Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje

Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi

Bericht door groentje »

Ik heb ook niet meteen schrik dat Charleroi Airport zal sluiten, en sowieso is een goede ontsluiting met het openbaar vervoer ook zonder luchthaven een goede investering, ook een eventuele bedrijventerrein of nieuw woongebied op een herontwikkelde luchthaven zou voordeel doen aan een goede spoorverbinding, tram of trein.
Moet het een topprioriteit zijn? Niet echt, er zijn andere zaken die ik eerder zou willen zien, maar ik zou BSCA zeker nog niet afschrijven.
FLV-FGSP

Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi

Bericht door FLV-FGSP »

Gevonden op de blog/website https://mobilithib.substack.com/, berichten van 18 december:

À partir de juillet 2026, le TEC cessera ses lignes A2 et A3, reliant l’aéroport de Charleroi aux gares de Fleurus (ligne 140) et Luttre (ligne 124), en l’absence d’une fréquentation suffisante sur ces lignes. Selon Sudinfo, les lignes 12b (Jumet - Montignies-sur-Sambre), 62 (Gilly - Jumet), 67 (Jumet - Fleurus) et 68 (Charleroi Central - Jumet - Gosselies) verront leurs itinéraires modifiés, qui concerneront aussi le remplacement du A2 vers Fleurus, tandis que le A3 vers Luttre pourrait se voir remplacé par un service à la demande, toujours à l’étude.

De lijnen reden nog maar sinds juni 2023. Wel een beetje onhandig om nu juist voor de vakantiemaanden juli en augustus te stoppen ...

De IC Leuven - Ottignies - Fleurus - Charleroi haalt ook al geen hoge cijfers. In Ottignies en Charleroi zijn de aansluitingen (zoals bijv. Leuven <-> Namen en verder) maar matig. De treinserie is er overigens gekomen na aandringen vanuit de Waalse politiek, oorspronkelijk niet op wens van de NMBS zelf.
Plaats reactie