BENELUX

Commendatore
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: BENELUX

Bericht door Commendatore »

Het wordt dan wel interessant om te zien of deze trein überhaupt bruikbaar gaat zijn voor mensen die een internationaal vervoersbewijs tot/vanaf Noorderkempen combineren met een Belgisch binnenlands vervoersbewijs, want vaak is dat de enige manier om het een beetje betaalbaar te houden.

(Het internationale deel blijft te duur trouwens, mede daarom ben ik altijd blij als er over Essen gereden wordt.)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12767
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 06 jul 2024, 12:16 Het blijft jammer dat men voor de Benelux toch niet de mogelijkheid heeft behouden om met dubbeldekkers te rijden.
Dan kon dit zowel in B als NL gewoon in de standaard binnenlandse dienstregeling ingebouwd worden zonder toeslagen/reservaties/... en was dit op slag de meest populaire trein van de lage landen.
Dat is waar, maar wat zou dat met de betrouwbaarheid van de verbinding doen? Vandaag zijn de 2 snelle IC's Antwerpen-Brussel gelukkig heel betrouwbare treinen. Als die treinen helemaal uit Nederland zouden komen zou dat hoogstwaarschijnlijk een stevige knauw krijgen.
desirootje
Berichten: 782
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: BENELUX

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 06 jul 2024, 20:38
pietje schreef: 06 jul 2024, 12:16 Het blijft jammer dat men voor de Benelux toch niet de mogelijkheid heeft behouden om met dubbeldekkers te rijden.
Dan kon dit zowel in B als NL gewoon in de standaard binnenlandse dienstregeling ingebouwd worden zonder toeslagen/reservaties/... en was dit op slag de meest populaire trein van de lage landen.
Dat is waar, maar wat zou dat met de betrouwbaarheid van de verbinding doen? Vandaag zijn de 2 snelle IC's Antwerpen-Brussel gelukkig heel betrouwbare treinen. Als die treinen helemaal uit Nederland zouden komen zou dat hoogstwaarschijnlijk een stevige knauw krijgen.
Ik denk dat men doelt op hetzelfde systeem als nu, 1 extra trein, alleen kan de binnenlandse reiziger die ook gebruiken omdat die dubbeldekkers daar de capaciteit voor hebben. Vertraging speelt dan niet meer een rol dan dat het zou doen met de huidige of toekomstige benelux'en.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 325
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: BENELUX

Bericht door TKR »

Commendatore schreef: 06 jul 2024, 18:52 Het wordt dan wel interessant om te zien of deze trein überhaupt bruikbaar gaat zijn voor mensen die een internationaal vervoersbewijs tot/vanaf Noorderkempen combineren met een Belgisch binnenlands vervoersbewijs, want vaak is dat de enige manier om het een beetje betaalbaar te houden.

(Het internationale deel blijft te duur trouwens, mede daarom ben ik altijd blij als er over Essen gereden wordt.)
Daar hoef je je geen zorgen over te maken denk ik, want deze trein stopt gewoon niet in Noorderkempen.
Deze snelle Benelux gaat de concurrentie aan met de Thalys.
De huidige Benelux wordt ingekort tot Rotterdam. Deze kan je wel blijven gebruiken zoals je gewoon bent.
Commendatore
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: BENELUX

Bericht door Commendatore »

Bij de klassieke Benelux was het alleen ook geen enkel probleem om de vervoersbewijzen in Essen te splitsen, ondanks dat de trein daar niet stopte. Ik mag hopen dat een gelijkaardige situatie ook bij de 'snelle' Benelux over de HSL zal bestaan.
pmuy
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: BENELUX

Bericht door pmuy »

Dergelijke constructies (die ik zelf ook vaak toepas) zullen minder relevant worden wanneer de NMBS overschakelt op procentuele kortingen in plaats van de huidige Standard en Youth Multi en Youth Ticket, toch wanneer die procentuele kortingen ook toegepast kunnen worden op internationale trajecten. In Nederland is dit alleszins wel het geval, en kan je met een Dal Voordeel-abonnement bijvoorbeeld "40% korting in Nederland" aanduiden.
Klassiekje
Berichten: 606
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: BENELUX

Bericht door Klassiekje »

Ik vrees dat er gewoon een apart ticket gaat komen hoor.
De snelle Benelux wordt een 'Fyra 2'.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 325
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: BENELUX

Bericht door TKR »

Het feit dat ze hem in Nederland zo graag een aparte 'branding' willen geven denk ik ook dat het een speciaal ticket zal worden.
Zei het IC-Snel of EC-Direct, het is duidelijk nog een schepje bovenop hun IC-Direct. Het maakt voor hun binnenlands nochtans niets uit.
Commendatore
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: BENELUX

Bericht door Commendatore »

Dat zou hem wel een stuk minder bruikbaar maken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12767
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Commendatore schreef: 10 jul 2024, 14:04 Dat zou hem wel een stuk minder bruikbaar maken.
En dat is net goed gezien de beperkte capaciteit van de treinen.
pietje
Berichten: 693
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: BENELUX

Bericht door pietje »

Maar als het Benelux-aanbod niet volledig geïntegreerd is in het binnenlandse aanbod, begrijp ik nog steeds niet wat daar dan de meerwaarde van is.
Een trein die geen integratie heeft met de binnenlandse treinen en die rijdt tussen Amsterdam en Brussel, is er toch al, namelijk de Eurostar.
Het behoud van de Benelux was toch vooral gewenst om normale tarief- en dienstregelingsintegratie te hebben met het binnenlanse verkeer.
Als er daar dan alsnog met toeslagen/reserveringen/aparte tickets/... gewerkt gaat worden, ontgaat mij het nut helemaal.

En ik blijf het vreemd vinden dat men voor zulke treinen kunstgrepen moet verzinnen terwijl men ook gewoon treinen met hogere capaciteit had kunnen aankopen.
Dubbeldekkers die 200 km/h rijden op een HSL is toch niet echt abnormaal ingewikkeld zou ik denken.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 325
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: BENELUX

Bericht door TKR »

Men heeft destijds met de Fyra toch al aangegeven dat dat hun niet uitmaakt volgens mij. Men wil duidelijk de concurrentie aangaan met de Thalys.
Toen hebben we geluk gehad dat de Fyra een grote flop was, maar nu 10 jaar later probeert men het dus alsnog.

Soit, voorlopig is het allemaal pure speculatie.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5393
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

Een trein die vrij schaamteloos de twee drukste stations van heel het land links laat liggen moet bijna per definitie al een "speciale" trein zijn... :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12767
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 10 jul 2024, 15:15 Maar als het Benelux-aanbod niet volledig geïntegreerd is in het binnenlandse aanbod, begrijp ik nog steeds niet wat daar dan de meerwaarde van is.
Een trein die geen integratie heeft met de binnenlandse treinen en die rijdt tussen Amsterdam en Brussel, is er toch al, namelijk de Eurostar.
Het behoud van de Benelux was toch vooral gewenst om normale tarief- en dienstregelingsintegratie te hebben met het binnenlanse verkeer.
Als er daar dan alsnog met toeslagen/reserveringen/aparte tickets/... gewerkt gaat worden, ontgaat mij het nut helemaal.

En ik blijf het vreemd vinden dat men voor zulke treinen kunstgrepen moet verzinnen terwijl men ook gewoon treinen met hogere capaciteit had kunnen aankopen.
Dubbeldekkers die 200 km/h rijden op een HSL is toch niet echt abnormaal ingewikkeld zou ik denken.
Er is een capaciteitsprobleem op de Eurostar, deze trein gaat daar zeker aan helpen.
Dubbeldekkers aan 200km/h die in beide landen kunnen rijden zijn helaas wèl iets speciaal en zouden veel duurder uitvallen, bij een beperkt budget zijn enkeldekkers een logische terugvaloptie om toch al enige soelaas te brengen.
Op termijn denk ik echter ook dat dubbeldekkers op die verbinding onvermijdelijk zijn, maar het zou goed kunnen dat daar een eurostar logo opplakt.
dovaere
Berichten: 515
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: BENELUX

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 10 jul 2024, 18:39 Op termijn denk ik echter ook dat dubbeldekkers op die verbinding onvermijdelijk zijn...
Logisch, want lijn 25-27 kan niet zomaar goedkoop een paar sporen bij krijgen, en heeft sowieso een capaciteitsprobleem tussen Brussel en Antwerpen, en minstens voor de komende jaren ook tussen Rotterdam en Amsterdam.
Er is een capaciteitsprobleem op de Eurostar
Een capaciteitsprobleem op de Eurostar? Toch niet om hun vele rijpaden te vullen.
Die weinige "blauwe" Eurostar-treinen tussen Amsterdam - Brussel rijden/reden niet eens volledig gevuld. Het capaciteitsprobleem daar zit vooral bij de grenscontrole-douane-veiligheidscontrole aan beide kanten.
Ook naar Parijs rijdt/reed er op elk treinpad Amsterdam-Brussel slechts één treinhelft. Kan daar opgelost worden met twee treinhelften enkeldeks in plaats van één.
En op de HSL 1 ten zuiden van Brussel-Zuid is er geen groot capaciteitsprobleem.
Het voordeel van dubbeldekkers voor Eurostar en SNCF is iets anders, namelijk dat er zo minder treinen moeten rijden, gezien de dure treinpaden, zeker in Frankrijk.
...maar het zou goed kunnen dat daar een eurostar logo opplakt.
Bijvoorbeeld met een TGV-M (Alstom Avelia Horizon)?

Amsterdam-Brussel-Parijs?

Naar Londen lijkt moeilijker wegens extra eisen voor de Kanaaltunnel, ook al om een dubbeldekker volledig te kunnen vullen in vertrekstation Amsterdam, of in Brussel nog eens lang te wachten tot de andere treinhelft doorheen de smalle deuren van een dubbeldekker-Franse-stijl gevuld is.

Het voordeel van dubbeldekkers voor Eurostar en SNCF is iets anders, namelijk dat er zo minder treinen moeten rijden, gezien de dure treinpaden, zeker in Frankrijk.
In Duitsland willen ze geen dubbeldek-ICE's omdat die de boel door de uitstaptijden nog meer zouden vertragen, omdat er onderweg veel verschillende reizigersstromen zijn.
De lijn Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel lijkt evenmin op een typische Franse punt-tot-punt hogesnelheidslijn, de Franse dubbeldekkers met lange uitstaptijden zouden er passen als een tang op een varken.
Dan zwijg ik nog van het verschil in perronhoogte tussen de Franse 55 cm en de Nederlandse 76 cm, waardoor een dubbeldekker volgens Franse bouw steeds moeilijker te verzoenen zal zijn met de strenger wordende Nederlandse en Europese gelijkvloerse toegankelijkheidseisen.

De achtergrond van de vraag was toch dat de Benelux- en binnenlandse treinen populair zijn omdat ze volledig geïntegreerd zijn in een binnenlands net, en het was toch ook in België zo dat volledige integratie in het binnenlandse spoornet van een Beneluxtrein enkel kan als die dubbeldek-capaciteit heeft?
Dus het voordeel van dubbeldekkers is er vooral bij integratie in het binnenlands verkeer (aan beide kanten van de grens). De Belgische en Nederlandse hoofdsteden liggen zo dicht bij elkaar dat ze gewoon binnen twee uur als gewone IC te verbinden zijn, zoals elders op binnenlandse verbindingen.
Plaats reactie