Dan heeft meneer Gareth het toch bij het foute eind. Ook al is je investering 100% gedaan, als niemand het exploitatieverlies wil bekostigen rijdt er niets. De metro van Charleroi is misschien het beste voorbeeld, maar ook voor andere trams en treinen is er genoeg infra gebouwd die niet gebruikt wordt.desirootje schreef: ↑20 mei 2023, 15:36Ik kijk soms naar Gareth Dennis op yt en hij spreekt vaak over de permanent way, fysieke infrastructuur waardoor mensen durven te vertrouwen op het ov, de bus van vandaag gaat morgen mss niet rijden, maar als er al geïnvesteerd is in draden voor trolleybussen of tunnels en rails dan zal die infrastructuur en de service er wel blijven. De laatste restjes van spartacus met bussen kan ook verdwijnen wanneer het reizigersaantal lager is dan verwacht, niet als het een tram was...
De vraag wie het exploitatieverlies bekostigd is dan ook een hele belangrijke. Buiten de echte stedelijke lijnen maakt immers alles verlies, het geld moet dus wel van ergens komen.