Laatste ICE?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Laatste ICE?

Bericht door BlackEagle »

Beste forumgenoten,

Ik moet binnenkort een groepsticket boeken naar Keulen, wij vertrekken op een vrijdagavond. Het meest geschikt (en goedkoopst) lijkt de ICE met vertrek om 18u34 in Brussel-Noord te zijn, de laatste ICE van de dag. Wat gebeurt er als deze zou afgeschaft worden? Kunnen wij dan met ons ticket de Thalys die een uur later vertrekt (weliswaar in Brussel-Zuid) nemen? Of hoe kunnen we dan zeker zijn dat we die avond nog in Keulen geraken?

Alvast bedankt,

BE
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Laatste ICE?

Bericht door ovspotter_be »

Je hebt sowieso recht op je Europese reizigersrechten, dus moest deze trein worden afgeschaft moet de NMBS (vervoerder voor het Belgische gedeelte) je via een alternatief vervoersmiddel (of taxi) in Keulen krijgen, of een hotelovernachting voorzien in Brussel of onderweg + tickets voor de trein de eerstvolgende dag.
Als een ICE wordt afgeschaft hoor ik vaak dat er vervangbussen worden geregeld tussen Luik en Aachen, van/naar beide stations kun je nog makkelijk je reis vervolledigen met normale regionale en binnenlandse treinen (IC-treinen tot Luik en RE1/RE9 vanaf Aachen).
Moesten er geen vervangbussen zijn voorzien heb je nog steeds onderstaande optie met de normale treinen via Welkenraedt:
Schermafbeelding 2022-11-22 211452.png
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Laatste ICE?

Bericht door dovaere »

BlackEagle schreef: 22 nov 2022, 20:46 ...naar Keulen, wij vertrekken op een vrijdagavond. Het meest geschikt (en goedkoopst) lijkt de ICE met vertrek om 18u34 in Brussel-Noord te zijn, de laatste ICE van de dag. Wat gebeurt er als deze zou afgeschaft worden? Kunnen wij dan met ons ticket de Thalys die een uur later vertrekt (weliswaar in Brussel-Zuid) nemen?
Met een ticket ICE moet enkel DB (en in dit geval NMBS) je een alternatief geven.
Met Thalys mag je niet mee omdat HOTNAT (hop on the next train bij een gemiste hst-overstap, zelfs tussen concurrerende hst-maatschappijen) van de hst-maatschappijen in Railteam hier niet geldt.
HOTNAT geldt enkel bij een gemiste hst-overstap wanneer de HOGESNELHEIDStrein op het VOORGAANDE deel van jouw reis vertraging had (of afgeschaft is), dus niet de hst op hetzelfde traject.
HOTNAT op de hst Brussel-Keulen geldt enkel als je vooraf de hst uit bijvoorbeeld Londen of Parijs nam en op dat traject problemen had en daardoor de aansluiting gemist hebt. Dan mag je wel de eerstvolgende hst op jouw aansluitende traject nemen, zelfs als dit een concurrent is (aangesloten bij Railteam).

PS. Als je nog een voortraject met de NMBS-trein moet doen naar Brussel is het wel best een doorgaand ticket te kopen vanaf je vertrekstation. Dan ben je ingedekt bij treinproblemen op dat voortraject.

Aan iedereen: wat betreft dat "trage" alternatief van de IC+L+RE-treinen: als de afschaffing vooraf al bekendgemaakt is, mag je dan al een IC-trein vroeger nemen dan het vertrekuur op je ticket?
Zelfde vraag voor de ICE-trein twee uur vroeger?
Laatst gewijzigd door dovaere op 23 nov 2022, 10:22, 3 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Laatste ICE?

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 22 nov 2022, 21:36 Aan iedereen: wat betreft dat "trage" alternatief van de IC+L+RE-treinen: als de afschaffing vooraf al bekendgemaakt is, mag je dan al een IC-trein vroeger nemen dan het vertrekuur op je ticket?
Zelfde vraag voor de ICE-trein twee uur vroeger?
Ongetwijfeld wel, anders heeft het op voorhand aankondigen van een afschaffing nmbm ook geen enkele zin. De bedoeling is en blijft dat je op tijd op je bestemming aankomt.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Laatste ICE?

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 22 nov 2022, 21:36 Aan iedereen: wat betreft dat "trage" alternatief van de IC+L+RE-treinen: als de afschaffing vooraf al bekendgemaakt is, mag je dan al een IC-trein vroeger nemen dan het vertrekuur op je ticket?
Zelfde vraag voor de ICE-trein twee uur vroeger?
Zodra je weet dat je ICE opgeheven is, is je treinbinding opgeheven. Als je daardoor een vertraging van minimaal een uur zou krijgen, mag je een alternatief gebruiken, ook al dat vroeger is dan oorspronkelijk gepland.
In België is er overigens geen treinbinding, dus welke IC je daar neemt, maakt sowieso niet uit.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Laatste ICE?

Bericht door rdv »

Op vrijdagavond heb je ook de NJ om 19:30, waarin er ook zitplaatsen zijn.
Je zou de NJ van Brussel tot Aachen kunnen nemen, en dan overstappen op een RE naar Keulen.
Comfortticket (volle prijs) met NJ Brussel-Aken komt op 40 EUR per persoon, wellicht kan een groep goedkoper.

Als je zou reizen wanneer het nieuwe Deutschlandticket (opvolger van 9 EUR ticket) al beschikbaar zou zijn, heb je voor 49 EUR heen en terug naar Keulen, plus alle lokale transport in Keulen. Of je neemt 24-urenkaarten, deze kosten 49 EUR voor 5 personen (Aachen - Keulen + zeer ruime omgeving), enkel Keulen is goedkoper (afhankelijk hoe groot het gebied is waarbinnen je kan reizen, 23 EUR voor 5 personen in groot-Keulen)

Ik zou een goede reisverzekering nemen, dan dekt deze de bijkomende kosten bij afschaffing van de ICE.
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Laatste ICE?

Bericht door dovaere »

BlackEagle schreef: 22 nov 2022, 20:46 Het meest geschikt (en goedkoopst) lijkt de ICE met vertrek om 18u34 in Brussel-Noord te zijn, de laatste ICE van de dag. Wat gebeurt er als deze zou afgeschaft worden?
Om mogelijke annulatie in te schatten, is het goed om eens te kijken naar de stiptheid in de maand november van deze trein:
ICE 19 18:25 Brussel-Z 20:09 Köln-Ehrenfeld (momenteel ter vervanging van Köln Hbf door werken)

https://www.zugfinder.net/en/train-ICE_19

Ik zie dat hij afgeschaft werd op 20/11, voor het geheel van de rit, en dat detail is te zien op deze site:
https://bahn.expert/details/ICE%2010/2022-11-20

Op 13/11 was hij gedeeltelijk afgeschaft, maar reed hij wel tot Keulen, zelfs tot Messe-Deutz.
https://bahn.expert/details/ICE%2019/2022-11-13

Op 11/11 was er wel grote vertraging, maar in Köln Hbf was dat nog beperkt tot +29.
https://bahn.expert/details/ICE%2019/2022-11-11

Op 28/10 was hij blijkbaar beperkt tot Köln Hbf:
https://bahn.expert/details/ICE%2019/2022-10-28

De andere dagen reed hij normaal, of kwam hij toch met een leefbare vertraging in Keulen. Op 2 en 3/11 wel met een uur vertraging.
Conclusie: eenmaal in de afgelopen maand reed hij niet tot Keulen.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Laatste ICE?

Bericht door pmuy »

rdv schreef: 22 nov 2022, 23:05 Ik zou een goede reisverzekering nemen, dan dekt deze de bijkomende kosten bij afschaffing van de ICE.
Dat moet je net niet doen, want DB is verantwoordelijk voor het betalen van taxi's of hotels en maaltijden mocht niet je niet op een andere manier op je bestemming geraken.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Laatste ICE?

Bericht door ovspotter_be »

dovaere schreef: 23 nov 2022, 10:14 Op 11/11 was er wel grote vertraging, maar in Köln Hbf was dat nog beperkt tot +29.
https://bahn.expert/details/ICE%2019/2022-11-11
Nadien wel opgelopen tot +115 bij aankomst in Frankfurt.
Kijkende naar de toegenomen vertraging en de afschaffing van de halte te Siegburg/Bonn durf ik te vermoeden dat deze trein toen voor één of andere reden omgeleid is geweest via de Linke Rheinstrecke.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Laatste ICE?

Bericht door rdv »

pmuy schreef: 23 nov 2022, 11:30
rdv schreef: 22 nov 2022, 23:05 Ik zou een goede reisverzekering nemen, dan dekt deze de bijkomende kosten bij afschaffing van de ICE.
Dat moet je net niet doen, want DB is verantwoordelijk voor het betalen van taxi's of hotels en maaltijden mocht niet je niet op een andere manier op je bestemming geraken.
Voor mezelf doe ik het nooit, maar voor een groep zou ik het toch overwegen.
DB betaalt maar tot 80 EUR per nacht terug (bedrag te confirmeren), stel dat je in Luik of Aachen strandt met een groep van 30 personen, ik denk niet dat je nog gemakkelijk hotels zal vinden aan 80 EUR last-minute.
Het kan ook een heel gedoe zijn om aan een terugbetaling te geraken.

Als "reisleider" van zo een groep zou ik toch een reisverzekering nemen, al is het maar om mezelf de miserie van het geregel en ontevreden klanten/vrienden/familie te besparen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Laatste ICE?

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 23 nov 2022, 20:36
pmuy schreef: 23 nov 2022, 11:30
rdv schreef: 22 nov 2022, 23:05 Ik zou een goede reisverzekering nemen, dan dekt deze de bijkomende kosten bij afschaffing van de ICE.
Dat moet je net niet doen, want DB is verantwoordelijk voor het betalen van taxi's of hotels en maaltijden mocht niet je niet op een andere manier op je bestemming geraken.
Voor mezelf doe ik het nooit, maar voor een groep zou ik het toch overwegen.
DB betaalt maar tot 80 EUR per nacht terug (bedrag te confirmeren), stel dat je in Luik of Aachen strandt met een groep van 30 personen, ik denk niet dat je nog gemakkelijk hotels zal vinden aan 80 EUR last-minute.
In dat geval is de NMBS verplicht om je verder te helpen (de onderchef daar is er doorlopend - dat was toch een paar jaar geleden zo). Dat zal dan doorgaans neerkomen op taxi's naar de eindbestemming. Met 80 euro per persoon kom je in een groep overigens een heel eind, zowel voor een hotel als voor een taxi.

Het zou me trouwens verwonderen als een verzekering kosten terugbetaalt die voor rekening van de vervoerder zijn.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Laatste ICE?

Bericht door rdv »

Ik was vandaag de voorwaarden van mijn kredietkaart verzekering aan het bekijken, omdat ik een aanvraag lopen heb bij SNCF waarvan ik vermoed dat ze deze niet gaan terugbetalen - ook al zouden ze moeten. Bij weigering tot terugbetaling door de vervoerder of in het geval de vervoerder niet de volledige kost dekt(*), komt deze verzekering tussen. Je moet de weigering kunnen aantonen, maar er staat niet in de voorwaarden dat de verzekering pas tussenkomt als de vervoerder niet verplicht is terug te betalen.
Mogelijks zal de verzekering zich dan in jouw plaats naar de vervoerder wenden om de kosten te proberen te recupereren.

Ik heb nog nooit zo een geval gehad, dus kan niet inschatten hoe inschikkelijk de verzekering zal zijn.

(*) vbn die gegeven worden: duurder ticket of nieuw ticket moeten kopen indien je niet binnen de 4u ter bestemming kan zijn (zou hier THA ipv ICE kunnen zijn), kosten voor overnachting die niet terugbetaald worden (stel dat je enkel een hotel voor 120 EUR vindt, zal de verzekering de 40 EUR die DB niet betaald terugbetalen).
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Laatste ICE?

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 23 nov 2022, 21:02Het zou me trouwens verwonderen als een verzekering kosten terugbetaalt die voor rekening van de vervoerder zijn.
Met een rechtsbijstandsverzekering kom je een heel end als de vervoerder niet wil meewerken.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Laatste ICE?

Bericht door BlackEagle »

Het is ons intussen goed gelukt om een reeks tickets te bestellen via de dienst voor groepsverkopen van de NMBS. Echter wel met een stevige leveringskost van tientallen euro's omdat ik bij de eerste aanvraag 'levering op adres' heb aangeklikt, nietsvermoedend dat dit ook effectief geld zou kosten (maar liefst 6 euro per persoon, dus...). Blijkbaar wordt dat dan met een koerierdienst geleverd. Als ik dat geweten had, waren we wel even langs het loket gegaan...

In de app (en ook op Hyperrail) staan de uren van de trein er trouwens niet goed in. Als je momenteel op Brussel-Noord > Keulen zoekt krijg je eerst een vertrektijd om 18u19 voor de ICE 19, maar als je doorklikt op de trein zelf vertrekt die plots om 18u34 (het uur dat ook op de tickets staat)...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Laatste ICE?

Bericht door rvdborgt »

BlackEagle schreef: 06 feb 2023, 22:38 Het is ons intussen goed gelukt om een reeks tickets te bestellen via de dienst voor groepsverkopen van de NMBS. Echter wel met een stevige leveringskost van tientallen euro's omdat ik bij de eerste aanvraag 'levering op adres' heb aangeklikt, nietsvermoedend dat dit ook effectief geld zou kosten (maar liefst 6 euro per persoon, dus...). Blijkbaar wordt dat dan met een koerierdienst geleverd. Als ik dat geweten had, waren we wel even langs het loket gegaan...
Ervan uitgaand dat het voor de ICE is (gezien het onderwerp) kun je die ook online via DB kopen, zonder boekingskosten en met gratis plaatsreservering.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie