Het zal niet voor niks zijn dat de Zwitserse spoorvervoerders al decennia aan het fuseren zijn. Er zijn nog wel een paar kleintjes maar het worden er steeds minder.
Groetjes,
Rian
Het zal niet voor niks zijn dat de Zwitserse spoorvervoerders al decennia aan het fuseren zijn. Er zijn nog wel een paar kleintjes maar het worden er steeds minder.
Dat is het allerbelangrijkste. Een slechte overheidssturing zal zowel bij monopolies als bij een geliberaliseerde markt tot slechte resultaten leiden, een goede overheid zorgt in beide situaties voor goede resultaten.
Dat is gewoon helemaal niet waar. De overheid zit letterlijk in de raad van bestuur en legt op die manier de efficiëntie op. Het gebeurt echt, de cijfers zijn er.pietje schreef: ↑04 mar 2023, 10:13 Maar bij een monopoliepositie van 1 vervoerder heeft de overheid de facto niks in handen om die monopolist tot de orde te roepen en maakt het dus al weinig uit of je ergens sturing voorziet.
Daarom is een aanbesteding van delen van het netwerk zo'n goed idee en dat is weldegelijk wat je uit het buitenland kunt leren.
Net zoals je ook uit andere landen kon leren dat andere overheidsmonopolies zo veel mogelijk moesten vermeden worden. De meesten onder ons herinneren zich nog wel de vroegere monoplisten als RTT, BRT, Sabena,...
O jawel. Men noemt dat "subsidies" en de overheid ging wel heel gek zijn als er daar geen voorwaarden aan verbonden waren.bij een monopoliepositie van 1 vervoerder heeft de overheid de facto niks in handen om die monopolist tot de orde te roepen
En dat is eerlijk gezegd een blijde herinnering. Ik zie echt het voordeel niet van die kakofonie aan bedrijven en bedrijfjes. De meeste functioneren nl. niet beter dan de monopolisten van vroeger. Ook op dat vlak kan het buitenland veel leren. Dat de overheid niets in handen heeft om de monopolist tot de orde te roepen, lijkt me nogal sterk: ze hingen/hangen grotendeels af van die overheid als het op de centen aankomt.
Ik moet hier wel aan toe voegen dat ik vroeger ook zo dacht, dogmatisch gezien heb je immers gelijk. Maar hoe meer ik over spoorwegen in binnen- en buitenland bijleer, hoe meer ik inzie dat het zo niet werkt.pietje schreef: ↑04 mar 2023, 10:13 Maar bij een monopoliepositie van 1 vervoerder heeft de overheid de facto niks in handen om die monopolist tot de orde te roepen en maakt het dus al weinig uit of je ergens sturing voorziet.
Daarom is een aanbesteding van delen van het netwerk zo'n goed idee en dat is weldegelijk wat je uit het buitenland kunt leren.
Net zoals je ook uit andere landen kon leren dat andere overheidsmonopolies zo veel mogelijk moesten vermeden worden. De meesten onder ons herinneren zich nog wel de vroegere monoplisten als RTT, BRT, Sabena,...
Die mening deel ik dus niet: de "klantendienst" van de vroegere RTT was nog veel erger dan wat je bij de huidige Proximussen en Telenets van deze tijd aantreft.
In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk kan je als regering daar amper iets tegen beginnen.Dat de overheid niets in handen heeft om de monopolist tot de orde te roepen, lijkt me nogal sterk: ze hingen/hangen grotendeels af van die overheid als het op de centen aankomt.
Heeft niks met dogmatisch te maken, maar je moet je echt wel willen openstellen om te zien wat er elders beter verloopt en welke lessen we daaruit moeten trekken.Shrek schreef: ↑04 mar 2023, 10:28Ik moet hier wel aan toe voegen dat ik vroeger ook zo dacht, dogmatisch gezien heb je immers gelijk. Maar hoe meer ik over spoorwegen in binnen- en buitenland bijleer, hoe meer ik inzie dat het zo niet werkt.pietje schreef: ↑04 mar 2023, 10:13 Maar bij een monopoliepositie van 1 vervoerder heeft de overheid de facto niks in handen om die monopolist tot de orde te roepen en maakt het dus al weinig uit of je ergens sturing voorziet.
Daarom is een aanbesteding van delen van het netwerk zo'n goed idee en dat is weldegelijk wat je uit het buitenland kunt leren.
Net zoals je ook uit andere landen kon leren dat andere overheidsmonopolies zo veel mogelijk moesten vermeden worden. De meesten onder ons herinneren zich nog wel de vroegere monoplisten als RTT, BRT, Sabena,...
Ja, dat zou het kunnen zijn. Maar als een aansturende regering evenveel effort erin steekt kan je met een systeem zonder marktwerking een nog beter resultaat behalen.
Dat begrijp ik wel. In theorie is privatisering een goede oplossing en in het gros van de sectoren is dat ook gewoon zo in de realiteit. Dat het de basisoplossing is voor alles is op zich niet verkeerd, alleen zijn er uitzonderingen die het dogma doorprikken in een beperkt aantal sectoren. Enkel in die gevallen moet privatiseren niet het doel zijn. Je moet echter de materie al heel goed kennen om te kunnen zien dat spoorpassagiersvervoer één van die weinige sectoren is waar het beter anders kan. Stuurlui aan wal zullen (begrijpelijk) die valkuilen van privatisering niet zien en er dus voor pleiten.Klassiekje schreef: ↑04 mar 2023, 17:43 En toch blijft nóg een privatisering in België de heilige graal voor veel mensen. Begrijp ik eerlijk gezegd niet.