Nieuwe MS30
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
Re: Nieuwe MS30
De Desiro HC’s die in Nordrhein-Westfalen op de RRX worden gebruikt zijn trouwens serieus snel qua acceleratie.
-
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe MS30
"serieus snel"? Gemeten? Dubbel zo snel accelererend als een HLD53 of zo? :lol:
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
-
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe MS30
Hm, alle respect voor uw gevoelens ;) ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe MS30
Volgens Wikipedia kan de vierdelige Desiro HC even snel acceleren als de AM08 (1,1 m/s²), de zesdelige iets minder snel (0,9 m/s²). Da's natuurlijk niet slecht. Met de Belgische dubbeldektreinen kan je nooit een goede vergelijking maken, omdat het acceleratievermogen afhangt van de trekkende/duwende locomotief en het totale aantal rijtuigen.
Re: Nieuwe MS30
Neemt niet weg dat een HLE 18 met pakweg 8 M6 (min of meer de standaardlengte van zulke stammen) in goede omstandigheden heel aardig kan accelereren naar mijn aanvoelen en daarbij niet eens veel hoeft onder te doen voor een Desiro. Met twee locs eraan is het effect nog veel duidelijker.
Re: Nieuwe MS30
Kan ik volledig bevestigen. Is er misschien een verschil tussen theoretische acceleratie en de mate waarin machinisten daadwerkelijk accelereren?
Re: Nieuwe MS30
Natuurlijk. Een treinbestuurder leert men aan om rustig zonder schokken aan te zetten (bij de ene lukt dat vlotter dan de andere). Het is niet de bedoeling om de tractiehendel steeds van 0 naar 100% te plaatsen in 1 beweging (al zijn er sommige die zo rijden).
Re: Nieuwe MS30
Dan denk ik dat deze instructies er bij Duitse regionale vervoerders net even iets anders uitzien. Ook begrijpelijk natuurlijk, zeker in vertragingssituaties waar vervoerders (veronderstel ik) financiële prikkels hebben om deze proberen in te lopen.
Re: Nieuwe MS30
Een treinbestuurder schikt zich natuurlijk ook naar zijn dienstregeling uiteraard. Je zal net iets pittiger aanzetten op plaatsen waar de dienstregeling nogal afgemeten is. Op plaatsen waar ze ruim is heb je geen noodzaak om zo te rijden uiteraard.
Re: Nieuwe MS30
Dat is maar een aanvoelen van jou hoor. Zeker aan lagere snelheden zijn Desiro's een heel stuk sneller dan de treinen met loc. Daar kan gerust 0,4 m/s2 verschil opzittenSteve schreef: ↑13 jan 2023, 22:07 Neemt niet weg dat een HLE 18 met pakweg 8 M6 (min of meer de standaardlengte van zulke stammen) in goede omstandigheden heel aardig kan accelereren naar mijn aanvoelen en daarbij niet eens veel hoeft onder te doen voor een Desiro. Met twee locs eraan is het effect nog veel duidelijker.
-
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: Nieuwe MS30
Ik heb het nooit gemeten, maar in de nadagen van reeks 62-63 met M2 op Antwerpen–Neerpelt gebeurde het wel eens dat er twee locs vooraan hingen (richting Antwerpen). Zelfs met 6 M2 aan de haak ging die trein dan als een speer. Veel vermogen hadden die locs niet, maar aan lagere snelheden is vooral de massa op de aangedreven assen belangrijk en dat schoot kennelijk een heel eind op als je er zo twee voor een trein had hangen.
Re: Nieuwe MS30
Met twee locs gaat het erg vlot, toch zo lang de bovenleiding het kan trekken, maar met 1 HLE18 en 8 M6'en kom je niet in de buurt van een desiro hoor, en al helemaal niet vanaf het een klein beetje aan het regenen is.Steve schreef: ↑13 jan 2023, 22:07 Neemt niet weg dat een HLE 18 met pakweg 8 M6 (min of meer de standaardlengte van zulke stammen) in goede omstandigheden heel aardig kan accelereren naar mijn aanvoelen en daarbij niet eens veel hoeft onder te doen voor een Desiro. Met twee locs eraan is het effect nog veel duidelijker.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
Re: Nieuwe MS30
Dan zat mijn gevoel er in elk geval niet naast.trainlovertje schreef: ↑13 jan 2023, 18:43 Volgens Wikipedia kan de vierdelige Desiro HC even snel acceleren als de AM08 (1,1 m/s²), de zesdelige iets minder snel (0,9 m/s²). Da's natuurlijk niet slecht. Met de Belgische dubbeldektreinen kan je nooit een goede vergelijking maken, omdat het acceleratievermogen afhangt van de trekkende/duwende locomotief en het totale aantal rijtuigen.
Een kleine anekdote van één van de keren dat ik in Wesel op de RE5 ben overgestapt, die op dat moment al met Desiro HC reed: kort voor vertrek stapt er een groepje wat oudere reizigers in, niet allemaal even goed ter been, waarvan er één nog niet zit op het moment dat de trein vertrekt. Daarop gebeurt uiteraard het onvermijdelijke: ze valt omver, maar direct op haar zitplaats, wat resulteert in de uitroep "Ich sitze!", gevolgd door een boel hilariteit in het groepje.
Re: Nieuwe MS30
Er is een tender gepubliceerd voor het type "AM30":
Meer info: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... tabLang=nlDe Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) wenst een raamovereenkomst af te sluiten voor de ontwikkeling, productie en levering van EMU’s (Electric Multiple Unit) en BEMU’s (Battery Electric Multiple Unit). In totaal gaat het om een raamovereenkomst voor een vloot van maximaal 170.000 zitplaatsen. Deze motorijtuigen type “AM30” zullen worden ingezet voor de exploitatie van voorstedelijke/lokale (S/L) en InterCity (IC) verbindingen, en dit zowel met varianten met hoge capaciteit als met varianten met lage capaciteit.