groentje schreef: ↑02 sep 2022, 23:46
Voor welk materieel heeft NMBS de laatste jaren al een homologatieprocedure opgestart in Duitsland, @DR-fan? Waarom moeten we nog steeds met die klassiekjes naar Aken? We kunnen discussiëren over de rol van NMBS op de langere afstanden naar het buitenland, maar op z'n minst in het regionale grensoverschrijdende verkeer verwacht ik meer en is België ronduit teleurstellend. Dat ligt niet enkel aan NMBS, maar erg veel initiatief vanuit de Hallepoort zie ik ook niet.
Dat België te klein zou zijn is nonsens, ÖBB ontwikkelt actief het Europeese nachttreinnet, ČD blijft investeren in hun Railjets en EC's, CFL kocht motorstellen voor Koblenz... Net omdat we zo'n klein land zijn, zou het buitenland geen ver-van-ons-bedshow mogen zijn.
Ondertussen blijft Kortrijk-Rijsel een trein der traagheid, is er amper geschikt materieel dat naar Roosendaal, Maastricht of Aken kan, keert de stadsbus van Valenciennes letterlijk op de grens, anderhalve km van het station van Quiévrain, rijdt er niet eens een rechtstreekse bus van Noord-Limburg naar Eindhoven, etc. België is daar niet uniek in, maar we moeten ons echt niet willen spiegelen aan de Portugals, Bosniës, Litouwens of Griekenlanden van deze wereld. Ik vind de frustratie van Portbou over het totale gebrek aan ambitie bij zowel NMBS als de federale en gewestelijke regeringen volkomen gerechtvaardigd.
Eerst en vooral zie ik niet in wat ontbrekende busdiensten met de spoorwegen in het algemeen - en de NMBS in het bijzonder - te doen hebben. Je moet niet alles op één hoop gooien. Toch dit: de busmarkt is volledig geliberaliseerd, dat er geen bussen worden aangeboden betekent dus misschien wel dat er onvoldoende vraag is.
Specifiek voor Aachen wordt er al minstens 10 jaar gesproken over het verdwijnen van de 3 kV in Aachen. Zoalng dat dossier niet is afgerond, is het pure geldverspilling om binnenlands materieel om te bouwen en te laten homologeren. Ter herinnering: voor de tweespannige Desiro's duurde het 5 of 6 jaar om ze te homologeren voor de CFL en dat is dan nog een "ruimdenkend" spoorwegnet en geen bureaucratische schildpad zoals Duitsland en Frankrijk. Ja, je hebt gelijk als je zegt dat het te lang duurt, maar misschien kunnen de DB en Infrabel eindelijk eens een beslissing nemen zoadat de operatoren weten waar ze aan toe zijn. Ondertussen werd de reeks 17 besteld voor verkeer naar Duitsland, dus er zijn wel degelijk plannen in die richting.
Dat de OBB fors investeert in nachttreinen is juist, maar ook in Oostenrijk is daar kritiek op. Bovendien ligt Oostenrijk letterlijk in het midden van Europa, wat het uitbouwen van een net iets eenvoudiger maakt. België ligt aan de westrand en ondanks het belang van Brussel voor de EU betekent dat toch een 'doodlopend spoor' dat aftakt van de overheersende Noord-Zuidverbindingen. Vergeet ook niet dat de OBB fors gesteund wordt door de Oostenrijkse staat en je kan je toch echt wel vragen stellen over de rentabiliteit van die nachttreinen. Als die zo rendabel zijn vraag ik me af waarom zowat alle private initiatieven schipbreuk lijden of niet eens verder komen dan wat persaankondigingen (zoals in België). Dat zelfs de nachttrein Salzburg - Westerland (Sylt) het halfweg het zomerseizoen opgeeft, zou een aanwijzing moeten zijn dat het toch niet zo eenvoudig is als sommigen graag willen geloven.
Je hebt gelijk voor wat de CFL betreft, maar vermeld dan wel dat dit gebeurde in samenwerking met de DB. Of de CFL dat alleen gedaan zou hebben betwijfel ik. Voor lokaal grensoverschrijdend verkeer is het heel eenvoudig: it takes two to tango! Regionaal vervoer wordt gesubsidieerd en besteld. Als dat in één van beide landen niet gebeurt omdat de (regionale) overheid er geen heil in ziet, is het uit met de pret. Mons - Valenciennes moest inderdaad al lang weer open zijn, maar wie blokkeert het dossier? Er is deze zomer alweer een zoveelste studie besteld aan Franse kant...
Hetzelfde stel je vast met Hamont - Weert. Zolang de politiek geen beslissing neemt, zal daar geen trein rijden. Is dat dan de schuld van de NMBS? Volgens mij niet.
Dat alles is soms frustrerend ja, maar richt dan je pijlen waar het probleem ligt: voor de ICE-problemen bij de DB en voor de ondermaatse regionale grenspunten bij de politieke kortzichtigheid en de bureaucratische moloch.