Is ook zo gebeurd met de wissel naar Overpelt-Werkplaatsen. De wissel ligt er zelfs nog steeds naast voor het geval die terug moet geplaatst worden.[/quote]Bibke schreef:
Lijkt mij een goed systeem zo hou je de deur op een "kier" ...
Is ook zo gebeurd met de wissel naar Overpelt-Werkplaatsen. De wissel ligt er zelfs nog steeds naast voor het geval die terug moet geplaatst worden.[/quote]Bibke schreef:
Ja, dat is wel een afknapper van belang. Mij ergert bovenal het "m-as-tu-vu"-gehalte van de persfoto. Toch ook eventjes wat vragen stellen:Shrek schreef: ↑05 apr 2023, 21:55 https://vrtnws.be/p.APOQN0JM4
De biertrein is een stille dood gestorven. Misschien maar logisch, de hoeveelheden die één enkele klant van specifiek Bressoux naar specifiek Ninove kan brengen zijn gewoon te klein om nuttig te zijn. De schaarse spoorcapaciteit kan beter gebruikt worden dan voor dit soort grapjes.
Bedenking: als je van Bressoux naar Ninove gaat, ben je dan al niet meer dan de helft van 's lands Delhaizes gepasseerd? Misschien kunnen er al veel vrachtwagens van de weg als Delhaize zijn distributie wat logischer maakt en vrachtwagenkm centraal stelt (ipv de processen in de magazijnen).
Hoe kan het dat de trein duurder is, en niet zomaar een beetje want daar wilde men nog wel over klappen, blijkbaar, ondanks de veelgeroemde "economy of scale" ?We hebben toen altijd gezegd dat we het zouden evalueren en bereid waren om een kleine meerprijs te betalen ten opzichte van vrachtvervoer. Maar het bleek toch een flink stuk duurder. Bovendien bleek de trein ook veel minder flexibel."
Niks onzin. Als elk bedrijf voor 3 wagons een aparte trein inlegt moet elke hoofdlijn viersporig worden. Dit is gewoon niet het soort transport waar spoorvervoer voor dient.DR-fan schreef: ↑06 apr 2023, 09:11 Het grootste nadeel was dat de brouwerij geen spooraansluiting heeft en dat je dus al met vrachtwagens moet pendelen naar Bressoux. Wat die "te kleine" spoorcapaciteit betreft, sorry: dat is onzin. Die capaciteitsproblemen zijn er alleen maar omdat Infrabel de laatste tien jaar als een gek wijksporen is beginnen opbreken. Zelfgemaakte problemen dus.
Niemand heeft het over 3 wagens maar over een complete trein. Bovendien bestaat er zoiets als gespreid verkeer. We horen overal dat er meer goederen per spoor vervoerd moeten worden en zelfs je geliefde werkgever beweert dat te ondersteunen. Verder capaciteit afbouwen is dan misschien niet de beste strategie.Shrek schreef: ↑06 apr 2023, 10:01Niks onzin. Als elk bedrijf voor 3 wagons een aparte trein inlegt moet elke hoofdlijn viersporig worden. Dit is gewoon niet het soort transport waar spoorvervoer voor dient.DR-fan schreef: ↑06 apr 2023, 09:11 Het grootste nadeel was dat de brouwerij geen spooraansluiting heeft en dat je dus al met vrachtwagens moet pendelen naar Bressoux. Wat die "te kleine" spoorcapaciteit betreft, sorry: dat is onzin. Die capaciteitsproblemen zijn er alleen maar omdat Infrabel de laatste tien jaar als een gek wijksporen is beginnen opbreken. Zelfgemaakte problemen dus.
Moest het een complete trein zijn was het wel de moeite, maar dat was veel te veel capaciteit voor hetgeen nodig was.DR-fan schreef: ↑06 apr 2023, 10:43 Niemand heeft het over 3 wagens maar over een complete trein. Bovendien bestaat er zoiets als gespreid verkeer. We horen overal dat er meer goederen per spoor vervoerd moeten worden en zelfs je geliefde werkgever beweert dat te ondersteunen. Verder capaciteit afbouwen is dan misschien niet de beste strategie.
Het probleem is dat "ergens" niet goed genoeg is. Bedrijven hebben productieschema's en werken doorgaans just-in-time. De meeste bedrijven hebben niets aan een plek die maar één keer per week bediend wordt maar hebben wel te weinig omzet om frequenter te bedienen.
Pakweg 10 containers per trein is veel te weinig. Dat soort aantallen moet je combinant- of Ambrogiogewijze eerst centraliseren voor je ze op de trein zet.pietje schreef: ↑06 apr 2023, 16:12 Daarom dat ik dus al zei: je moet niet alleen focussen op de heel grote afstanden, maar ook moet denken aan kortere afstanden, net als in de binnenvaart meer en meer het geval is.
In een industriepark waar dagelijks een paar honderd vrachtwagens vertrekken, moet ook gekeken worden naar hoe men dat aantal eventueel wat kan verminderen.
Als daar dagelijks meerdere treinen passeren om telkens pakweg 10 containers te lossen en terug te laden, kunnen we de druk op de wegen ook wat verminderen.
Niemand zegt dat op die trein maar 10 containers staan, het mag er eentje zijn die 50 containers of meer kan vervoeren en die een ritje maakt via enkele stopplaatsen waar telkens wat gelost en/of geladen wordt.Shrek schreef: ↑06 apr 2023, 16:20Pakweg 10 containers per trein is veel te weinig. Dat soort aantallen moet je combinant- of Ambrogiogewijze eerst centraliseren voor je ze op de trein zet.pietje schreef: ↑06 apr 2023, 16:12 Daarom dat ik dus al zei: je moet niet alleen focussen op de heel grote afstanden, maar ook moet denken aan kortere afstanden, net als in de binnenvaart meer en meer het geval is.
In een industriepark waar dagelijks een paar honderd vrachtwagens vertrekken, moet ook gekeken worden naar hoe men dat aantal eventueel wat kan verminderen.
Als daar dagelijks meerdere treinen passeren om telkens pakweg 10 containers te lossen en terug te laden, kunnen we de druk op de wegen ook wat verminderen.
(Tenzij je in een haven zit met rangeerstation).
Dit is niet het soort transport waar spoorvervoer vandaag voor dient. Tot zover akkoord. Eventjes kijken naar morgen?Dit is gewoon niet het soort transport waar spoorvervoer voor dient.
Dat is veel te traag en te arbeidsintensief, dat is echt niet wat bedrijven vragen. Infrabel houdt de vinger aan de pols bij de bedrijven, VBO, VOKA, transporteconomen,... Die hebben allemaal goede ideeën waarmee het aandeel spoorvervoer enorm kan stijgen, dit soort microvervoer zit daar niet bij.pietje schreef: ↑06 apr 2023, 16:27 Niemand zegt dat op die trein maar 10 containers staan, het mag er eentje zijn die 50 containers of meer kan vervoeren en die een ritje maakt via enkele stopplaatsen waar telkens wat gelost en/of geladen wordt.
Dat is zo met de containerschepen op de binnenvaart ook.