Steve schreef: ↑05 sep 2021, 17:34 Wat denken we hiervan, als er inderdaad een rechtstreekse IC Hasselt - Heist-odB - Lier - Antwerpen komt?
- IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Tienen - Landen - Luik-Guillemins
- IC Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussel - Leuven (in plaats van Landen)
- S9 permanent doortrekken tot Landen (was volgens mij al gepland), op termijn misschien ook nog één S2 per uur hetzelfde laten doen
Dit klopt toch niet, want:Voordelen: eindelijk een rechtstreekse verbinding tussen alles ten oosten van Leuven en de luchthaven, ook weer een rechtstreekse trein van Antwerpen naar Luik, nog een trein minder die midden op z'n traject (Leuven) een frontverandering moet doen, lange IC Gent-Landen wordt ietwat ingekort
De twee andere voordelen kan je ook bereiken door de IC29 naar Landen door te trekken naar Luik en ze dagelijks aan te bieden voor wat betreft een rechtstreekse trein tussen Luik en de luchthaven, en door de nieuwe IC Antwerpen - Hasselt door te trekken naar Luik (zoals het vroeger was) voor wat betreft de rechtstreekse trein tussen Antwerpen en Luik. Om eventueel de druk op L34 te verlichten kan je de S43 afschaffen en door de nieuwe IC vervangen.Nadelen: een reismogelijkheid minder tussen Hasselt/Diest en Aarschot/Leuven en ook geen rechtstreekse verbinding met de luchthaven meer uit die stations (maar door de lange stop in Leuven is die sowieso al relatief)
Voor Limburgers met bestemming Brussels Airport zou de IC03 nog soelaas kunnen bieden (en om de betrouwbaarheid iets te verhogen zou je de stops in Landen en Tienen kunnen afschaffen die dan gebruik zouden kunnen maken van een overstap in Leuven om naar Brussel te gaan), maar pendelaars uit Diest en Aarschot verliezen wel een verbinding naar Leuven én naar de luchthaven.
Bovendien is de bezetting van de IC08 tussen Hasselt en Leuven vrij hoog, tenminste dat stuk zou je dan moeten behouden. Of het afschaffen van een frontwissel en de daaruit volgende kruising in Leuven een dusdanig grote meerwaarde heeft is een vraag die de NMBS moet beantwoorden, maar het feit dat de verbinding nog geüpgrade wordt naar een dagelijkse uurverbinding doet mij vermoeden dat de NMBS zelf het antwoord al wel weet...