Zou het waar zijn ?
Dat ze dan maar snel investeren in nieuwe ICE-stellen voor de verbinding naar België !
Zou het waar zijn ?
Dat denk ik niet, want Arriva was eerder winstgevend dan verlieslatend. Er zullen wel andere zaken meespelen.
Blijkbaar volgen er nu opleidingsritten voor het NMBS-personeel (depot Hasselt?):...de typetoelating voor België voor de "FLIRT3 EMU3 Limburg MS ETCS" door de ERA gepubliceerd: https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/ ... -3-001-002
https://www.somda.nl/forum/1015/p797202 ... en-Arriva/
Binnenkort moeten er nog stellen voor instructie naar B.
Daar heb ik al een aantal jaren niks meer over gehoord. De ILT-controles zullen er wel voor gezorgd hebben dat er vanuit Luik alleen nog machinisten met kennis van het Nederlands naar Maastricht worden gestuurd.
Op de p treinen vanuit Luik maar Brussel is ook regelmatig Limburgs personeel te horen. Hebben die misschien standplaats Luik?ovspotter_be schreef: ↑14 feb 2024, 20:29 Enkel treinbegeleiders van Luik gaan naar Maastricht dus vermoedelijk zullen deze dan ook die opleiding krijgen.
Ik heb het hier enkel over de trein naar Maastricht, op andere treinen van/naar Luik kunnen treinbegeleiders van overal in het land aanwezig zijn.
Ik vond bij bovenstaande forum wat meer info over de visie van Arriva (vorige zomer):
Volgende passage suggereert de OV-chipkaart van/naar Belgische stations. Dan vraag ik me af hoe en wie dit zal controleren, als NMBS-treinbegeleiders daar niet veel mee aan kunnen?Drielandentrein
Arriva is voornemens om vanaf de nieuwe dienstregeling de RE18 uit te breiden met het traject
Liège-Guillemins – Maastricht. Gezien de complexe situatie met 3 vervoerders en opdrachtgevers op
dit traject (NMBS, NS, Arriva en de Belgische Federale Overheid, het Ministerie van I&W en de
Provincie Limburg) en de bijbehorende verschillende dragers en kilometertarieven, is in samenspraak
besloten om bij de start alleen Single Ride proposities en het Euregioticket aan te bieden als
Minimum Viable Product (MVP).
Voor Arriva betekent dit dat er minimaal nieuw in- en uitgecheckt zal kunnen worden in Liège
Guillemins, Visé, Bressoux en Eijsden. Hiervoor zal gebruik gemaakt worden van de nu al geldende
kilometertarieven van NMBS (Liège-Guillemins – Visé Grens, opdrachtgever de Belgische Federale
Overheid), NS (Visé Grens – Maastricht, opdrachtgever het Ministerie van I&W) en Arriva (Maastricht
– Heerlen – Aachen, opdrachtgever Provincie Limburg). Na livegang van deze MVP proberen NMBS,
NS en Arriva zo snel mogelijk gezamenlijke specials en abonnementsproducten in te voeren.
OV reizen met GPS
Als onderdeel van de pilot easyConnect verwachten we eind 2023 OV reizen met GPS aan te gaan
bieden op de grensoverschrijdende verbinding Maastricht – Aachen met de RE18, en direct ook
verder reizend met de AVV/VRS vervoerders naar Köln, in eerste instantie alleen op de trein.
[...]
In ontwikkeling is ook om zo snel als de techniek
ons deze mogelijkheid geeft, dit uit te breiden naar het Belgische traject van de RE18 nadat deze is
gaan rijden als Drielandentrein.
[.]
Ons voorstel is afgestemd met collega-vervoerders van aangrenzende concessiegebieden.
https://reizigersoverleglimburg.nl/wp-c ... g-2024.pdf
Dat hebben ze niet, België heeft zich gewoon de Europese wetgeving te houden.ovspotter_be schreef: ↑02 mar 2024, 20:22 Ik denk dat er nog geen binnenlandse diensten mogen worden aangeboden door derden, NMBS heeft hier nog tot 2032 een volledige monopolie op.
En NMBS levert tussen Liège-Guillemins en Maastricht wel de treinbestuurder en treinbegeleider voor de Drielandentrein.