seksuele intimidatie en agressie
seksuele intimidatie en agressie
Als het van de Kamer afhangt, moet er een interfederaal actieplan komen tegen seksuele intimidatie en agressie op het openbaar vervoer. De plenaire vergadering heeft donderdag unaniem een resolutie van Groen in die zin goedgekeurd.
De initiatiefnemers verwijzen naar cijfers van de FOD Mobiliteit. Daaruit onthouden ze dat een op de drie vrouwen het openbaar vervoer mijdt uit angst voor ongewenst gedrag van andere passagiers. In 2019 waren er meer dan 400 meldingen van seksueel geweld en dat zou nog een grove onderschatting zijn, want zowat 90 procent van de slachtoffers van seksueel geweld stapt niet naar de politie. Het plan bevat verschillende voorstellen.
Een daarvan is een alarmknop in de NMBS-app. Uitgerekend vandaag/donderdag raakte bekend dat de NMBS aan een stil meldingssysteem werkt voor passagiers die zich onveilig voelen. Zij kunnen vanaf volgend jaar een sms verzenden naar het permanente veiligheidscentrum van de treinmaatschappij.
Daarnaast vraagt het plan om een verhoging van de aanwezigheid van personeel op risicolijnen, en streefcijfers om de representativiteit van het personeel te bevorderen. “Het treinpersoneel weerspiegelt de samenleving nog onvoldoende, het is overwegend mannelijk en onvoldoende divers”, motiveert Kamerlid Kim Buyst. De tekst bevat ook voorstellen voor campagnes die reizigers beter bewust maken van de problematiek en hen informeren over wat ze kunnen doen wanneer ze zelf slachtoffer zijn van ongewenst gedrag op de trein, of wanneer ze er getuige van zijn.
(https://www.knack.be/nieuws/806921/?cel ... r-RNBOCHKN)
De initiatiefnemers verwijzen naar cijfers van de FOD Mobiliteit. Daaruit onthouden ze dat een op de drie vrouwen het openbaar vervoer mijdt uit angst voor ongewenst gedrag van andere passagiers. In 2019 waren er meer dan 400 meldingen van seksueel geweld en dat zou nog een grove onderschatting zijn, want zowat 90 procent van de slachtoffers van seksueel geweld stapt niet naar de politie. Het plan bevat verschillende voorstellen.
Een daarvan is een alarmknop in de NMBS-app. Uitgerekend vandaag/donderdag raakte bekend dat de NMBS aan een stil meldingssysteem werkt voor passagiers die zich onveilig voelen. Zij kunnen vanaf volgend jaar een sms verzenden naar het permanente veiligheidscentrum van de treinmaatschappij.
Daarnaast vraagt het plan om een verhoging van de aanwezigheid van personeel op risicolijnen, en streefcijfers om de representativiteit van het personeel te bevorderen. “Het treinpersoneel weerspiegelt de samenleving nog onvoldoende, het is overwegend mannelijk en onvoldoende divers”, motiveert Kamerlid Kim Buyst. De tekst bevat ook voorstellen voor campagnes die reizigers beter bewust maken van de problematiek en hen informeren over wat ze kunnen doen wanneer ze zelf slachtoffer zijn van ongewenst gedrag op de trein, of wanneer ze er getuige van zijn.
(https://www.knack.be/nieuws/806921/?cel ... r-RNBOCHKN)
Re: seksuele intimidatie en agressie
Misschien even navragen bij NS hoe het daar loopt ?joverwimp schreef: ↑18 nov 2022, 09:40
Een daarvan is een alarmknop in de NMBS-app. Uitgerekend vandaag/donderdag raakte bekend dat de NMBS aan een stil meldingssysteem werkt voor passagiers die zich onveilig voelen. Zij kunnen vanaf volgend jaar een sms verzenden naar het permanente veiligheidscentrum van de treinmaatschappij.
het publiekoordeel is "gematigd" positief....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: seksuele intimidatie en agressie
Wat ik over het 'meldnummer' van NS hoor op het forum OV in Nederland (en wat strookt met mijn eigen ervaring) is dat er vooral gemord wordt over het feit dat er met kleine vergrijpen niks wordt gedaan. Hard geschreeuw in de stiltezone, roken of drugsgebruik in de trein, dat soort dingen wordt allemaal niks mee gedaan omdat de veiligheid niet direct in het geding zou zijn. Wat altijd wordt opgevolgd met het advies om zelf een ander plekje te zoeken of zelf de conducteur gaan zoeken (waarbij je bovendien het geluk moet hebben dat die zich in hetzelfde treinstel bevindt en zich niet in een machinistencabine heeft teruggetrokken). Als ze nou bij de meldkamer een beetje service zouden leveren en de conducteur op de hoogte stellen van de melding, denk ik dan...
Met bedelaars komen ze overigens wél in actie.
Indien het meldnummer in de écht ernstige gevallen, zoals dus seksuele intimidatie of erger, wél functioneert, bereikt het toch zijn doel, ondanks dat een aanzienlijk deel van de reizigers zal zitten morren omdat hun melding wordt afgewimpeld. Wellicht is dat hoe het publieksoordeel tot stand is gekomen
Met bedelaars komen ze overigens wél in actie.
Indien het meldnummer in de écht ernstige gevallen, zoals dus seksuele intimidatie of erger, wél functioneert, bereikt het toch zijn doel, ondanks dat een aanzienlijk deel van de reizigers zal zitten morren omdat hun melding wordt afgewimpeld. Wellicht is dat hoe het publieksoordeel tot stand is gekomen
Re: seksuele intimidatie en agressie
Sowieso is een bericht kunnen sturen een pak laagdrempeliger dan moeten bellen. Niet gemakkelijk om de hulpdiensten te bellen voor iemand die dicht genoeg bij je zit om knietje te vrijen, zeker als je niet weet hoe die daarop zou reageren...
- Dieselfreak
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: seksuele intimidatie en agressie
Wat verstaat men precies onder "seksuele intimidatie en agressie'"? Vallen daaronder enkel ongewenste aanrakingen, of ook bepaalde opmerkingen, overmatig kijken (iemand "met de ogen uitkleden"), enz.?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: seksuele intimidatie en agressie
Ik vind het toch wat raar om dit argument er net nu bij te betrekken :
Het treinpersoneel mag zeker wat diverser... maar nu doen uitschijnen alsof dat een oplossing is voor problemen van seksuele agressie en intimidatie...Kim Buyst schreef: Daarnaast vraagt het plan om een verhoging van de aanwezigheid van personeel op risicolijnen, en streefcijfers om de representativiteit van het personeel te bevorderen. “Het treinpersoneel weerspiegelt de samenleving nog onvoldoende, het is overwegend mannelijk en onvoldoende divers”
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: seksuele intimidatie en agressie
het zou geen groot verschil maken maar soms begrijpen mannen de ernst van zo een zaak niet, er is hier al eerder op het forum of een artikel gelinkt op het forum een situatie opgebracht waar een vrouw zich onveilig voelde en zich in de 1e klas zette, en daarna terug naar de 2e klas moest van de (zeer wss mannelijke) conducteur, iets dat minder zou gebeuren met vrouwelijke conducteurs. Vrouwen zullen ook makkelijker zoiets uitleggen aan iemand waarvan ze weten dat die hun begrijpen, zoals andere vrouwen.Portbou schreef: ↑21 nov 2022, 12:27 Ik vind het toch wat raar om dit argument er net nu bij te betrekken :Het treinpersoneel mag zeker wat diverser... maar nu doen uitschijnen alsof dat een oplossing is voor problemen van seksuele agressie en intimidatie...Kim Buyst schreef: Daarnaast vraagt het plan om een verhoging van de aanwezigheid van personeel op risicolijnen, en streefcijfers om de representativiteit van het personeel te bevorderen. “Het treinpersoneel weerspiegelt de samenleving nog onvoldoende, het is overwegend mannelijk en onvoldoende divers”
-
- Berichten: 3546
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: seksuele intimidatie en agressie
Men is sowieso al blij als men _iemand_ vindt die de job wil doen! Men moet niet de job extra aantrekkelijk maken voor "niet-standaard"-personen, men moet ze aantrekkelijker maken voor iedereen. Zonder discriminatie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: seksuele intimidatie en agressie
Hoe zit dat eigenlijk met bij de treinbegeleideropleiding? Wordt er aandacht aan besteed aan hoe je het best omgaat met reizigers die seksuele intimidatie ervaren (of plegen...)?
Re: seksuele intimidatie en agressie
Dan lijkt het me vooral zaak om hier in de opleiding meer aandacht aan te besteden zodat ook mannelijke treinbegeleiders dit soort situaties beter leren inschatten.desirootje schreef: ↑21 nov 2022, 12:35 maar soms begrijpen mannen de ernst van zo een zaak niet, er is hier al eerder op het forum of een artikel gelinkt op het forum een situatie opgebracht waar een vrouw zich onveilig voelde en zich in de 1e klas zette, en daarna terug naar de 2e klas moest van de (zeer wss mannelijke) conducteur, iets dat minder zou gebeuren met vrouwelijke conducteurs.
Ja, dat begrijp ik wel.desirootje schreef: ↑21 nov 2022, 12:35 Vrouwen zullen ook makkelijker zoiets uitleggen aan iemand waarvan ze weten dat die hun begrijpen, zoals andere vrouwen.
Maar om dit op te lossen op alle mogelijke momenten en op alle mogelijke treinen (je weet immers niet op voorhand waar en wanneer er seksuele agressie zal voorkomen) zou je exclusief vrouwelijke treinbegeleiders moeten hebben. En dat is onmogelijk.
Dus meer aandacht hieraan besteden in de opleiding van alle treinbegeleiders lijkt me toch de enige oplossing.
Re: seksuele intimidatie en agressie
Zeker. Al kan het denk ik geen kwaad om meer gericht aan te werven bij 'minderheidsgroepen' (vrouwen zijn echt geen minderheid...), al was het maar om te helpen het tekort te verminderen. De MIVB is al jaren actief met bijv. gerichte aanwervingscampagnes in Molenbeek of Anderlecht, en dat werkt. Tenminste, tot ze de job hebben en veelal die buurten verlaten, maar soit.
Re: seksuele intimidatie en agressie
https://www.hln.be/binnenland/agressiev ... ~a210f8c5/
Het is toch niet verwonderlijk dat er een tekort aan treinbegeleiders is.
En dat veel treinbegeleiders ervoor terugschrikken om nog controles te doen.
Oplossing voor beide problemen : ploegen van 4 treinbegeleiders die van de ene trein op de andere stappen en verrassingscontroles doen.
Niets doen zal op lange termijn zorgen voor treinen waar niemand nog betaalt.
Het is toch niet verwonderlijk dat er een tekort aan treinbegeleiders is.
En dat veel treinbegeleiders ervoor terugschrikken om nog controles te doen.
Oplossing voor beide problemen : ploegen van 4 treinbegeleiders die van de ene trein op de andere stappen en verrassingscontroles doen.
Niets doen zal op lange termijn zorgen voor treinen waar niemand nog betaalt.
-
- Berichten: 3546
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: seksuele intimidatie en agressie
... EN die ook de bevoegdheid hebben om onmiddellijk door te verwijzen naar arrestatie en snelrecht. Daarvoor is, voorzover ik begrijp, betrokkenheid vereist van Securail? Moet dat zo blijven?ploegen van 4 treinbegeleiders die van de ene trein op de andere stappen en verrassingscontroles doen.
Precies. Maar ja, niets doen is natuurlijk wel gemakkelijker. En er is altijd het excuus van "onvoldoende middelen". Helaas grotendeels terecht.Niets doen zal op lange termijn zorgen voor treinen waar niemand nog betaalt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: seksuele intimidatie en agressie
De NMBS zou ongetwijfeld op de jijjouwgolf meesurfen en schrijven "Gelieve te allen tijde je broek aan te houden."
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13