Ticket voor perron

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Ticket voor perron

Bericht door JPV »

Daarnet in Brussel Centraal een "ouderwetse" ticketcontrole gehad voor ik afdaalde naar spoor 4 (wou trein naar Blankenberge van 16u45 nemen). Met een abonnement valt dezer dagen natuurlijk weinig te controleren (hadden geen tablet bij de hand), maar kan er eigenlijk nog sprake zijn van ticketcontrole voor je op een trein springt?

Ik vermoed dat het te maken kan hebben doordat zowel om 16u45 (Blankenberge) en 16u39 (De Panne) 2 "toeristentreinen" vertrokken (weliswaar in namiddag?), maar lijkt me toch weinig efficient.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticket voor perron

Bericht door Shrek »

JPV schreef: 04 aug 2022, 17:00 Daarnet in Brussel Centraal een "ouderwetse" ticketcontrole gehad voor ik afdaalde naar spoor 4 (wou trein naar Blankenberge van 16u45 nemen). Met een abonnement valt dezer dagen natuurlijk weinig te controleren (hadden geen tablet bij de hand), maar kan er eigenlijk nog sprake zijn van ticketcontrole voor je op een trein springt?

Ik vermoed dat het te maken kan hebben doordat zowel om 16u45 (Blankenberge) en 16u39 (De Panne) 2 "toeristentreinen" vertrokken (weliswaar in namiddag?), maar lijkt me toch weinig efficient.
Ticketcontrole voor het opstappen gebeurt soms nog. Onder andere in Oostende en Antwerpen heb ik het al gezien. Al konden ze daar toen wel mobibs scannen.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Ticket voor perron

Bericht door Davy »

In Brugge doen ze het ook af en toe.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket voor perron

Bericht door Steven »

Puur wettelijk mag je ook maar op het perron met een geldig vervoersbewijs. Hangt in de meeste stations ook duidelijk op. Onder andere in Brussel zuid weet ik deze stickers aan de trappen duidelijk hangen maar ook op andere plaatsen. Het betreft zelfs een koninklijk besluit en staat dus in het staatsblad.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Ticket voor perron

Bericht door jknockaert »

Vroeger had je daarvoor een perronkaartje. Kostte 10 BEF en was geldig voor een uur vanaf uitgave. Was best geinig, kon je onbeperkt de perrons op- en aflopen en als een chagrijnige onderchef daar vragen over had toonde je gewoon je perronkaartje. Geen idee wanneer het net is afgeschaft, ik vermoed zo rond de tijd dat de Prodata ticketmachines zijn afgevoerd. Als ik me goed herinner zat het nog wel in de nieuwe Siemens machines geprogrammeerd (wellicht kostte de aanmaak van zo'n ticket dan meer dan 10 BEF), maar ik weet niet of de formule nog bestond toen die machines in gebruik kwamen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ticket voor perron

Bericht door Portbou »

jknockaert schreef: 04 aug 2022, 19:28 Vroeger had je daarvoor een perronkaartje. Kostte 10 BEF en was geldig voor een uur vanaf uitgave. Was best geinig, kon je onbeperkt de perrons op- en aflopen en als een chagrijnige onderchef daar vragen over had toonde je gewoon je perronkaartje. Geen idee wanneer het net is afgeschaft, ik vermoed zo rond de tijd dat de Prodata ticketmachines zijn afgevoerd. Als ik me goed herinner zat het nog wel in de nieuwe Siemens machines geprogrammeerd (wellicht kostte de aanmaak van zo'n ticket dan meer dan 10 BEF), maar ik weet niet of de formule nog bestond toen die machines in gebruik kwamen.
Volgens bronnen Train-World werden de perronkaartjes al in 1982 afgeschaft.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Ticket voor perron

Bericht door jknockaert »

Portbou schreef: 04 aug 2022, 20:19Volgens bronnen Train-World werden de perronkaartjes al in 1982 afgeschaft.
Dat is in elk geval fout, maar het exacte jaar heb ik niet paraat.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket voor perron

Bericht door Steve »

Moet je eigenlijk nog een geldig vervoerbewijs hebben als je op het perron staat? Tegenwoordig kun je toch ook "kiezen" voor het boordtarief en bijbehorend supplement zonder dat dit als een onrechtmatigheid beschouwd wordt? In dat geval heb je per definitie nog geen vervoerbewijs als je op het perron staat. Bij uitbreiding kun je ook denken aan Multi-producten, waarvoor geldt dat je ze "vóór het instappen" moet invullen/valideren en je dat dus ook nog op het perron kan en mag doen.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ticket voor perron

Bericht door ovspotter_be »

jknockaert schreef: 04 aug 2022, 20:23
Portbou schreef: 04 aug 2022, 20:19Volgens bronnen Train-World werden de perronkaartjes al in 1982 afgeschaft.
Dat is in elk geval fout, maar het exacte jaar heb ik niet paraat.
Als ik dit even opzoek op het internet kom ik uit op een artikel van De Tijd van 3 februari 1993 met als titel "Perronkaartje behoort tot het verleden"
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Ticket voor perron

Bericht door TimJ36 »

Je hoeft geen ticket te hebben als je de perrons bezoekt voor culturele doeleinden. De spoorwegonderneming kan enkel de toegang weigeren om "operationele of veiligheidsredenen".
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Ticket voor perron

Bericht door Freken »

TimJ36 schreef: 04 aug 2022, 22:04 Je hoeft geen ticket te hebben als je de perrons bezoekt voor culturele doeleinden. De spoorwegonderneming kan enkel de toegang weigeren om "operationele of veiligheidsredenen".
Staat dat dan ergens vermeldt in de vervoersvoorwaarden van de NMBS? Ik kan het op het eerste zicht nergens terugvinden.

De wet van 27/04/2018 op de politie van de spoorwegen is vrij duidelijk, artikel 14 paragraaf 2 zegt:

"De perrons zijn enkel toegankelijk voor de reizigers die, conform de vervoersvoorwaarden van de betrokken spoorwegonderneming, in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs en voor de personen die een reiziger begeleiden bij diens vertrek of op de aankomst van een reiziger wachten. Onverminderd het eerste lid kan de spoorwegonderneming in haar vervoersvoorwaarden, in overleg met de infrastructuurbeheerder of de stationsbeheerder, een aantal gevallen definiëren waarin de perrons toch toegankelijk zijn voor personen zonder geldig vervoerbewijs."
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Ticket voor perron

Bericht door TimJ36 »

Freken schreef: 04 aug 2022, 22:31
TimJ36 schreef: 04 aug 2022, 22:04 Je hoeft geen ticket te hebben als je de perrons bezoekt voor culturele doeleinden. De spoorwegonderneming kan enkel de toegang weigeren om "operationele of veiligheidsredenen".
Staat dat dan ergens vermeldt in de vervoersvoorwaarden van de NMBS?
In het stationsreglement.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Ticket voor perron

Bericht door Freken »

TimJ36 schreef: 04 aug 2022, 22:40 In het stationsreglement.
Aha, gevonden!

"Behalve de stellingen bedoeld in artikel 14§2 van de wet op de politie van de spoorwegen van 27 april 2018, zijn de perrons van de stations in steden en voorstadsgebieden ook toegankelijk voor culturele doeleinden (bezoek, fotografie, enz.). Om operationele of veiligheidsredenen kan deze toegang beperkt worden en, alleen in dat geval, zijn de bepalingen van de wet dan de enige die van toepassing zijn."

Opmerkelijk dat hier dan weer enkel de steden en voorstadsgebieden vermeldt worden, in een kleine gemeente of boerengat geldt de uitzondering niet? :mrgreen:
Spoor Z
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:35

Re: Ticket voor perron

Bericht door Spoor Z »

Steve schreef: 04 aug 2022, 21:03 Moet je eigenlijk nog een geldig vervoerbewijs hebben als je op het perron staat? Tegenwoordig kun je toch ook "kiezen" voor het boordtarief en bijbehorend supplement zonder dat dit als een onrechtmatigheid beschouwd wordt? In dat geval heb je per definitie nog geen vervoerbewijs als je op het perron staat. Bij uitbreiding kun je ook denken aan Multi-producten, waarvoor geldt dat je ze "vóór het instappen" moet invullen/valideren en je dat dus ook nog op het perron kan en mag doen.
En dan heb je nog de stations waar de ticketautomaat op het perron zelf staat..
Plaats reactie