Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Klassiekje
Berichten: 606
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Klassiekje »

TKR schreef: 08 jul 2024, 23:14 Ik kan niet direct een betere foto vinden, maar deze bordjes voor zone A1 - A3 en B1 - B3 hangen er al jaren.
Afbeelding Zoals je ziet met het nummer in het klein.
In Brussel Noord hebben ze deze bijgehangen (voorlopig alleen op spoor 7) want daar had je slechts zone A en B.
De samenstelling zou daar ook al op enkele schermen getoond worden, wel nog niet met eigen ogen gezien.
Stoomloc
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Stoomloc »

Ik heb trouwens ook het gevoel dat men aan de software gewerkt heeft voor de halteaankondigingsschermen in de Breaks. Valt mij op dat die tegenwoordig meer (lijken te) werken dan vroeger.
desirootje
Berichten: 782
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door desirootje »

Ik denk dat het al zou helpen als die bordjes wat meer opvielen, soms moet je ernaar zoeken. Ik snap dat dit is om mensen niet te verwarren met de perronnummers, maar mss moeten die dan ook groter en duidelijker aangebracht worden?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5359
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door overweg13 »

ovspotter_be schreef: 09 jul 2024, 13:57 De reizigers van Thalys/Eurostar zijn vaak toeristen die soms de meest gekke stoten uithalen.
Hoe vaak dat ik (als treinbegeleider) al geen vragen heb gekregen van (voornamelijk Amerikaanse toeristen) over waarom hun trein die over 3 à 4 uur zou moeten vertrekken nog niet op de schermen staat vermeld.
Ik hoor van chauffeurs van De Lijn dat er regelmatig toeristen op de bussen naar Leerbeek zitten omdat ze naar Brugge willen. Er is inderdaad een halte Kester Brugge...
Met vriendelijke groet

overweg13
ToMiKoN
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door ToMiKoN »

Ik heb de indruk dat EMMA een update heeft gekregen recent. De via stations worden altijd aangekondigd. Vroeger leek mij dat anders.
trainlovertje
Berichten: 2509
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainlovertje »

ToMiKoN schreef: 09 jul 2024, 17:21 Ik heb de indruk dat EMMA een update heeft gekregen recent. De via stations worden altijd aangekondigd. Vroeger leek mij dat anders.
Inderdaad, zie https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=285593#p285593 en verder.
trainlovertje
Berichten: 2509
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainlovertje »

TKR schreef: 09 jul 2024, 09:24 Persoonlijk zie ik toch liever dat de trein aankomt in Zone B dan E - H.
De informatie van A1, A2 enz. krijg je toch pas als je op het juiste platform bent.
Waarom moet een perron eerst in twee verdeeld worden (A en B) om dan nog eens in stukjes gekapt te worden? Waarom niet gewoon meteen in kleine stukjes kappen?
Ok, een trein wordt onderweg soms gesplitst, en dan kan het treingedeelte in sectie A rijden naar bestemming X en het gedeelte in sectie B naar Y. Op voorwaarde dat de treingedeeltes even lang zijn/de trein op de juiste hoogte stopt.

Ik snap zeker de verwarring wanneer iemand de 4 zoals in 'A4' zou kunnen interpreteren als sectie A van spoor 4, terwijl die reiziger op spoor 10 staat te koekeloeren. Zeker als die persoon uit een andere trein stapt die op hetzelfde perron aankomt en dus geen eerdere perronnummers heeft gezien sinds het verlaten van de vorige trein.
BVG1988
Berichten: 660
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door BVG1988 »

Ik heb zaterdag gemerkt dat men bij de reservaties op de binnenlandse treinen de perronsecties niet heeft gebruikt bij de omropen.
Bij de 507 werken aangekondigd dat de rijtuigen 2 tot 4 niet toegankelijk waren (dus de de I11B + beide I11B)
Bij de 3634 was de 395 (de eerste 3 rijtuigen) volledig gereserveerd voor de groepen en daar werd ook niet gesproken over de secties op het perron.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ducktape
Berichten: 446
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Ducktape »

ovspotter_be schreef: 09 jul 2024, 13:57 De reizigers van Thalys/Eurostar zijn vaak toeristen die soms de meest gekke stoten uithalen.
Hoe vaak dat ik (als treinbegeleider) al geen vragen heb gekregen van (voornamelijk Amerikaanse toeristen) over waarom hun trein die over 3 à 4 uur zou moeten vertrekken nog niet op de schermen staat vermeld.
Op zich wel vreemd, want ik nam enkele maanden geleden een paar treinen aan de Oostkust van de VS en daar werd het perron doorgaans maar een minuutje of 15-20 voor vertrek aangekondigd, waardoor je met honderden mensen samen in 1 kleine ruimte aan het wachten was.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 325
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door TKR »

Het aantal Amerikanen dat 1 keer of meer per jaar een trein neemt zal wel zeer laag liggen. :wink:
Een station waar zoveel treinen per uur vertrekken dat je er niet meer dan een uur op voorhand op de borden krijgt kennen ze daar ook nauwelijks.
Daarbij, in stations waar enkele treinen per dag vertrekken is het best wel mogelijk dat deze trein gewoon de hele dag aangekondigd staat, met als platform 'to be announced' ofzoiets. Dat ze dan een stressje krijgen als hun trein hier nog niet op de borden staat, sja.
Ik heb het nogal gehoord, van Amerikanen die 4 uur op voorhand in een station zijn om hun platform te zoeken. Het lijkt mij duidelijk dat deze niet gewent zijn om de trein te nemen. :D

In de luchthaven daarentegen, een transportmiddel dat ze wel gewent zijn, is het vrij normaal dat een vlucht ettelijke uren op voorhand al op de borden staat.
ovspotter_be
Berichten: 873
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door ovspotter_be »

Testen met de samenstelling op de perronschermen is begonnen, daarnet gezien in Meiser maar jammer genoeg geen tijd gehad om een foto te nemen.
Vertonghe
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:12
Locatie: FDF

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Vertonghe »

In Meiser wordt effectief de samenstelling van de trein nu ook op het aankondigingsbord getoond. Wat opvalt is dat bij desiro’s het ganse eerste en derde rijtuig eerste klasse te lijken zijn. Fiets- en andersvalidenrijtuig is wel duidelijk aangeduid, al zou een pijl met de rijrichting hierbij nog wel meer duidelijkheid geven.
ovspotter_be
Berichten: 873
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door ovspotter_be »

Meiser
20240716_120739.jpg
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5393
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steve »

Ook in Jette te zien nu er weer treinen rijden. Lijkt goed te werken, aanduiding richting kan beter (nu moet je het afleiden uit het feit dat de trein aan slechts één kant een spitse neus heeft...) en je vraagt je vooral af waarom ze niet dezelfde afbeeldingen gebruiken als uit de app, waardoor je dus ook het type trein ziet. Ik veronderstel toch dat die schermen alle kleuren kunnen tonen?
pmuy
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door pmuy »

Goed om te zien dat men in zo'n tempo aan het werken is aan betere reizigersinformatie. Ik vind wel dat er nog behoorlijk wat ruimte voor verbetering is, zeker qua leesbaarheid vanop afstand. De bedoeling van dergelijke schermen is dat de informatie in een oogopslag te vatten is zonder dat je recht ervoor dient te staan. Al vanaf dag 1 hebben reizigers (via o.a. X) opgemerkt dat een groot deel van de tekst te klein is.

Dat probleem is nog meer aanwezig met deze nieuwe samenstellingsinformatie. Zelfs als je inzoomt op de afbeelding, valt nauwelijks te zien wat de icoontjes en de klasse-aanduidingen (en eventuele zones) voorstellen.

Ik zou er niet voor kiezen om dezelfde afbeeldingen gebruiken als uit de app. Ik denk dat een reiziger die op het perron staat daar weinig aan heeft.

De goudstandaard, wat mij betreft, blijven de schermen van de SBB. Daarmee kan ik, naar eigen ervaring, al van ver zien waar de eerste klasse zich bevindt. Daarnaast wisselen de klasse-aanduidingen en o.a. de fietsafdeling zich roterend af.
Afbeelding Ook de schermen op Nederlandse stations zijn uitstekend, al tonen die iets minder informatie. Afbeelding
Plaats reactie