Integratie met de klassieke internationale tickets naar Breda en met de andere "gewone" treinen over de grens lijkt mij evident.
In Nederland biedt de NS ook op de ICE (behalve met het voordeligste tarief) korting voor het Nederlandse deel van de reis:
https://www.nsinternational.com/nl/tick ... aal-reizen
Wat met de IC-Snel / ICNG-B naar Amsterdam? Verwacht ik niet, gezien de NMBS per se "de boekhouding gescheiden wil houden".
Wat met de Eurocity naar Parijs? Lijkt mij wat makkelilker aangezien dit wel vooral een NMBS-onderneming lijkt.
Beide maken geen deel uit van het openbaredienstcontract met de overheid.