nieuwe app NMBS Mobility ...

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 04 nov 2022, 18:36 Laat ons dan hopen dat het dan ook in de nieuwe app mogelijk wordt om per treinnummer op te zoeken. Eigenlijk is dat voor velen misschien een stap te ver, maar voor veel treinreizigers is het ook een essentieel middel om treingegevens op te zoeken.
Ik hoop dat ook maar ben pessimistisch. Sinds de lancering van de nieuwe app is slechts 1 van de ontbrekende functies in de oude app in de nieuwe app geïmplementeerd, en dat ook maar gedeeltelijk: de vertrektijden van stations opvragen (maar geen aankomsttijden en alleen treinstations).
Alle andere ontbrekende features ontbreken nog steeds. En dan hebben we het nog niet over de ergonomie e.d. gehad.

Groetjes,
Rian
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door ovspotter_be »

Voor het opvragen van reisinformatie per treinnummer gebruik ik de WhatsApp chatbot Mobi van de NMBS.
Deze kun je bereiken via het nummer +32 492 88 00 00 en dan vragen "status [treinnummer]", deze chatbot geeft je dan waar de trein zich op dat moment bevind en nadien kun je kiezen voor ritdetails (volledige traject) of details over eventuele storingen op het traject.
Ik gebruik nu eerlijk gezegd meer deze chatbot dan de nieuwe NMBS-app.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door rdv »

Interessant. Zijn er nog andere commandos zoals Status?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door ovspotter_be »

rdv schreef: 04 nov 2022, 21:06 Interessant. Zijn er nog andere commandos zoals Status?
Ja hoor, deze chatbot kan het beste soort vervoersbewijs zoeken, een reis plannen (gewoon vragen bv. "van Brussel-Zuid naar Mechelen") en het indienen van vragen of klachten.
Het systeem is wel relatief nieuw en je moet niet te snel zijn, als je een reis wilt plannen vraagt deze eerst de dag en als je daar snel wilt antwoorden met "Nu" geeft die een antwoord over wat je moet doen als je bent vergeten afstappen of op de verkeerde trein zit.
Maar voor de rest vind ikzelf dit een goed systeem en perfect alternatief voor de app.
Meer informatie over Mobi vind je hier, blijkbaar is deze chatbot ook beschikbaar op Facebook Messenger.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door rdv »

ovspotter_be schreef: 04 nov 2022, 21:58
rdv schreef: 04 nov 2022, 21:06 Interessant. Zijn er nog andere commandos zoals Status?
Ja hoor, deze chatbot kan het beste soort vervoersbewijs zoeken, een reis plannen (gewoon vragen bv. "van Brussel-Zuid naar Mechelen") en het indienen van vragen of klachten.
Het systeem is wel relatief nieuw en je moet niet te snel zijn, als je een reis wilt plannen vraagt deze eerst de dag en als je daar snel wilt antwoorden met "Nu" geeft die een antwoord over wat je moet doen als je bent vergeten afstappen of op de verkeerde trein zit.
Maar voor de rest vind ikzelf dit een goed systeem en perfect alternatief voor de app.
Meer informatie over Mobi vind je hier, blijkbaar is deze chatbot ook beschikbaar op Facebook Messenger.
Dankjewel.
Ik heb redelijk slechte ervaringen met de SNCF bot, en eerder ook met deze Whatsapp bot van NMBS.
Ik probeerde gisteren "Status 11 morgen", en dat verstond de bot niet. De vraag werd doorgestuurd naar een echte persoon, maar een antwoord kwam er niet.
Ook "Wanneer is er een trein van Brussel naar Keulen"? had ie niet begrepen. "Trein naar Keulen" dan weer wel, en dan kwam een link naar de NMBS Internationaal webpagina.
Wanneer ik vroeg "Trein naar Aken" kreeg ik verbindingen met de L vanuit Verviers, maar met de melding dat er op de treinen om 8:27 en 10:27 geen vrije zitplaatsen meer waren?

Een probleem met deze bot - en ook met die van de SNCF - is dat er geen terug knop is. Als de bot totaal verkeerde richting uitgaat, en je wil terugkeren tot de laatste stap waar het wel nog goed ging, dan gaat dat niet. Enige oplossing is de hele conversatie opnieuw doen.
In mijn voorbeeld met de SNCF was dat een aanvraag voor terugbetaling. Ik was al 20 minuten bezig met documenten op te laden en eerst te verkleinen, vooraleer ik melde dat ik terugbetaling wou van mijn "vol" (vlucht), en het systeem mij doorverwees naar een pagina met politiekantoren om aangifte te doen van de diefstal van mijn abonnement.

Vandaag lijkt de bot niet te werken, geen enkele reactie meer.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door Shrek »

Op dit moment werkt de oude app niet meer. Dit zou wel eens het definitieve einde kunnen zijn :cry:
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door stijn »

ovspotter_be schreef: 04 nov 2022, 21:58 Ja hoor, deze chatbot kan het beste soort vervoersbewijs zoeken, een reis plannen (gewoon vragen bv. "van Brussel-Zuid naar Mechelen") en het indienen van vragen of klachten.
Het systeem is wel relatief nieuw en je moet niet te snel zijn, als je een reis wilt plannen vraagt deze eerst de dag en als je daar snel wilt antwoorden met "Nu" geeft die een antwoord over wat je moet doen als je bent vergeten afstappen of op de verkeerde trein zit.
Maar voor de rest vind ikzelf dit een goed systeem en perfect alternatief voor de app.
Meer informatie over Mobi vind je hier, blijkbaar is deze chatbot ook beschikbaar op Facebook Messenger.
Heb die Bot nu ook eens geprobeerd en als je ingeeft Nu van "X" naar "Y" geeft hij in 1 keer de eerstvolgende 5 mogelijkheden... best wel makkelijk. Ik denk dat ik die functie ga gebruiken.
koeleboe1
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:10

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door koeleboe1 »

Shrek schreef: 21 nov 2022, 08:29 Op dit moment werkt de oude app niet meer. Dit zou wel eens het definitieve einde kunnen zijn :cry:
koeleboe1 schreef: 04 nov 2022, 18:32 Zal jammer genoeg van tijdelijke aard zijn. Binnen 14 dagen wordt de oude API echt stopgezet. Het werkt nu nog zodat men de tijd krijgt om alle apps die erop werken aan te passen (zoals Hyperrail ea). De oude app werkt nog omdat de data die toekomt nog bestaat. De nieuwe NMBS app heeft een andere datafeed (andere API). Als de oude feed wordt stopgezet, zal de app ook onbruikbaar worden . Even een screenshot van de GitHub van iRail:
Inderdaad over en uit!
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door rvdborgt »

Ik stel voor dat we allemaal afzonderlijk ons beklag doen bij de klantendienst:
https://www.belgiantrain.be/nl/support/forms
Daarbij o.a. vermelden wat voor functies er in de nieuwe app nog steeds ontbreken en vragen naar wanneer die eindelijk terugkomen.

Alleen bij voldoende klachten zal de NMBS inzien dat er een probleem is.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door overweg13 »

Ik heb dat al 2 keer gedaan en ben ook 2 keer op een vriendelijke manier met een kluitje in het riet gestuurd. Mij stoort vooral dat ik niet meer rechtstreeks gegevens kan opvragen over de volledige rit van een trein.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door rvdborgt »

Voorlopig kan ik wel de CFL-app aanbevelen. Helaas zonder zoeken op treinnummer maar wel met vertrek- en aankomststaten en vertrek- en aankomsttijden als je een trein bekijkt.
Een nieuwe klacht naar de NMBS ga ik nog sturen (wel zonder de CFL-app te noemen want ze zouden eens kunnen denken dat ik daarmee tevreden ben...)

Groetjes,
Rian
koeleboe1
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:10

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door koeleboe1 »

rvdborgt schreef: 22 nov 2022, 07:39 Voorlopig kan ik wel de CFL-app aanbevelen. Helaas zonder zoeken op treinnummer maar wel met vertrek- en aankomststaten en vertrek- en aankomsttijden als je een trein bekijkt.
Een nieuwe klacht naar de NMBS ga ik nog sturen (wel zonder de CFL-app te noemen want ze zouden eens kunnen denken dat ik daarmee tevreden ben...)

Groetjes,
Rian
Het probleem met de CFL-app is dat die niet aantoont wanneer een trein werkelijk vertrokken is zoals de vorige NMBS-app. Zolang dat een trein niet vertrokken was uit een station, versprong het bolletje niet. In de CFL-app gebeurt dit wel, zelfs als de trein niet vertrokken is. Het werkt dus puur op de realtime data en in de CFL-app springt de trein daardoor af en toe terug in de dienstregeling als de vertraging oploopt :D
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door rvdborgt »

koeleboe1 schreef: 22 nov 2022, 10:40 Het probleem met de CFL-app is dat die niet aantoont wanneer een trein werkelijk vertrokken is zoals de vorige NMBS-app. Zolang dat een trein niet vertrokken was uit een station, versprong het bolletje niet. In de CFL-app gebeurt dit wel, zelfs als de trein niet vertrokken is. Het werkt dus puur op de realtime data en in de CFL-app springt de trein daardoor af en toe terug in de dienstregeling als de vertraging oploopt :D
Inderdaad, dat heb ik allemaal ook net vastgesteld. Die feature is voorlopig dus alleen op de NMBS-website te vinden, via Stations & Treinen:
http://www.belgianrail.be/jp/nmbs-realt ... altimeinfo

Groetjes,
Rian
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door Davy »

Hyperrail toont effectief realtime wanneer een trein is vertrokken.
Ik vermoed dat Railer dit ook doet.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: nieuwe app NMBS Mobility ...

Bericht door Klassiekje »

rvdborgt schreef: 21 nov 2022, 14:00 Ik stel voor dat we allemaal afzonderlijk ons beklag doen bij de klantendienst:
https://www.belgiantrain.be/nl/support/forms
Daarbij o.a. vermelden wat voor functies er in de nieuwe app nog steeds ontbreken en vragen naar wanneer die eindelijk terugkomen.

Alleen bij voldoende klachten zal de NMBS inzien dat er een probleem is.
Veel succes :mrgreen:
Sinds dag 1 werken ze al aan deze 'nieuwe functies'
Plaats reactie