De zwerfstromen door de tractie is bij de spoorwegen is niet te onderschatten.Shrek schreef: ↑17 apr 2022, 23:43Inderdaad, de ene is een vakbondsman -die hebben altijd een eigen agenda- en de andere is de baas van het geofysisch centrum. Die laatste zal natuurlijk altijd zeggen dat hij het niet wil.pietje schreef: ↑17 apr 2022, 22:52 Mij lijkt het hele artikel eerder een opiniestuk van iemand met een bepaalde agenda, dan onpartijdige journalistiek.
Maar als men echt vasthoudt aan dat er in de buurt van Mariembourg geen bovenleiding mag zijn, vrees ik dat dit uiteindelijk het einde van dat stuk spoorlijn zal zijn.
De voorgestelde alternatieven zijn onverantwoord duur voor zo'n weinig gebruikte lijn.
Ik ken helaas niets van geofysica en hoe nauwkeurig hun metingen zijn. Maar ik ken wel iets van elektriciteit.
Het overgrote deel van de retourstroom gaat door de rails en creëert daar een magnetisch veld dat omgekeerd is aan dat van de bovenleiding zelf. Die velden heffen mekaar dus grotendeels op. Op een afstand van 4km is het minieme verschil dat er tussen zit al vele malen kleiner dan het aardmagnetisch veld, je moet dus al hele precieze instrumenten hebben om dat überhaupt al te kunnen detecteren. Nuja, het gaat om een wetenschappelijke instelling, misschien hebben ze daar wel zulke enorm precieze apparatuur. Dan kan je nog steeds, door bijvoorbeeld de rails beter te isoleren of zelfs met een extra onderstation in Mariembourg, de lekstroom en dus het resterende magneetveld enorm verkleinen. Dit allemaal bij voorbaat uitsluiten lijkt mij heel kort door de bocht.
Ik maak mij dan ook de bedenking: mag er in het dorp dan gelast worden? Mogen de buren van het instituut een wasmachine of haardroger hebben?
Elke buis die de sporen (meestal ondergronds) kruist moet geaard (kathodische bescherming) worden aan de rails. Het gaat hier om allerlei nuts en militaire leidingen.
Vaak vindt de zwerfstroom via deze weg een makkelijkere weg naar het tractieonderstation.
Wanneer er een verbinding wordt gemaakt tussen die buizen en de rails is de stroom zo hoog dat je er gerust mee kan lassen.
Ook al liggen deze buizen loodrecht op de sporen.
Als de stroom al zo hoog is van buizen die de sporen loodrecht kruisen dan kun je je afvragen welke weg heeft deze stroom al gemaakt om eerst uit de rails te treden om door de grond te lopen naar een metalen leiding en uiteindelijk via de kathodische bescherming terug via de rails naar het tractieonderstation te vloeien.