Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 21 jun 2022, 09:06 Maar gezien ze in NL een quasi blind vertrouwen in constructeurs hebben en bijna nooit een homologatie weigeren
Ik meen dat de NMBS toch een paar zeeeeeer lang aanslepende homogatiedossiers in Nederland had...
Die zijn niet geweigerd maar er zal toch een reden voor dat lange aanslepen geweest zijn.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door AlexNL »

Tijd voor een update...

Vlak voor de jaarwisseling zijn de FLIRT3 3C-treinstellen voorzien van de nodige updates om met ETCS te rijden. De toelating is hiervoor verleend, de toelating die er eerder was voor de variant ATB+PZB is komen te vervallen. Echter zijn er tijdens verdere praktijktests problemen aan het licht gekomen, die bij eerdere testritten niet waren geconstateerd.

Bij het verlaten van Aachen Hbf in de richting van Heerlen wordt er een transitie getriggerd die niet zou moeten plaatsvinden. Er wordt onderzocht of dit een fout is in de trein, of een fout in de infrastructuur.

De afgelopen dagen zijn de stoptrein Heerlen - Herzogenrath - Aachen v.v. en de sneltrein Heerlen - Herzogenrath v.v. volledig uitgevallen, en vervangen door bussen. Vanaf a.s. maandag rijdt de sneltrein Heerlen - Herzogenrath v.v. weer 1x/u, voor alle tussenstations rijdt er een vervangende bus. Herzogenrath - Aachen moet worden gedaan met andere treinen. Dit geldt tot nader order.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Ik kwam deze foto's van Arriva's Flirt tegen op Belgisch grondgebied: https://www.facebook.com/SporenEnTreinen (zie post van 22 januari 2023).
Enig idee op welke termijn Arriva rijpaden voor Maastricht Randwyck, Eijsden, Wezet/Visé, Bressoux en Liège-Guillemins v.v. moet aanvragen om de dienstregeling te kunnen uitvoeren per december 2023?
simpel en meedogenloos :!:
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door ovspotter_be »

Was het niet de bedoeling dat die trein in België een samenwerking ging zijn met de NMBS?
Ze hebben natuurlijk treinbegeleiders nodig voor het Belgische traject, en ik denk niet dat Arriva personeel met die bevoegdheid in hun bezit heeft.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door FLV-FGSP »

Cherrytrain schreef: 23 jan 2023, 17:16Enig idee op welke termijn Arriva rijpaden voor Maastricht Randwyck, Eijsden, Wezet/Visé, Bressoux en Liège-Guillemins v.v. moet aanvragen om de dienstregeling te kunnen uitvoeren per december 2023?
Het wordt een trein van Arriva en NMBS samen. De aanvraag bij Infrabel moet voor medio april binnen zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Steve »

Vergeef me als ik het gemist heb, maar wat zou er gebeuren met het deel Hasselt-Luik van de huidige verbinding? Blijft die over als aparte stoptrein of is er een kans dat pakweg de rechtstreekse IC Antwerpen-Hasselt doorgetrokken wordt? Op enkele uitzonderingen na zijn er toch vooral IC-waardige haltes op dat traject en het zou heel wat nieuwe reismogelijkheden bieden van en naar Tongeren en Luik.
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Wout912 »

Steve schreef: 23 jan 2023, 17:43 Vergeef me als ik het gemist heb, maar wat zou er gebeuren met het deel Hasselt-Luik van de huidige verbinding? Blijft die over als aparte stoptrein of is er een kans dat pakweg de rechtstreekse IC Antwerpen-Hasselt doorgetrokken wordt? Op enkele uitzonderingen na zijn er toch vooral IC-waardige haltes op dat traject en het zou heel wat nieuwe reismogelijkheden bieden van en naar Tongeren en Luik.
Ik heb zelf ook nog niet vernomen wat er met de bediening van Hasselt - Luik van de huidige stoptreindienst zou gebeuren, maar zelf zou ik eerder opteren om bijvoorbeeld de (binnenkort elektrische) L-trein Mol - Hasselt of de L-trein Leuven - Hasselt door te trekken naar Luik. Op die manier kan de IC Antwerpen - Hasselt een echte IC-trein blijven en kan er daarop ook IC-waardig materieel worden ingezet. Zoals je zelf al aangeeft zitten er tussen de haltes tussen Hasselt en Luik 'enkele uitzonderingen' die echt niet IC-waardig zijn.
Indien de L-trein Mol - Hasselt wordt doorgetrokken naar Luik zou dit bovendien tijdens het weekend ook kunnen worden behouden, en zou de IC Antwerpen - Luik tot Tongeren kunnen worden ingekort. En op die laatstgenoemde verbinding zie ik dan de autonome M7-stammen - die tijdens het weekend momenteel werkloos staan- wel goed tot hun recht komen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Een tijd terug was het idee van de NMBS om, naast de nieuwe Limax-sneltrein, de huidige trein te behouden maar met extra stops in nieuw te openen haltes (Garde-Dieu, Wandre, Hermalle,...).
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door desirootje »

Nieuwe beheerscontract spreekt niet over een halfuurdienst naar Maastricht maar wel naar Visé. Mss dat men gwn dat direct wil doen?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door jan_olieslagers »

Een tijd terug was het idee van de NMBS om, naast de nieuwe Limax-sneltrein, de huidige trein te behouden maar met extra stops in nieuw te openen haltes (Garde-Dieu, Wandre, Hermalle,...).
Alweer bedankt! Maar mag men dan tussen de regels lezen dat dit schone idee alweer werd afgevoerd, of toch minstens "op het schab gezet"?
En wat is men dan vandaag wel van plan?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door FLV-FGSP »

Mogelijk gaat de S Hasselt - Luik N67 over in de nieuwe S41bis Luik - Verviers.
Dat is echter speculoos van mezelf, geen gerucht uit de Hallepoort.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 23 jan 2023, 20:44 Nieuwe beheerscontract spreekt niet over een halfuurdienst naar Maastricht maar wel naar Visé. Mss dat men gwn dat direct wil doen?
Het beheerscontract is natuurlijk redelijk "veilig" opgesteld. De NMBS mag altijd beter doen en toch voor 2 treinen per uur zorgen. Ik kan me inbeelden dat de overheid de NMBS niets gaat opleggen waar een ander land stokken in de wielen kan steken.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door DR-fan »

desirootje schreef: 23 jan 2023, 20:44 Nieuwe beheerscontract spreekt niet over een halfuurdienst naar Maastricht maar wel naar Visé. Mss dat men gwn dat direct wil doen?
Het probleem is alleen dat je dan moet keren op hoofdspoor - Visé heeft geen wijksporen met perron meer.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door jan_olieslagers »

Visé heeft geen wijksporen met perron meer.
De kaart lijkt dat te bevestigen, maar het ziet er niet onoverkomelijk uit. Ik zie zelfs ruimte voor een of twee kopsporen helemaal aan de oostkant, die zouden dan vlot aansluiten op de parking. Zeer geschikt voor een pendeldienst naar Luik. Wel lastig dat er aldaar geen bovenleiding is.

Waar waren de extra perrons vroeger?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door FLV-FGSP »

Visé krijgt in de nabije toekomst een kopspoor. Men zou beter ruimer denken en over de hele verbinding Maastricht - Luik een halfuursdienst inleggen. Vervoerskundig is het nuttiger en exploitatief ook efficiënter om een doorgaande halfuurdienst te exploiteren in plaats van een uurdienst en twee losse eindjes Maastricht – Eijsden en Luik – Visé. De middelen voor dat kopspoor kunnen nuttiger worden besteed.
Plaats reactie