Met lef, durf als je alles blijft in vraag stellen kom je nergens, dat is nu eenmaal ondernemen en een risico durven nemen. Als je steeds schrik hebt om te vallen kom je nergens. Dan blijven we men zijn allen thuis. De huidige spoorbedrijven vertonen vooral angst dat hun dure HST’s reizigers gaan verliezen, maar eigenlijk verliezen ze veel meer door alle reizigers die niet met die HST willen/kunnen reizen in de kou te laten. Het is die angst die ze moeten overwinnen. Het gaat dus niet om het ene of het andere, maar over een “en” verhaal. Het feit dat de spoorwegen zo’n klein marktaandeel in het transport hebben maakt dat toch duidelijk.Shrek schreef: ↑28 okt 2022, 01:10Dat is mooi in theorie, maar hoe realiseer je zoiets?Steven schreef: ↑28 okt 2022, 00:13 In mijn ogen kan je richting Duitsland hetzelfde doen als richting Nederland wat gaande is. Je zorgt voor een aantal snelle verbindingen maar evengoed voor een tragere verbinding met meer stops op dezelfde route. Deze zijn niet noodzakelijk concurrentie voor elkaar. De mensen die minder tijd hebben omdat ze uiteindelijk veel verder reizen dan het eindpunt van die snelle trein (of dat nu Thalys of ICE is). Maar evengoed de iets tragere verbinding kan heel wat volk trekken. Deze mensen reizen doorgaan iets lokaler met een beperkter budget waarvoor je dan iets tragere treinen gebruikt (max 200 a 220 km/u). Zo kan je de langeafstandsreiziger wat beter scheiden van de rest en is er voor ieder wat wils. Die trage verbinding tussen een aantal Belgische en Duitse steden is er momenteel niet.
Want ondanks het aanbod van Thalys en Eurostar naar Nederland blijft de Benelux in zijn huidige vorm heel populair. Een gelijkaardige verbinding met Duitsland moet daar ook wel in slagen volgens mij. Het zorgt voor een extra potentieel aan reizigers. Deze trein zou dan perfect Brussel Leuven luik Verviers Aachen Keulen kunnen doen. Op vlak van rijpaden zal dat iets lastiger zijn misschien om zoiets degelijk in te plannen in het reeds drukke Brussel, maar als men wat creatief wil zijn kan er veel.
Creatief zijn met rijpaden betekent in mijn ogen ofwel een belabberde cadans (niet in de spits rijden), geen passage door de NZV of een koppeling met een bestaande verbinding.
Dan financieel: gaat deze verbinding genoeg reizigers opleveren op de kosten te dekken? Enkele extra reizigers zullen er inderdaad wel zijn, maar het zijn er een pak minder dan naar Nederland.
En dan natuurlijk dè hamvraag: met welk materieel?
Maar als zowel politiek als spoorbedrijven geen durf tonen zullen we maar men z’n allen in de auto blijven reizen op die afstanden waar de trein perfect kan winnen.